Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan tehtävä hoitaa isoäitiä?

nukka
18.10.2018 |

Meillä on 8kk vauva jonka isoäiti on hurahtanut pikkuiseen jo raskausaikana todella voimakkaasti. Tunnen itseni nipoksi kun minua on alkanut häiritä mummon ja lapsen tapa olla yhdessä. Mummo vaatii tapaamista vähintään kerran viikossa ja joka kerran pitelee vauvaa rintaansa vasten ja "sulkeutuu" seurasta. Kuiskailee "mummo rakastaa, mummon rakkain"-koko ajan vauvalle ja jos vauva inahtaa tai yrittää vääntää itseään pois sylistä lähtee mummo nopeasti kauaksi minusta ja miehestä, ettemme ota vauvaa. Mummo on mukava ihminen luonteeltaan mutta esim. minua ei noteeraa millään tavalla kun olen paikalla, ärsyyntyy selvästi läsnäolostani. Olenko yliherkkä? Mummo on alusta asti anellut vauvaa yökylään, sanoi 2 viikon ikäiselle vauvalle "tänään jäät mummon luokse, mummon luona on hyvä". Sanoin etten jätä vastasyntynyttä hoitoon missään nimessä. Alkoi ITKEÄ ja sanoi että hän saa vauvasta voimaa jatkaa töissä. Sanoo tätä samaa aina kun pyytää tapaamista, jopa sanamuodoin ettei "jaksa tulevaa työviikkoa", ellei saa sylitellä vauvaa. Ei ole saanut yöhoitoon koska imetän enkä jotenkin usko että hän pystyy tarkkailemaan VAUVAN tarpeita. Jos vauva vaikka kaipaa tilaa, lattialla olemista tms. niin se ei käy päinsä tämän mummon kanssa. Mitä voin tehdä pahoittamatta mummon mieltä? Kyseessä miehen äiti johon ollut tosi hyvät välit ennen vauvan syntymään.

Mies on kiusaantunut ja yrittää olla ottamatta kantaa asiaan. Ei selvästi tajua miksi minua stressaa mummon kyläilyt ja heillä vieraileminen. Mummo on tavallaan niin herttainen olemukseltaan kuitenkin, mutta ahdistaa ettei hän selvästi pysty näkemään minun merkitystäni ja rooliani lapsen elämässä. Ja juu, olen "kiitollinen" siitä että on välittäviä isovanhempia mutta en voi tunteilleni mitään.

Kommentit (10673)

Vierailija
4501/10673 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isovanhemmat pilaavat lastenkasvatuksen! kirjoitti:

Lastenlapset ovat näyttelyesineitä, joilla isovanhemmat yrittävät korjata omia kasvatusvirheitään. Onhan se aika säälittävää, että anoppi, joka ei ole ikinä imettänyt omia lapsiaan, alkaa neuvomaan miniäänsä imetysasioissa! Että pitäisikö itkeä vai nauraa??! Olisit anoppi imettänyt lapsesi, niin ei tarvitsisi tulla miniälle pätemään! Eipä ole imetys paljoa anoppia kinnostanut!

Onhan se aika säälittävää, kun appiukko, joka ei ole ikinä hoitanut omia lapsiaan, ollut kiinnostunut lastensa asioista ja laittanut kotona tikkua ristiin, alkaa neuvomaan aikuisia lapsiaan, miten lastenlapsia pitää hoitaa ja kasvattaa. Olisit appiukko ollut kotona, kun lapsesi olivat pieniä ja hoitanut niitä lapsiasi! Eipä ole lastenhoito appiukkoa paljoa kiinnostanut!

Nämä rajattomat Besserwisser-isovanhemmat, vi##umaiset äidit, isät, anopit ja appiukot pilaavat aikuisten lastensa parisuhteeet ja perhe-elämän. He pilaavat lastenhoidon ja kasvatuksen! Ainut oikea tapa suhtautua on laittaa rajattomille isovanhemmille rajat ja tarvittaessa jopa porttikielto! Omaa perhe-elämää on lupa puolustaa rajattomia ja tunkeilevia sukulaisia vastaan.

Te isovanhemmat - miksi ette olleet läsnäolevia äitejä ja isiä silloin, kun omat lapsenne olivat pieniä?! Nyt on myöhäistä katua ja ja turha änkeä kasvattamaan lapsenlapsia! Kun yritätte sotkeutua lastenlastenne hoitoon ja lastenkasvatukseen - puuttumalla, määräilemällä, pilaamalla ja sekaantumalla - samalla pilaatte välinne aikuisiin lapsiinne, miniöihinne ja vävyihinne. Te olette kerrassaan säälittäviä!!!

Ja sinä menet nyt vetämään henkeä. Onko tullut kertaakaan mieleen että joskus on pakko avata se sanainen arkkunsa kun on esimerkiksi aivan selkeää että vauvalla on keuhkokuumeen oireita ja äiti sen kun googlailee ja keittelee vihreät teet itselleen kaikessa rauhassa vaikka olisi jo oltava matkalla akuuttiin. Alkaa pistää vihaksi tämä jankkaaminen ja lietsonta. Yksikin äiti kertoi katkoneensa välit lasten ja isovanhempien väliltä tämän ketjun takia. Tajuatte sitten kun on liian myöhäistä ja mahdollisuudet vedetty viemäristä rumilla sanoilla, tekosyillä, pahan puhumisella. En tunne mitään pelkoa sen suhteen ettenkö saisi jatkossakin hoitaa omia ihania lapsenlapsiani mutta silti tämä ketju on tullut tiensä päähän ja ainakin voisi lukita niin loppuu höyryäminen josta on pelkkää haittaa kaikille. Nyt leikitään isoilla asioilla, elämän pituisilla suhteilla ja myös lasten hyvinvoinnilla. Mieti sitä minuutti ennen kuin kirjoitat taas vihaasi tänne ja ymmärrä että ihmiset ovat alttiita vaikutuksille myös ilman minkäänlaista todellista syytä.

Ps. Minua lapsenlapset kutsuvat Kultamummiksi, varmaan sekin kääntyy niin että olen manipuloinut heidät antamaan kauniin nimityksen itselleni.

Sille lapselle on huomattavasti vakavammat seuraukset siitä että sen kiintymyssuhde vanhempaansa pilataan, sen äiti uuvutetaan tai kiusataan tai stalkataan henkihieveriin tai sen vanhemmat eroa isovanhemman takia kuin siitä, että näkeekö se just tiettyä vanhemman sukupolven edustajaa ikinä vai ei.

Koko käsityksesi omasta merkityksestäsi on täysin vinksahtanut.

Pidätkö itseäsi meediona, kaikentietävyyden lisäksi vai miten ajattelet tuntevasi ja tietäväsi kaikkien perheiden tilanteet ja tunnelmat? Mummin rooli on moninainen ja tarpeet vaihtelevat perhekunnittain. On perheitä joissa mummi on pienten ainoa pysyvä ihmissuhde vanhempien päihteidenkäytön vuoksi tai niinkin että mummi on luotettu virallisin tein lasten huoltajaksi. Todellako on vielä kanttia väittää että mummi ei takaa lastensa lasten hyvinvointia? Mikäli on niin tiedänpä olla enää vastaamatta selvään provosointiin. Jotain on jääty vaille omassa lapsuudessa kun jaksaa inttää vastaan vain siksi että meillä sattuu olemaan mummilla ja lapsilla lämpimät, tärkeät, rakkaat suhteet niin kun soisin muillekin.

Onko tämän keskustelun yleinen henki Sanoma Oy:n arvojen mukainen eli ottaako Sanoma Oy nettisivuna ja yhtiönä vastuun? Tähän jos saisi ihan ylläpidon vastauksen virallisin ylläpidon nimimerkin tai tunnuksin.

Toiselle vänkääjälle en lähde vastaamaan, en keskustele henkilön kanssa joka kutsuu toisen osapuolen argumenttia paskan oksentamiseksi. Ei kiinnosta, ei niin yhtään että uskotteko mitään mitä kirjoitan, ei ihanat suhteeni ja lempinimeni sillä katoa että te niistä vänkäätte. Naurattaa lähinnä jo vaan.

Nuo on  ihan vaan faktat.

Lapselle tärkeintä on vanhemmat, vanhempien välinen suhde, kodin ilmapiiri ja vanhemman jaksaminen.

Jos isovanhempi käytöksellään vaarantaa mitään näistä, on lapsen kannalta parempi hankkiutua eroon siitä isovanhemmasta.

Isovanhempi on perheen ulkopuolinen ihminen ja hän on korvattavissa. 

Tämä jää nyt osaltani tähän mutta hyväksy vaan se että perhetilanne määrittää mummin roolin. Sinua taitaa nyt harmittaa että täällä on mummi jolla on vähän sananvaltaakin ja jolle lapset luotetaan ilman muuta, oletko itse miniä joka ei mustasukkaisuuttaan kestä nähdä kun pienet rakastavat mummiaan? Joskus se äiti on kiireinen kotitöiden hoitaja, luppoaika menee tietokoneella ja puhelimella ja lämmin syli löytyykin mummilta - kyllä se varmaan kiukuttaa?

Pojantyttöni on sanonut että olen hänelle maailman tärkein. Mietihän sitä. Valehtelikohan 4 vuotias? Mitähän seurasi jos minä katoaisin hänen elämästään, en enää kuuntelisi pieniä tarinoitaan, kerhossa sattuneita kommelluksiaan, jättäisin puhaltamatta kuhmut leikkien jäljiltä. Se osoittaa että välität ainoastaan siitä että sinulla on valtaa yli muiden kun antaisit tämänkin pienen tytön erotettavan omasta mummistaan? Vastaa lyhyesti vain että näinkö on, että antaisit?

Kai ymmärrät myös sen että se 4v ei ymmärrä mitä oikeasti tarkoittaa kun joku on ”maailman tärkein”?

Meidän 4v sanoi tänään niinkun monena muunakin päivänä että mummi on maailman tärkein ja äiti on tyhmä. Toisena päivänä se mummi on tyhmä ja äiti on maailman tärkein. Lapsille kun on monet ihmiset tärkeitä eikä se että mummia nyt kehutaan maailman tärkeimmäksi tarkoita sitä että se mummi olisi sen lapsen ainoa tärkeä ihminen...

Jotenkin jaksaa ihmetyttää miten isoäidit nostaa itseään jalustalle kun lapsi kehuu parhaimmaksi tai ihanammaksi.

Meidän 4 v. on sanonut että vain Puuha-Pete on kiva, kaikki muut ihmiset tyhmiä.

Meidän 9kk vanha vauva joka kattelee sivusilmällä kantorepusta tätä ketjua kun äiti on puhelimella sanoi just että olisipa mullakin tollanen kultamummi.

Vauvasta asti on hyvä tottua siihen että äiskä keskittyy puhelimeen. Mummi lukisi satuja, olisi läsnä, pitäisi oikeasti sylissä eikä missään pussissa mutta ei ei ei mummia, äitihän tietää...

Joo toi oli niin ärsyttävää kun esikoinen ei vauvana halunnut olla koskaan sylissä jos ei ollut rinnalla, niin mummon ois pitäny kokoajan saada sylitellä. Ehkä minä äitinä halusin pitää sylissä silloin harvoin kun vauva antoi sylitellä, mutta mummolla kai olisi ollut isompi oikeus koska oli siitäkin niin äkänen.

Vähän ristiriitaista tarinaa. Siis vauva oli sylissä kyllä, kun imi maitoa eli otaksun että sinun sylissäsi. Ja muutoin ei välittänyt sylityksistä, paitsi harvoin jolloin mummu halusi pitää. Eli mummu sai pitää harvoin ja sinä usein, ainakin jos kyseessä oli rintamaidolla ruokittu vauva? Mikä ihmeen ongelma oli siis tässä, mummuko ei olisi saanut sylitellä lainkaan? Ja hämmästelet vielä että hui, kun oli niin äkäinenkin? Ihan oikeasti, nyt en tiedä enää pitäskö itkeä vai nauraa.

Miksi sen mummon pitää "sylitellä"? Mitä se edes tarkoittaa? Lapsen edun nimissä mennään. Jos syö niin tietenkin sitten siinä sylissä. Jos ei halua olla jonkun sylissä, ei tietenkään pakoteta - tai jotenkin kilpailla siitä lapsesta. Se ei ole terapialelu tai jokin puolen litran jätski, joka jaetaan viivottimen kanssa.

Meneekö nyt ihan huti jos arvaan että sinulla ei edes ole lapsia? Kommentoit silti täällä syystä että..? Jos et ymmärrä miksi on merkityksellistä että vauva muodostaa suhteen isoäitiinsä, tietenkin alkuun sylihetkien muodossa niin turha on alkaa sinulle kiintymyssuhteistakaan selittämään. Ei kun niin, jos se isoäiti sattuu olemaan anoppi niin kiintymyssuhde toki muodostuu kerran vuodessa ovenraosta tavaten ja joulukortin lähettämällä.

Lapsi pärjää oikein mainiosti ilman kiintymyssuhdetta isoäitinsä. Kiintymyssuhde äitiin (ja isään) taas on äärimmäisen tärkeä.

Nyt et tiedä mistä puhut. Äitini eristi isoäitini, isäni äidin perheestämme emmekä saaneet tutustua häneen kuin vasta aikuisena. Äitini oli kiukkuinen kun kuuli että olen tutustunut mummuuni, katkoi välimme todennäköisesti mustasukkaisuuttaan. Ja mikä ihana, lämmin ihminen onkaan mummuni! Olemme yhdessä surreet kun vauva-ja lapsuusaikojen muistot on meiltä riistetty mutta onneksi yhteistä aikaa on paljon edessäpäin.

Arvaa, kenen kanssa sen sijaan en enää ole tekemisissä?

Ei tuo sinun lapsuutesi kiintymyssuhteisiin vaikuta.

Vierailija
4502/10673 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kaikilla teillä ollut superläheiset suhteet MOLEMPIIN mummoihinne? En usko. En usko että koette menettäneenne mitään jos ei toiseen ollut. Lapsi ei siitä kärsi.

Lapsi kärsii enemmän siitä että väkisin pitää olla väleissä isovanhempien kanssa jotka ei vaan välitä.

Itsellä on ihan superläheiset välit toisiin isovanhempien ja toisia toivon ettei olis olemassakaan.

Toivoin lapsena ja toivon edelleen et joku ois sanonut mun isovanhemmille ettei lapsia kohdella silleen kun he kohteli, mut ei väleissä piti olla ettei isovanhemmille tule paha mieli.

Mulla toki isovanhempien puolelta oli aika pahaa henkistä väkivaltaa jonka seurauksia kannan edelleen vielä 25 vuoden jälkeen mukanani. Terapiat on läpikäytynä ja omien vanhempien kanssa asiat on keskuteltu läpi, mutta en silti voi ikinä antaa anteeks isovanhemmilleni sitä miten he mua kohteli. Edelleen ovat elossa mutta sattuneesta syystä en oo ollu tekemisissä heidän kanssaan kohta 15 vuoteen.

Omat vanhemmat edelleen tuntee syyllisyyttä siitä etteivät puuttuneet ajoissa ja kun oma anoppi meinas esikoisen vauva-aikana tehdä saman mitä mun isovanhemmat aikoinaan teki niin en miettinyt hetkeäkään että anoppi saattaa pahoittaa mielensä kun sanon tiukkaan että meidän säännöt tai ei tarvii olla tekemisissä. En antais ikinä anteeks itselleni jos mun lapset joutuis kokemaan saman kun mitä mä oon joutunu kokemaan.

Isovanhemmat ei todellakaan ole mikään edellytys hyvälle lapsuudelle vaan voivat oikeesti olla todella haitallisia. Vanhempien ensisijainen tehtävä on huolehtia lastensa hyvinvoinnista ja jos isovanhemmat toiminnallaan uhkaavat sitä niin parempi on olla ilman.

Kyllä välitetään ja rakastetaan, ja aivan koko sydämellä, mutta "väärällä tavalla", ei ainakaan minun miniälle tämä mummo kelpaa :(

Miten ”väärällä tavalla”?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4503/10673 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastenlapset ovat näyttelyesineitä, joilla isovanhemmat yrittävät korjata omia kasvatusvirheitään. Onhan se aika säälittävää, että anoppi, joka ei ole ikinä imettänyt omia lapsiaan, alkaa neuvomaan miniäänsä imetysasioissa! Että pitäisikö itkeä vai nauraa??! Olisit anoppi imettänyt lapsesi, niin ei tarvitsisi tulla miniälle pätemään! Eipä ole imetys paljoa anoppia kinnostanut!

Onhan se aika säälittävää, kun appiukko, joka ei ole ikinä hoitanut omia lapsiaan, ollut kiinnostunut lastensa asioista ja laittanut kotona tikkua ristiin, alkaa neuvomaan aikuisia lapsiaan, miten lastenlapsia pitää hoitaa ja kasvattaa. Olisit appiukko ollut kotona, kun lapsesi olivat pieniä ja hoitanut niitä lapsiasi! Eipä ole lastenhoito appiukkoa paljoa kiinnostanut!

Nämä rajattomat Besserwisser-isovanhemmat, vi##umaiset äidit, isät, anopit ja appiukot pilaavat aikuisten lastensa parisuhteeet ja perhe-elämän. He pilaavat lastenhoidon ja kasvatuksen! Ainut oikea tapa suhtautua on laittaa rajattomille isovanhemmille rajat ja tarvittaessa jopa porttikielto! Omaa perhe-elämää on lupa puolustaa rajattomia ja tunkeilevia sukulaisia vastaan.

Te isovanhemmat - miksi ette olleet läsnäolevia äitejä ja isiä silloin, kun omat lapsenne olivat pieniä?! Nyt on myöhäistä katua ja ja turha änkeä kasvattamaan lapsenlapsia! Kun yritätte sotkeutua lastenlastenne hoitoon ja lastenkasvatukseen - puuttumalla, määräilemällä, pilaamalla ja sekaantumalla - samalla pilaatte välinne aikuisiin lapsiinne, miniöihinne ja vävyihinne. Te olette kerrassaan säälittäviä!!!

Ja sinä menet nyt vetämään henkeä. Onko tullut kertaakaan mieleen että joskus on pakko avata se sanainen arkkunsa kun on esimerkiksi aivan selkeää että vauvalla on keuhkokuumeen oireita ja äiti sen kun googlailee ja keittelee vihreät teet itselleen kaikessa rauhassa vaikka olisi jo oltava matkalla akuuttiin. Alkaa pistää vihaksi tämä jankkaaminen ja lietsonta. Yksikin äiti kertoi katkoneensa välit lasten ja isovanhempien väliltä tämän ketjun takia. Tajuatte sitten kun on liian myöhäistä ja mahdollisuudet vedetty viemäristä rumilla sanoilla, tekosyillä, pahan puhumisella. En tunne mitään pelkoa sen suhteen ettenkö saisi jatkossakin hoitaa omia ihania lapsenlapsiani mutta silti tämä ketju on tullut tiensä päähän ja ainakin voisi lukita niin loppuu höyryäminen josta on pelkkää haittaa kaikille. Nyt leikitään isoilla asioilla, elämän pituisilla suhteilla ja myös lasten hyvinvoinnilla. Mieti sitä minuutti ennen kuin kirjoitat taas vihaasi tänne ja ymmärrä että ihmiset ovat alttiita vaikutuksille myös ilman minkäänlaista todellista syytä.

Ps. Minua lapsenlapset kutsuvat Kultamummiksi, varmaan sekin kääntyy niin että olen manipuloinut heidät antamaan kauniin nimityksen itselleni.

Sille lapselle on huomattavasti vakavammat seuraukset siitä että sen kiintymyssuhde vanhempaansa pilataan, sen äiti uuvutetaan tai kiusataan tai stalkataan henkihieveriin tai sen vanhemmat eroa isovanhemman takia kuin siitä, että näkeekö se just tiettyä vanhemman sukupolven edustajaa ikinä vai ei.

Pidätkö itseäsi meediona, kaikentietävyyden lisäksi vai miten ajattelet tuntevasi ja tietäväsi kaikkien perheiden tilanteet ja tunnelmat? Mummin rooli on moninainen ja tarpeet vaihtelevat perhekunnittain. On perheitä joissa mummi on pienten ainoa pysyvä ihmissuhde vanhempien päihteidenkäytön vuoksi tai niinkin että mummi on luotettu virallisin tein lasten huoltajaksi. Todellako on vielä kanttia väittää että mummi ei takaa lastensa lasten hyvinvointia? Mikäli on niin tiedänpä olla enää vastaamatta selvään provosointiin. Jotain on jääty vaille omassa lapsuudessa kun jaksaa inttää vastaan vain siksi että meillä sattuu olemaan mummilla ja lapsilla lämpimät, tärkeät, rakkaat suhteet niin kun soisin muillekin.

Onko tämän keskustelun yleinen henki Sanoma Oy:n arvojen mukainen eli ottaako Sanoma Oy nettisivuna ja yhtiönä vastuun? Tähän jos saisi ihan ylläpidon vastauksen virallisin ylläpidon nimimerkin tai tunnuksin.

Toiselle vänkääjälle en lähde vastaamaan, en keskustele henkilön kanssa joka kutsuu toisen osapuolen argumenttia paskan oksentamiseksi. Ei kiinnosta, ei niin yhtään että uskotteko mitään mitä kirjoitan, ei ihanat suhteeni ja lempinimeni sillä katoa että te niistä vänkäätte. Naurattaa lähinnä jo vaan.

Lapselle tärkeintä on vanhemmat, vanhempien välinen suhde, kodin ilmapiiri ja vanhemman jaksaminen.

Jos isovanhempi käytöksellään vaarantaa mitään näistä, on lapsen kannalta parempi hankkiutua eroon siitä isovanhemmasta.

Tämä jää nyt osaltani tähän mutta hyväksy vaan se että perhetilanne määrittää mummin roolin. Sinua taitaa nyt harmittaa että täällä on mummi jolla on vähän sananvaltaakin ja jolle lapset luotetaan ilman muuta, oletko itse miniä joka ei mustasukkaisuuttaan kestä nähdä kun pienet rakastavat mummiaan? Joskus se äiti on kiireinen kotitöiden hoitaja, luppoaika menee tietokoneella ja puhelimella ja lämmin syli löytyykin mummilta - kyllä se varmaan kiukuttaa?

Pojantyttöni on sanonut että olen hänelle maailman tärkein. Mietihän sitä. Valehtelikohan 4 vuotias? Mitähän seurasi jos minä katoaisin hänen elämästään, en enää kuuntelisi pieniä tarinoitaan, kerhossa sattuneita kommelluksiaan, jättäisin puhaltamatta kuhmut leikkien jäljiltä. Se osoittaa että välität ainoastaan siitä että sinulla on valtaa yli muiden kun antaisit tämänkin pienen tytön erotettavan omasta mummistaan? Vastaa lyhyesti vain että näinkö on, että antaisit?

Kai ymmärrät myös sen että se 4v ei ymmärrä mitä oikeasti tarkoittaa kun joku on ”maailman tärkein”?

Meidän 4v sanoi tänään niinkun monena muunakin päivänä että mummi on maailman tärkein ja äiti on tyhmä. Toisena päivänä se mummi on tyhmä ja äiti on maailman tärkein. Lapsille kun on monet ihmiset tärkeitä eikä se että mummia nyt kehutaan maailman tärkeimmäksi tarkoita sitä että se mummi olisi sen lapsen ainoa tärkeä ihminen...

Jotenkin jaksaa ihmetyttää miten isoäidit nostaa itseään jalustalle kun lapsi kehuu parhaimmaksi tai ihanammaksi.

Meidän 4 v. on sanonut että vain Puuha-Pete on kiva, kaikki muut ihmiset tyhmiä.

Meidän 9kk vanha vauva joka kattelee sivusilmällä kantorepusta tätä ketjua kun äiti on puhelimella sanoi just että olisipa mullakin tollanen kultamummi.

Vauvasta asti on hyvä tottua siihen että äiskä keskittyy puhelimeen. Mummi lukisi satuja, olisi läsnä, pitäisi oikeasti sylissä eikä missään pussissa mutta ei ei ei mummia, äitihän tietää...

Joo toi oli niin ärsyttävää kun esikoinen ei vauvana halunnut olla koskaan sylissä jos ei ollut rinnalla, niin mummon ois pitäny kokoajan saada sylitellä. Ehkä minä äitinä halusin pitää sylissä silloin harvoin kun vauva antoi sylitellä, mutta mummolla kai olisi ollut isompi oikeus koska oli siitäkin niin äkänen.

Vähän ristiriitaista tarinaa. Siis vauva oli sylissä kyllä, kun imi maitoa eli otaksun että sinun sylissäsi. Ja muutoin ei välittänyt sylityksistä, paitsi harvoin jolloin mummu halusi pitää. Eli mummu sai pitää harvoin ja sinä usein, ainakin jos kyseessä oli rintamaidolla ruokittu vauva? Mikä ihmeen ongelma oli siis tässä, mummuko ei olisi saanut sylitellä lainkaan? Ja hämmästelet vielä että hui, kun oli niin äkäinenkin? Ihan oikeasti, nyt en tiedä enää pitäskö itkeä vai nauraa.

Niin onhan se naurettavaa jos äiti haluaa pitää lastaan sylissä.

Lapsi oli rinnalla n. kymmenen minuuttia 3-4 tunnin välein ja silloin häntä ei saanut häiritä. Jos joskus suostui olemaan sylissä ja "jutella" siinä niin totta munassa minä tai lapsen isä pidettiin sylissä.

Lapsen kanssa pystyi kyllä seurustelemaan sohvalla tai sitterissä tai leikkimatolla mutta se ei mummolle kelvannut kun olisi pitänyt saada pidellä vastentahtoista vauvaa sylissä. Annoin kyllä kokeilla sylittelyä mutta ei sitä vauvan huutoa kauaa jaksanut kuunnella.

Meilläkin oli sama juttu, vauva olisi halunnut olla lattialla, jotta saisi liikkua vapaasti, mut anoppi piti väkisin sylissä tuntikausia, jolloin vauva itki, laitoin viltin päälle lattialle, ja vauva alkoi hymyilemään ja jokeltelemaan, anoppi hämmästyi kun oli kuin eri vauva. Mutta ei siltikään uskonut kun sanoin että se ei viihdy sylissä, koska kyllähän se viimeks viihtyi, no mutta se oli silloin 3 viikkoa vanha!

Vierailija
4504/10673 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen puolestaan edelleen katkera omille vanhemmilleni, etteivät ikinä asettaneet rajoja mummolleni. Oli todella itsetuntoa ja identiteettiä tuhoavaa viettää niin paljon aikaa sellaisen ihmisen kanssa, joka halusi olla minulle tärkeämpi kuin äitini. Äitisuhteeni vahingoittui oikeasti sellaisessa tilanteessa, ja nyt aikuisiällä myös ymmärrän että samaistumiseni äitiin on jollain tapaa mennyt pieleen, mikä on vaikuttanut naiseuteeni. Minun mummoni puhui minulle kuin äitini olisi ihan vieras ihminen ja meillä olisi ainutlaatuinen yhteys. Vasta oman lapsen myötä olen todella ymmärtänyt mitä tuollainen on tehnyt minulle. Äärimmäistä henkistä väkivaltaa viedä lapselta ainutlaatuinen äitisuhde.

Oman anopin kanssa ei onneksi tällaisia ongelmia ole.

Vierailija
4505/10673 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin onhan se naurettavaa jos äiti haluaa pitää lastaan sylissä.

Lapsi oli rinnalla n. kymmenen minuuttia 3-4 tunnin välein ja silloin häntä ei saanut häiritä. Jos joskus suostui olemaan sylissä ja "jutella" siinä niin totta munassa minä tai lapsen isä pidettiin sylissä.

Lapsen kanssa pystyi kyllä seurustelemaan sohvalla tai sitterissä tai leikkimatolla mutta se ei mummolle kelvannut kun olisi pitänyt saada pidellä vastentahtoista vauvaa sylissä. Annoin kyllä kokeilla sylittelyä mutta ei sitä vauvan huutoa kauaa jaksanut kuunnella.

Meilläkin oli sama juttu, vauva olisi halunnut olla lattialla, jotta saisi liikkua vapaasti, mut anoppi piti väkisin sylissä tuntikausia, jolloin vauva itki, laitoin viltin päälle lattialle, ja vauva alkoi hymyilemään ja jokeltelemaan, anoppi hämmästyi kun oli kuin eri vauva. Mutta ei siltikään uskonut kun sanoin että se ei viihdy sylissä, koska kyllähän se viimeks viihtyi, no mutta se oli silloin 3 viikkoa vanha!

Meillä oli tämä sama. Ja se oli anopille ihan kumma juttu, että mä olin siinä lapsen vieressä lattialla, milloin istuin tai makoilin. Kuulemma ei ole aikuisten hommaa ollenkaan istua lattialla. Olisi halunnut vain istua sohvalla vauva sylissä, vaikka vauva huusi ja rimpuili, kun ei tosiaan ollut sylissä viihtyvää sorttia.

Vierailija
4506/10673 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on vain 1 äiti.

Mummoja on 2.

Vierailija
4507/10673 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on vain 1 äiti.

Mummoja on 2.

Toinen isoäiti voi olla menehtynyt ja mites sitten naisparit, onko heistä toinen Leena-isi? Vaikka mummuja olisi 6 niin usein ne lapsuuden lämpimimmät muistot tuppaavat jollain tapaa liittymään isovanhempien kotiin ja läsnäoloon. Sattumaa varmaan.

Vierailija
4508/10673 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on vain 1 äiti.

Mummoja on 2.

Joku psykoosimummo alapeukuttaa tätäki....

Vierailija
4509/10673 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on vain 1 äiti.

Mummoja on 2.

Toinen isoäiti voi olla menehtynyt ja mites sitten naisparit, onko heistä toinen Leena-isi? Vaikka mummuja olisi 6 niin usein ne lapsuuden lämpimimmät muistot tuppaavat jollain tapaa liittymään isovanhempien kotiin ja läsnäoloon. Sattumaa varmaan.

Höpö höpö.

Kyllä se lapsuus rakentuu ihan sinne omaan kotiin.

Vierailija
4510/10673 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on vain 1 äiti.

Mummoja on 2.

Uniikkilumihiutalemummo, unohdit että isovanhemmat voi olla eronneita ja uusissa suhteissa jolloin mummoja on 4. Isomummot voi olla elossa jolloin mummoja on jo 6. Voi harmi jos ei saakaan olla ainoa mummo. Ei kun hetkinen, ettekö te juuri sanoneet miten tärkeitä mummot lapselle on. Vai oliko se vain psykomummo joka on tärkeä.

Vierailija
4511/10673 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on vain 1 äiti.

Mummoja on 2.

Eri

No jaa, harvinaiset tapahtumat jää paremmin muistiin.

Perhe on silti tärkeämpi kuin sukulaiset.

Vaikka mulla oli isän äiti kuollut jo ennen syntymääni niin kyllä isän puolen suku silti oli tärkeä, en erityisemmin kaivannut juuri isoäitiä, mulla oli muita sukulaisia isän puolelta.

Vierailija
4512/10673 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on vain 1 äiti.

Mummoja on 2.

Kenenkään lämpimin lapsuusmuisto ei ole hysteerinen tyrskivä isoäiti joka hikisenä puristaa rintaa vasten juostessaan karkuun. Tai isoäiti joka haukkuu äitiä 24/7.

Minulla oli tämä jälkimmäinen malli joka haukkui ja haukkui ja koko ajan kilpaili ja takertui. En ole tavannut enää vuosikausiin.

Vierailija
4513/10673 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on vain 1 äiti.

Mummoja on 2.

Uniikkilumihiutalemummo, unohdit että isovanhemmat voi olla eronneita ja uusissa suhteissa jolloin mummoja on 4. Isomummot voi olla elossa jolloin mummoja on jo 6. Voi harmi jos ei saakaan olla ainoa mummo. Ei kun hetkinen, ettekö te juuri sanoneet miten tärkeitä mummot lapselle on. Vai oliko se vain psykomummo joka on tärkeä.

Ehkä mm. Lastensuojelun Keskusliitto - puhumattakaan sadoista tuhansista lapsista - on väärässä ja sinä sen sijaan oikeassa.

https://www.lskl.fi/teemat/ehkaiseva-tyo/isovanhempien-tuki-lisaa-lapse…

https://hidastaelamaa.fi/2016/08/isovanhemman-rakkaus-ikuista/#6e394ed3

Vierailija
4514/10673 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on vain 1 äiti.

Mummoja on 2.

Kenenkään lämpimin lapsuusmuisto ei ole hysteerinen tyrskivä isoäiti joka hikisenä puristaa rintaa vasten juostessaan karkuun. Tai isoäiti joka haukkuu äitiä 24/7.

Minulla oli tämä jälkimmäinen malli joka haukkui ja haukkui ja koko ajan kilpaili ja takertui. En ole tavannut enää vuosikausiin.

Harmi vain että harvemmin lapsi osaa tunnistaa manipulointia tai arvioida muutenkaan sellaisen isovanhemman käytöstä joka on ollut läsnä riittävästi jo vauvasta alkaen. Itse havahduin vasta nuorena aikuisena siihen että mummoni on aina inhonnut äitiäni ja että olen, manipuloituna, loukannut useasti lapsena äitiäni kun todella ajattelin, ettei mummon nähden ole sopivaa halailla äitiä tai kehua häntä vaan päinvastoin.

Vierailija
4515/10673 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on vain 1 äiti.

Mummoja on 2.

Ehkä mm. Lastensuojelun Keskusliitto - puhumattakaan sadoista tuhansista lapsista - on väärässä ja sinä sen sijaan oikeassa.

En kyllä keksi millään, miten tuo mun ja mieheni yli kävelevä, jatkuvasti kaikkia haukkuva lasteni isoäiti mitenkään lisäisi lasteni hyvinvointia.

Ajaa! Taitaa nuo tutkimukset koskea vain tapauksia, kun ne isovanhemmat ovat jotakuinkin täysjärkisiä ihmisiä.

Vierailija
4516/10673 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on vain 1 äiti.

Mummoja on 2.

Suurten ikäluokkien isovanhempiaktiivit lobbaavat agendaansa.

Vierailija
4517/10673 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on vain 1 äiti.

Mummoja on 2.

Lapsen edusta on kysymys.

Osaatko kertoa, miksi Lastensuojelun Keskusliiton kyselytutkimuksessa nimenomaan LAPSET mieltävät isovanhemmat osaksi heidän perhettään sukulaisten sijasta, vaikka asuisivatkin vanhempiensa kanssa?

Isovanhempi on niin turvallinen hahmo että Lastensuojelun Keskusliiton johtaja huomauttaa että monesti lapsen sijoittaminen isovanhemmille on paras mahdollinen ratkaisu lapsen hyvinvoinnin kannalta.

Tajuatko kuinka nolottavaa on lukea tätä läyhäämistä kuin muutamalla hiiren painaisulla löytää tutkittua asiaa - ja siinä piirtyy isovanhemman roolista hieman erilainen kuva kuin viime viestien jankuttajilla.

Vierailija
4518/10673 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on vain 1 äiti.

Mummoja on 2.

Siis et kai sä tosissas väitä, että noissa artikkeleissa puhutaan tän ketjun sekopää mummoista?

Suurin osa isovanhemmista on kyllä normaaleja ja noissa artikkeleissa tarkoitetaan niitä normaaleja mummoja joilla on jotain positiivista annetavaa sukulaisilleen.

Mutta perhe on silti tärkeämpi kuin sukulaiset.

Vierailija
4519/10673 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on vain 1 äiti.

Mummoja on 2.

Osaatko kertoa, miksi Lastensuojelun Keskusliiton kyselytutkimuksessa nimenomaan LAPSET mieltävät isovanhemmat osaksi heidän perhettään sukulaisten sijasta, vaikka asuisivatkin vanhempiensa kanssa?

Isovanhempi on niin turvallinen hahmo että Lastensuojelun Keskusliiton johtaja huomauttaa että monesti lapsen sijoittaminen isovanhemmille on paras mahdollinen ratkaisu lapsen hyvinvoinnin kannalta.

Tajuatko kuinka nolottavaa on lukea tätä läyhäämistä kuin muutamalla hiiren painaisulla löytää tutkittua asiaa - ja siinä piirtyy isovanhemman roolista hieman erilainen kuva kuin viime viestien jankuttajilla.

En ole tutustunut tutkimukseen. Lapsi voi vastata noin esim siksi että ei tiedä mikä on perhe ja mikä on suku ja kysymys on esitetty ei-lapsentasoisesti.

Jutussa lobbasi voimakkaasti nämä isovanhempijyrät.

Silti edelleen fakta on se että jos isovanhempi ei siellä lapsen kodissa ja/tai lapsen vanhempia kohtaan käyttäydy asiallisesti, lapsi ei siitä hyödy.

Eikä sillä isovanhemmalla ole tällä sinun asenteellasi mitäön asiaa lapsen elämään. Vanhemmat päättää ja sinun pitää tulla heidän kanssaan toimeen. Pelkkä hysteerinej ”minulla on oikeus” -kohka ei riitä.

Sijoitukset ovat marginaalinen ilmiö - ja siinähän on sitten ihan isovanhemmat itse ryssineet sen oman duuninsa aikoinaan.

Vierailija
4520/10673 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on vain 1 äiti.

Mummoja on 2.

En ole tutustunut tutkimukseen. Lapsi voi vastata noin esim siksi että ei tiedä mikä on perhe ja mikä on suku ja kysymys on esitetty ei-lapsentasoisesti.

Jutussa lobbasi voimakkaasti nämä isovanhempijyrät.

Silti edelleen fakta on se että jos isovanhempi ei siellä lapsen kodissa ja/tai lapsen vanhempia kohtaan käyttäydy asiallisesti, lapsi ei siitä hyödy.

Eikä sillä isovanhemmalla ole tällä sinun asenteellasi mitäön asiaa lapsen elämään. Vanhemmat päättää ja sinun pitää tulla heidän kanssaan toimeen. Pelkkä hysteerinej ”minulla on oikeus” -kohka ei riitä.

Sijoitukset ovat marginaalinen ilmiö - ja siinähän on sitten ihan isovanhemmat itse ryssineet sen oman duuninsa aikoinaan.

Etkö tajua, luehan tuo Hidasta Elämää-artikkeli ennen kuin sanot mitään. Mummi kertoo lastenlasten merkityksestä itselleen ja hyvästä olosta jonka itselleen saa heidän seurassaan. Myöntää että lapsenlapset eheyttävät häntä omaan lapsuuteen liittyvistä asioista ym. Juuri näinhän kuvaillaan "rajattomuus". Kun kyse on aivan normaaleista asioista lasten ja isovanhempien välillä.

Eli ongelma on epävarman äidin korvien välissä. Toisessa artikkelissa sanotaan että lapset kuuntelevat isovanhempia herkemmällä korvalla kuin vanhempiaan. Välit poikki, vai miten se oli?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän