Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan tehtävä hoitaa isoäitiä?

nukka
18.10.2018 |

Meillä on 8kk vauva jonka isoäiti on hurahtanut pikkuiseen jo raskausaikana todella voimakkaasti. Tunnen itseni nipoksi kun minua on alkanut häiritä mummon ja lapsen tapa olla yhdessä. Mummo vaatii tapaamista vähintään kerran viikossa ja joka kerran pitelee vauvaa rintaansa vasten ja "sulkeutuu" seurasta. Kuiskailee "mummo rakastaa, mummon rakkain"-koko ajan vauvalle ja jos vauva inahtaa tai yrittää vääntää itseään pois sylistä lähtee mummo nopeasti kauaksi minusta ja miehestä, ettemme ota vauvaa. Mummo on mukava ihminen luonteeltaan mutta esim. minua ei noteeraa millään tavalla kun olen paikalla, ärsyyntyy selvästi läsnäolostani. Olenko yliherkkä? Mummo on alusta asti anellut vauvaa yökylään, sanoi 2 viikon ikäiselle vauvalle "tänään jäät mummon luokse, mummon luona on hyvä". Sanoin etten jätä vastasyntynyttä hoitoon missään nimessä. Alkoi ITKEÄ ja sanoi että hän saa vauvasta voimaa jatkaa töissä. Sanoo tätä samaa aina kun pyytää tapaamista, jopa sanamuodoin ettei "jaksa tulevaa työviikkoa", ellei saa sylitellä vauvaa. Ei ole saanut yöhoitoon koska imetän enkä jotenkin usko että hän pystyy tarkkailemaan VAUVAN tarpeita. Jos vauva vaikka kaipaa tilaa, lattialla olemista tms. niin se ei käy päinsä tämän mummon kanssa. Mitä voin tehdä pahoittamatta mummon mieltä? Kyseessä miehen äiti johon ollut tosi hyvät välit ennen vauvan syntymään.

Mies on kiusaantunut ja yrittää olla ottamatta kantaa asiaan. Ei selvästi tajua miksi minua stressaa mummon kyläilyt ja heillä vieraileminen. Mummo on tavallaan niin herttainen olemukseltaan kuitenkin, mutta ahdistaa ettei hän selvästi pysty näkemään minun merkitystäni ja rooliani lapsen elämässä. Ja juu, olen "kiitollinen" siitä että on välittäviä isovanhempia mutta en voi tunteilleni mitään.

Kommentit (10673)

Vierailija
2601/10673 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te keksitte näitä anoppijuttuja :D

Ikäväkyllä, ihan elävästä elämästä :(

Vierailija
2602/10673 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa asumaan meille vaikka kuukauden ajaksi. Naapurissa anoppi. Lupaan että tulee olemaan silmiäavaava kuukausi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2603/10673 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan ne hauskoja ja saahan anopeista yhteistä kivaa puheenpärinää aikaiseksi.

Anopithan ovat ihan oma, omituinen ihmisrotunsa, jotka työkseen rääkkää miniänsä hermoromahduksen partaalle. Oikeastaan anopit voitaisi karkoittaa jollekin yksinäiselle meren saarelle, jonne ei kukaan pääse ja sieltä ei kukaan pääse poissa.

Vierailija
2604/10673 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun appi tiesi sanoa kun vauva heräsi ja itki että unissaan vain inisee ja naljaili kun menin hakemaan vauvan. Ehkä tiesin 8kk kohdalla hieman paremmin vauvan uniääntelyt kuin hän. Muutenkin ois pitänyt turpansa kiinni, sitä oltiin yhtäkkiä niin eksperttiä vaikka omiansa ei hoitanut yksin koskaan.

Enitenhän niitä neuvoja ja "apua" (lainausmerkeissä, koska oikea apu lähtee aina avunsaajan tarpeista ja halusta olla autettu) tyrkyttävät juuri ne, jotka ovat jollain tavalla itse olleet epävarmoja vanhemmuudessaan.

Meidän yksi ei ei-lähisukulainen neuvoi ihan jo raskausaikana kuinka vauvalle sitten pitää ostaa amme ja teki tarkistussoittoja joko olemme sitä ja tätä hankkineet (hox ei kysellyt ostaakseen meille, vaan ihan oikeasti luuli että olemme velvollisia päivittämään hänelle ja hän on velvollinen selvittämään meille mitä pitää hankkia), ja sitten tieyysti neuvoi kuinka pitää ne kiinteätkin aloittaa, ja viikon vanhaakin olisi kovin innostunut ollut hoitamaan jne.

Tajuatte varmaan kuvion.. Oli itse aikoinaan todella epävarma äiti, vei vastasyntynyttä äidilleen hoitoon, siskonsa oli käytännössä ollut varaäiti hänen lapsilleen, ja jättipä nämä lapsensa teineinä ihan omilleen kun ei vaan kestänyt murrosikää.

Monesti mietin, että haluaako hän että muut ovat yhtä avuttomia äiteinä, vai jäikö hänellä jotenkin traumat siitä kuinka vaikeana ja ehkä pelottavanakin koki vanhemmuuden.

Voihan olla että tarkoitus on hyvä. Ehkä koko oman äitiytensä niin rankkana ja vaikeana että haluaa auttaa. Uusi vauva voi nostaa tunteet pintaan ja tulee tarve auttaa ettei sulla olisi yhtä rankkaa.

Siinä tapauksessa pitää hakeutua terapiaan ja hankkia apua omiin kipupisteisiinsä. Ei tunkea toisen kotiin ja toisen äitiyteen. Vauva ei ole terapialelu.

Voi hyvänen aika. Jos tuo mummo haluaa auttaa ettei tuoreella äidillä olisi niin rankkaa, niin vaatiiko se terapiaa?

Voihan sitä sanoa ääneen selkeästi , mistä on oikeasti apua.

Usein sitä yrittää tehdä toiselle sitä mitä itse olisi tarvinnut tai arvostanut mutta eihän ne kaikilla olekaan samat asiat.

Ei tuollainen ihminen halua auttaa, vaan terapoida itseään. Minä muuten yritin myös tuota että "pyydä sellasita apua kun tarvitset" eli pyysin silittämään. Seuraus oli se, että koko suvulle ja naapurustolle oli kyynelehtien selitetty, miten "pakotan vanhan ihmisen kylmällä kylmää huokuvalla kivilattialla seisten silittämään tuntikausia".

Kyse oli yhdestä pöytäliinasta ja ko huoneessa on tosiaan kivilattian näköinen lattia - ei ole kiveä - ja sen alla on oikein hyvin toimiva lattialämmitys. Vieressä muuten myös takka... Mutta tietty se kärsimystarina oli hienompi noin.

Vierailija
2605/10673 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan ne hauskoja ja saahan anopeista yhteistä kivaa puheenpärinää aikaiseksi.

Anopithan ovat ihan oma, omituinen ihmisrotunsa, jotka työkseen rääkkää miniänsä hermoromahduksen partaalle. Oikeastaan anopit voitaisi karkoittaa jollekin yksinäiselle meren saarelle, jonne ei kukaan pääse ja sieltä ei kukaan pääse poissa.

Onko sinulla lapsia? Alahan sitten henkisesti valmistautua karkoitukseen yksinäiselle saarelle kun lapsesi alkavat seurustella.

Vierailija
2606/10673 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, heti, kun ensimmäinen poikalapsi avioituu, niin saman tien anopille karkotusmääräys.

Vierailija
2607/10673 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meitä mummoja on joka junaan ja asemallekin jää! Itse mummona olen niin tyytyväinen, kun saan ojentaa itkevän lapsen hänen nuorille ja jaksaville vanhemmilleen, eikä minun tarvitsekaan saada itkevää rauhoittumaan! Toisin se oli ennen. Nyt vain nautin mummoudesta. :-)

ps. täytyy myöntää, jos näen joitain selkeitä virheitä lastenlasteni hoidossa, esim lapset liian myöhään valveilla, yms. kiusaus on suuri kipakastikin asiasta huomauttaa.

Liian myöhään suhteessa mihin?

Me ollaan saatu vääntää isovanhempien kanssa toiseen suuntaan, isäni lähes loukkaantuu jos laitan pienet lapset mökillä nukkumaan klo 20-21 enkä anna "nauttia elämästä" vaan "aina nipotan".

Puhun klo 23-24 ajasta. Siihen aikaan mielestäni lasten tulisi olla unten mailla. Olivatpa mummulassa, tai kotona.

Minä laitan omani nukkumaan aika tiukassa rytmissä, koska toinen lapsista herää joka tapauksessa aina aikaisin ja reagoi voimakkaasti univelkaan, ja se toinen on helppo laittaa nukkumaan siinä samoilla vaihdeilla. Olen kyllä saanut kuulla miten joustamaton ilonpilaaja olen, mutta olkoon niin.

Veljeni lapset ovat ryhmiltään paljon joustavampia. He saattavat keikkua tuonne puolille öin, nukkua levollisesti venyneestä illasta huolimatta, nukkua aamulla pidempään ja voida hyvin vaikka joskus unet jäävätkin lyhyeksi. Ja palata rytmiin ilman tuskia poikkeusillan / reissun / loman jälkeen.

Kerrotko vielä, _miksi_ näiden lasten pitää olla aina nukkumassa ennen 23-24? Muiden häiriköiminen on oma juttunsa, mutta kuulostaa siltä että tämä on sellainen "no kun pitää koska pitää koska aina on pitänyt" -juttu mikä on aika tyhmää.

Siksi, koska he eivät ole yksin meillä, vaan talossa on muitakin ihmisiä ja lapsia, jotka haluaisivat kenties nukkua!!! Onko tämä niin vaikea ymmärtää???

Vika ei siis "virhe lastenhoidossa" ja liian myöhään valvomisesta (minkä voi tehdä myös mölyttä). Et ole huolissasi lasten saamasta hoivassa niin kuin marttyytimummomaisesti esität vaan omien uniesi häiritsemisestä. Mikä on ok! Mutta miksei voi vain sanoa että huomautan kipakasti jos häiritsevät valonväkeä?

Mitäs marttyyrimummoutta se on, jos haluan, että meillä ei riekuta, pahimmassa tapauksessa aamuyölle, vaan, että vuorokausirytmi pysyy suht säällisenä ja kun mummon naperot eivät nukkuisi puolille päivää, ehtisin enemmän touhuta lastenlasten kanssa! Yöllä En Jaksa.

Se ärsyttää eniten, kun muiden täytyy yrittää toimittaa lapsia nukkumaan, koska vanhemmat eivät tee elettäkään asian suhteen.

Eli kyse on kuin onkin SINUN tarpeistasi. Lapsenlapset saavat tarpeeksi unta kyllä.

Kyllä! Esimerkiksi se! Isovanhemmilla saa olla myös omat tarpeensa, kuten yöuni. Itsekästäkö? Hahhah ;)

Miksi se oma tarve pitää naamioida paskaan huoleen lapsenlapsista?

Ala sinäkin keskittymään lapsiisi ja laita se some kiinni, vai laitoitko lapsesi videoiden ääreen, saadaksesi itse keskittyä av-mammailemaan? Vai annoitko jokaiselle oman älykännykän, jolla voivat viihdyttää itseään, ettei sinun tarvitse ??? Tällaista se "laadukas" lapsenhoito näkyy olevan nykypäivänä.

Nykyaikana ei enää ole niitä videoita joiden avulla oot hoitanut omat lapsesi, vaan smart tv

Ok. Sen ääressähän lapsesi pärjäävätkin HILJAA vaikkapa sinne aamutunneille asti! Eivät siis häiritse edes sitä mummoa.

Eivätkä Sinua. Saat somettaa rauhassa.

Kiitos kun jaoit oman kokemuksesi ja neuvosi.

Esitätkö, ettei kyseinen "lastenkasvatusmetodi" ole muka itselläsi käytössä :-D Viesteistäsi päätellen ovat.

Vaikea toki päätellä koska se en ollut minä joka toi sen kokemusasiantuntijana keskusteluun, kera kauhean paheksunnan.

Vierailija
2608/10673 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla lapsia? Alahan sitten henkisesti valmistautua karkoitukseen yksinäiselle saarelle kun lapsesi alkavat seurustella.

On minulla jo viisi miniää. Ei ole vielä/kään tultu hakemaan! :-D

Vierailija
2609/10673 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tämän vaikean kommunikaation vuoksi meillä on silloin tällöin sunnuntaina tapa, että meidän aikuiset pojat tulevat käymään moikkaamassa vanhempiaan kaikessa rauhassa ilman puolisoitaan. Joskus toisella pojalla on lapset mukana, joskus ei. Kun soitellaan niin sanon, että "Jussi aikoi tulla viikon päästä sunnuntaina käymään" niin meidän "Jaska" ymmärtää tulla myös. Ja sitten sama soitto "Jaskalle".

Huomenna meillä on vähän runsaampi kahvipöytä, fetakinkkupiirakkaa, juustokakkua, juustoja ja salaattia, pojat tietää, että on hyvää ruokaa ja heitä odotetaan.

Vierailija
2610/10673 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, heti, kun ensimmäinen poikalapsi avioituu, niin saman tien anopille karkotusmääräys.

Eikun kansalaisaloitetta pystyyn asian eteenpäinviemiseksi!!! Toimikaa te kiusatut ja kaltoinkohdellut miniät !

Vierailija
2611/10673 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämän vaikean kommunikaation vuoksi meillä on silloin tällöin sunnuntaina tapa, että meidän aikuiset pojat tulevat käymään moikkaamassa vanhempiaan kaikessa rauhassa ilman puolisoitaan. Joskus toisella pojalla on lapset mukana, joskus ei. Kun soitellaan niin sanon, että "Jussi aikoi tulla viikon päästä sunnuntaina käymään" niin meidän "Jaska" ymmärtää tulla myös. Ja sitten sama soitto "Jaskalle".

Huomenna meillä on vähän runsaampi kahvipöytä, fetakinkkupiirakkaa, juustokakkua, juustoja ja salaattia, pojat tietää, että on hyvää ruokaa ja heitä odotetaan.

Ja taas yritetään brunssianoppi-provoa. Onko harmittanut viimeaikainen keskustelu täällä?

Vierailija
2612/10673 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taas yritetään brunssianoppi-provoa. Onko harmittanut viimeaikainen keskustelu täällä?

Teette siis tuota tahallanne !!! Miten arvasinkaan!

Vierailija
2613/10673 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On minulla jo viisi miniää. Ei ole vielä/kään tultu hakemaan! :-D

Eli luettelet mielelläsi sääntöjä ja rangaistuksia muille, ne eivät vain koske sinua itseäsi? Thing called Reilu Meininki. No viiden miniän anoppina ainut järkevä selitys ettei sinua itseäsi ole tultu hakemaan autiolle saarelle täytyy olla ettei kukaan käy teillä :D

Kyllä olet laiska anoppi/emäntä, et jaksa nostaa persaustasi ja hilata itseäsi autiolle saarelle.

Vierailija
2614/10673 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et uskokaan kuinka monta roolia tässäkin ketjussa on vedetty. Ei todellakaan harmita keskustelu, kivaa kun porukka oikein riehaantuu keskustelemaan.

Vierailija
2615/10673 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teette siis tuota tahallanne !!! Miten arvasinkaan!

Täällä se ihmismielen pahuus ja katkeruus kyllä loistaa. Ei voi, kuin ihmetellä.

Vierailija
2616/10673 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen pahuus ja katkeruus? Minua ainakin kiinnostaa ihmismieli, sen käänteet ja kyky ajatella loogisesti ja oikeudenmukaisesti. Jos henkilö latelee sääntöjä muille tyyliin anopit autiolle saarelle ja on itse 5 x anoppi eikä käsittääkseni vauvapalstaile autiosaarelta niin onhan hänen ajattelussaan jotain pielessä, esim. logiikassa tai oikeudentajussa. Ihan yhtenä esimerkkinä.

Vierailija
2617/10673 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen pahuus ja katkeruus? Minua ainakin kiinnostaa ihmismieli, sen käänteet ja kyky ajatella loogisesti ja oikeudenmukaisesti. Jos henkilö latelee sääntöjä muille tyyliin anopit autiolle saarelle ja on itse 5 x anoppi eikä käsittääkseni vauvapalstaile autiosaarelta niin onhan hänen ajattelussaan jotain pielessä, esim. logiikassa tai oikeudentajussa. Ihan yhtenä esimerkkinä.

Hmm, kai sinä tajusit, että se kommentti oli vain pottuilua siitä, että joku uskaltaa arvostella anoppiaan? Sen kommentin kirjoittanut anoppi kuvittelee luultavasti, että täällä kirjoittavat miniät eivät tiedä, että ihan normaalejakin anoppeja on olemassa.

Vierailija
2618/10673 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää tiedä onko siinä eroa ollakko anoppi miniälle vai vävylle. Enemmän näyttäisi olevan ristiriitaa juuri anoppi-miniä suhteessa. Mutta ei se ole helppoa aina anoppi-vävy suhdekaan.

Luulen että itse lukeudun niihin anoppeihin jolle on tässä 7- vuodessa muodostunut viileä varovainen suhde. Ensimmäinen ongelma on kieli, toinen kulttuuri, kolmas minun kannaltani vävyssä usein ilmenevä kuurous. Hänellä on ärsyttävä tapa sulkea kaikki ympärillä oleva ulkopuolelleen. Minussa on hänen kannaltaan varmasti ärsyttäviä puolia. Olen tiptop, en jaksa parsia toisten jälkiä. Hänelle se ei ole niin nokonuukaa vaikka vähän repsottaakin.

Hän on auttavainen mutta ei kannata kahta asiaa enenpää uskoa kontolleen. Mies putkiaivoisena ei pysty naisen tavoin tekemään montaa asiaa rinnan. Mulle riitti kun hän pesi hienon villapaitani 90 asteessa. Tuli porttikielto pyykinpesulle meillä.

Kulttuuritaustaltaan hän on maasta jossa mies on gigelo ja nainen käy töissä sekä hoitaa kodin ja lapset. Vävyni ei edusta noin jyrkkää edustusta vaan ottaa osaa kodin ja lasten hoitoon suorastaan kiitettävästi. Jopa siinä määrin että vaimo jää ihan jalkoihin. Tyttäreni on tempperamentiltaan lajia iskee tulta. Täysin työorientoitunut. Riidat ovat olleet välillä desibeleillä mitattuna heidän välillään punaisella. Itse olen oppinut kohteliaaksi, riittää kun saa olla isoäiti lapsenlapsilleen. Hyvin ne pärjäävät vaikka rauta rautaa hioo.

Vierailija
2619/10673 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme on gigelo?

Vierailija
2620/10673 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme on gigelo?

Gigelo on huonompi painos gigolosta, eli sellainen gigolon ja epelin sekoitus. Vähän kuin sinä olet nokkelo, yrität olla nokkela mutta olet enemmän onneton.