Olkaa ystävällisiä ja selittäkää auki mitä se kuuluisa kemia tarkalleen tarkoittaa?
En koe että olisin koskaan tuntenut ns. kemiaa kenenkään kanssa. Onkohan tämä verrannollista siihen kun jotkut naiset sanovat etteivät ole koskaan saaneet orgasmia? Itse olen mies eikä orkun saamisessa ole ongelmia, mutta kemia... Mitä se on? En ole koskaan seurustellut, eikä minulla ns. klikkaa oikeastaan juuri kenenkään kanssa.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Yleensä fysiikka ja taloustiede saa naisen ihastumaan mieheen. Kemiaa lähinnä käytetään tislaukseen jolloin estot poistuu.
Fyysikot ja taloustieteilijät eivät oman kokemukseni mukaan herätä mitenkään kovin laajaa ihastusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei parisuhde tarvitse kemiaa vaan sopimuksen siitä, että ollaan yhteydessä myötä - ja vastoinkäymisissä.
Periaatteessa joo, mutta nykyään on aika vähän tarvetta tuon kaltaiselle kämppäkaveruudelle.
On myös ihmisiä kenen kanssa moni kokee kemiaa. Eli vetoa. Onko se sitten karismaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei parisuhde tarvitse kemiaa vaan sopimuksen siitä, että ollaan yhteydessä myötä - ja vastoinkäymisissä.
Mutta miten ensin kiinnostuu jostain, jos ei ole sitä kemiaa? Vai voiko sen *sopimuksen* tehdä kenen kanssa hyvänsä? Tai sitten kun katsoo, että tuon kanssa kannattaa nyt tehdä se *sopimus*?
Aika kylmä liitto olisi, jos perustuisi vain jollekin *sopimukselle* ilman keskinäistä kemiaa. Minulle nimittäin kemia on juuri sitä, että toisen lähellä on hyvä ja lämmin olo, jos ottaa vaikka toista kädestä, niin se tuntuu ihan erilaiselta kuin sellaisen kansa johon ei ole kemiaa. Siis jo pelkkä kädestä kiinni pitäminen tuo hyvän ja läheisen olon.
Minulla ainakin naisena nousee ihan niskakarvat pystyyn jos suutelen tai halailen miestä ilman keskinäistä kemiaa. Silloin tiedän, että suhdetta ei kannata jatkaa, siitä ei vain tulis mitään, vaikka kuinka olisi muuten sopiva.
Tärkeää on, ainakin minulle, että fyysisen kemian lisäksi on henkinen yhteys, tavallaan se kemia jatkuu myös siinä, että ollaan henkisesti lähellä toisiamme.
Silloin ei varsinaisesti tarvitse tehdäkään mitään *sopimusta* kun kumpikin tietää, että sovimme toisillemme ja yhdessä on hyvä olla.
Usein myös on niin, että vaikka jotkut parit ovat tehneet järjen kautta toimivan sopimuksen ilman kemiaa, niin sitten kun kuvioon tulee ihminen jonka kanssa kemia on voimakasta, niin se järkisopimus ei enää toimi, tai ainakin ihminen huomaa, mitä se kemia tarkoittaa jos ei ole ennen tajunnut.
Kemia on maallikkotermi eikä näin ollen tarkoita oikeasti ihmissuhteissa mitään.
Kemia on luonnontiede, joka tutkii aineita sekä niiden ominaisuuksia ja käyttäytymistä. (Ammattinetti)
Minulle kemia on sitä, että jos toinen esim. koskettaa käsivarteen, tunne menee sähköiskun lailla selkärankaa pitkin alakertaan ja yleensä aiheuttaa kostumista lisääntymiselimissä.
Se kun pelkkä toisen olemassaolo tuo sinulle rauhallisen ja levollisen tunteen. Ei tarvitse saada mitään mahanpuruja.
Ei kemiaan liity mitään seksuaalisuutta. Eihän kaikkien kanssa voi ystävystyäkään, vaan se vaatii jotain, jota kemiaksi kutsutaan. Kaikista ihmisistä ei vain tykkää ja toisista tykkää tosi paljon. Kemia ei ile mitään intohimoa ja rakkautta, jota parisuhteissa on ja joka sitten yli puolesta suhteista katoaa. Kemia pysyy.
Tunnistat sen kun osuu kohdalle, nimenomaan siitä että nyt tässä on jotain mitä ei muiden kanssa ole koskaan ollut, se on sitten sitä.
Vierailija kirjoitti:
Naisille kemia on miehen ulkonäkö, varakkuus, status ja se miten korkealle mies hyppää kun nainen niin käskee.
Noinhan se täytyy selittää, kun ei vedä ketään puoleensa vaan päinvastoin aiheuttaa hylkimisreaktion. Ei voi olla vika itsessä, vaan sen on oltava kaikissa naisissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kemiaan liity mitään seksuaalisuutta. Eihän kaikkien kanssa voi ystävystyäkään, vaan se vaatii jotain, jota kemiaksi kutsutaan. Kaikista ihmisistä ei vain tykkää ja toisista tykkää tosi paljon. Kemia ei ile mitään intohimoa ja rakkautta, jota parisuhteissa on ja joka sitten yli puolesta suhteista katoaa. Kemia pysyy.
Vähän turhan absoluuttiselta kuulostava määritelmä, moni kun viittaa kemialla juuri seksuaaliseen kemiaan.
Vierailija kirjoitti:
Tänne tulee nyt viiskyt ihmistä selittämään, että se kemia tarkoittaa sitä, että tulee tosi hyvin toimeen jonkun kanssa. Ei tarkoita. Kemia on sitä kummallista väreilyä kahden ihmisen välillä, kun oikeasti melkein tuntee toisen läsnäolon, vaikka ei sitä ihmistä näkisi. Kosketus tuntuu ihan erilaiselta ja keskustelu voi olla alussa hankalaa, kun on niin "sakea" ilma.
No hohhoijaa. Virallisen määritelmän puuttuessa ne viiskyt eri mieltä olevaa ihmistä ovat kokemuksineen ja tulkintoineen ihan yhtä oikeassa kuin sinäkin. Joku raja ylimielisyydelläkin.
Kemia = Raha.
Aloittaja liikkuu vain persaukisten piireissä.
Tavallaan se on rentoutumista: ei mieti olemistaan samalla tavalla kuin muiden kanssa. Mutta samalla mukaan tulee jännite, jonkinlainen ylivirittyneisyys, joka ilmenee esimerkiksi juuri tuossa katseessa intensiivisyytenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitkään sopimukset pidä paria yhdessä vastoinkäymisten tulessa vaan nimenomaan se kemian aikaansaama kiintymys toista kohtaan. Sopimukset on helppo irtisanoa jos siellä suhteessa ei ole muuta mikä pitää yhdessä.
Minä olen kyllä osittain eri mieltä. Viime kädessä se on tahto joka pitää yhdessä, ei mikään mystinen kemia tai tunne, koska ne voi vuosien varrella vaihdella ja jopa kohdistua johonkin muuhun. Nuo kemian perässä hiihtäjät jättävät lapset ja perheet silmääkään räpäyttämättä taakse, kun juostaan tunnetuuliviirin perässä kuin sokeat kanat. Levitellään vaan käsiä ja sanotaan, ettei sille voi mitään kun rakkaus iskee, ja tärkeintä on oma napa ja oma onni joka löytyy vain tämän mystisen kemian perässä juoksemalla.
Minusta kemia on se mikä tuo yhteen, mutta tahto ja päätös on se joka pitää yhdessä silloinkin kun se kemia on omassa parisuhteessa hukassa.
Kemia on sellaista luonnollisuutta ja vaivattomuutta. Ei välttämättä seksuaalista, ystävän kanssa jos kemiat kohtaa niin juttelu ja tekeminen sujuu kuin itsestään. Parisuhteessa tähän liittyy nyös se, että toista haluaa koskettaa ja kosketus tuntuu hyvältä, osaa ns. painaa oikeista napeista kysymättä.
Tätäkö ne päivittäiset "ihastuin työkaveriini!"-ketjut tarkoittavat? Näissä viesteissä totuus?
Itse en tunne erityistä kemiaa kenenkään kanssa - tai sitten kaikkien kanssa? Perusasetuksena ajattelen kaikista ihmisistä, että hän on mukava. Jos on tyly, ajattelen että hänellä on huono päivä tai ongelmia.
Rennosti sujuvasta keskustelusta en ajattele, että se on kemiaa vaan asioiden luonnollinen tila. Lämpimistä katseista ja yhdessä viihtymisestä ajattelen, että näin tämän kuuluu ollakin. Jos olisi vaivautunutta, niin jokin olisi pielessä.
Jos tätä ajattelee "sähköiskuina" kuten joku kuvasi, niin sellaisia voin saada vain "opittuna". Oman kumppanin katse tai kosketus herättää tuntemuksia yhteisten muistojen kautta. Täysin vieraan ihmisen kanssa ei koskaan. Ei oman kumppanin kanssakaan, ennenkuin aloimme tapailla ja rakentaa yhteistä kieltä ja luottamusta.
Valitettavasti johonkin pisteeseen saakka "kemiaa" voi opetella. Mm. pelimieskikat pohjaavat tähän. Kaikkiin ne eivät uppoa, mutta taitavat manipuloijat osaavat saada vastapuolen tuntemaan "kemioita", ja tämä siis ei rajoitu sukupuolisuhteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kemia = Raha.
Aloittaja liikkuu vain persaukisten piireissä.
Noin voi ajatella vain sellainen, joka ei itse ole kemiaa kokenut. Joku, jolle raha on ainoa tavoiteltava asia ja joka luulee, että muut ajattelevat samoin, että rahalla voi ostaa kaiken. Voi sillä ostaa seksiä, totta, mutta rakkautta et sillä osta. Voit luulla niin, mutta olet väärässä.
Tämä. Tuntuu kuin jokin tuntematon voima ottaisi valtaansa ja jokin itsessä rentoutuisi ja vapautuisi toisen kanssa tasolla, jota ei tapahdu juuri kenenkään kanssa. Ja ei, se ei ole automaattisesti seksuaalista. Vuorovaikutus osuu yksiin ja toisen kanssa on hurjan hauskaa ja jännittävää, vaikkei mitään erityistä varsinaisesti tapahtuisi.