En kuvittele että hammaslääkäri valehtelee
Mutta minua häiritsee tapa, jolla asiat esitetään. Ei ole kyse epäystävällisyydestä. Minulla on vapaus valita millä hammaslääkäriasemalla asioin, enkä asioisi tylyssä paikassa. Ongelmaksi koen esim. sen, että minulle puhutaan mielestäni hampaiden kulumisesta kuin se a) ei tapahtuisi kaikille (kaikkien hampaat kuluvat ennemmin tai myöhemmin, hitaammin tai nopeammin) ja b) kuin tilanne olisi lähestulkoon dramaattinen.
Kyllä minä ongelmakohdat tiedän ja tiedän mistä on korjailtu eroosiota, joka johtuu oksentelusta, jota en ole tehnyt tarkoituksella ja olen pyrkinyt välttämään.
Äskettäin tarkastuksessa on sanottu, että ihan siistiltä näyttää. Minä olen todella onnekas siinä mielessä, että minulle ei tule proppuja koskaan ja hammaskiveä kertyy äärimmäisen vähän. Voin olla kaksi vuottakin käymättä poistossa, eikä määrä lisäänny yhtään. Tämä on minulle hammaslääkärissä sanottu. Toki mielelläni en venytä käyntiä. Silloin oli sellainen tilanne.
Olen aktiivisesti yhteydessä hammaslääkäriin ja käyn melko usein, joten olen helppo rahahana. Siksi olen hieman epäileväinen, kun minulle yritetään kaupata ties mitä toimenpiteitä, vaikka ne on jo tehty hetkeä aiemmin toisaalla eikä kukaan ole asiasta edes tiedustellut. Uskon, että yksityisellä varsinkin halutaan oikeasti olla avuksi, mutta rahalla sekin toiminta pyörii ja joskus tuntuu, että minun avoin lompakkoni on havaittu ja yritetään vähän suositella sitä sun tätä hintavaa toimenpidettä sen sijaan, että kysyttäisiin että milloin viimeksi näitä on minulle tehty. Ja sitten todettaisiin, että no siinä tapauksessa ei tarvitse.
Kommentit (16)
Mutta samaan aikaan ymmärrän, että he myös haluavat rahaa. Enkä oikein osaa erottaa, että mikä on sitä rahanhimoa ja mikä ihan 110 % vilpitöntä hoitoa.
Minä kävin vuosia samalla hammaslääkärillä. Näki omista kirjauksistaan mikä oli tilanne viimeksi ja siltä pohjalta pystyi tsekkaamaan hampaat helposti. Hän jäi justiinsa eläkkeelle niin pitää löytää uusi vakilääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin vuosia samalla hammaslääkärillä. Näki omista kirjauksistaan mikä oli tilanne viimeksi ja siltä pohjalta pystyi tsekkaamaan hampaat helposti. Hän jäi justiinsa eläkkeelle niin pitää löytää uusi vakilääkäri.
Niin siis ei tehnyt mitään turhia juttuja mutta kaikki reiät paikattiin heti kun niitä alkoi tulla.
Miten voin tietää mikä on 110 % vilpitöntä hoitoa ja mikä vähän sellaista, että testataan kuinka paljon minusta irtoaa rahaa?
Niin ja unohtui jatkaa lausetta, eli minulla ongelmana on sitten eroosio ja karies, kun taas jollain toisella ei ole näitä ongelmia, mutta hammaskiveä kertyy supernopeasti ja hirveitä määriä, tulee proppua yms. Tiedän, että kaikilla on omat ongelmakohtansa myös hampaissa.
Vakihammaslääkärisuhde on tärkeä perusta luottamukselle. Jatka nykyisellä, niin näet, miten asiat kehittyvät. Hammaslääkäriltä sopii myös kysyä, miten tärkeänä hän jotain toimenpidettä pitää: onko kyse terveydelle oleellisesta asiasta ja millä kiireellisyydellä, vai enemmän ennaltaehkäisevästä asiasta.
Tiedän ainakin yhden vanhan hammaslääkärin suuressa ketjussa, joka löytää olemattomia vikoja potilailtaan ja varaa itse suoraan hoitohuoneessa ajan, vaikka ajanvaraukset hoidetaan yleensä receptionissa. Eikä ole varmasti ainoa.
Kaikki hammaslääkärit puhuvat nykyään parodontiitista. Siitä ollaan tekemässä uutta kultakaivosta . Luulen että syypää on sähköhammasharja joka tuhoaa ikenet. Mistä muusta tämä parodondiitti olisi muuten ilmestynyt kymmenessä vuodessa. Ja suurin osa hammashenkilöistä on kauhuissaan kun kuulee että potilas käyttää vanhan ajan hammasharjaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hammaslääkärit puhuvat nykyään parodontiitista. Siitä ollaan tekemässä uutta kultakaivosta . Luulen että syypää on sähköhammasharja joka tuhoaa ikenet. Mistä muusta tämä parodondiitti olisi muuten ilmestynyt kymmenessä vuodessa. Ja suurin osa hammashenkilöistä on kauhuissaan kun kuulee että potilas käyttää vanhan ajan hammasharjaa.
Tällaisen disinformaation kirjoittaminen on kyllä äärimmäisen noloa.
T:Suuhygienisti
Vierailija kirjoitti:
Niin ja unohtui jatkaa lausetta, eli minulla ongelmana on sitten eroosio ja karies, kun taas jollain toisella ei ole näitä ongelmia, mutta hammaskiveä kertyy supernopeasti ja hirveitä määriä, tulee proppua yms. Tiedän, että kaikilla on omat ongelmakohtansa myös hampaissa.
Hammaskivestä osaan sanoa kokemuksesta sen verran, että se määrä voi vaihdella iän ja elämäntilanteiden mukaan. Esimerkiksi minulle ei ennen kertynyt hammaskiveä ja riitti kun kävin 2 vuoden välein tarkistuttamassa hampaat, eikä kiveä silti useinkaan ollut poistettavaksi asti. En silloin käyttänyt edes mitään sähköhammasharjaa tai hammasväliharjoja, vaan tavallista harjaa ja lankaa silloin tällöin. Nykyään on sähköhammasharja ja myös lanka ja hammasväliharjat käytössä, ja silti kiveä tulee niin nopeasti, että yksityisellä on suositeltu hammaskiven poistoa 3 kk:n välein, mutta en pysty niin usein käymään. Nytkin on jo puoli vuotta edellisestä käynnistä ja alkaa olla kiveä niin että ikenet vuotaa kun putsaa välejä ja yksi ientaskukin on iso.
Kallista on käydä hammaslääkärillä tai suuhygienistillä. Menee monta sataa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta samaan aikaan ymmärrän, että he myös haluavat rahaa. Enkä oikein osaa erottaa, että mikä on sitä rahanhimoa ja mikä ihan 110 % vilpitöntä hoitoa.
En usko että suuhygienisti yrittää turhaan rahastaa. Kyllä hän sen työn tekee, mikä on tarpeen ja siitä työstään laskuttaa. Mutta hammaslääkäreihin en minäkään aina täysin luota, koska niin ristiriitaisia ja outoja hoitoehdotuksia on välillä tullut.
Minulle riittää onneksi kerran vuodessa. Eihän Kelakaan korvaa enempää. Olen koittanut kysellä että mikähän siihen hammaskiven kertymiseen vaikuttaa. En ole selkeää vastausta saanut, joten voi olla että myös suuhygienisti sillä tavalla rahastaa, ettei kerro syytä. Koska onhan hammaskiven poistaminen sitten hänelle tuloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisen disinformaation kirjoittaminen on kyllä äärimmäisen noloa.
T:Suuhygienisti
Olisiko sulla suuhygienisti jotain ajatusta, mistä tuo parodontiitin yhtäkkinen yleistyminen sitten voisi johtua?
Altistavat tekijät
Riski sairastua on yksilöllistä.
Parodontiitille altistavat erityisesti huono suuhygienia ja tupakointi sekä tietyt yleissairaudet, kuten diabetes ja metabolinen oireyhtymä. Myös lääkitykset, perinnöllinen alttius ja stressi voivat lisätä alttiutta sairastua parodontiittiin.
Peri-implantiitille altistavat samat tekijät kuin parodontiitille, eikä implantteja tulisi asettaa, jos parodontiitti on hoitamatta.
Epäsäännöllinen käynti ylläpitohoidossa altistaa molemmille sairauksille.
En oikein tiedä mitä hammaslääkäriaseman kulisseissa tapahtuu. En ole äärimmäisen kiinnostunut aiheesta, mutta hampaista olen kyllä googlettanut kaiken mahdollisen, jotta osaisin hoitaa niitä mahdollisimman hyvin. Kuuntelen tarkasti ohjeet vastaanotolla ja kysyn tarkennusta, jos siltä tuntuu. Yhden käynnin jälkeen marssin kirjaimellisesti suoraan vastaanotolta kauppaan ostamaan sähköhammasharjan vaihtopäitä, koska minulle suositeltiin sähköhammasharjaa, jonka käyttö oli ollut tauolla.