Vauvan tehtävä hoitaa isoäitiä?
Meillä on 8kk vauva jonka isoäiti on hurahtanut pikkuiseen jo raskausaikana todella voimakkaasti. Tunnen itseni nipoksi kun minua on alkanut häiritä mummon ja lapsen tapa olla yhdessä. Mummo vaatii tapaamista vähintään kerran viikossa ja joka kerran pitelee vauvaa rintaansa vasten ja "sulkeutuu" seurasta. Kuiskailee "mummo rakastaa, mummon rakkain"-koko ajan vauvalle ja jos vauva inahtaa tai yrittää vääntää itseään pois sylistä lähtee mummo nopeasti kauaksi minusta ja miehestä, ettemme ota vauvaa. Mummo on mukava ihminen luonteeltaan mutta esim. minua ei noteeraa millään tavalla kun olen paikalla, ärsyyntyy selvästi läsnäolostani. Olenko yliherkkä? Mummo on alusta asti anellut vauvaa yökylään, sanoi 2 viikon ikäiselle vauvalle "tänään jäät mummon luokse, mummon luona on hyvä". Sanoin etten jätä vastasyntynyttä hoitoon missään nimessä. Alkoi ITKEÄ ja sanoi että hän saa vauvasta voimaa jatkaa töissä. Sanoo tätä samaa aina kun pyytää tapaamista, jopa sanamuodoin ettei "jaksa tulevaa työviikkoa", ellei saa sylitellä vauvaa. Ei ole saanut yöhoitoon koska imetän enkä jotenkin usko että hän pystyy tarkkailemaan VAUVAN tarpeita. Jos vauva vaikka kaipaa tilaa, lattialla olemista tms. niin se ei käy päinsä tämän mummon kanssa. Mitä voin tehdä pahoittamatta mummon mieltä? Kyseessä miehen äiti johon ollut tosi hyvät välit ennen vauvan syntymään.
Mies on kiusaantunut ja yrittää olla ottamatta kantaa asiaan. Ei selvästi tajua miksi minua stressaa mummon kyläilyt ja heillä vieraileminen. Mummo on tavallaan niin herttainen olemukseltaan kuitenkin, mutta ahdistaa ettei hän selvästi pysty näkemään minun merkitystäni ja rooliani lapsen elämässä. Ja juu, olen "kiitollinen" siitä että on välittäviä isovanhempia mutta en voi tunteilleni mitään.
Kommentit (10672)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miina kuvaili äitiyttään Avussa muutama vuosi sitten:
Lapsilleni olen antanut katon pään päälle ja ruokaa. Muuten olen ollut isättömien lasteni itsekäs äiti, joka on halunnut paljon omaa aikaa. Tunnen syyllisyyttä siitä, että lapseni joutuivat kärsimään. Mutta he ovat opiskelleet ja edistyneet.
-
Ja hänen pitäisi nyt olla herttainen mummo😳https://www.apu.fi/artikkelit/kuvanveistaja-miina-akkijyrkka-olen-ollut…
Tytär kuvaili äitiään vuosia sitten Hesarissa näin:
Isoäitinä hän on fantastinen. Poikani kanssa äiti on kuin kävelevä teatteriesitys, joka saa arjen muuttumaan seikkailuksi.
Onkohan seikkaillut liiaksikin.
No ehkä vähän jos menee päiväkodin pihallekin "seikkailemaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilleni olen antanut katon pään päälle ja ruokaa. Muuten olen ollut isättömien lasteni itsekäs äiti, joka on halunnut paljon omaa aikaa. Tunnen syyllisyyttä siitä, että lapseni joutuivat kärsimään. Mutta he ovat opiskelleet ja edistyneet.
-
Ja hänen pitäisi nyt olla herttainen mummo😳https://www.apu.fi/artikkelit/kuvanveistaja-miina-akkijyrkka-olen-ollut…
Ei vaan niiden lasten pitäisi nyt väistyä kun nyt Miina haluaakin olla äiti.
Minun äitini on tehnyt tismalleen samoin. Minä muutin jopa pois kotoa 16-vuotiaana kun hän ei enää jaksanut kun lapset aina vaati. Juu, niinku muutakin ruokaa kuin baarin vanhoja lihiksiä.
Minunkin äitini solvasi ja haukkui miestäni ja yriti saada hänet pois perheestä kun ilmeisesti kuvitteli että minusta ei olisi vastusta.
Hänkin tunki leikkipuistoon ja lähetti jörkyttävät määrät tekstareita, uhkaili itsemurhalla jos ei saa tahtoaan läpi ja herjasi meitä ympäriinsä.
Pillin äitiys on yhdistänyt meitä erittäin paljon. Olen hoitanut Pillin poikaa kolmena päivänä viikossa, kun Pilli käy kokkikoulussa. Olin synnytyksessäkin mukana. Pilli sanoi minulle jo nuorena, että haluaa minut sinne.
Onpa outo suhde. Olisko Pilli katkaissut napanuoran ja Miinalle se ei sopinut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
Minun äitini on tehnyt tismalleen samoin. Minä muutin jopa pois kotoa 16-vuotiaana kun hän ei enää jaksanut kun lapset aina vaati. Juu, niinku muutakin ruokaa kuin baarin vanhoja lihiksiä.
Minunkin äitini solvasi ja haukkui miestäni ja yriti saada hänet pois perheestä kun ilmeisesti kuvitteli että minusta ei olisi vastusta.
Hänkin tunki leikkipuistoon ja lähetti jörkyttävät määrät tekstareita, uhkaili itsemurhalla jos ei saa tahtoaan läpi ja herjasi meitä ympäriinsä.
Pillin äitiys on yhdistänyt meitä erittäin paljon. Olen hoitanut Pillin poikaa kolmena päivänä viikossa, kun Pilli käy kokkikoulussa. Olin synnytyksessäkin mukana. Pilli sanoi minulle jo nuorena, että haluaa minut sinne.
Jep, ja laittanut puolisonsa ja lapsensa vihdoin etusijalle. Onneksi olkoon Pilli, olet kasvanut aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
Pillin puoliso ei ole suostunut olemaan sivullinen.
Miina on oikein tyypillinen rajaton ihminen joka kokee että yhteiskunnan säännöt tai rajat eivät koske häntä.
Lapsilleen on ollut turvaton paska äiti joka nyt haluaa talloa näitä sitten vielä lisää.
Oksettavaa käytöstä!
Ei ole. Tämän ketjun voi poistaa
Mitä jos se vauva on rakastunut siihen mummoon ja haluaa parisuhteen? Ehkä se haluu olla siinä sylissä siinä toivossa että saa vastakaikua sitten ku on täysi-ikäinen. Anna olla vaan. Kyl se mummo rakastuu takasin jos se vauva on tarpeeks hyvä kahvi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Tämän ketjun voi poistaa
Miksi tämä pitäisi poistaa? Tärkeä vertaistukiketju.
Vierailija kirjoitti:
Mummuissa se vika onkin aina, mutta odottakaas, kun itse olette mummuja ja miniä venkottaa jos jonkinlaisista asioista. Miehen äidit ovat pahimpia aina, naisten mielestä ilmeisesti. Mahtaako olla jonkinlaista kateutta??? Mustasukkaisuutta? Olisitte onnellisia mummujen ja lasten laatuajasta, sillä se ei kestä kauaa. Mummut kun ovat katoava luonnonvara!
Hyvää jatkoa ja koittakaa kestää niitä hulluja mummuja, kenellä niitä sattuu olemaan. Toiset eivät huolehdi lastenlapsistaan ja toiset taas rakastavat ilmeisesti liikaa? Onko se jokin rakkaudenosoitusmittari, jos hoitaa tai on hoitamatta? Jokainen huolehtii ensisijaisesti itse tekemistään lapsista! Mummutkin ovat joskus olleet äitejä, mutta eihän sitä kukaan muista, miten väsyttävää se oli silloin.
Jos musta tulisi kauhumummo niin toivottavasti olisin ehtinyt kasvattaa poikani niin hyvin että sillä ja vaimollaan olisi munaa laittaa mut kuriin. Yksi suurimmista kasvatustavoitteistani on se että lapset oppivat seisomaan omilla jaloillaan.
Todennäköisempää kuitenkin on että erityisesti omien kokemusten takia vältyn muuttumasta kauhumummoksi.
Onkohan tuo miina äkkijyrkän lapsi kirjoittanut tähän ketjuun. :D samankaltaisia juttuja täällä on ollut.
Harmi että saivat vain puolen vuoden lähestymiskiellon, mutta saavat varmasti sille kyllä jatkoa jos sikseen tulee.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tuo miina äkkijyrkän lapsi kirjoittanut tähän ketjuun. :D samankaltaisia juttuja täällä on ollut.
Harmi että saivat vain puolen vuoden lähestymiskiellon, mutta saavat varmasti sille kyllä jatkoa jos sikseen tulee.
Minä olen ainakin kirjoittanut ja me saatiin kolme vuoden laajennettua lähestymiskieltoa.
Ihmettelen miten hän sai vain puoli vuotta. Ei tuollaisra tarvitse sietää päivääkään!
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen oikeuden kommentteja:
- ei se että häiriköijä on sukulainen tarkoita että se häiriköinti olisi lähtökohtaiswsti jotain perhesuhteiden hoitoa tai että se ei häiritsisi yhtä paljon kuin vieraan stalkkaus
- itsemurhalla uhkailu on erittäin höiriintynyttä narsistin touhua, ei sellaista oikeasti taevitse sietää, eikä sitä pysty ulkopuolinen lopettamaan joten ihan turha sälyttää siitäkään vastuuta sen tyttären perheelle
Siis puusilmäistähommaa. Vallankäyttöä. Sitä se ennen kaikkea on.
Hyvä, että tämä Miinan tapaus on tullut julkisuuteen. Tästä rajattomien mummujen aiheuttamista ongelmista tarvitaan keskustelua. Ihan liian monta kertaa asiaa vähätellään mummun innostuneisuutena, tai kysytään että ootkohan vain hormonihuuruissa ymmärtänyt väärin. Tai klassikko ,mutta eikö ole kiva kun mummu rakastaa vauvaa?
Olin synnytyksessä mukana. Suhde lapsenlapseen tuli heti. Mutta kun näin että alan itse liikaa päsmäröimään, otin etäisyyttä. Koska on pakko luottaa että oma tytär on juuri se oikea kasvattaja. Toki jotain vinkkejä vielä annan, mutta itse hän oppii ja kasvaa vanhemmuuteen
Vierailija kirjoitti:
Olin synnytyksessä mukana. Suhde lapsenlapseen tuli heti. Mutta kun näin että alan itse liikaa päsmäröimään, otin etäisyyttä. Koska on pakko luottaa että oma tytär on juuri se oikea kasvattaja. Toki jotain vinkkejä vielä annan, mutta itse hän oppii ja kasvaa vanhemmuuteen
Miksi tungit synnytykseen ja mikä pakko on tunkea vinkkejä? Aivan kuin jotenkin valvoisit ja arvioisit tytärtäsi. Kuin olisit jotenkin merkillisesti häntä ylempi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että tämä Miinan tapaus on tullut julkisuuteen. Tästä rajattomien mummujen aiheuttamista ongelmista tarvitaan keskustelua. Ihan liian monta kertaa asiaa vähätellään mummun innostuneisuutena, tai kysytään että ootkohan vain hormonihuuruissa ymmärtänyt väärin. Tai klassikko ,mutta eikö ole kiva kun mummu rakastaa vauvaa?
Tai riitaan tarvitaan kaksi.
Ihan niin kuin kotirauhan rikkominen ja yleinen häiriköinti jne olisi riita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni joskus sanoi, että viisaampi antaa periksi. Kiitos vaan tuesta.
No, siinä vaiheessa kun anoppi haukkui mun vanhemmat syylliseksi siihen, että lapsestani on tullut kummallinen (=ei ollut enää vauva vaan taapero), niin isäni alkoi tajuta, että anopin päässä ei ole ihan kaikki kohdallaan. Sen jälkeen ei ole enää puhunut mistään periksi antamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni joskus sanoi, että viisaampi antaa periksi. Kiitos vaan tuesta.
No, siinä vaiheessa kun anoppi haukkui mun vanhemmat syylliseksi siihen, että lapsestani on tullut kummallinen (=ei ollut enää vauva vaan taapero), niin isäni alkoi tajuta, että anopin päässä ei ole ihan kaikki kohdallaan. Sen jälkeen ei ole enää puhunut mistään periksi antamisesta.
No jep, jos antaa periksi niin rajaton vaan jatkaa ja käytös pahenee, ei pidä antaa periksi. Valitettavasti aika moni oppii tämän kantapään kautta...
Vierailija kirjoitti:
Hyvä! Kuulostaa siltä että innostuit vähän liikaa, mutta huomasit itsekin että menit liian pitkälle. Ei ole aina helppoa päästää irti, mutta tosiaankin luota tyttäreesi, kyllä hän pärjää. Luota myös siihen että hän osaa myös pyytä apua silloin kun sitä tarvitsee.