Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten taistella syömishimoja vastaan?

Vierailija
18.10.2018 |

Syön siis ihan suositusten mukaan, normaalisti mutta silti herkkuhimoni on jotain ihan holtitonta ja koko ajan hirveä tarve muka napostella jotain, ihan vaikka tavallista ruokaakin hirveitä määriä. Vinkkejä miten saisin nämä hirveät himot kuriin?

Kommentit (169)

Vierailija
141/169 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On erityisen tehokasta, jos voit liikkua ulkona valoisaan aikaan.

Tämä todella auttaa jaksamiseen, olen havainnut saman! Odotan kauhulla pian alkavaa talviaikaa, kun ei taas pitkään aikaan näe aurinkoa kuin viikonloppuisin. Jaksamisen - ja napostelunhimon torjunnan - kannalta raskainta aikaa vuodesta. Toivon, että ensi vuonna ei siirrytä pysyvään talviaikaan, koska silloin pimeä masennusaika lisääntyy syksyllä ja talvella entisestään. 

Pelkkä tekosyy, jonka media on saanut aikaan.  Pimeällä jaksaa liikkua ja toimia ihan samoin kuin valoisana aikana, jos vain haluaa.

Nimenomaan! Ennen näitä mediahehkutuksia kenelläkään ei ollut vaikeuksia syksyllä ja talvella. Nyt media hehkuttaa päivittäin kuinka vaikeaa on kun on pimeää ja tylsää.

Herätkää nyt ihmiset tuosta mediahuumasta ja alkakaa elää!!

Höpö höpö. Mediassahan on nimenomaan rummutettu pysyvän talviajan puolesta, kaiken maailman "unitutkijat" (itse keksitty titteli btw) valjastettu rummuttamaan talviajan autuutta.

Fakta on että pimeys vaikuttaa moniin ihmisiin, ja väsymys sekä alakulo saavat usein esimerkiksi herkkuhimot heräämään.

Vierailija
142/169 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta on ainoa mikä auttaa. Se huijaa elimistön kylläisyyden tuntemukseen. Kokeilepa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/169 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös väsymys ja univaje ainakin mulle aiheuttaa holtitonta ruokahimoa. nukutko tarpeeksi?

Tismalleen. Minä syön univajeessa väsymykseen. Pahin hetki on töistä kotiin tulo, ja siitä eteenpäin jonnekin klo 20 asti. Suu käy kuin märehtijällä: mieluiten menee leipää, pullaa, keksejä, jätskiä, kuivattuja hedelmiä, pähkinöitä...

Vaikka tiedostan asian, en väsyneenä jaksa välittää. Ajattelen että on se nyt prkl jos kaiken raatamisen ja velvollisuuksien jälkeen ei saa edes leipää syödä.

Ja univajeen korjaaminen on oma lukunsa. Sekin suututtaa kun opettavaisesti neuvotaan nukkumaan 7-8 tuntia laadukasta unta yössä. Ei kai kukaan tahallaan nuku liian vähän ja huonosti!

Vierailija
144/169 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi ja tupakka. Vievät hyvin pois ruokahalun. Näin ainakin omalla kohdallani.

Vierailija
145/169 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvi ja tupakka. Vievät hyvin pois ruokahalun. Näin ainakin omalla kohdallani.

Minäki oon miettiny, pitäskö nyt lähemmäs 40-vuotiaana alottaa tupakanpoltto ihan laihuuspyrkimyksen takia.

Vierailija
146/169 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elät kerran, syö mitä lystäät. Terveellisesti elävät saattaa kuolla 30-vuotiaina ja satakiloset voi elää satavuotiaiks. Ikinä ei tiedä. Hymyiletkö mieluummin syöden herkkuja vai itketkö tunkien parsakaalia suuhun?

Vierailija
147/169 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On erityisen tehokasta, jos voit liikkua ulkona valoisaan aikaan.

Tämä todella auttaa jaksamiseen, olen havainnut saman! Odotan kauhulla pian alkavaa talviaikaa, kun ei taas pitkään aikaan näe aurinkoa kuin viikonloppuisin. Jaksamisen - ja napostelunhimon torjunnan - kannalta raskainta aikaa vuodesta. Toivon, että ensi vuonna ei siirrytä pysyvään talviaikaan, koska silloin pimeä masennusaika lisääntyy syksyllä ja talvella entisestään. 

Pelkkä tekosyy, jonka media on saanut aikaan.  Pimeällä jaksaa liikkua ja toimia ihan samoin kuin valoisana aikana, jos vain haluaa.

Nimenomaan! Ennen näitä mediahehkutuksia kenelläkään ei ollut vaikeuksia syksyllä ja talvella. Nyt media hehkuttaa päivittäin kuinka vaikeaa on kun on pimeää ja tylsää.

Herätkää nyt ihmiset tuosta mediahuumasta ja alkakaa elää!!

Höpö höpö. Mediassahan on nimenomaan rummutettu pysyvän talviajan puolesta, kaiken maailman "unitutkijat" (itse keksitty titteli btw) valjastettu rummuttamaan talviajan autuutta.

Fakta on että pimeys vaikuttaa moniin ihmisiin, ja väsymys sekä alakulo saavat usein esimerkiksi herkkuhimot heräämään.

Vaikuttaahan ne, kun mediassa jatkuvasti toitotetaan pimeyden vaikutusta.

Vierailija
148/169 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elät kerran, syö mitä lystäät. Terveellisesti elävät saattaa kuolla 30-vuotiaina ja satakiloset voi elää satavuotiaiks. Ikinä ei tiedä. Hymyiletkö mieluummin syöden herkkuja vai itketkö tunkien parsakaalia suuhun?

Se terveellinen syöminen ei ole suinkaan parsakaalin syömistä itkien, vaan sitä mitä ihminen tarvitsee ravinnokseen.

Vierailija
149/169 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se terveellinen syöminen ei ole suinkaan parsakaalin syömistä itkien, vaan sitä mitä ihminen tarvitsee ravinnokseen.

Taisit nyt ymmärtää väärin mun sanoman

Vierailija
150/169 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisit nyt ymmärtää väärin mun sanoman

En suinkaan, sinähän mollasit hyvän ravinnon ja hehkutit jotain sokeri"herkkuja"

Vierailija
151/169 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä auttaa ainoastaan liikunta.. Eli ensin on jostain revittävä itsekuri säännölliseen liikkumiseen joka sitten motivoi terveelliseen syömiseen. Ei o helppoo! Viime aikojen himotus Mars-patukat ja kiertelin tänään karkkihyllyllä monta minuuttia mutta selviydyin voittajana kassalle ja suklaat jäi hyllyyn!

Vierailija
152/169 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös väsymys ja univaje ainakin mulle aiheuttaa holtitonta ruokahimoa. nukutko tarpeeksi?

Tismalleen. Minä syön univajeessa väsymykseen. Pahin hetki on töistä kotiin tulo, ja siitä eteenpäin jonnekin klo 20 asti. Suu käy kuin märehtijällä: mieluiten menee leipää, pullaa, keksejä, jätskiä, kuivattuja hedelmiä, pähkinöitä...

Vaikka tiedostan asian, en väsyneenä jaksa välittää. Ajattelen että on se nyt prkl jos kaiken raatamisen ja velvollisuuksien jälkeen ei saa edes leipää syödä.

Ja univajeen korjaaminen on oma lukunsa. Sekin suututtaa kun opettavaisesti neuvotaan nukkumaan 7-8 tuntia laadukasta unta yössä. Ei kai kukaan tahallaan nuku liian vähän ja huonosti!

Ruokarytmi. Päivällinen? Iltapala? Napostelu on huonoksi jo hampaillekin.

Vierailija
153/169 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itsellesi palvelus äläkä kuuntele tota höpötystä ketogeenisistä dieteistä sun muista. Etsi käsiisi joku hyvä ravintoasioihin perehtynyt (siis oikeasti perehtynyt, ei joku tolvana joka höpöttää blogissaan ketogeenisista dieeteistä, paastoamisesta, vähähiilariudesta, vähärasvaisuudesta, hopeavedestä, detoksaamisesta, sokerista tai siitä kuinka valtio haluaa pitää meidät sairaana ja meidän pitäis syödä mega-annoksia d-vitamiinia ja purkista merileväjauhetta) ravintoterapeutti tai vastaava. Suosittelen ite Patrik Borgia http://patrikborg.blogspot.com/

Tiivistettynä syömishimot johtuu siitä ettei syö tarpeeksi, ellei sulla ole jotain oikeeta häiriötilaa. Opettele syömään kunnon aamiainen, kunnon lounas ja kunnon päivällinen. Laita reilu annos proteiinia, runsaasti kasviksia ja tarpeeks jotain hiilihydraattista ja sit jotain rasvaa siin ois hyvä olla mukana. Syö niin et sul on hyvä ja kylläinen olo. Älä yritä syödä vähän tarkoituksella.

Sit jos toi ongelma jatkuu tai jos nyt jo tuntuu siltä, niin mene juttelemaan vaikka jonkun kanssa syömishäiriökeskuksesta: https://www.syomishairiokeskus.fi/uusi/

Vierailija
154/169 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee itsellesi palvelus äläkä kuuntele tota höpötystä ketogeenisistä dieteistä sun muista. Etsi käsiisi joku hyvä ravintoasioihin perehtynyt (siis oikeasti perehtynyt, ei joku tolvana joka höpöttää blogissaan ketogeenisista dieeteistä, paastoamisesta, vähähiilariudesta, vähärasvaisuudesta, hopeavedestä, detoksaamisesta, sokerista tai siitä kuinka valtio haluaa pitää meidät sairaana ja meidän pitäis syödä mega-annoksia d-vitamiinia ja purkista merileväjauhetta) ravintoterapeutti tai vastaava. Suosittelen ite Patrik Borgia http://patrikborg.blogspot.com/

Tiivistettynä syömishimot johtuu siitä ettei syö tarpeeksi, ellei sulla ole jotain oikeeta häiriötilaa. Opettele syömään kunnon aamiainen, kunnon lounas ja kunnon päivällinen. Laita reilu annos proteiinia, runsaasti kasviksia ja tarpeeks jotain hiilihydraattista ja sit jotain rasvaa siin ois hyvä olla mukana. Syö niin et sul on hyvä ja kylläinen olo. Älä yritä syödä vähän tarkoituksella.

Sit jos toi ongelma jatkuu tai jos nyt jo tuntuu siltä, niin mene juttelemaan vaikka jonkun kanssa syömishäiriökeskuksesta: https://www.syomishairiokeskus.fi/uusi/

Suksi kuuseen noitten juttujes kans!!!

Vierailija
155/169 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön siis ihan suositusten mukaan, normaalisti mutta silti herkkuhimoni on jotain ihan holtitonta ja koko ajan hirveä tarve muka napostella jotain, ihan vaikka tavallista ruokaakin hirveitä määriä. Vinkkejä miten saisin nämä hirveät himot kuriin?

Miksi ihmeessä kiusaat itseäsi moisilla kurituksilla? Liiku riittävästi, niin voit herkutella niin paljon kuin lystäät.

Itse kulutan lenkkeilemällä (pyöräily, kävely, hölkkä ja hiihto) noin 10 000 kcal viikossa. Tuohon määrään saa jo aika paljon herkutella ja niin minä teenkin. Vetelen ihan surutta naamariini kaikenlaisia herkkuja ja silti BMI on 22 :)

