Mitä varten yli tuhat päivää ollut pitkäaikaistyötön joutuu menemään tälläiseen palaveriin työkkäriin?
Siis aktivointisuunnitelman tekoon, jossa mukana kaupungin sosiaalityöntekijä ja työvoimavirkailija?
Mitä varten toi sossuvirkalija on siinä meetingissä mukana?
Esim, jos työtön ei ole edes saanut koskaan toimeentulotukea, niin mikä syy on olla sossuvirkailijan keskustelemassa pitkäaikaistyöttömän suunnitelman laadinnassa mukana?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Ap siis elää about OK elämää työssä käyvän miehensä kanssa. Saa vain jonkun minituen.
Nyt järjestelmä kohtelee häntä moniongelmaisena?
Hänet täytyy saada hetimiten tekemään töitä ilmaiseksi. Se kyllä motivoi ja pelastaa syrjäytymiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tosiaan jännä, että miksi näistä aina syyllistetään vain ja ainoastaan se työtön, ei koskaan työnantajia, jotka eivät suostu palkkaamaan työtöntä työnhakijaa?
Välillä tuntuu että kaikki maailman pahuus on kaadettu työttömän niskaan. Työtöntä epäillään. Aivan kaikesta.
Työttömiä työnhakijoita palkataan töihin jatkuvasti, mutta ei tietenkään sellaisia, jotka ovat jollain lailla huonoja tai kyseiseen työpaikkaan sopimattomia. Hyvä ja ammatillisesti edes suurinpiirtein ajantasalla oleva työntekijä ei todellakaan ole työttömänä tuhatta päivää, millään alalla.
No tuo nyt ei vain pidä paikkaansa, millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on se moniammatillinen ryhmä missä kartoitetaan työttömän tilanne ja tuen tarpeet. Ei siinä sen enempää tarvitse kenenkään epäillä että työttömällä on ongelmia elämänhallinnassa ja tarvetta sosiaalityölle kun tuo on ihan lakiin kirjattu tukimuoto työttömälle.
Kukaan ei ole vahingossa työttömänä ja osallistumatta mihinkään aktivointitoimiin tuhatta päivää. Siellä siis varmaan selvitellään mihin aktivointitoimeen olisit innokas menemään koska et ole onnistunut itsellesi mitään työtä tai opintoja hommaamaan.
ja samalla kunta kartoittaa kuntoutavan työtoiminnan tarpeen. Jos on 1000 päivää ollut työttömänä, niin todennäköisesti elämässä on joku ongelma, joka estää työllistymisen. jos se ei ole ikä, se on todennöisesti olematon motivaatio.
Niin tai työhön pääsemisen ongelmana voi olla korkean iän myötä myöskin pitkäaikaistyöttömän terveydellinen tola, eli pitkäaikaistyötön on saanut ropallisen sairauksia ja pysyväisiä vammoja tuon tuhannen päivän aikana. Ja kun työkyvyttömyyseläkkeelle ei vakuutusyhtiö ja kela päästä sairasta työtöntä, niin pakkohan sitä sitten on olla työtön, kun kerta kela katsoo pitkäaikaistyöttömän olevan työkykyinen, vaikka kela myöntääkin näkemättä itse henkilöä päin pläsiä, että työtön on myös sairas b-todistuksen mukaan, jolla tke:ttä haetaan vakuutusyhtiöistä. Sairaslomallekaan ei voi jäädä, koska kaikissa tapauksissa kela ei maksa sairaspäivärahaa kuin sen 300 päivää, ja sen jälkeen kela ehdottaa työtöntä sairasta ilmoittautumaan työkkäriin työttömäksi. Juu, että semmosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on se moniammatillinen ryhmä missä kartoitetaan työttömän tilanne ja tuen tarpeet. Ei siinä sen enempää tarvitse kenenkään epäillä että työttömällä on ongelmia elämänhallinnassa ja tarvetta sosiaalityölle kun tuo on ihan lakiin kirjattu tukimuoto työttömälle.
Kukaan ei ole vahingossa työttömänä ja osallistumatta mihinkään aktivointitoimiin tuhatta päivää. Siellä siis varmaan selvitellään mihin aktivointitoimeen olisit innokas menemään koska et ole onnistunut itsellesi mitään työtä tai opintoja hommaamaan.
ja samalla kunta kartoittaa kuntoutavan työtoiminnan tarpeen. Jos on 1000 päivää ollut työttömänä, niin todennäköisesti elämässä on joku ongelma, joka estää työllistymisen. jos se ei ole ikä, se on todennöisesti olematon motivaatio.
Niin tai työhön pääsemisen ongelmana voi olla korkean iän myötä myöskin pitkäaikaistyöttömän terveydellinen tola, eli pitkäaikaistyötön on saanut ropallisen sairauksia ja pysyväisiä vammoja tuon tuhannen päivän aikana. Ja kun työkyvyttömyyseläkkeelle ei vakuutusyhtiö ja kela päästä sairasta työtöntä, niin pakkohan sitä sitten on olla työtön, kun kerta kela katsoo pitkäaikaistyöttömän olevan työkykyinen, vaikka kela myöntääkin näkemättä itse henkilöä päin pläsiä, että työtön on myös sairas b-todistuksen mukaan, jolla tke:ttä haetaan vakuutusyhtiöistä. Sairaslomallekaan ei voi jäädä, koska kaikissa tapauksissa kela ei maksa sairaspäivärahaa kuin sen 300 päivää, ja sen jälkeen kela ehdottaa työtöntä sairasta ilmoittautumaan työkkäriin työttömäksi. Juu, että semmosta.
Olen edellinen kommentoija, ja ihmettelen, että miten kuntouttava työtoiminta (Lue: = palkaton työ) parantaa pitkäaikaistyöttömän pysyvät ja krooniset vaivat, jos ja kun lääkäritkään eivät niitä ole kyenneet/halunneetkaan parantaa, saatika pitkäaikaistyöttömällehän ei lääkärit suostu edes lähetteitä laittamaan tutkimuksiin, koska sehän on kallista ja mitäpä sitä työtöntä tutkimaan ja leikkelemään, sehän on "roska" ja kuluerä yhteiskunnalle, joka joutaakin kuolla kituen ja toivovat vielä hiljaa mielessään, että kun nyt pääsisi tuostakin sairaasta työttömästä mahdollisimman PIAN EROON!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap siis elää about OK elämää työssä käyvän miehensä kanssa. Saa vain jonkun minituen.
Hänet täytyy saada hetimiten tekemään töitä ilmaiseksi. Se kyllä motivoi ja pelastaa syrjäytymiseltä.
Aivan juurikin noin, orjaksi johonkin kunnan tahi jonkin yhdistyksen hommaan, jossa olet sitten työmarkkinatuella lisättynä siihen 9 €:n kulukorvaus, joka tulee kelalta, eikä työnantaja joudu maksamaan hyryn hyryä ilmaistyöntekijästään palkkaa, joka on kuntoutumassa mukamas? heh, mikä vitsi!!! Ja kyllähän se sapettaa orjaa, jolla saattaa olla parempi koulutus ja tutkinto taskussaan ja monien menneiden vuosikymmenien takainen työkokemus ihan normaaleilla taulukon mukaisilla palkoilla palkattuna kuin kuntouttavan työpaikan vakituisilla työntekijöillään, joille maksetaan ihan normipalkka samasta työstä, mitä kuntoutettava työtön joutuu tekemään ilmaiseksi työnantajalleen.
sähköshokkihoitoa tulisi soveltaa useammin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se saa vähintään työmarkkinatuen joka on ~ 700 €/kk - verot. Jos saa tukia on velvollinen tekemään työtä työllistääkseen itsensä ja päästäkseen irti tukien tarpeesta. Luultavasti tulevat ehdottamaan kuntouttavaa työtoimintaa ja siihen pakettiin kuuluu oma sossutäti.[/quot
Kyllä ihmiset ovat tyhmiä, ja eivät näköjään tiedä, ettei tuollaista summaa kuin 700€/kk- verot saa kuin joku työtön, joka saa alaikäisten lapsien mukaisen korotuksen työmarkkinatukeensa, ei sellainen työtön saa, jolla ei ole lapsia tai lapset ovat jo kasvaneet aikuisiksi tuollaista summaa bruttonakaan. Verohan on vieläpä 20 % työmarkkinatuestakin, ja se jää lapsettomalla työttömällä aktivoimattomuutensa takia, jolloin alkuperäisestä työmarkkinatuesta napsaistaan se noin 30 €:a pois, jotain 400 €:ksi.
Ja vielä tuo kohta, että mukamas palkaton työnteko kuntouttaa mukamas kroonisesti sairasta työtöntä???? Kyllä se vaan pikemminkin vie työttömän raihnaisen ihmisen elämän menon vieläkin onnettomampaan tilanteeseen. Jos työtön ei pysty edes omassa kodissaan tekemään kuin murto-osan kodin töitäkään, ja ne työttömät, joilla on puoliso tai joku muu hlö, joka ne kotihommatkin tekee, niin ihmettelen vaan, että mitä ihmeessä se ramukka työtön sitten pystyy kuntouttavassa työssä tekemään?
Vierailija kirjoitti:
Siis ollut tuhat päivää työtön??!!
Huh huh! Nyt ymmärrän aktiivimallia paremmin.
Selitäpä sitten minullekin.
Eli miten luulet, ovatko työnantajat intopiukkana tarjoamassa aktivoivaa palkkatyötä pitkäaikaistyöttömille? Lisääkö aktiivimalli jotenkin työnantajien halua palkata työttömiä?
Siitähän tässä kiikastaa. Työnantajista, ei työntekijöistä. Mielellään kyllä itketään tekijäpulaa, mutta jos tarjolla oleva tekijä on työtön niin ei kelpaakaan.
Omat kokemukseni on ne, että haastatteluun asti pääsen, mutta kun selviää että olen pitkäaikaistyötön, niin siihen loppuu työnantajan mielenkiinto. Joku melkein suuttunut, kun olen siis turhan takia ollut hänen aikaansa viemässä.
Kyllä se voi olla ihan vain huonoa tuuria. Jos vaikka pääsee 300 hakijasta haastatteluun ja on ensimmäinen varalla, niin tuskin ihan osaamaton on. Se valinta kun ei riipu pelkästään koulutuksesta tai kokemuksesta, vaan myös siitä, kenen naama miellyttää, varsinkin jos hakijat on tasavertaisia. Kyllä se nimi ja vanhempien asema vaikuttaa myös niihin itse hankittuihin paikkoihin. Itsekin nuorena hain työpaikkani ihan itse, mutta kun olin tekevänä tunnetun isäni tytär, minä sain töitä helposti.
Vierailija kirjoitti:
Huh huh! Nyt ymmärrän aktiivimallia paremmin.
Ei se tuhat päivää tarkoita että on ollut jotenkin toimettomana kotona. Sen aikana on voinut esim. opiskella 2 vuotta työttömyysturvaa saaden. Esim. minä hankin opettajan pätevyyden tuon tuhannen päivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai voisiko olla niin, ettei työntekijälle ole tarjottu kohtuullista palkkaa työstä.
No toi ei kyllä ole mikään syy heittäytyä tukien varaan. Jos et saa markkinoilta mielestäsi ansaitsemaasi palkkaa niin työllistä itse itsesi ja maksa palkkaa niin paljon kuin on varaa.
Joopa joo. Kaikista ei alkuunkaan ole yrittäjiksi.
Yrittäjyys ei takaa toimeentuloa.
johanna_sos kirjoitti:
sähköshokkihoitoa tulisi soveltaa useammin...
Senkun työnnät sormesi pistorasiaan ja avot
Vierailija kirjoitti:
Ehkä johtuu stereotyyppisestä käsityksestä siitä, millaisia työttömät ovat.
Ei, kyllä se tapahtuu ihan tutkimusten ja tilastojen takia. Ei näitä juttuja mutulla tehdä vaan kaikki perustuu kokemuksiin ja säädöksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä johtuu stereotyyppisestä käsityksestä siitä, millaisia työttömät ovat.
Ei, kyllä se tapahtuu ihan tutkimusten ja tilastojen takia. Ei näitä juttuja mutulla tehdä vaan kaikki perustuu kokemuksiin ja säädöksiin.
Tilastoharha, ja se siitä. Samoin tutkimuksetkin ovat sitä sun tätä suttua.
Pitkäaikaistyötön voi olla yksinkertaisesti sen takia työtön, että vaikka olisikin ihan kunnon kansalainen, ja ammatti tai kaksikin hanskassaan, on tehnyt lapsiakin matkansa varrella, ja hoitanut heidät ihan itte, ja lapsensa saanut kasvamaan suoraselkäisiksi, ahkeriksi, menestyviksi nuoriksi aikuisiksi, ollut töissä pitkiä jaksoja, välillä työttömänä, välillä koulutuksissa, kursseilla, sitten onkin iskenyt jokin krooninen sairaus tai tapahtunut lievä tai vähemmän lievä vammautuminen sairaslomineen, ja sitten onkin tie työelämään mutkistunut, ja omalukunsa oli vastikään tarveharkinnainen työmarkkinatukilaki, joka pikemminkin katkeroitti niitä työttömiä, joiden työttömyyspäivärahaksi kelan laskukaavan mukaan laskettiinkin puolison br.tulojen vuoksi NOLLAksi. Onneksi tämä laki kuitenkin muutettiin, ja poistettiin tarveharkinnaisuus puolison tuloista riippuen työttömälle parisuhteen puoliskolle. Ja sitten pitkäaikaistyöttömän väistämätön ikääntyminen, eli vuosia tulee aina vaan lisää, ja jo päälle nelikymppinen työtön on työnantajalle punainen stop-merkki eli ei hyväksytä vakituisiin töihin. Siinähän sitten olet raihnaantuneena ja liki 60 vuotiaana miettimässä tulevaa työtäsi, jota et enää tule saamaan, jos ei lasketa näitä ilmaistöitä eli kuntouttavia työtoimintapaikkoja, jotka eivät välttämättä johda yhtään mihinkään vakituiseen työllistymiseen.
Toisaalta hyvin monet työssä vielä olevat jo ennen näitä vaikeita työttömyysmäärien kasvuvuosia ovat saanneet työpaikkansa suoraan sanottuna hyväveli-järjestelyillä eli suhteilla. Kaikille meille työttömille ei niin hyvin ole onnistunut, koska ei ole ollut sellaisia suhteita. Samalla kokonaisuutena on työttömien määrä vain kasvanut kasvamistaan mukaan lukien irtisanotut vuosi vuodelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh huh! Nyt ymmärrän aktiivimallia paremmin.Selitäpä sitten minullekin.
Eli miten luulet, ovatko työnantajat intopiukkana tarjoamassa aktivoivaa palkkatyötä pitkäaikaistyöttömille? Lisääkö aktiivimalli jotenkin työnantajien halua palkata työttömiä?
Siitähän tässä kiikastaa. Työnantajista, ei työntekijöistä. Mielellään kyllä itketään tekijäpulaa, mutta jos tarjolla oleva tekijä on työtön niin ei kelpaakaan.
Omat kokemukseni on ne, että haastatteluun asti pääsen, mutta kun selviää että olen pitkäaikaistyötön, niin siihen loppuu työnantajan mielenkiinto. Joku melkein suuttunut, kun olen siis turhan takia ollut hänen aikaansa viemässä.
Tekijäpula? Se korjaantuu maksamalla kilpailukykyista palkkaa. Aivan turhaa itkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh huh! Nyt ymmärrän aktiivimallia paremmin.Ei se tuhat päivää tarkoita että on ollut jotenkin toimettomana kotona. Sen aikana on voinut esim. opiskella 2 vuotta työttömyysturvaa saaden. Esim. minä hankin opettajan pätevyyden tuon tuhannen päivän aikana.
Nuo päivät lasketaan kyllä työttömyyden vuoksi maksetuista, ei niistä joiden aikana on saanut työttömyysturvaa vaikka omaehtoiseen opiskeluun.
Olen itse Typ-asiakas työkkäsissä ihan omasta tahdosta, olen ollut työtön siitä asti, kun irtisanouduin. Olen sairas. Typ:n asiakkuus ja siinä rinnalla työkyvynselvitys. Ts. halusin työkyvynarvioon, vaikka aikomus onkin työllistyä. Jos sitten työstä ei tule mitään, on eläkepäätöksen saaminen paljon helpompaa. Toki sitä ennen kokeilemme osatyökykypäätöstä, joka tarkottaisi osa-aikatyötä ja osittaista eläkettä...
Olen tyytyväinen siihen palveluun. Ja terveydenhuollon palveluihin (kaupungin psyk. poli). Olen bipolaari siis (1. tyypin bipolaari).
Sosiaalitoimiston ja työkkärin jörjestämään palaveriin en suostu enää ikinä. Kuulustelutilanne pahimmillaan eli kaksi yhtä vastaan. Kaksi ihmistä hyökkää yhtä vastaan. Se yksi ei saa turvaa mistään. Näin koin Joensuussa järjestetyn aktivointisuunnitelmapalaverin. Sosiaalityöntekijältä olisin odottanut fiksumpaa käytöstä ja yhdessä työvoimavirkailjan kanssa kohtelu oli kamalaa. Alistettiin kunnolla. Asenneongelmaisia ja väärällä alalla olevia ihmisiä. Huokasin syvän huokauksen kun palaveri oli ohi. Lopulta heidän suunnitelmansa eivät mitenkään toteutuneet, kun itsellä oli omat suunnitelmat.
Itse olin kyseisessä haastattelussa jossa myös sossu edustaja vaikken koskaan ole heidän asiakas ollutkaan. Oli kaikista vittumaisin minulle ja koko ajan kirjoitti kaiken ylös että kynä savusi.