Miten taistella syömishimoja vastaan?
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Olisikin niin helppoa, että kun tekee mieli karkkia, niin söisi vaan marjoja tai hedelmiä ja karkinhimo olisi tiessään.
Ei karkkia marjoilla tai hedelmillä korvata, vaikka ne onkin hyviä ja makeita.
Edes silloin kun en juuri karkkia syönyt, ei noista ollut minulle apua.
Näin, ja jos joku kokee sipsinhimoa niin kehoitetaan syömään ruissipsejä, hapankorppuja tms. Ei ruissipsi (saati hapankorppu!) ole sama asia kuin rasvainen ja suolainen sipsi. Sitä voi syödä puoli pussia ruissipsejä ja todeta, että ja **tut, hakea sipsipussin ja syödä niitä kaiken sen ruissipsin päälle.
Tramal 50mg 1-3 päivässä. Itse en noilla kuureilla syö yhtään mitään ja paino putoaa 1-2 kg vuorokaudessa.
Osta Kromia. Pari pilleriä päivässä auttaa karkinhimoon kummasti.
Kuori ja pilko porkkanoita jääkaappiin pieniin purkkeihin valmiiksi jo aamulla. Syö yksi purkillinen AINA ennen kuin annat syömishimolle periksi.
Pidä vesipullo aina käden ulottuvilla.
Nämä ohjeet auttaneet minua.
1. Säännöllinen ruokarytmi ja lautasmallin noudattaminen. Riittävästi terveellistä ravitsevaa ravintorikasta ruokaa jossa on riittävästi proteiinia ja rasvaa ja hitaasti imeytyviä hiilareita. Ravintoainepuutokset voi ilmetä ruokahimoina.
2. Riittävä määrä rasvaa. Itse käytän maidot mielummin kevytmaitona rasvattoman sijaan, juustot normaalirasvaisina mutten mätä niitä ylettömästi, jugurtti ei rasvattomana vaan esim kreikkalaista jugurttia tai sitä ns. tavallista maustamatonta jugurttia. Hiilarin yletön syönti ja rasvattomuus ei mulla toimi. Avokadot, oliivöljy, voi ja kookosöljy erityisesti paistamisessa on hyviä rasvavalintoja. Pähkinät on hyvä pieni välipala kun ei syö liikaa ja niistä saa hyviä rasvoja. Vältän ruokia, mitkä on esim pelkkää hiilaria lähinnä. Aina kannattaa pitää huolta, että ruoassa on proteiinia ja rasvaa myös. Lisäksi joka aterialla kannattaa lisätä jotain kasviksia7marjoja/hedelmiä mukaan.
3. 80/20 - ajattelu. Kun 80 prosenttia ajasta syö terveellisesti, lopun ajan voi syödä vähän epäterveellisemminkin
4. Makuaistin totuttaminen jatkuvasta ällömakeasta pois. Esim. glukoosifruktoosisiirapit ja sokerilimsat ja sokerimehut tuntuu ainakin itselle sellaisilta, että mielummin välttelen niitä kuin syön. Pois myös makeutusaineet mitkä pitää yllä sokerihimoja. Mielummin pieni määrä sokeria silloin tällöin kuin jatkuvaa light-tuotteiden käyttöä, ties mitä niistä seuraa.
5. Jos herkuttelee niin voi kysyä itseltään että miksi niitä herkkuja pitää vetää hirveän iso kasa? Jos ottaa pienen määrän, silti voi saada iloa herkuttelusta. Kun syö riittävästi, eikä varsinkaan korvaa herkuilla normaalia ruokaa, yleensä ainakin minulla herkkuhimot pysyy kurissa. Mulla toimii esimerkiksi pieni päivittäinen herkkuhetki jossa syön ennalta määräämäni määrän herkkuja, esim pari keksiä tai pari palaa suklaata kahvihetkellä. Joskus vedän pitkän kaavan kautta, esimerkiksi kerran viikossa, mutta pysyn silti ruokarytmissä
6. Jos juo paljon alkoholia, se usein johtaa myös syömishimoihin ja rasvaisen ja suolaisen ruoan himoon
7. Ei pidä päästää nälkää liian suureksi ja mennä nälkäisenä kauppaan
8. Riittävästi vettä. Vesi on paras janojuoma.
9. Laihdutuskuuriajattelun lopettaminen ja erityisesti liian niukkaenergiaisten dieettejen unohtaminen. Pienistä lukuisista hyvistä ruokavalinnoista syntyy terveellinen elämä. Siitä kun valitsee pyöräilyn autoilun sijaan tai portaat hissin sijaan, ja tekee tämän päätöksen usein, niin pienistä puroista syntyy iso virta terveellisessä elämässä. Voi elää jatkuvasti terveellisesti eikä tarvi laihduttaa, kun ajattelee että pääosan syö terveellisesti ja vain osan epäterveellisesti - herkuttelu ei siis ole kiellettyä vaan sallittua. Toisaalta itselle terveellinen ruoka on miltei yhtä herkku. Kaikenlaisen pakkomielteisen "minun on oltava tietyn painoinen" - ajattelun välttäminen.
10. Jos herkkujen ahminta tuottaa ongelmaa, niin niitä ei kannata ostaa kotiin "kiusaamaan". Ostaa mielummin suklaapatukan levyn sijaan jos haluaa vähän herkutella suklaalla.
Näillä keinoin taistelin pois ahmimishäiriöstä.
Keksi itsellesi mielekästä tekemistä. Kun olen tylsistynyt, olen jääkaapilla jatkuvasti, mutta kun innostun vaikka sisustamaan tai askartelemaan, jopa oikeatkin ateriat unohtuvat.
Itsellä auttaa se että en vain halua lihoa. Sen kun tietää mitä ylensyömisestä seuraa, niin jää karkit ostamatta vaikka ankeaa onkin toisinaan. Mutta mielummin näin kun ylipainoisena, jokainen valitsee mistä haluaa luopua. Varmaan itse olen sen verran pinnallinen että voin hetkellisesti vähän kärsiäkin sellaisen ulkomuodon vuoksi mihin olen itse tyytyväinen. Pidemmällä tähtäimellä herkuista kieltäytyminen tuo kuitenkin enemmän onnellisuutta ainakin itselleni.
WHOLE30 ruokavalio, itselläni ei ole mitään sokerihimoja enää kun sitä olen noudattanut
Vierailija kirjoitti:
Itsellä auttaa se että en vain halua lihoa. Sen kun tietää mitä ylensyömisestä seuraa, niin jää karkit ostamatta vaikka ankeaa onkin toisinaan. Mutta mielummin näin kun ylipainoisena, jokainen valitsee mistä haluaa luopua. Varmaan itse olen sen verran pinnallinen että voin hetkellisesti vähän kärsiäkin sellaisen ulkomuodon vuoksi mihin olen itse tyytyväinen. Pidemmällä tähtäimellä herkuista kieltäytyminen tuo kuitenkin enemmän onnellisuutta ainakin itselleni.
Jep, “Nothing tastes as good as lean feels”!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös toi nyt ole jo sairasta ajattelua. Ylipainon ja alipainon välissä on vielä se normaalipaino.
Mutta joo, kannattaa yrittää nauttia kaikesta muusta tekemisestä niin että syöminen unohtuu. Toiset ihmiset on tuossa parempia (oman mielikuvan mukaan miehille helppoa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin, kookosöljyn ja rasvaisten pihvien syönti voi kostautua esim. maksa-arvojen kohoamisena. Lisäksi pihvien, ainakaan naudanliha, syöminen ei ole ekologisesti kestävää.
Höpöhöpö, sokeri maksaa rasittaa, ei oikea rasva.
Sokeri on pahin myrkky varsinkin teollisesti tuotettuna. Kuormittaa kehon toimintaa ja ylläpitää tulehdusta. Rasva toimii päinvastoin tulehdusta hillitsemällä ja syntyneitä vaurioita paikkaamalla.
Niinpä. Ja miettikää mitä sekopäisiä fruitaristeja sitä glorifioidaankaan nykyajan somessa. Nuoret aneemisenkalpeat tikkulaihat mies- ja naisanorektikot hymyilevät leveästi fruktoosihumalassa valtavien banaani-, mango- ja appelsiinilaatikoiden keskellä, näillä on usein ihan joku oikea syömishäiriötaustakin. Sössöttävät kuinka ihanaa on vetää nopeita hiilareita niin paljon kuin napa vetää ja täysin ilman kalorirajoja. Jee, nyt voi syödä miten paljon vaan kunhan syö yhtä samaa eli hedelmiä!
Aivan h lvetin sairasta ja epäterveellistä touhua, tuskinpa kovin ekologisesti kestävääkään, mutta vegaanit eivät tietenkään kyseenalaista tuollaista elämäntyyliä epäterveellisenä tai ympäristölle haitallisena, koska eihän siinä syödä eläimiä. Kyllähän sitä varmaan muutaman ensimmäisen vuoden terve ihminen jaksaa tuotakin rääkkiä, laihtuukin mutta pian alkaa myös heikkous, lihasten näivettyminen, puolustuskyvyn lasku ja hampaiden syöpyminen ja maksaongelmat.
Mutta on se niin kiva valveutuneena länsimaalaisena leikkiä pelastavansa maailmaa sokerihumalassa jossain Balilla ja kasvatella kainalokarvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Colette paikalla?
Huomaa, että suurimmalla osalla neuvonantajista ei ole mitään käsitystä todellisista syömishimoista.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että suurimmalla osalla neuvonantajista ei ole mitään käsitystä todellisista syömishimoista.
No kerropa vähän niistä oikeista syömishimoista sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerropa vähän niistä oikeista syömishimoista sitten?
Täällähän on ollut ihan hyviäkin vinkkejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin, kookosöljyn ja rasvaisten pihvien syönti voi kostautua esim. maksa-arvojen kohoamisena. Lisäksi pihvien, ainakaan naudanliha, syöminen ei ole ekologisesti kestävää.
Höpöhöpö, sokeri maksaa rasittaa, ei oikea rasva.
Sokeri on pahin myrkky varsinkin teollisesti tuotettuna. Kuormittaa kehon toimintaa ja ylläpitää tulehdusta. Rasva toimii päinvastoin tulehdusta hillitsemällä ja syntyneitä vaurioita paikkaamalla.
Niinpä. Ja miettikää mitä sekopäisiä fruitaristeja sitä glorifioidaankaan nykyajan somessa. Nuoret aneemisenkalpeat tikkulaihat mies- ja naisanorektikot hymyilevät leveästi fruktoosihumalassa valtavien banaani-, mango- ja appelsiinilaatikoiden keskellä, näillä on usein ihan joku oikea syömishäiriötaustakin. Sössöttävät kuinka ihanaa on vetää nopeita hiilareita niin paljon kuin napa vetää ja täysin ilman kalorirajoja. Jee, nyt voi syödä miten paljon vaan kunhan syö yhtä samaa eli hedelmiä!
Aivan h lvetin sairasta ja epäterveellistä touhua, tuskinpa kovin ekologisesti kestävääkään, mutta vegaanit eivät tietenkään kyseenalaista tuollaista elämäntyyliä epäterveellisenä tai ympäristölle haitallisena, koska eihän siinä syödä eläimiä. Kyllähän sitä varmaan muutaman ensimmäisen vuoden terve ihminen jaksaa tuotakin rääkkiä, laihtuukin mutta pian alkaa myös heikkous, lihasten näivettyminen, puolustuskyvyn lasku ja hampaiden syöpyminen ja maksaongelmat.
Mutta on se niin kiva valveutuneena länsimaalaisena leikkiä pelastavansa maailmaa sokerihumalassa jossain Balilla ja kasvatella kainalokarvoja.
Otapa ensin asioista selvää ennen kuin alat keuhkota. Ei kukaan järkevä vegaani syö pelkkiä hedelmiä, ja elämää on blogien ulkopuolellakin.
Vierailija kirjoitti:
Otapa ensin asioista selvää ennen kuin alat keuhkota. Ei kukaan järkevä vegaani syö pelkkiä hedelmiä, ja elämää on blogien ulkopuolellakin.
Osaatko lukea vai esitätkö tahallasi tyhmää? Kirjoitin fruitaristeista, en vegaaneista, kai tiedät näillä olevan aika paljonkin eroa? Vai yritätkö nyt jotenkin vihjata, että fruitaristit eivät syökään pelkkiä hedelmiä toisin kuin julkisuudessa sumuttavat, eli huijaavat ja syövätkin vain vegaanisesti, silloin tällöin vähän mitä sattuu hedelmien lisäksi?
Ja ei sinun tarvitse kehottaa minua ottamaan asioista selvää ennen kuin niistä puhun, teen sen ihan oma-aloitteisesti ja itse, kiitos vaan.
Olen itse entinen vegaani, joten tiedän kuinka puutteellinen jo pelkkä vegaaniruokavalio on, saati joku Freeleen kaltaisten syömishäiriöisten meuhkaama fruitarismi. Jo järjen pitäisi kertoa, että kyseessä ei voi olla terveellinen tai millään tapaa kestävä ruokavalio. Itse asiassahan fruitarismissa on kyse elämäntavasta, jolla pyritään paikkaamaan huonoa itsetuntoa ja nostamaan omaa egoa muuta väestöä korkeammalle.
Tiesitkin varmasti että on olemassa myös ihmisiä, jotka väittävät kirjaimellisesti elävänsä pelkällä pyhällä hengellä, ilmalla? Sitä kutsutaan breatharianismiksi. Aika coolia, eikö. Se on sitten seuraava askel fruitarismista vielä pahempaan hulluuteen, äärimmäisin mahdollinen keino uskotella itselle olevansa muita moraalisesti puhtaampi ja parempi.
Lommoposkinen aliravittu likainen hippi.
Totuus.
"Sekopäisiä fruitaristeja"->"vegaanit eivät tietenkään kyseenalaista", siinähän sen sanoit. Jos olisit oikeasti entinen vegaani niin tietäisit että se on varsin toimiva ruokavalio jos tietää mitä tekee.
En osaa vastata kysymykseesi, koska kärsin samasta ongelmasta. Oon kokeillu tyyliin kaiken.
Jos en osta kotiin herkkuja, haen niitä joka tapauksessa lähikaupasta. Jos en hae, mua ahdistaa ja mietin vaan miten hyvältä sipsit/suklaa/mikäikinä maistuis. Lopulta annan periks sille, kun en voi ajatella muuta kuin herkkuja.
Lenkille lähteminen, no joo, mutta kuka käy lenkillä seitsemän kertaa päivässä? Illalla kun oon saanut vauvan nukkumaan niin en todellakaan voi tai jaksa lähteä lenkille, ja herkkuja tekee kuitenkin mieli jos en niitä aikaisemmin päivällä ole jo syönyt.
Säännöllisesti syöminen - en osaa, enkä pysty tähän. Oon monta, monta, monta viikkoa suunnitellut kellontarkasti itselleni päivän ateriat, jotta söisin säännöllisesti ja terveellisesti. En jaksa noudattaa niitä. On paljon helpompaa tilata pitsaa, kuin ruveta vääntämään aamupalaa, lounasta, välipalaa, ruokaa ja iltapalaa. Pitsalla pärjää koko päivän. Tai sipseillä.
Kaiken tän lisäksi ongelma on se, että ruoka on mulle suurempi nautinto kuin mikään. Mitkään liikunnat/kylvyt/hieronnat/kasvohoidot/ounameit eivät tuo yhtä hyvää fiilistä kuin epäterveellisen ruuan syöminen. Terveellinen ruoka ei maistu yhtä hyvältä. Raskas päivä? Herkkuja. Onnistuminen? Herkkuja. Surullinen olo? Herkkuja. Tylsää? Herkkuja. Herkut on vastaus kaikkeen.
Näistä syistä ajattelin luovuttaa ja kuolla lihavuuteeni, kärsittyäni sen aiheuttamista sairauksista ensin vuosia. Vittu.
Kurin korkein muoto on itsekuri. Jos aikuinen ihminen ei voi hillitä paskan syömistä niin joutaakin olla lihava ja hävetä itseään.
Jos niitä herkkuja on pakko mättää naamaan niin käykää nyt herrantähden muutaman kerran viikossa juoksulenkillä ja salilla. Auttaa painonhallinnassa ja pysyy nivelet ja liikuntaelimistö kunnossa.
Itsellä auttoi vesipullo. Pidä se lähellä jatkuvasti ja juot aina kun tekee mieli syödä.
Tietysti syöt myös normaalisti kunnon ruuat. Mutta vesi pitämään kylläisyyden tunnetta helpottaa naposteluun.