Vauvan tehtävä hoitaa isoäitiä?
Meillä on 8kk vauva jonka isoäiti on hurahtanut pikkuiseen jo raskausaikana todella voimakkaasti. Tunnen itseni nipoksi kun minua on alkanut häiritä mummon ja lapsen tapa olla yhdessä. Mummo vaatii tapaamista vähintään kerran viikossa ja joka kerran pitelee vauvaa rintaansa vasten ja "sulkeutuu" seurasta. Kuiskailee "mummo rakastaa, mummon rakkain"-koko ajan vauvalle ja jos vauva inahtaa tai yrittää vääntää itseään pois sylistä lähtee mummo nopeasti kauaksi minusta ja miehestä, ettemme ota vauvaa. Mummo on mukava ihminen luonteeltaan mutta esim. minua ei noteeraa millään tavalla kun olen paikalla, ärsyyntyy selvästi läsnäolostani. Olenko yliherkkä? Mummo on alusta asti anellut vauvaa yökylään, sanoi 2 viikon ikäiselle vauvalle "tänään jäät mummon luokse, mummon luona on hyvä". Sanoin etten jätä vastasyntynyttä hoitoon missään nimessä. Alkoi ITKEÄ ja sanoi että hän saa vauvasta voimaa jatkaa töissä. Sanoo tätä samaa aina kun pyytää tapaamista, jopa sanamuodoin ettei "jaksa tulevaa työviikkoa", ellei saa sylitellä vauvaa. Ei ole saanut yöhoitoon koska imetän enkä jotenkin usko että hän pystyy tarkkailemaan VAUVAN tarpeita. Jos vauva vaikka kaipaa tilaa, lattialla olemista tms. niin se ei käy päinsä tämän mummon kanssa. Mitä voin tehdä pahoittamatta mummon mieltä? Kyseessä miehen äiti johon ollut tosi hyvät välit ennen vauvan syntymään.
Mies on kiusaantunut ja yrittää olla ottamatta kantaa asiaan. Ei selvästi tajua miksi minua stressaa mummon kyläilyt ja heillä vieraileminen. Mummo on tavallaan niin herttainen olemukseltaan kuitenkin, mutta ahdistaa ettei hän selvästi pysty näkemään minun merkitystäni ja rooliani lapsen elämässä. Ja juu, olen "kiitollinen" siitä että on välittäviä isovanhempia mutta en voi tunteilleni mitään.
Kommentit (10673)
Niin, kyllähän ilkeitä miniöitä riittää. Joulukin vietetään oman perheen kanssa kotona eikä anopin luona. Itsekkäitä miniöitä piisaa.
Menkää jo nukkumaan kaikki ilkeät anopit ja miniät. On aivan uskomatonta, että teidän juttujanne on täällä luettavissa. Psyykeltään terveiden ihmisten ei täällä tarvitse kirjoitella.
Aivan sairasta kirjoittelua. Mielenterveystapauksia?
Vierailija kirjoitti:
Aivan sairasta kirjoittelua. Mielenterveystapauksia?
No ainakin mun anopilla on vahvasti narsistisia piirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Menkää jo nukkumaan kaikki ilkeät anopit ja miniät. On aivan uskomatonta, että teidän juttujanne on täällä luettavissa. Psyykeltään terveiden ihmisten ei täällä tarvitse kirjoitella.
Mikä psyykkeen ongelma sulla on, kun tänne kirjoittelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pistettiin välit anoppiin kokonaan poikki. Puolisoni on ainoa lapsi. Anopilla ei ole ajokorttia joten hänen täytyy mennä mökilleen polkupyörällä, koska sinne ei kulje linja-autoja. Anopin täytyy polkupyörällä viedä mökilleen vedet, ruoat ja muut tavarat. Anopilla on myös omakotitalo, joten kyllä hänellä eläkkeellä ruohon leikkaamista riittää sekä omakotitalossa ja mökillään. Anoppi on pahasti narsistinen luonteeltaan, onnea kodinhoitajille, saatte hoitaa häntä tulevaisuudessa.
Toivottavasti ymmärrätte kieltäytyä perinnöstä.
Onko sinullakin tuollainen anoppi? Entä oletko sinäkin huono miniä? Anopin mielestä miniä on huono, jos miniällä on pitkät hiukset tai käyttää bikineitä tai minihametta täytettyään 30-vuotta, lisäksi miniä on huono äiti, jos imettää vauvaa, äidinmaidossa ei kuulemma ole ravintoaineita, lisäksi miniä on ilkeä, jos valitsee juhlavaatteet 2- vuotiaalle lapselle juhliin, koska juhliin pitää laittaa anopin valitsemat vaatteet, anoppi halusi myös valita meistä hääkuvat, miniä on ilkeä, jos valitsee hääkuvan itsestään ja miehestään itse, siis anoppi valitsee hääkuvan, jouluaatto kuuluu aina viettää anopin luona, miniä on ilkeä, jos haluaa viettää jouluaaton oman perheen kanssa kotona. Anoppi kuuluu ottaa mukaan lomamatkalle, hän menee vauvan kanssa kahdestaan samaan hyttiin. Kun anoppi tulee kylään, hän huomauttelee, jos tavaroita liikaa, lapselle saa ostaa vain vähän leluja. Kun anoppi täyttää 65-vuotta, tulee miniän irtisanoutua töistä ja alkaa hoitamaan anoppia, se on kuulemma pakko jne. Yllättävää, että täällä porukat on anopin puolella, kun katsoo peukutuksia.
Oletko sinä tehnyt jotain noista jutuista ja ollut ilkeä miniä?
Juu, porukat peukuttaa ja on anopin puolella. Jokaisen kuuluu irtisanoutua töistä ja hoitaa anoppia eläkkeellä ja samalla kuunnella, kuinka huono miniä on.
Siihen vielä ikuinen anopin virsi, kuinka miehen teiniaikoijen kaveri olisi ollut niin ihanteellinen miniä, kun ihan papiksi luki itsensä. Mieheni mukaan he eivät ole ikinä seurustelleet, vaikka hänen äitinsä näin väittää. En ymmärrä miksi mies tästä valehtelisi.
Vierailija kirjoitti:
Minun appivanhempani vaikuttivat ihan normaaleilta siihen asti, kun ostettiin eka yhteinen asunto. Yhtäkkiä he alkoi ilmestyä itkuisina oven taa kutsumatta, sekaantumaan voimallisesti raha-asioihimme ja anoppi alkoi raahata verhojaan yms meille. Olivat minua kohtaan ilkeitä. Haukkuivat sukulaisille jne. Yritimme puhua apelle, joka vaikutti heistä järkevämmältä ja hän vain sössötti ”emän vaistosta”.
Tässä vaiheessa mies kuitenkin asunut poissa kotoa jo kahdeksan vuotta, eikä anoppia ollut poikansa sen vertaa kiinnostanut, että oliisi ottanut selvää edes tämän pääaineesta.
Ja ei, en todellakaan edes tiennyt riiteleväni heidän kanssaan. Käytös tuli täysin puskista.
Pitää sitä mummeli-parkaa vaan sääliä, kun on ihan niinkuin vastapoikinut emä, jolla ei ole muuta kuin emän vaistot. Ihmisyys on hävinnyt, mummusta tuli emä.
Entäs sukulaistäti joka mittaa viivaimella paljonko muut sukulaiset saa olla lasten kanssa ja riehuu että "hänelle myös!"
Eli koko perhene pitäisi pyöriä sen ympärillä että lapsia jaetaan kuin jäätelöpakettia ettei vaan kellekään tule paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Entäs sukulaistäti joka mittaa viivaimella paljonko muut sukulaiset saa olla lasten kanssa ja riehuu että "hänelle myös!"
Eli koko perhene pitäisi pyöriä sen ympärillä että lapsia jaetaan kuin jäätelöpakettia ettei vaan kellekään tule paha mieli.
Anoppi tekee tätä. Jos mun lapset on olleet mun vanhempien luona yötä, niin hänelle kanssa! Ei ole vuosienkaan jälkeen ymmärtänyt, että luottamuspulan vuoksi lapset eivät tule hänen luokseen kyläilemään ilman vanhempia ennen kuin ovat täysi-ikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun appivanhempani vaikuttivat ihan normaaleilta siihen asti, kun ostettiin eka yhteinen asunto. Yhtäkkiä he alkoi ilmestyä itkuisina oven taa kutsumatta, sekaantumaan voimallisesti raha-asioihimme ja anoppi alkoi raahata verhojaan yms meille. Olivat minua kohtaan ilkeitä. Haukkuivat sukulaisille jne. Yritimme puhua apelle, joka vaikutti heistä järkevämmältä ja hän vain sössötti ”emän vaistosta”.
Tässä vaiheessa mies kuitenkin asunut poissa kotoa jo kahdeksan vuotta, eikä anoppia ollut poikansa sen vertaa kiinnostanut, että oliisi ottanut selvää edes tämän pääaineesta.
Ja ei, en todellakaan edes tiennyt riiteleväni heidän kanssaan. Käytös tuli täysin puskista.
Pitää sitä mummeli-parkaa vaan sääliä, kun on ihan niinkuin vastapoikinut emä, jolla ei ole muuta kuin emän vaistot. Ihmisyys on hävinnyt, mummusta tuli emä.
Emä. Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Ja moni ei ymmärrä millaisia anoppeja toisilla on, kun ei ole itse kokenut, mutta kodinhoitajat kyllä lähitulevaisuudessa ymmärtää. Heidän hoidettavaksi nuo jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja moni ei ymmärrä millaisia anoppeja toisilla on, kun ei ole itse kokenut, mutta kodinhoitajat kyllä lähitulevaisuudessa ymmärtää. Heidän hoidettavaksi nuo jää.
Voi kodinhoitaja parkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mummu oli aikoinaan varmasti kodinhoitajan painajainen. Mummu mieluummin olisi juoksuttanut tyttäriään, eikä halunnut ulkopuolista apua. Tukisukat saivat auttaa jalkaan ja pois. Lopun aikaa mummu haukkui näitä hoitajia.
Vierailija Kodinhoitajia ei ole ollut enäävuosikymmeniin<br />
. kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mummu oli aikoinaan varmasti kodinhoitajan painajainen. Mummu mieluummin olisi juoksuttanut tyttäriään, eikä halunnut ulkopuolista apua. Tukisukat saivat auttaa jalkaan ja pois. Lopun aikaa mummu haukkui näitä hoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se karmakin tekee tehtävänsä. Viimeistään siinä vaiheessa kun lapset tajuaa, et äiti on pyrkinyt katkaisemaan lapsenkin välit isovanhempiinsa vain koska oma paha mieli, niin lapset tekevät omat johtopäätöksensä. Täytyy olla todella paha narsisti, jos tuollaiseen ryhtyy, joten eiköhän se tulee äidin käytöksestä muutenkin ilmi...
Entäs silloin kun isovanhemman käytös on haitallista sekä lapsen kehitykselle että lapsen suhteelle vanhempiinsa?
Mistähän johtuu et se haitallinen isovanhempi on aina toisen puolelta, ja nimenomaan miniä tekemässä ja henkisen tasapainottomuuden arvioinnit? Meneeköhän ihan oikein? Jos minä uskoisin ystäviäni, ni yli puolien appivanhemmat olis ihan sekopäisiä, osa hirviöitä.
Mut anna ku veikkaan: susta olis oikein, et äiti (nimenomaan äiti, koska tässä yhteydessä äiti kuitenkin on se ylivertainen vanhempi, jolla on enemmän oikeuksia - silloin molemmat on ihan 50 - 50 kun velvollisuuksia aletaan jakamaan) vois halutessaan mielivaltaisesti päättää milloin kukakin sukulainen (yleensä lasten isän puolelta) on niin huonoa seuraa, et lapsia pitää niiltä suojella?
Minun oma äitini oli meillä se "haitallinen". Kirjoitin tästä aiemmin pitkän vuodatuksen. Mieheni näki alusta asti asianlaidan, itse olin liian ehdollistunut äitini toiminnalle ja käytökselle. Pitkien keskustelujen jälkeen mies sai silmäni aukeamaan sille, että me perheenä olemme yksikkö ja mummon toiminta ei ole ok.
Oma äiti saattaa olla liian "lähellä", anoppi on vieraampi. Silloin erikoinen, haitallinen tai suoraan sanottuna häiriintynyt käytös on helpompi havaita.
Lapsi on tässä aina keskiössä ja häntä on suojeltava, kyllä. Joskus ainoa tapa suojella lasta on poistaa haitalliset ihmiset hänen lähipiiristään.Mutta se ei ole yksin miniän arvioitavissa.
Kuten sanottu, olitte tässä tapauksessa YHTÄ MIELTÄ asiasta.
On se ihan yksinkin päätettävissä. Vanhemmalla on siihen ihan laissa määritelty velvollisuus.
Ei tämä ole totta. Tai sitten asia pitää todeta jollain muulla tavalla. Ei riitä et miniä sanoi et se on sekaisin.
Meillä meneteltiin näin.
Mikä lain mukaan on huoltajien velvollisuus? Mm. tämä : Lasta on suojeltava kaikenlaiselta ruumiilliselta ja henkiseltä väkivallalta, huonolta kohtelulta ja hyväksikäytöltä.
Sitten voi miettiä, mitä on väkivaltaa ja huono kohtelu? No selvitettiin asia. Mies ei ollut mun kanssa asiasta tässä vaiheessa vielä samaa mieltä. No sitten käytiin ammattilaisilta kysymässä, onko anopin toiminta haitallista lapselle, nämä sanoivat että on. Oma päätös se ei todellakaan ole ollut.
Tässä ketjussa häiritsee oikeastaan juurikin tämä. Se mummon hössötys markkinoidaan kirkkain silmin jonain väkivalta-juttuna johon on Velvollisuus puuttua. En tajua miten me nyt jo nuorten aikuisten äidit 20v. sitten jaksettiin suhtautua huumorilla ja annettiin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, kun mummit ja mummot ja mammat tunkivat huvittavan huonoin tekosyin kylään ja oma anoppini, kyllä, syyllistyi tähän salaa sokerin antamiseen myöskin ja monta kertaa. Vauva oli alle 4kk ja sinne meni suuhun kukkuralusikallinen hilloa kun selkäni käänsin. Anopin ilme oli kirjaimellisesti hurmioitunut, kuin uskovan kasvot taivaan porteilla, kun vauva ilmeili maistiaisen takia. En pystynyt kuin purskahtaa nauruun. Olisin voinut saada kohtauksen ja sen jälkeen mummi ei olisi uskaltanut enää kyläillä mutta päätin ottaa rennosti ja se kannatti! Välit ovat edelleen lämpimät ja kumpikin nuorukainen kyläilee säännöllisesti mummilassa, tuskinpa tosin enää antavat syöttää itseään :D
No hyi nyt..
Oikein orgasminko se mummukka sai, kun pääsi syöttämään alle 4kk vauvalle kukkurallisen hilloa?
Mikä tuollaisia hulluja vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Sairasta, huoh.
No huoh, niin onkin huoh!
Huoheliinin huoh-huoh-huohotus- huohhuoh!!
Huuuh-huoh!
Lopettakaa jo tästä paskasta jauhaminen.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa jo tästä paskasta jauhaminen.
Lopeta sä tämän ketjun lukeminen, jos ei kiinnosta. Mulle tämä on vertaistukea vaikeassa asiassa.
Ei sitä ymmärrä muut kuin mummot, kuinka rakkaita lapsenlapset ovat ja kuinka paljon heistä saa iloa ja voimaa. Vanhalle ilo on tärkeää, se pitää mielen virkeänä ja voi estää jopa sairauksiakin puhkeamasta.
Äidin ei pidä olla siitä mustasukkainen, sehän on vain hetken tilanne kun käydään mummolassa.
Tietääkseni se on ihan lakisääteinen oikeus isovanhemmille tavata lapsenlapsia.
Itselleni mummo oli tärkeä lapsuudessa, mutta ei silti tehnyt äitiä tai isää tarpeettomaksi.
Suurimman kasvatusvastuun vanhemmat silti kantaa, isovanhemmilla on oikeus vain iloita lapsista.
Ymmärrän miehen asenteen, ei halua loukata ketään osapuolta.
Ennen nuo asiat olivat luonnollisia, nyt niistä tehdään ongelmia ihan turhaan.
Juu, porukat peukuttaa ja on anopin puolella. Jokaisen kuuluu irtisanoutua töistä ja hoitaa anoppia eläkkeellä ja samalla kuunnella, kuinka huono miniä on.