M47

Vierailija
156/169 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä todella haastavaa, kun haluaa pois jatkuvasta syöpöttelystä. Itselläkin on jatkuvasti yhtä taistelua saada mieli hyväksymään säännölliset ruokailuajat, eikä yhtään napostelua siihen väliin. Se juttu, mikä tähän auttaa on usein hyvin henkilökohtainen, eikä samat jutut auta sulle. Itse kuitenkin oon päässy melkein kokonaan eroon herkuttelusta sillä, että huolehdin proteiinin saamisesta joka ruualla. Yritän ruoassa välttää suurien hiilarimäärien syömistä, jolloin uusi nälkä ei tule niin nopeaa. Riittävästi rasvaa auttaa myös pysymään kylläisenä, kuitenkin rasvojen kanssa pitää kaloreiden vuoksi olla varovainen. Suolainen ruoka, esimerkiksi pikaruoka, pitää kylläisenä pienen hetken, mutta uusi nälkä tulee hirveän äkkiä. Kovaa suolan käyttö pitäisi muutenkin välttää. 

Helpointa on, kun yrittää kokonaan luopua lisätystä sokerista. Itsellä ainakin tulee todella helposti sokerikoukku, jos vaikka viikonloppuna syön karkkia tai suklaata, alkuviikosta tekee heti hirveästi mieli jäätelöä, sokerijogurttia, vanukasta tmv. Liikunta auttaa myös ja ajan kuluttaminen. Keksi paljon tekemistä, jolloin aivot eivät ehdi edes ajatella ruokaa. Parasta on, kun pitää kädet jatkuvasti töissä niin herkkuja ei edes voi syödä. Jos kuitenkin antaa mielihaluille periksi, parasta on syödä jotain terveellistä, kuten porkkanaa, selleriä, kurkkua, kaalta tai vaikka pieni lusikallinen luonnollista maapähkinävoita. 

Vierailija
157/169 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löydä itsellesi sopiva ruokavalio. Minä pääsin herkkuhimosta alkamalla syömään hiilareita enemmän, vaikka proteiini onkin enemmän muotia.

Enkä mitään ranskanleipää, vaan kaurapuuroa, tattarileipää, kauraleipää, banaaneja, riisiä, pastaa ja bataattia. Proteiiniin en kiinnitä edes huomiota joka aterialla. Plus 500-1000g kasviksia päivässä.

Mutta nää ruokavaliot pitää kokeilla itse. Toiselle sopii enemmän proteiinia sisältävä, toiselle enemmän rasvaa, sitten on meitä, joiden keho tykkää hiilarista. Reilusti vaan normaalia ruokaa.

Vierailija
158/169 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa masentua pitkäkestoisesti, lopputulos on se, ettei mikään maistu enää hyvältä. :/

t. söin just pasteijan, joka maistui "rasvalta, lihalta ja sipulilta".

Vierailija
159/169 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos syön vatsan täyteen, tai siis liikaa niin silloin syön koko ajan ja napostelen ja vedän herkkuja.

Nyt olen kaksi viikkoa vaan syönyt.. En tiedä millä poppaskonstilla tän sais kans loppumaan.

Säännöllinen, kellontarkka syöminen ja kevyt vähähiilarinen ruokavalio joo mutta olen laiska luonteeltani enkä jaksa tai ehdi syödä säännöllisesti.

Varmaan muutaman päivän nutraus voisi itellä auttaa saamaan taas rytmistä kiinni.

Toimii minulla. Holtittoman syöpöttelyjakson jälkeen ei auta mikään muu kuin kunnon ma-pe nutraus. Sillä saa syömisbuumin lopetettua ja palattua 4-5 päivän jälkeen "normiruokavalioon"

Vierailija
160/169 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä. Noh, antakaapa sitten esimerkki päivän syömisistä tuolla ketogeenisellä?

Aamupala: munakas kinkulla, juustolla ja vihanneksilla

Lounas: sekasalaatti ja tonnikalaa oliiviöljyssä

Illallinen: Ratatouille ja kanaa

Välipalaksi voit ottaa pähkinöitä tai manteleita ja omenan, iltapalaksi maustamatonta jogurttia ja mustikoita. Ei varmasti ole nälkä eikä himoja. Ja tärkeää, että kaikki tuotteet on normaslirasvaisena

Saisko saman allergiaversiona: Ei kananmunaa, kalaa eikä pähkinöitä =D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi