Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan tehtävä hoitaa isoäitiä?

nukka
18.10.2018 |

Meillä on 8kk vauva jonka isoäiti on hurahtanut pikkuiseen jo raskausaikana todella voimakkaasti. Tunnen itseni nipoksi kun minua on alkanut häiritä mummon ja lapsen tapa olla yhdessä. Mummo vaatii tapaamista vähintään kerran viikossa ja joka kerran pitelee vauvaa rintaansa vasten ja "sulkeutuu" seurasta. Kuiskailee "mummo rakastaa, mummon rakkain"-koko ajan vauvalle ja jos vauva inahtaa tai yrittää vääntää itseään pois sylistä lähtee mummo nopeasti kauaksi minusta ja miehestä, ettemme ota vauvaa. Mummo on mukava ihminen luonteeltaan mutta esim. minua ei noteeraa millään tavalla kun olen paikalla, ärsyyntyy selvästi läsnäolostani. Olenko yliherkkä? Mummo on alusta asti anellut vauvaa yökylään, sanoi 2 viikon ikäiselle vauvalle "tänään jäät mummon luokse, mummon luona on hyvä". Sanoin etten jätä vastasyntynyttä hoitoon missään nimessä. Alkoi ITKEÄ ja sanoi että hän saa vauvasta voimaa jatkaa töissä. Sanoo tätä samaa aina kun pyytää tapaamista, jopa sanamuodoin ettei "jaksa tulevaa työviikkoa", ellei saa sylitellä vauvaa. Ei ole saanut yöhoitoon koska imetän enkä jotenkin usko että hän pystyy tarkkailemaan VAUVAN tarpeita. Jos vauva vaikka kaipaa tilaa, lattialla olemista tms. niin se ei käy päinsä tämän mummon kanssa. Mitä voin tehdä pahoittamatta mummon mieltä? Kyseessä miehen äiti johon ollut tosi hyvät välit ennen vauvan syntymään.

Mies on kiusaantunut ja yrittää olla ottamatta kantaa asiaan. Ei selvästi tajua miksi minua stressaa mummon kyläilyt ja heillä vieraileminen. Mummo on tavallaan niin herttainen olemukseltaan kuitenkin, mutta ahdistaa ettei hän selvästi pysty näkemään minun merkitystäni ja rooliani lapsen elämässä. Ja juu, olen "kiitollinen" siitä että on välittäviä isovanhempia mutta en voi tunteilleni mitään.

Kommentit (10673)

Vierailija
7321/10673 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppi on kohdellut minua usealla rumalla tavalla. Nyt oon huomannut, että on vissiin alkanut kaduttamaan, kun kyselee kuulumisia yleensä noin kerran viikossa ja saattaa sydämiä laittaa viesteihin. Tuo on vähän ristiriitaista kun en tiedä, miten suhtautuisin. On asioita, mitä en voi unohtaa kuitenkaan. Hienoa kuitenkin, kun katuu tekojaan edes jollakin tavalla. En toki tiedä onko tuo katumista, mutta siltä ainakin tuntuu.

Onko huonon käytöksen seurauksena ollut se, ettei ole nähnyt lasta/lapsia? Jos ystävällinen viestittely jatkuu, vaikka jatkat haluamaasi tapaamistahtia, joka ei hänelle ehkä riitä, niin sitten kyseessä voi olla aitoa katumusta ja yritystä korjata välejä.

Voi myös olla, että laittaa mielisteleviä viestejä pari päivää jonka jälkeen kysyy "mietimme ukin kanssa että mussukka vois kyllä lähteä meidän matkaan viikonlopuksi mökille!" ja vastaat että "ei vielä 1 vuotiaana noita mökkiviikonloppuja ilman äitiä, mutta kiva ajatus kuitenkin :)" ja ystävällisyys loppuu kuin seinään. Näin meillä siis.

Ei vaan muita rumia asioita. En viitsi avata sen enempää asiaa. Menee muuten liian henkilökohtaiseksi. Voihan toki olla mielistelyä, että pääsee lasta hoitamaan. Nähdään kerran viikossa tai sitten haluaa pyytää anteeksi rumia tekojensa. En tiedä kumpaa on. Uskon, että yrittää päästä lapsen lähelle mielistelyllä. Tietenkin haluaisin uskoa anteeksipyyntöön.

Vierailija
7322/10673 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsenlapsia omivien isoäitien ja isoisien käytös on ihan sairasta! Eivät ne lapsenlapset ole isovanhempien lapsia, joten älkää puuttuko aikuisten lastenne perheasioihin. Antakaa lapsiperheen elää rauhassa ja kunnioittakaa toisten kotirauhaa. Äidit ja isät hoitavat lastenhoidon ja lastenkasvatuksen. Älkää menkö aikuisten lastenne koteihin yllätyskylään ja tupatarkastusta tekemään. Älkää jakako neuvojanne, jos teiltä ei neuvoja kysytä. Nämä läheisriippuvaiset, itsekkäät ja narsistiset isoäidit ja isoisät ovat ikäviä ihmisiä!

On myös vanhempia, jotka saisivat skarpata! Vanhemmuus kuuluu vanhemille, Ei isovanhemmille! Äitinä oikein säälittää, kun jotkut vanhemmat vievät pieniä lapsia ja jopa vauvaikäisiä hoidettavaksi ja vahdittavaksi raihnaisille ja huonokuntoisille isoäideille ja isoisille. Näitten vanhempien lapset asuvat mummoloissa 24/7 ja vanhemmat ovat ties missä. Sairasta! Lapsen turvallisuus on vaarassa, kun huonokuntoinen ikäihminen ei jaksa ja pärjää lapsen kanssa.

Onneksi on tämä koronapandemia! Tunkeilevat ja uteliaat isovanhemmat eivät tuppaudu kylään ja yllätyskylään eivätkä mangu lastenlapsia kyläilemään! Koronapandemiasta on hyötyä, koska lapset ja vanhemmat pysyvät omassa kodissaan ja isovanhemmat omassaan.

Kunpa korona riittäisi pitämään isovanhemmat loitolla, entiseen tapaan tuppaudutaan kylään..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7323/10673 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsenlapsia omivien isoäitien ja isoisien käytös on ihan sairasta! Eivät ne lapsenlapset ole isovanhempien lapsia, joten älkää puuttuko aikuisten lastenne perheasioihin. Antakaa lapsiperheen elää rauhassa ja kunnioittakaa toisten kotirauhaa. Äidit ja isät hoitavat lastenhoidon ja lastenkasvatuksen. Älkää menkö aikuisten lastenne koteihin yllätyskylään ja tupatarkastusta tekemään. Älkää jakako neuvojanne, jos teiltä ei neuvoja kysytä. Nämä läheisriippuvaiset, itsekkäät ja narsistiset isoäidit ja isoisät ovat ikäviä ihmisiä!

On myös vanhempia, jotka saisivat skarpata! Vanhemmuus kuuluu vanhemille, Ei isovanhemmille! Äitinä oikein säälittää, kun jotkut vanhemmat vievät pieniä lapsia ja jopa vauvaikäisiä hoidettavaksi ja vahdittavaksi raihnaisille ja huonokuntoisille isoäideille ja isoisille. Näitten vanhempien lapset asuvat mummoloissa 24/7 ja vanhemmat ovat ties missä. Sairasta! Lapsen turvallisuus on vaarassa, kun huonokuntoinen ikäihminen ei jaksa ja pärjää lapsen kanssa.

Onneksi on tämä koronapandemia! Tunkeilevat ja uteliaat isovanhemmat eivät tuppaudu kylään ja yllätyskylään eivätkä mangu lastenlapsia kyläilemään! Koronapandemiasta on hyötyä, koska lapset ja vanhemmat pysyvät omassa kodissaan ja isovanhemmat omassaan.

Kunpa korona riittäisi pitämään isovanhemmat loitolla, entiseen tapaan tuppaudutaan kylään..

Riittää, että on usko taivaan isään riittävän vahvalla pohjalla. Itse ei tarvitse tehdä mitään, kun kyllä meitä varjellaan. Näin siis kertoi anoppi, kun siirrettiin keväällä lapsen synttäreitä eteenpäin.

Vierailija
7324/10673 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tätinä ajattelen, että lapsen hoitamista on se, mitä lapsi tarvitsee. Jos lapsi tarvitsee päiväunien takia kärryttelyn, niin se on hoitamista, jos lapsi on hereillä niin sitten jotain muuta. Mutta ikinä suvussani ei ole ollut tapana vaatia lasta hoitoon tai vaatia vanhempia poistumaan lapsensa luolta.

Minä veisin tuon vielä pidemmälle ja sanoisin että olennaista on auttaa sitä perhettä. Eikä valikoida sieltä toisen perheestä itselleen jotain rusinoita.

Minä autan omia tyttäriä vaikka pesemällä ikkunat tai hakemalla pesulapussin tai ompelemalla vetoketjun. Tai leikittämällä/vaunuttelemalla, jos se n se joka perhettä ja sitä kautta lapsia parhaiten hyödyttää.

Minä totesin myös tämän parhaimmaksi tavaksi auttaa. Poika oli reissuhommissa kun heidän esikoisensa oli pieni, ja miniä pyysi apua vauvan kanssa. Mielestäni oli, ja on edelleen järkevintä kysyä missä eniten apua tarvitaan, ja onneksi miniä uskalsikin sanoa olevansa väsynyt. Ei muutakuin päiväunille kun vauva nukahti, minä laittelin pyykkejä, kävin kaupassa ja tein ruoan. Kun ihminen on väsynyt, se tarvitsee unta eikä sitä, että anoppi istuu sohvalla kuin puujumala vauvaa hämmentämässä kun itse hoitaa kotiaskareita. Samalla tavalla tein tyttärenki kanssa. Kaikkia mummoja ei kyllä tosin voi päästää paikkoja tonkimaan, mutta villakoiran ydin onkin sen että kun joku apua pyytää, niin autetaan sillä tavalla mistä eniten apua on.

T. Se jota ei tarvinnut raahata tunturiin

Vierailija
7325/10673 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselettekö muuten kuulumisia anopilta? Ja jos niin ihan oma-aloitteisesti vain niin että ensin anoppi ja sitten sinä?

Vierailija
7326/10673 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyselettekö muuten kuulumisia anopilta? Ja jos niin ihan oma-aloitteisesti vain niin että ensin anoppi ja sitten sinä?

En kysele koskaan oma-aloitteisesti. Joskus oon saattanut kysyä kohteliaisuuden vuoksi, kun hän on ensin kysynyt.

Vierailija
7327/10673 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kysele eikä kysele anoppikaan.

Vierailija
7328/10673 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin tämä liittyy?

Vierailija
7329/10673 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirviöanoppeja ja hirviöappiukkoja riittää. Pidä etäisyyttä. Riittävä välimatka auttaa. Hoida itse lapsesi ja kotisi. Älä pyydä apua appivanhemmilta. Älä anna lapsia appivanhemmille hoitoon. Älä ole riippuvainen appivanhemmista. Pärjäät oikein hyvin ja appivanhempia et tarvitse mihinkään.

Anopin ja appiukon ei tarvitse hoitaa meidän lapsia ollenkaan. Millainen ihminen tuputtaa ruoka-aineallergiselle lapselle kiellettyjä ruokia? Kaapii hillopurkista homeet päältä pois ja iskee purkin pöytään? Polttaa ruoat pohjaan ja unohtaa sähköhellan tunneiksi päälle? On suoranainen ihme, etteivät ole polttaneet koko taloa! Eivät ole kykeneviä huolehtimaan lapsista, kun eivät pysty huolehtimaan omista asioistakaan!

Appivanhemmat eivät hoitaisi lapsia niin kuin heille sanotaan, vaan niin kuin itse helpommalla pääsisivät. Jos isoäiti ja isoisä eivät halua noudattaa yksinkertaisiakaan ohjeita, niin he eivät hoida lapsia! Anoppilassa kyläillessä hoidan ja vahdin itse lapset.

Vierailija
7330/10673 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, pyrin välttelemään kaikkea kommunikointia anopin kanssa.

Vierailija
7331/10673 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kysy, koska se ruokkii häntä pitämään yhteyttä useammin. Tällä hetkellä joka päivä/joka toinen päivä laittaa viestiä tai yrittää soittaa jommalle kummalle meistä. Yhteistuumin on päätetty jättää vastaamatta viesteihin, koska jos vastataan niin alkaa laittamaan ja soittamaan useamman kerran päivässä. Kuulostaa varmaan julmalta, mutta miettikää ihmeessä omalle kohdalle jos joku olettaa sinun vaihtava kuulumisia vaikka kolme kertaa päivässä ja marttyroi jos näin ei toimita.

Ihan kyllä mielelläni pitäisi normaaleja välejä ja kysyisin kuulumisia välillä.

Vierailija
7332/10673 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on tosi paljon selvästi riitaisia ihmisiä. Asioita maalataan itselle edullisemmiksi, ei osata miettiä yhtään asioita toisen kannalta ja suorastaan tahallisesti halutaan ymmärtää väärin.

Toki on tosi paljon ihan päästään viallisia isovanhempiakin selvästi, mutta tuntuu että moni tulee ketjuun voimaantumaan "kyl mäki. ..." mentaliteetilla. Menee ketju pilalle.

Ja esimerkkejä tästä?

Noin puolet ketjusta. Osaat varmaan lukea ja toivon mukaan omistat myös sisälukutaidon sekä hieman kriittistä lukusilmää.

Ketju on sinänsä ihan hillitön huumoria täynnä. Jokainen yrittää pistää edellistä paremmaksi ja oikein mehustelee saduillaan.

Totta, esim nämä jotka pyytävät maksua anopiltaan ja sitten nämä epämääräiset "noin puolet tästä ketjusta" -vastaukset suoriin kysymyksiin.

Tajuatko kuinka paljon vastauksia ketjussa on? Aletaanko keräämään sieltä viisi tai vaikka viisisataa esimerkkiä? Kyllä ryhmempikin osaa ihan itse huomata mikä on liioittelua ja mikä ei. Saa olla oikeasti aika yksinkertainen jos nämä kaikki ottaa todesta.

Siitä tuo sun voimakas reaktiokin kertoo. Harmittaa tajuta olleensa vedätetty.

Ihan oikeasti, sanoit itse että tässä ketjussa on paljon selvästi riitaisia ihmisiä, sitten kun yksinkertaisesti pyydetään esimerkkejä tästä niin alat itse riitelemään. Jos et halua yhtäkään esimerkkiä antaa esim tämän päivän kommenteista niin sitten sanot ettet halua. Ollaan nyt aikuisia tässä eikä haukuta toisiamme tyhmiksi tai yksinkertaisiksi kun ei osata lukea toistemme ajatuksia.

Ketjun itsereflektion puute huimaa päätä.

Vierailija
7333/10673 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh! En oo näköjään ainut, joka on kokenut tällaista.

Kun meidän vauva oli pienempi alle puolivuotias, niin anoppi otti aina vauvan syliin kun tapasimme. Jos oli muita käymässä esim. Miehen sisaruksia yms. Miehen mummoja, niin anoppi ” kierrätti” lasta sylistä syliin aina jokaiselle. Anopille yritettiin sanoa, että ei pientä vauvaa ” kierrätetä” sylistä syliin. Tämä ärsytti suunnattomasti. Yksikin kerta miehen yksi sisaruksista hämmentyi kun anpppi eli äitinsä antoi vauvan yhtäkkiä hänen syliin tyylillä ” noniin ja nyt sinä pidät lasta ja naurahti”

Kertokaa mulle mikä saa ihmisen toimimaan näin? Okei, ehkä mä ylireagoin, mutta musta ei tuntunut kivalta äitinä kattella tota touhua.

Vierailija
7334/10673 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun meidän vauva oli pienempi alle puolivuotias, niin anoppi otti aina vauvan syliin kun tapasimme. Jos oli muita käymässä esim. Miehen sisaruksia yms. Miehen mummoja, niin anoppi ” kierrätti” lasta sylistä syliin aina jokaiselle. Anopille yritettiin sanoa, että ei pientä vauvaa ” kierrätetä” sylistä syliin. Tämä ärsytti suunnattomasti. Yksikin kerta miehen yksi sisaruksista hämmentyi kun anpppi eli äitinsä antoi vauvan yhtäkkiä hänen syliin tyylillä ” noniin ja nyt sinä pidät lasta ja naurahti”

Kertokaa mulle mikä saa ihmisen toimimaan näin? Okei, ehkä mä ylireagoin, mutta musta ei tuntunut kivalta äitinä kattella tota touhua.

Tarkennan.. siis lapsi oli vasta pari kuukautta tuolloin..

Vierailija
7335/10673 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on tosi paljon selvästi riitaisia ihmisiä. Asioita maalataan itselle edullisemmiksi, ei osata miettiä yhtään asioita toisen kannalta ja suorastaan tahallisesti halutaan ymmärtää väärin.

Toki on tosi paljon ihan päästään viallisia isovanhempiakin selvästi, mutta tuntuu että moni tulee ketjuun voimaantumaan "kyl mäki. ..." mentaliteetilla. Menee ketju pilalle.

Ja esimerkkejä tästä?

Noin puolet ketjusta. Osaat varmaan lukea ja toivon mukaan omistat myös sisälukutaidon sekä hieman kriittistä lukusilmää.

Ketju on sinänsä ihan hillitön huumoria täynnä. Jokainen yrittää pistää edellistä paremmaksi ja oikein mehustelee saduillaan.

Totta, esim nämä jotka pyytävät maksua anopiltaan ja sitten nämä epämääräiset "noin puolet tästä ketjusta" -vastaukset suoriin kysymyksiin.

Tajuatko kuinka paljon vastauksia ketjussa on? Aletaanko keräämään sieltä viisi tai vaikka viisisataa esimerkkiä? Kyllä ryhmempikin osaa ihan itse huomata mikä on liioittelua ja mikä ei. Saa olla oikeasti aika yksinkertainen jos nämä kaikki ottaa todesta.

Siitä tuo sun voimakas reaktiokin kertoo. Harmittaa tajuta olleensa vedätetty.

Ihan oikeasti, sanoit itse että tässä ketjussa on paljon selvästi riitaisia ihmisiä, sitten kun yksinkertaisesti pyydetään esimerkkejä tästä niin alat itse riitelemään. Jos et halua yhtäkään esimerkkiä antaa esim tämän päivän kommenteista niin sitten sanot ettet halua. Ollaan nyt aikuisia tässä eikä haukuta toisiamme tyhmiksi tai yksinkertaisiksi kun ei osata lukea toistemme ajatuksia.

Ketjun itsereflektion puute huimaa päätä.

Harvemmin ketju mitään reflektoi. Siihen tarvitaan ihmisiä. Ei se keskustelu sitä voi tehdä.

Vierailija
7336/10673 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää! Tuo on erittäin väärin. Sanoisinko jopa, että anteeksipyynnön paikka anopilla.

Vierailija
7337/10673 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi taas päinvastoin, ei kukaan muu saanut pitää vauvaa paitsi anoppi, aina se vauva päätyi anopin syliin, muut sai pari minuuttia niin sitten anoppi tuli ja otti pois ja lähti taas viettämään aikaa kahdestaan vauvan kanssa. En jaksanut tätä touhua katsella kauan ja nyt on välit anoppiin todella huonot.

Vierailija
7338/10673 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi taas päinvastoin, ei kukaan muu saanut pitää vauvaa paitsi anoppi, aina se vauva päätyi anopin syliin, muut sai pari minuuttia niin sitten anoppi tuli ja otti pois ja lähti taas viettämään aikaa kahdestaan vauvan kanssa. En jaksanut tätä touhua katsella kauan ja nyt on välit anoppiin todella huonot.

En ihmettele vaikka on huonot välit. Älytöntä touhua! Kumpikaan ei oo kyllä hyvä, ei se ettei anna lasta muille eikä se, että lasta ” kierrätetään” sylistä syliin parin kuukauden iässä. Miten anoppi suhtautuu huonoihin väleihin? Ootko sanonut mitään hänelle, että toimi loukkaavasti?

Vierailija
7339/10673 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihmettele vaikka on huonot välit. Älytöntä touhua! Kumpikaan ei oo kyllä hyvä, ei se ettei anna lasta muille eikä se, että lasta ” kierrätetään” sylistä syliin parin kuukauden iässä. Miten anoppi suhtautuu huonoihin väleihin? Ootko sanonut mitään hänelle, että toimi loukkaavasti?

On yritetty puhua, siitä ei tullut mitään, ei se yhtään kuunnellut, puhui vaan päälle ja käytös ei muuttunut. En anna enää lasta sille syliin, sitä se on kyllä huomannut mutta ei osaa edelleenkään yhdistää sitä omaan käytökseensä.

Vierailija
7340/10673 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On yritetty puhua, siitä ei tullut mitään, ei se yhtään kuunnellut, puhui vaan päälle ja käytös ei muuttunut. En anna enää lasta sille syliin, sitä se on kyllä huomannut mutta ei osaa edelleenkään yhdistää sitä omaan käytökseensä.

Kuulostaa aivan mun anopilta. Anoppi ei osaa pyytää anteeksi eikä välitä koskaan kuunnella jos jotain yrittää sanoa. Ootko antanut anopin hoitaa lasta? Mä olen yhden kerran jättänyt lapseni anoppilaan. En jaksanut kuunnella sitä hokemista milloin saa hoitoon. No, eipä kerennyt anoppi kauaa hoitamaan :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän