Vauvan tehtävä hoitaa isoäitiä?
Meillä on 8kk vauva jonka isoäiti on hurahtanut pikkuiseen jo raskausaikana todella voimakkaasti. Tunnen itseni nipoksi kun minua on alkanut häiritä mummon ja lapsen tapa olla yhdessä. Mummo vaatii tapaamista vähintään kerran viikossa ja joka kerran pitelee vauvaa rintaansa vasten ja "sulkeutuu" seurasta. Kuiskailee "mummo rakastaa, mummon rakkain"-koko ajan vauvalle ja jos vauva inahtaa tai yrittää vääntää itseään pois sylistä lähtee mummo nopeasti kauaksi minusta ja miehestä, ettemme ota vauvaa. Mummo on mukava ihminen luonteeltaan mutta esim. minua ei noteeraa millään tavalla kun olen paikalla, ärsyyntyy selvästi läsnäolostani. Olenko yliherkkä? Mummo on alusta asti anellut vauvaa yökylään, sanoi 2 viikon ikäiselle vauvalle "tänään jäät mummon luokse, mummon luona on hyvä". Sanoin etten jätä vastasyntynyttä hoitoon missään nimessä. Alkoi ITKEÄ ja sanoi että hän saa vauvasta voimaa jatkaa töissä. Sanoo tätä samaa aina kun pyytää tapaamista, jopa sanamuodoin ettei "jaksa tulevaa työviikkoa", ellei saa sylitellä vauvaa. Ei ole saanut yöhoitoon koska imetän enkä jotenkin usko että hän pystyy tarkkailemaan VAUVAN tarpeita. Jos vauva vaikka kaipaa tilaa, lattialla olemista tms. niin se ei käy päinsä tämän mummon kanssa. Mitä voin tehdä pahoittamatta mummon mieltä? Kyseessä miehen äiti johon ollut tosi hyvät välit ennen vauvan syntymään.
Mies on kiusaantunut ja yrittää olla ottamatta kantaa asiaan. Ei selvästi tajua miksi minua stressaa mummon kyläilyt ja heillä vieraileminen. Mummo on tavallaan niin herttainen olemukseltaan kuitenkin, mutta ahdistaa ettei hän selvästi pysty näkemään minun merkitystäni ja rooliani lapsen elämässä. Ja juu, olen "kiitollinen" siitä että on välittäviä isovanhempia mutta en voi tunteilleni mitään.
Kommentit (10673)
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut tätä ketjua ja olen surullinen siitä miten teitä on kohdeltu. On silmiä avaavaa ollut lukea millaisia mummoja voi olla. Omassa suvussa on kyllä äidit jätetty rauhaan pienien vauvojen kanssa. On kyllä kyläilty, mutta ei olla oltu vauvojen kimpussa. Katsottu ja ihailtu vaan, mutta äidin asia on ollut pieni vauva hoitaa. Ei pientä vauvaa ole edes pyydetty syliin. Kyllähän siitä mummosta tulee tuttu henkilö vauvalle, kun häntä silloin tällöin näkee vaikka se mummo vaan äidin kanssa juttelisi. Ihmettelen kovasti tätä tarvetta toisen vauvaa väkisin syliin saada. Itselle ei tulisi mieleenkään. Kyllä se lapsi sitten ihan itse alkaa mummoa lähestyä kun kasvaa jos mummo tuntuu kivalta ja syliin menee. Itse asun Etelä-Suomessa. Ehkä tämä on yleisempää jossain muualla päin Suomea. Mutta nämä on tietenkin näitä ääritapauksia. Suurin osa mummoista on varmaan ihan normaaleja.
Mun horroranoppi on synkältä Etelä-Pohjanmaalta. Sukunsa on asuttanut tätä sisäsiittoista pikkukylää aikojen alusta. Onhan se pettymys, kun poika päätti pistää hynttyyt yhteen vihollisheimon edustajan kanssa, joka ei edes yritä opetella anopille kuuliaiseksi pikkuminiäksi ja luovu omista tavoista ja perinteistä. Mä esimerkiksi löhöän sunnuntait mieluummin kotona kuin käyn kirkossa ja anoppilassa kahvittelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut tätä ketjua ja olen surullinen siitä miten teitä on kohdeltu. On silmiä avaavaa ollut lukea millaisia mummoja voi olla. Omassa suvussa on kyllä äidit jätetty rauhaan pienien vauvojen kanssa. On kyllä kyläilty, mutta ei olla oltu vauvojen kimpussa. Katsottu ja ihailtu vaan, mutta äidin asia on ollut pieni vauva hoitaa. Ei pientä vauvaa ole edes pyydetty syliin. Kyllähän siitä mummosta tulee tuttu henkilö vauvalle, kun häntä silloin tällöin näkee vaikka se mummo vaan äidin kanssa juttelisi. Ihmettelen kovasti tätä tarvetta toisen vauvaa väkisin syliin saada. Itselle ei tulisi mieleenkään. Kyllä se lapsi sitten ihan itse alkaa mummoa lähestyä kun kasvaa jos mummo tuntuu kivalta ja syliin menee. Itse asun Etelä-Suomessa. Ehkä tämä on yleisempää jossain muualla päin Suomea. Mutta nämä on tietenkin näitä ääritapauksia. Suurin osa mummoista on varmaan ihan normaaleja.
Kyllä noita ääritapauksia on liikaa, jos heitä on olemassa edes yksi. Tietysti kaikille soisi ympärille mukavia sukulaisia. Kaikilla ei käy säkä. Anoppini on kauhea, muut mieheni sukulaiset ovat ihan normaaleja. On mullakin omalaatuisia sukulaisia, mutta kukaan heistä ei ramppaa meidän kotona haukkumassa meitä tai tuo kaikkea ylimääräistä roinaa meidän kotiin säilytykseen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on anopin kannalta helpotus kun koronan takia ei tarvitse tavata miniää. Miniä ajatellee samoin mutta ei saa rahaakaan mitä kärkkyy 😛
Mä en kärky anopin omaisuutta. Anopilla on metsää joita myy hiljalleen, ja rahat syytää lempilapselleen ja loput ryyppää. Hänen rahansa, ei kiinnosta mua pätkääkään. On anoppi meillekin yrittänyt rahaa antaa, mutta niihin liittyy ehtoja ja velvollisuuksia, jotka ovat yliampuva. Tyyliin tässä satku jolla ostatte kirkkaan oranssin maton keittiöön, käypäs kaivelemassa kiviä ja tee 1,5 metriä korkea kiviaita tontin ympärille.
Kuinkas teillä pääsiäinen sujui joilla ahdistavat isovanhemmat? Oliko vaatimusten täytteistä, "nyt täytyy jo tulla kylään ja nähdä lapsenlapset, onko selvä," vai oliko ihan mukavaa ja rauhallista?
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas teillä pääsiäinen sujui joilla ahdistavat isovanhemmat? Oliko vaatimusten täytteistä, "nyt täytyy jo tulla kylään ja nähdä lapsenlapset, onko selvä," vai oliko ihan mukavaa ja rauhallista?
Olen oikein tyytyväinen, miten pääsiäinen meni. Käytiin mun vanhempien luona pari yötä, muuten oltiin kotona. Anopista ei yllättäen kuulunut mitään. En valita, hyvä näin.
Vierailija kirjoitti:
Muutama syyllistävä viesti tuli, muuta eivät varmaan uskaltaneet sanoa. Olen sanonut noista viesteistä etten niitä siedä, silti niitä tulee. "Voi olla meidän viimeinen pääsiäinen.." eivät ole vielä edes 70. No voi voi sentään. Nykyään en siedä yhtään p*skaa heiltä, minusta on siis tullut se paha miniä joka sano tiukasti vastaan, olkoot näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama syyllistävä viesti tuli, muuta eivät varmaan uskaltaneet sanoa. Olen sanonut noista viesteistä etten niitä siedä, silti niitä tulee. "Voi olla meidän viimeinen pääsiäinen.." eivät ole vielä edes 70. No voi voi sentään. Nykyään en siedä yhtään p*skaa heiltä, minusta on siis tullut se paha miniä joka sano tiukasti vastaan, olkoot näin.
Mun anoppi yritti kans tuota "mistä sitä tietää vaikka olis mun viimeinen juhlapyhä x". Totesin siihen "toivottavasti". Ei nyt ole ihan fiksuin hetki elämässäni, mutta eipä tuollainen kiristäminen ja syyllistäminenkään ihan korrektia ole.
Vierailija kirjoitti:
Perustuslain suomia oikeuksia ei väitteillä oteta pois. Hallitus rikkoo nürenbergin rikostuomioistuimen 10 kohdan kieltoa. Lääketieteelliset toimet vaativat aina yksilön suostumuksen ja koskee niin maskeja, testejä kuin rokotuksia. Ne jotka rikkovat, pääsevät varmasti vastuuseen. Esimiehen laitonta käskyä toimeenpannessa, on itse rikosoikeudellisessa vastuussa. Virkamiehenä siis miettisin tarkoin tekojani!!!
Ai jaa.
Äitienpäivän kunniaksi tämä legendaarinen ketju takaisin kartalle!
Aiotteko juhlia huomenna tämän ketjun aiheena olevaa äitiä tai anoppia?
Mies vie (yksin) kaupan halvimman kukan äidilleen. Mulle paras lahja on se, ettei minun tarvitse nähdä anoppia. Muuten vietetään päivä perheen kesken, tarkempia tietoja ei minulle ole kerrottu.
Nähtiin anoppia vartti tänään, se riittääkin loppuvuodeksi.
Pahin oli se, kun taas alkoi lapsille puhua, kuinka kesällä lapset saa tulla mummun kanssa mökille. Nuorempi innostui, mutta vanhempi mutisi ettei halua. Anoppi tästä suutahti. Mies oli poikkeuksellisesti hereillä, ja patisti lapsia pistämään takin niskaansa.
Pitänee vielä muistuttaa puolisoa, että lapset eivät mene mökille ilman isäänsä, sekunniksikaan. Eikä niitä vierailuja sovi mummeli lasten, vaan meidän kanssa. Me toki kieltäydymme joka kerta.
Meillä pistettiin välit anoppiin kokonaan poikki. Puolisoni on ainoa lapsi. Anopilla ei ole ajokorttia joten hänen täytyy mennä mökilleen polkupyörällä, koska sinne ei kulje linja-autoja. Anopin täytyy polkupyörällä viedä mökilleen vedet, ruoat ja muut tavarat. Anopilla on myös omakotitalo, joten kyllä hänellä eläkkeellä ruohon leikkaamista riittää sekä omakotitalossa ja mökillään. Anoppi on pahasti narsistinen luonteeltaan, onnea kodinhoitajille, saatte hoitaa häntä tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä pistettiin välit anoppiin kokonaan poikki. Puolisoni on ainoa lapsi. Anopilla ei ole ajokorttia joten hänen täytyy mennä mökilleen polkupyörällä, koska sinne ei kulje linja-autoja. Anopin täytyy polkupyörällä viedä mökilleen vedet, ruoat ja muut tavarat. Anopilla on myös omakotitalo, joten kyllä hänellä eläkkeellä ruohon leikkaamista riittää sekä omakotitalossa ja mökillään. Anoppi on pahasti narsistinen luonteeltaan, onnea kodinhoitajille, saatte hoitaa häntä tulevaisuudessa.
Aikamoinen sissi, jos pyörällä kuljettaa kaiken mökille. Ymmärsinkö oikein, että autollisen pojan velvollisuus oli toimia Marskin kuljetuspalvelu se kaiken muun lisäksi?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos Covid-19. Ei ole tarvinnut käydä lasten kanssa mummulassa talvilomalla kuuntelemassa loputonta litaniaa solvauksia!
Ei auttanut edes tämä, kun suvun kesken ei turvavälejä tarvita. Oli kyllä yksin mielipiteensä kanssa.
Täälläkin päässä isovanhempi sopii asioita lapsen (5v) kanssa. Saattaa myös tulla tilanteita, joissa lapsi tulee kysymään vaikkapa isältään että mummo kysyy, sopiiko asia x. Isä vastaa, että pitää jutella vielä äidin kanssa. Mummo sanoo, että on jutellut jo äidin kanssa ja antaa näin ymmärtää että äiti tietää asiasta ja se on hänelle ok. Isä lupaa, koska luulee että asia on jo oikeastaan sovittu.
Sittemmin olemme oppineet, että neuvotellaan asioista vain ja ainoastaan keskenämme, jotta näitä tilanteita ei tule.
Olemme myös sanoneet, että ei tuon ikäisen kanssa vielä voi sopia asioista kysymättä meiltä, mutta ymmärrystä tähän ei tule sitten millään.
Anopin kommentit, kun yritin käräyttää mieheni "älkää viitsikö riidellä nyt". Ja anoppi hoiti hyvin lapset ja mieheni, kun laitoin päiväksi kylään. - Onnen päiviä minulle, kun saa olla yksin kotona - ja tehdä ihan mitä tykkään! Mies kun ei juuri lapsia hoitele kotona, niin saa laatuaikaa äitinsä kanssa ja lasten. Hyvä kun on anoppi olemassa, toivottavasti pysyy ens jouluun, kun lähden kyläilemään miehen ja lasten kanssa. Muuten toivon, että mahdollisimman usein kutsu käy anoppilaan, laitan mieluusti lapset valmiiksi!
Joo meilläkin tehtiin tällainen päätös. Haluamme antaa lapsille hyvän esimerkin suvun perinteistä.. että kaikki vaan poikki mikä vaan anoppiin liittyy. Oman äitini kanssa on hyvät välit kun antaa mulle rahaa aina kun pyydän. Autonkin mulle hommasi kun mulla ei itelläni ollu rahaa koska olen jo pitkään ollut tavallaan sairas. Vaimoni kyllä on vielä töissä ja hoitaa laskut ja ruuat.
Syy miksi tulee huonoja äitejä.huonoja mummo ja anoppeja.Unohtamatta pappoja vaareja.! Te ette itse heti nosta kissaa pöydälle.Ette vedä rajoja lapsuuden kodin ja oman ydin perhen välille.Asoista pitää kyetä heti puhumaan suoraan ja kertoa pelin säänöt!
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ymmärrätte kieltäytyä perinnöstä.
Joo, ei kaikki mummot :D