Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kaverin kodin rajattomuus

Vierailija
19.10.2018 |

En halua liian yksityiskohtaisesti kertoa etten tule tunnistetuksi. Lapsi sanotaanko vaikka 6-7 v tyttö on nyt syksyn mittaan tutustunu yhteen toiseen tyttöön jonka kanssa tuntuu menevän leikit hyvin yhteen ja viihtyy toisensa seurassa. Lapsi on todella onnellisen oloinen tästä kaverista.

Ongelma on nyt sitten se että on ilmennyt että kaverin kotona kukaan ei tunnu seuraavan mitä siellä tehdään tai oikein edes välittävän. Lapsen perustarpeista pidetään kyllä huolta ja lapsista välitetään mutta siellä tuntuu olevan valloillaan semmonen Peppi Pitkätossu meno että edes potentiaalisesti vaaralliseen ei puututa eikä edes oikein tiedetä mitä lapset puuhaa. Kerran kun haettiin oli just tekemässä jotain mikä meillä todellakin olis kiellettyä ja vaarallista enkä puhu mistään puuhun kiipeämistä tai muuta "normaalia" mitä tämän ikäiset touhuaa. Nyt tuntuu ettei oikein tiedä miten suhtautua tähän, lapsella on kiva kaveri jonka kanssa viihtyy mutta jonka luona ei oo minkään näköisiä sääntöjä. Pitääkö sitten vain kieltää menevästä sinne? Ei ainakaan tunnu kovin turvalliselta olo päästää sinne enää...

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit nyt paljastanut mitä on se todella vaarallinen puuha kotona? Tällaisista jutuista kun ei voi tietää oliko oikeasti vaarallista, vai jotain ei ehkä niin hyväksyttävää vai mitä vai oliko vain joku ap:n keksimä lisä buustaus jutun uskottavuudelle.

Vierailija
62/106 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kasvatin esikoisen juuri noin, nipotin kaikesta, kellotin vierailut, vahtasin ihan liikaa perusasioistakin ja vastuutin vain itseäni. Ihmettelin lapsen kavereita kun saivat mennä ja tulla miten sattuu, ainoastaan kotiintuloaika illalla. Hän on lapsista ollut se kaikkein päättömin, avuttomin ja huomasin virheeni vasta seuraavien lapsien myötä, jotka saivat elää ”pepimmin”. Ei kannata, vaikka se äkkiseltään saattaisi tuntua vastuullisemmalta. Sano mun sanoneen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää tilanne nyt on ihan uusi meille kun ei aiemmin kenenkään muun leikkikaverin kanssa ollut tällaista ja tässäkin näköjään oppii lisää lapsesta ja itsestä taas...

Noh...jos lapset leikkii pihaan pysäköidyssä autossa lapset yksin keskenään, onko se ok vai ylisuojelemista sekin kun mun mielestä se ei todellakaan ok monestakin syystä..siinä yks esimerkki. ap

Tässä se esimerkki. Yks niistä siis.

Vierailija
64/106 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko auto siis käynnissä, jossa lapset sai leikkiä keskenään?

Vierailija
65/106 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä tuo pahalta kuulosta.

Taitaa olla nyt niin, että ap on yliduojeleva "sääntöäiti", jota nyt ahdistaa, kun pieni lapsensa ei 24/7 muista äidin asettamia sääntöjä ja rajoituksia.

Lapsi saa siis mennä ja tulla ja tehdä just niin kuin haluaa vailla mitään rajoja ja tehdä myös vaarallisia asioita?

Edelleen olen sitä mieltä että rajat järkevissä määrin on turvallisuutta lapselle.

Ja kyllä, en voi enkä halua puuttua toisten kodin sääntöihin tai niitten olemattomuuten mutta olen silti lievästi hämmästynyt ettei siellä edes pidetty outona asiana että lapset pihalla melkein talviolosuhteissa sisävaatteissa.

Ap

Huvikumpuäitinä vastaan vielä tähänkin. Kun lapsi itsepäisesti halusi lähteä vähillä vaatteilla ulos, kylmän tullessa halusikin itse toppahousut jalkaan. Kummasti oppii, kun itse kokee, miksi niitä vaatteita pitää panna päälle. Ei äidin käskystä, vaan siksi, että tulee kylmä.

Eli voin huoletta päästää 4-vuotiaan yksin tutkimaan ympäristöään, kyllähän se kokemalla oppii, toivottavasti ei nyt keksi laittaa kärpässieniä suuhun.

Vierailija
66/106 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla nyt niin, että ap on yliduojeleva "sääntöäiti", jota nyt ahdistaa, kun pieni lapsensa ei 24/7 muista äidin asettamia sääntöjä ja rajoituksia.

Lapsi saa siis mennä ja tulla ja tehdä just niin kuin haluaa vailla mitään rajoja ja tehdä myös vaarallisia asioita?

Edelleen olen sitä mieltä että rajat järkevissä määrin on turvallisuutta lapselle.

Ja kyllä, en voi enkä halua puuttua toisten kodin sääntöihin tai niitten olemattomuuten mutta olen silti lievästi hämmästynyt ettei siellä edes pidetty outona asiana että lapset pihalla melkein talviolosuhteissa sisävaatteissa.

Ap

Huvikumpuäitinä vastaan vielä tähänkin. Kun lapsi itsepäisesti halusi lähteä vähillä vaatteilla ulos, kylmän tullessa halusikin itse toppahousut jalkaan. Kummasti oppii, kun itse kokee, miksi niitä vaatteita pitää panna päälle. Ei äidin käskystä, vaan siksi, että tulee kylmä.

Eli voin huoletta päästää 4-vuotiaan yksin tutkimaan ympäristöään, kyllähän se kokemalla oppii, toivottavasti ei nyt keksi laittaa kärpässieniä suuhun.

Puhuttiinko tässä neljävuotiaista? Ei puhuttu, tosin ei mun neljävuotiaskaan ollut enää niin päätön, että olisi laittanut metsästä sieniä suuhunsa... tiesi tasan tarkkaan, että mitään marjoja tai sieniä ei sopinut mennä käsin koskemaan.

Vierailija
67/106 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ollaan kaukana talvesta!

Vierailija
68/106 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen neljävuotias laittaa kärpässienen suuhunsa? Mun 2v jo heristää sormea ja sanoo, että Ai Ai ei saa koskee, kun näkee sienen maassa.

Vierailija
69/106 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös näiden ”hyvien perheiden” vanhemmat varoa ettei pissa nouse päähän, nimittäin monissa näissä on vain niin että se ”kunnollisen perheen rajoilla kasvatettu lapsi” voi olla näennäisesti kunnollinen, mutta niinkuin tuolla yksi aikaisemmin kertoi niin monet osaavat kylläkin valehtelemisen ja esittämisen taidon, joten loppupeleissä se ”huonomman” perheen lapsi voi olla se rehellisempi ja luotettavampi kaveri kuitenkin. Huvittavaa kun tässä muutama vuosi sitten kun lapset olivat alakoululaisia juuri hyvän perheen Vesa varasti rahaa meiltä ja muutenkin sai olla vähän varuillaan. En tehnyt siitä juttua koska se olisi varmaan käännetty kuitenkin oman lapseni kontolle. Tuntuu että joillekin lapsille on iskostunut hyvin varhaisessa vaiheessa jokin oman edun tavoittelun harjoittaminen. Ehkä se on vain jokin luontainen pätjäämisvietti. Ja annoin lasten olla kavereita koska sitä hyvää kaveriuttakin oli. Pitää vaan kasvattaa oma lapsi niin että ei joutuisi hyväksikäytetyksi.

Vierailija
70/106 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ollaan kaukana talvesta!

Kaukana talvesta? Jossain kohti Suomea on ollut hyvinkin kylmä jo ennen tätä yhtä lämpimpää kautta ja käynyt nollassa ja sen allekin. Pohjoisemmassa Suomessa on monesti näihin aikoihin satanut ensilumi. Ap

Vierailija
71/106 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on myös kokemusta tällaisesta. Pojan kaveri saa käyttää valvomatta mm kaikkia isän työkaluja, mitä autotallista löytyy. Siellä sitten yhtenä päivänä nää ekaluokkalaiset askarteli mm. rälläkän ja jiirisahan avulla...

Siis tää on mun mielestä oikeasti vaarallista ja kieltäisin tuollaisen ihan ehdottomasti.

Mutta ap ei ole kyennyt kertomaan yhtäkään oikeasti vaarallista tilannetta.

Tossa autojutussa: Joo, teoriassa se auto voi toki syttyä palamaan. Mutta jos se on ihan kylmä auto, avaimet ei ole virtalukossa eikä se nyt ole joku aivan pommi noin muutenkin, niin on se kyllä todella epätodennäköistä. Mahdollista toki.

Mitä ne monet muut "oikeasti vaaralliset" asiat on 7-vuotiaiden autossa leikkimisessä?

Takitta ulos meno on minusta juuri sellaista rajojen kokeilemista mikä on tuon ikäiselle ihan sopivaa. Onhan se jännää mennä ulos ilman takkia vaikka on kylmä. Aika nopsaan normaaleilla hoksottimilla varustettu 7-vuotias tajuaa, että ei tää nyt ollutkaan niin kivaa ja joko hakee lisää päälle tai menee sisään. Jos tää oli ap:n mielestä sitä kammottavaa rajattomuutta, niin huh huijaa.

Vierailija
72/106 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ollaan kaukana talvesta!

Kaukana talvesta? Jossain kohti Suomea on ollut hyvinkin kylmä jo ennen tätä yhtä lämpimpää kautta ja käynyt nollassa ja sen allekin. Pohjoisemmassa Suomessa on monesti näihin aikoihin satanut ensilumi. Ap

Eiköhän hän tarkoittanut kuvainnollisesti, että 5 astetta on vielä kaukana talvesta.

Vai oletko ap niitä, jotka katsoo kalenterista mitä milloinkin puetaan päälle?

Vierailija
73/106 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vielä sanoa että vaikka itse on lapsena ollut rajoja kuten lähipiirilläkin niin ihan hyvin elämässä ollaan pärjätty. Ei me silti pumpulissa eletty ja tietenkin mekin joskus tyhmyyksiä tehtiin ja virheistä opittiin jne. Ei se tarkoita että jos on jotain rajoja niin lapset asuis pumpulissa tai ettei sais itse elää ja kokea ja joutuisi sen takia rappiolle tai tulis avuton tai pärjäisi. Ap

Vierailija
74/106 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyse taisi olla ekaluokkalaisesta :)

Vierailija
75/106 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en halua edelleen yksityiskohtaisemmin mitään sanoa ettei tule tunnistetuks. Sen olen huomannut tästäkin keskustelusta että näin kärjistetysti joko on rajoja tai oo ja hyväksyttävä se että ollaan kaikki erilaisia.

Vaikka auto ois pysäköity niin jos lapsi vahingossa koskee auton vaihteeseen ja on edes pieni loiva mäki niin kyllä se siitä voi lähteä rullaamaan. Meillä meni jostain syystä yhdessä vaiheessa auto lukkoon vaikkei mitään painanut, mitä sitten kun on siellä lukkojen takana? Tai auton takakontissa?

Vierailija
76/106 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeutumisesta sen verran että lapset on kovinkin erilaisia kylmän ja kuuman tuntemuksien suhteen. Ja onhan myös erityisherkkyyksiäkin vaatteiden suhteen monilla lapsilla. Jos lapsi ei valittelee kylmää ja pyydä esim. takkia talvipakkasella niin silloin ei kyllä ole normi lapsesta kyse ja on aihetta käydä lääkärillä. On hieman eri asia muutenkin päästää lapsi kokeilemaan sisävaatteissa tai kevyehköllä vaatetuksella, onko kylmä vai ei, pakkasella tai 15 asteessa.

Ei se keuhkokuume heti vaani lasta jos ei ole puettu aivan yhtä lämpimästi kun ehkä pitäisi tai miten suurin osa muista lapsista on puettu. Jonkun vanhemman mielestä pipo on must tietyillä keleillä kun toisen mielestä ei ole niin must.

Jos lapsi on kovin ehdoton ja inhoaa ajatusta lämpimämmästä vaatetuksesta on se paras kokea ja todeta itse. Tietyin rajoin tietenkin eli tuskin kukaan lähettää kokeilemaan pakkasella että tuleeko tarvetta takille vai ei.

Vierailija
77/106 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko vielä sanoa että vaikka itse on lapsena ollut rajoja kuten lähipiirilläkin niin ihan hyvin elämässä ollaan pärjätty. Ei me silti pumpulissa eletty ja tietenkin mekin joskus tyhmyyksiä tehtiin ja virheistä opittiin jne. Ei se tarkoita että jos on jotain rajoja niin lapset asuis pumpulissa tai ettei sais itse elää ja kokea ja joutuisi sen takia rappiolle tai tulis avuton tai pärjäisi. Ap

Mutta pelokas ihminen sinusta on kuitenkin tullut, kun olet noin hysteerinen lapsesi kanssa. Sitä se pumpulikasvatus teettää

Vierailija
78/106 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ollaan kaukana talvesta!

+5 astetta on minusta vielä niin lämmin, että itsekkin haen postin laatikolta ja puuhailen ulkona ilman takkia.

Vierailija
79/106 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei ole pelokasta vaan ihan järjen käyttöä ettei lapsi tee mitään täysin vaarallista. Meitä on moneen junaan ilmeisesti. Ap

Vierailija
80/106 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää tilanne nyt on ihan uusi meille kun ei aiemmin kenenkään muun leikkikaverin kanssa ollut tällaista ja tässäkin näköjään oppii lisää lapsesta ja itsestä taas...

Noh...jos lapset leikkii pihaan pysäköidyssä autossa lapset yksin keskenään, onko se ok vai ylisuojelemista sekin kun mun mielestä se ei todellakaan ok monestakin syystä..siinä yks esimerkki. ap

Mitä pahaa tuossa on jos auto on sammutettuna eikä heillä ole avaimia? Meidän kolme vuotiaan lempileikki on istua autossa ja ”ajaa” enpä ajatellut että ollaan rappioperhe...

Jos lapset valvomatta leikkii autossa tulee mieleen kyllä muutamia vaaranpaikkoka, mielestäni nyt ei vaan oo mikään leikkipaikka. Ihan eri tilanne jos pienempi lapsi aikuisen valvonnan alla leikisti ajaa autoa.

Ap

Maailmassa vain on, ja pitää olla, asioita joita ei tehdä. Yksi niistä on kyllä se, että auto ei ole lasten leikkipaikka. Ei myöskään korkeiden rakennusten katot, ajotiet, parkkipaikat, rakennustyömaat, vesistöjen rannat jne jne. Ja esim. ravintolaan, teatteriin, juhlatilaisuuksiin ei mennä riekkumaan, ja jos siellä aletaan riekkua, ihan oman vanhemman toimesta lapsi/ lapset talutetaan ulos häiritsemästä muita. JNE!

Olen huomannut, että meillä on nykypäivään tiukka kuri. Meillä on silti rento ja hyvä meininki, kaikkia arvostetaan, myös lasten mielipiteitä arvostetaan, meillä tehdään paljon yhdessä, meillä on hyvä keskustelu- ja kuunteluyhteys ja luottamus, mutta silti meillä aikuiset vetää tätä hommaa, ei lapset. Olemalla luottamuksen arvoinen saa lisää vapautta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi