Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä voi olla vikana, kun en saa tehtyä mitään enkä hoidettua asioita?

Vierailija
18.10.2018 |

Laskut jää maksamatta ja menee perintään, kun en vain saa aikaiseksi maksaa niitä. En unohda, vaan mietin joka päivä, että ne pitää maksaa. Rahaakin on maksaa, eli maksaminen vaatisi vain laskun näppäilyn nettipankkiin. En saa vastattua ihmisten viesteihin, vaikka mietin joka viestin jälkeen melkein koko ajan, että "vastaa nyt siihen viestiin". En saa ilmoittauduttua tapahtumiin tai kursseille, joihin haluaisin mennä, koska en vain saa aikaiseksi näppäiltyä sitä netti-ilmoittatumista. Eli asiat jää hoitamatta, koska en saa niitä aikaiseksi.

En ole aina ollut tällainen, ennen hoidin kaiken hyvin ja ajallaan, olen 40-vuotias ja tällaista on ollut viimeiset viisi vuotta. Työssäkin jää asioita hoitamatta, koska en vain saa niitä aikaiseksi, vaikka osaan ne, muistan ne ja työstäni tykkään. Mikä ihme voi olla vikana minussa? Masentunut en mielestäni ole, koska olen pääasiassa iloinen, ulkoilen joka päivä ja tykkään siitä, nautin pienistäkin asioista, jaksan kotona siivota ja laittaa ruokaa ja sellaista. Olen käynyt työterveydessä parinkin eri työterveysihmisen vastaanotolla sanomassa, että en selviä enää työstäni koska en saa hoidettua työtäni ja esimieskin on jo puuttunut asiaan, että auttakaa minua. En sieltä saa apua, lääkäri sanoi että minussa ei ole mitään vikaa ja että vain vaadin itseltäni liikaa. Minusta se on ihan puppua, koska ihan oikeasti minulta jää töitä hoitamatta ja tosiaan esimieskin on jo asiasta valittanut ja tosiaan ne laskutkin menee koko ajan perintään. Tulisiko kellekään mieleen, että miten lähteä selvittämään, että missä vika, kun lääkäristäkään ei saanut apua?

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet masentunut. Nuo kuvailemasi asiat ovat oireita. Jokin mättää. Käy ensin selvittämässä työterveyslääkärillä veriarvosi ettei sinulla ole vitamiini tms. puutosta. Sitten sinun pitää miettiä elämääsi ja ihmissuhteita. Onko sinulla suhteet kunnossa perheesi, vanhempisi, sukulaisten, kaverien kanssa. Kokeile muutosta elintavoissa ja sosiaalisessa elämässä. Yritä miettiä mitä haluat elämälläsi tehdä. Pidä huoli kuitenkin että teet työsi. Pyydä apua laskujen maksamiseen läheisiltäsi etteivät ne eräänny. Työn menettäminen masentuneena on pahinta. Et ole ainoa jolle on käynyt noin.

Vierailija
22/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiskuutta naamioidaan monin tavoin..

Laiskuus on liian helppo selitys. Jos olisin vain laiska, niin voisin halutessani lopettaa laiskottelun ja maksaa ne laskut. Mutta nyt haluan maksaa ne laskut, mutta en vain pysty. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ADD? Tai sitten kuormittumisesta ja multitaskingista seurannut keskittymisen häiriö, se on jo kuulemma yleinen vitsaus. Oman toiminnan ohjauksen puutteita, jotka tulleet ikääntymisen myötä. Nuorenahan aivot jaksavat vielä toimia ja ihminen skarpata asioiden kanssa, mutta kognitiiviset kyvyt alkavat ikääntymisen myötä laskea jo keski-ikäisilläkin, jos on paljon kuormitusta. Palaudutko työstäsi riittävästi vapaa-ajalla?

Muutuin tällaiseksi 35-vuotiaana, eli ei se kai vielä kovin ikääntynyt ikä ole. Teen vaativaa työtä, josta en ole ikinä ehtinyt palautumaan kunnolla vapaa-ajalla enkä lomilla, työssä myös vaaditaan koko ajan tuota multitaskingia ja päivät on pitkiä. Mutta toisaalta tykkään työstäni niin en ole niin palautumista edes miettinyt. Ap

No nyt aletaan päästä jonnekkin! Olet ehkä niin syvällä siellä oravanpyörässä että et itse erota kovin hyvin, mutta tuohan alkaa kuulostaa burnoutilta?!

Vierailija
24/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet masentunut. Nuo kuvailemasi asiat ovat oireita. Jokin mättää. Käy ensin selvittämässä työterveyslääkärillä veriarvosi ettei sinulla ole vitamiini tms. puutosta. Sitten sinun pitää miettiä elämääsi ja ihmissuhteita. Onko sinulla suhteet kunnossa perheesi, vanhempisi, sukulaisten, kaverien kanssa. Kokeile muutosta elintavoissa ja sosiaalisessa elämässä. Yritä miettiä mitä haluat elämälläsi tehdä. Pidä huoli kuitenkin että teet työsi. Pyydä apua laskujen maksamiseen läheisiltäsi etteivät ne eräänny. Työn menettäminen masentuneena on pahinta. Et ole ainoa jolle on käynyt noin.

Kävin siis työterveydessä useamman kerran ja siellä otettiin labroja ja tehtiin masennustestiä ja sellaista. Tulos: arvot kunnossa eikä masennusta (en tainnyt saada kuin yhden pisteen siitä masennustestistä eli olen erittäin epämasentunut sen mukaan ja vastasin ihan rehellisesti). Olen syönyt jo vuosia purkista monia vitamiineja, eli en usko, että niistä olisi puutosta, salaatteja, marjoja ja kasviksiakin syön joka päivä. 

Ihmissuhteet on kunnossa sillä tavalla, että ei ole mitään riitoja eikä kukaan ole loukannut minua tms. Mutta koska en saa vastattua ihmisten viesteihin, niin kaikki taitaa luulla, että en enää välitä heistä (mikä ei pidä paikkaansa, välitän paljonkin ja olen yrittänyt selittää että en vain saa aikaiseksi vaikka haluan, mutta ei ihmiset sitä ymmärrä). 

Yritän pitää huolen, että pidän työni, mutta en vain saa hoidettua työtäni vaikka miten yritän. Sen vuoksi menin sinne työterveyteenkin pyytämään apua ja sanomaan että pomokin on jo hermostunut, koska en selviä tästä yksin. 

Ap

Vierailija
25/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ADD? Tai sitten kuormittumisesta ja multitaskingista seurannut keskittymisen häiriö, se on jo kuulemma yleinen vitsaus. Oman toiminnan ohjauksen puutteita, jotka tulleet ikääntymisen myötä. Nuorenahan aivot jaksavat vielä toimia ja ihminen skarpata asioiden kanssa, mutta kognitiiviset kyvyt alkavat ikääntymisen myötä laskea jo keski-ikäisilläkin, jos on paljon kuormitusta. Palaudutko työstäsi riittävästi vapaa-ajalla?

Muutuin tällaiseksi 35-vuotiaana, eli ei se kai vielä kovin ikääntynyt ikä ole. Teen vaativaa työtä, josta en ole ikinä ehtinyt palautumaan kunnolla vapaa-ajalla enkä lomilla, työssä myös vaaditaan koko ajan tuota multitaskingia ja päivät on pitkiä. Mutta toisaalta tykkään työstäni niin en ole niin palautumista edes miettinyt. Ap

No nyt aletaan päästä jonnekkin! Olet ehkä niin syvällä siellä oravanpyörässä että et itse erota kovin hyvin, mutta tuohan alkaa kuulostaa burnoutilta?!

Ehkä. Mutta työterveyden mielestä ei ole. Enkä tiedä mikä poistaisi sen burnoutin, koska työterveydestä ei saa apua eikä pomoltakaan. Ap

Vierailija
26/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin veikkaan masennusta. Mulla kävi enemmän niin, että koti ja ihmissuhteet jäivät hoitamatta, työn ja laskut hoidin. Mulla se alkoi myös noin kolmevitosena, koska mulla ei yhtäkkiä ollut enää mitään muuta kuin se työ. Ei perhettä joka pitäisi yhtä, kun perheeni yleensäkin on äitini, ja ystävät, joilla omat tiiviit perheet. En ehkä tajunnut itse, miten hukassa olin. Mut pelasti parisuhde, mutta teen yhä töitä, että saan kotiasiat hoidettua.

Vierailija
27/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin veikkaan masennusta. Mulla kävi enemmän niin, että koti ja ihmissuhteet jäivät hoitamatta, työn ja laskut hoidin. Mulla se alkoi myös noin kolmevitosena, koska mulla ei yhtäkkiä ollut enää mitään muuta kuin se työ. Ei perhettä joka pitäisi yhtä, kun perheeni yleensäkin on äitini, ja ystävät, joilla omat tiiviit perheet. En ehkä tajunnut itse, miten hukassa olin. Mut pelasti parisuhde, mutta teen yhä töitä, että saan kotiasiat hoidettua.

Minulla on paljonkin muuta kuin työ eli puoliso, parivuotias lapsi ja myös läheisiä sukulaisia. Tämä alkoi siis kolme vuotta ennen lapsen saamista eli mikään kiireinen perhearkikaan ei selitä sitä. Ja olin 1,5 vuotta äitiyslomalla eli sain tauon työelämästä silloin tosin ei siinä palautua ehtinyt vauvaa hoitaessa. Ap

Vierailija
28/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laiskuus on liian helppo selitys. Jos olisin vain laiska, niin voisin halutessani lopettaa laiskottelun ja maksaa ne laskut. Mutta nyt haluan maksaa ne laskut, mutta en vain pysty. Ap

Tunnistan itsessäni aivan samat ongelmat töissä ja laskujen maksamisessa. Tämä on varmaan jokin tähän ikävaiheeseen liittyvä kriisi. Ehkä liika murehtiminen ja epätäydellisyyden kokeminen voi olla tähän syynä. Jos olisin psykologi niin arvioisin että laskujen laiminlyönti on jonkinlainen hätähuuto muille siitä että tarvitsen apua. Pitäisikö meidän puhua avoimesti asioistamme jollekin.

Vierailija
29/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko satuttanut päätäsi missään vaiheessa tai ollut kolarissa. Kovempi aivotärähdys tai aivovaurio aiheuttavat aloitekyvyttömyyttä ja lähimuistin heikkenemistä. 

Vierailija
30/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan itsessäni aivan samat ongelmat töissä ja laskujen maksamisessa. Tämä on varmaan jokin tähän ikävaiheeseen liittyvä kriisi. Ehkä liika murehtiminen ja epätäydellisyyden kokeminen voi olla tähän syynä. Jos olisin psykologi niin arvioisin että laskujen laiminlyönti on jonkinlainen hätähuuto muille siitä että tarvitsen apua. Pitäisikö meidän puhua avoimesti asioistamme jollekin.

Saatat olla oikeassa. Mutta minä kuitenkin olen puhunut lääkärille, että tarvitsen apua, sanonut pomolle että en selviä työstä ja tarvitsen apua, sanonut läheisille, että haluan vastata viesteihinne mutta en saa vastattua ja kaikki ei ole kunnossa, sanonut puolisolle kotona että en saa hoidettua asioita jne. Kaikki vain katsovat minua ihmeissään eivätkä ymmärrä yhtään mistä puhun tai miten niin muka en selviä tai saa hoidettua. Ap

Vierailija
31/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juotko paljon kahvia?

Vierailija
32/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko satuttanut päätäsi missään vaiheessa tai ollut kolarissa. Kovempi aivotärähdys tai aivovaurio aiheuttavat aloitekyvyttömyyttä ja lähimuistin heikkenemistä. 

En, enkä ole tuhonnut aivojani alkoholillakaan, en myöskään ole koskaan esim. pyörtynyt mistään syystä. Ap

Vierailija
33/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap älykäs, lahjakas, opinnoissa hyvin menestynyt, vaativassa työssä? Onko huijarisyndrooma tuttu käsite? Tarkoittaa tunnetta siitä ettei ansaitse saavuttamaansa asemaa (vaikka oikeasti ansaitseekin), ja siksi sabotoi itseään. Tyypillistä lahjakkaille naisille.

Vierailija
34/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

sfgdfgsfgsfgsf kirjoitti:

Juotko paljon kahvia?

Kaksi kuppia päivässä eli aika vähän. Ap

Vierailija
35/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap älykäs, lahjakas, opinnoissa hyvin menestynyt, vaativassa työssä? Onko huijarisyndrooma tuttu käsite? Tarkoittaa tunnetta siitä ettei ansaitse saavuttamaansa asemaa (vaikka oikeasti ansaitseekin), ja siksi sabotoi itseään. Tyypillistä lahjakkaille naisille.

Olen älykäs ja lahjakas ainakin jos sitä mitataan esim. kouluarvosanoilla ja yliopisto-opinnoissa menestymisellä. Työni on vaativaa kyllä, mutta tiedän olevani siinä periaatteessa hyvä ja osaavani sen, oikeastaan työ on minulle liian helppoa koska osaamiseni riittäisi vaativampaankin työhön, eli työstäni puuttuu haasteita. Ei se ihan täsmää huijarisyndroomaan vaan pikemminkin kyllästymiseen. Ap 

Vierailija
36/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä. Mutta työterveyden mielestä ei ole. Enkä tiedä mikä poistaisi sen burnoutin, koska työterveydestä ei saa apua eikä pomoltakaan. Ap

Argghh, tosi raivostuttavaa ettei nykyaikanakaan työterveydessä tehdä muuta kuin sivuutetaan avunpyyntö tyynesti että ongelma saadaan varmasti eskaloitumaan mahdollisimman pahaksi! Luulis heidän ymmärtävän senverran että juuri sinunkaltaiset on usein niitä burnoutin saajia kun pystytään näennäisesti olemaan reippaita ja suht normaaleja viimeseen asti. ne kyllä huomataan ketkä parkuu lääkkeitä ja saikuttaa joka viikko.

Vierailija
37/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se jatkuvaa vai kausittaista? Minulla on tuota masennusjaksoilla (tai siis oli silloin kun ei ollut vielä lääkitystä, joka pitää masennukset poissa).

Vierailija
38/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Argghh, tosi raivostuttavaa ettei nykyaikanakaan työterveydessä tehdä muuta kuin sivuutetaan avunpyyntö tyynesti että ongelma saadaan varmasti eskaloitumaan mahdollisimman pahaksi! Luulis heidän ymmärtävän senverran että juuri sinunkaltaiset on usein niitä burnoutin saajia kun pystytään näennäisesti olemaan reippaita ja suht normaaleja viimeseen asti. ne kyllä huomataan ketkä parkuu lääkkeitä ja saikuttaa joka viikko.

No siis periaatteessa he eivät sivuuttaneet avunpyyntöäni vaan ottivat labroja, kuuntelivat, tarjosivat useita käyntejä ja kävin heidän ehdotuksesta hoitajalla, lääkärillä ja psykologilla (kaikilla useamman kerran). Mielestäni siellä oli ihan hyviä keskusteluja ja yrittivät auttaa, mutta heidän mielestä ainoa vika minussa on se, että vaadin itseltäni liikaa ja pitäisi hyväksyä se, että ei ole täydellinen. Kuten kirjoitin aiemmassa kommentissani, niin se on puppua, koska ei se ole liikaa vaatimista, että ei halua kaikkien laskujensa menevän perintään. Ap

Vierailija
39/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se jatkuvaa vai kausittaista? Minulla on tuota masennusjaksoilla (tai siis oli silloin kun ei ollut vielä lääkitystä, joka pitää masennukset poissa).

Jatkuvaa. Tämä on ollut tällaista viisi vuotta. Ap

Vierailija
40/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama mutta pahentunut jo paljon ja on jo laajemmassa mittakaavassa, koko elämä käytännössä lepää. Epäilen monia sairauksia koska on tullut matkan varrella erilaisia fyysisiä oireita, tästä syystä en jaksa enää oikein mitään ja on syvää uupumusta. Olen myös lähes 100% varma että mulla on ADD. Nämäkään ei kuitenkaan mielestäni kokonaan selitä tätä asiaa kun jätän äärimmäisenkin tärkeitä asioita hoitamatta. Epäilen että alitajunta sabotoi jostain syystä. Ihan kuin olisi joku itsetuho hirttänyt kiinni 😓