Mihin Lapissa kannattaisi muuttaa?
Mikä olisi sellainen kivan sympaattinen ja edes vähän aktiivinen kylä? Koulu (ala- ja yläaste) tulisi löytyä ja kauppa. Lapsille jotain toimintaa. Rovaniemi on liian etelässä ja liian iso kaupunki. Levi liian keinotekoinen turistipaikka. Vinkkejä?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Mitäs perheen nuoret tykkäävät Helsingistä Kittilään muutosta? Itse en olisi kyllä teini-iässä ollut riemuissani...
Eivät ole vielä teini-ikäisiä. Teinien kanssa en raaskisi muuttaa.
Ap
Ihana keskustelu :)
Olen itsekin haaveillut monta vuotta Lappiin muutosta. Osaisiko joku kertoa tarkemmin Lapin työmahdollisuuksista? Mulla on yksi keskeneräinen korkeakoulututkinto, jolla ei taatusti tee mitään eikä alakaan itseäni kiinnosta. En ole kiinnostunut urasta, tärkeintä että saan itseni elätettyä ja vähäiset harrastukset kustannettua. Voisin vaikka tehdä jonkun ammattitutkinnon.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin haaveillut monta vuotta Lappiin muutosta. Osaisiko joku kertoa tarkemmin Lapin työmahdollisuuksista? Mulla on yksi keskeneräinen korkeakoulututkinto, jolla ei taatusti tee mitään eikä alakaan itseäni kiinnosta. En ole kiinnostunut urasta, tärkeintä että saan itseni elätettyä ja vähäiset harrastukset kustannettua. Voisin vaikka tehdä jonkun ammattitutkinnon.
Arvasin, että meitä on muitakin :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen kyselijä hoitoalalta. Mikä olisi paras sijainti jos haluaa muuttaa Lappiin ja työskennellä sairaalassa?
Enontekiöllä on hyvä sairaala, sinne siis. Oikeasti, jos tietotaso on tuota luokkaa, niin kannattaa vielä harkita muuttoa. Ap myös vaikuttaa aika naiivilta yöttömästä yöstä haaveillessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen kyselijä hoitoalalta. Mikä olisi paras sijainti jos haluaa muuttaa Lappiin ja työskennellä sairaalassa?
Enontekiöllä on hyvä sairaala, sinne siis. Oikeasti, jos tietotaso on tuota luokkaa, niin kannattaa vielä harkita muuttoa. Ap myös vaikuttaa aika naiivilta yöttömästä yöstä haaveillessaan.
Tästä älä piittaa sinä toinen Lapista haaveileva.
Ap
Sodankylä on kiva paikka asua. On palveluita ja harrastusmahdollisuuksia.
Rovaniemi on hyvä, lääniä riittää. Voit asua landella, mutta kuitenkin melko lähellä palveluja.
Tällä hetkellä kärjessä ovat Rovaniemi, Sodankylä, Kittilä ja Inari. Kiitos kaikille mielenkiintoisesta keskustelusta! Asioiden selvittely ja paikkoihin tutustuminen jatkuu.
Ap
Sodankylä on sijainniltaan mainio, 130km Rovaniemelle. Kaikki isot tunturikeskukset ovat suht lähellä, samoin luontoa löytyy moneen tarkoitukseen joka suunnasta. Sodankylä on vireä paikka, paljon lapsiperheitä, toisin kuin Kittilässä tai Ivalossa. Tämä johtuu kaivostoiminnasta, mikä on tuonut paikkakunnalle paljon nuoria perheitä. Kouluja löytyy, elokuvajuhlat (kulttuuria arvostetaan), uimahalli, museoita, kauppoja ja ravintoloita, varuskunta tuo oman lisänsä myös, työtä löytyy paljon myös. Lämmin suositukseni!
Sodankylä on ihana! Mulla on siellä mummila!
Vierailija kirjoitti:
Sodankylä tai Kaamanen.
Kaamanen? En kyllä tuohon tuppukylään muuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Koulutukseltani olen VTM.
Ap
Kittilästä voisi löytyä sinulle sopiva työpaikka ;) Onnellisuudesta en mene takuuseen, jos sen paikan onnistut saamaan.
Vierailija kirjoitti:
"Haluaisin kuitenkin asua sen verran syrjässä, ettei olisi naapureita ihan seinän takana."
"Ainiin, olen sosiaalinen ja puhelias, eli tykkään kovasti ihmisistä. Eli en ollenkaan mikään erakkosielu"
Eli kumpi, AP?
Maaseudulla, ihmiset ovat enemmän toistensa kanssa tekemisissä kuin jossain keskustan kerrostalossa asuvat.
Vierailija kirjoitti:
Rovaniemi tai Kemi, tai onhan niitä pienempiä sairaaloita ja terveyskeskuksia pienemmilläkin paikkakunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulututkinnon keskeneräisyys on pelkkää plussaa, jos haluaisit vaikkapa opettajaksi. Tietenkin vain määräaikaisia sijaisuuksia saisit, mutta tutkinnon suorittaneena tuskin niitäkään. Matkailu- ja hoitoalalta työtä löytyy, ja kaivoksilta. Ei vaadita kovin kummoista koulutusta, mutta vaikkapa oppisopimuksella voisi päästä paremmin töihin.
Muonio on lapin onnellisin kunta!
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä kärjessä ovat Rovaniemi, Sodankylä, Kittilä ja Inari. Kiitos kaikille mielenkiintoisesta keskustelusta! Asioiden selvittely ja paikkoihin tutustuminen jatkuu.
Ap
Naurettava ketju. Tuommosta trollausta saa etelän ihmisiltä kokea kun me lappilaiset/saamelaiset yritetään auttaa teitä. Hush Hush pois täältä!
Äkäslompolo.
Kaikki palvelut, hyvä alakoulu liikuntahalleineen.