Miksi normaalista painosta on tullut paheksuttavaa?
Tänään taas töissä sain kuulla kolme kertaa kuinka minun pitäisi syödä läskiä ja muuta vastaavaa että lihoisin. Sama viime viikolla. Joku ihme fetissi tuntuu olevan ihmisille minun painoni. Kyllä se alkaa jo pikkuhiljaa ärsyttämään kun aina saa kuunnella samaa lässytystä. Painoindeksini on 22. Tekisi mieli sanoa kohta tosi pahasti takaisin muutamalle tyypille. Muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (53)
Jos kaikki olisivat läskejä, ei itse tuntuisi niin läskiltä. 160/80 on hoikempi kuin 160/100.
Ei lihaton hoikka ole normaali, vaan ylihauras.
Jos ihmisessä on vain luut ja nahka, ei se ole normaalia.
Kyllä mua ihmiset tuijottaa kadulla, vaikka mulla on ylipainoa "vain" 10 kiloa. Kesällä sain hölkkälenkillä kuulla humalaisten miesten huutoja että "juokse läski juokse" Ei paljoa innostanut jatkamaan painonpudotusta, suklaata syön taas joka päivä tuohon ahdistukseen.
164/75
Kyllä on taas ihmisellä ongelmat vähissä. Oma bmi:ni on 22, eikä siitä ole vuosiin kukaan mitään sanonut. Siihen aikaan 20 vuotta sitten, kun bmi oli 19, kysyi joku työkaveri joskus, onko kaikki hyvin. Voi kauhistus, olisi varmaan pitänyt uhriutua.
Lähinnä olen iloinen siitä, ettei ole mitään kremppoja.
Se ei ole väistämätön asia ja joskus kauan sitten luin, ettei ole mitään syytä, etteikö nainen voisi 70v saman kuin 20v. Ottaen huomioon tietysti, että 20v on ollut normaalipaino.
Nyt on turha hölistä raskauskiloista yms. Raskauskilot karisee yleensä nopsaan, jos äiti vähänkin välittää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua ihmiset tuijottaa kadulla, vaikka mulla on ylipainoa "vain" 10 kiloa. Kesällä sain hölkkälenkillä kuulla humalaisten miesten huutoja että "juokse läski juokse" Ei paljoa innostanut jatkamaan painonpudotusta, suklaata syön taas joka päivä tuohon ahdistukseen.
164/75
Kuule, jos nuo huudot sai sinut lopettamaan lenkkeilyn ja syömään suklaata ahdistukseen, sinulla on enemmänkin selvitettävää elämäsi asioissa. Ethän toki vieritä ´syytä`2 humalaiselle.
Olet selvästi kiinnittänyt asiaan huomiota ja se on hyvä juttu. 10kilon pudotus on helpompaa kuin esim. 40kg.
Juttele elämäsi asioista jonkun luotettavan ihmisen kanssa.
Ennemmin pitäisi kysyä miksi lihavuudesta on tullut normi!?!
Itseäni järkyttää, kuinka monet nuoret ovat jo aivan liian lihavassa kunnossa. Ja silti pukevat päälleen makkarankuoret.
Koska pieni pyöreys on nykyajan normaali. Pienesti pyöreitä on suurin osa ihmisistä. Normaalipainoinen näyttää hoikalta ja hoikka anorektiselta. Oma painoindeksini on 19,5. Urheilen paljon, olen hyväkuntoinen ja terve, 44v. Mutta ilmeisesti joidenkin mielestä näin ei ole, koska ulkomuodosta kuulee paheksuvia kommentteja.
Sehän on kyllä niin, että se mitä suurin osa tekee tai näyttää, siitä tulee normi...normaalia. Muut ovat sitten poikkeavia.
Ja kuulkaas, lihavat, jos olisitte tyytyväisiä kehoonne, rakastaisitte sitä, ette olisi täällä väittämässä muuta toistuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin pitäisi kysyä miksi lihavuudesta on tullut normi!?!
Itseäni järkyttää, kuinka monet nuoret ovat jo aivan liian lihavassa kunnossa. Ja silti pukevat päälleen makkarankuoret.
Minua taas surettaa nähdä lihava lapsi lihavan äidin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole väistämätön asia ja joskus kauan sitten luin, ettei ole mitään syytä, etteikö nainen voisi 70v saman kuin 20v. Ottaen huomioon tietysti, että 20v on ollut normaalipaino.
Nyt on turha hölistä raskauskiloista yms. Raskauskilot karisee yleensä nopsaan, jos äiti vähänkin välittää.
Olen 64 ja painan vähemmän kuin 20-vuotiaana. Painoni nyt on 54 paikkeilla, 20-vuotiaana 58 ja tunsin olevani varsin paksu!
Kaksi raskautta ja synnytystä, molempien aikana painoa tuli lisää 16-18 kg. Synnytyslaitokselle jäi heti aika kasa, loput varsin nopeaan imetyksen ja normaalin syömisen myötä. Ei minkäänlaista vaikeutta ole painon kanssa koskaan ollut. Äitini synnyttänyt seitsemän lasta, ja painaa kilon enemmän kuin minä.
Ikäni olen kuitenkin kuullut "laihuudestani" jopa silloin 20-vuotiaana jolloin en todellakaan laiha ollut. Olen 168 cm pitkä ja lihaksikas. Kaipa nytän sitten jotenkin erinomaisen laihalle vaikka terve ja hyväkuntoinen olen kaikin puolin.
Vierailija kirjoitti:
Ei lihaton hoikka ole normaali, vaan ylihauras.
Jos ihmisessä on vain luut ja nahka, ei se ole normaalia.
Hyvin harvoin jos koskaan bmi 20 on vain luuta ja nahkaa :D suurimmalle osalle naisista tuo on aika ihanteellinen massa noin terveyden kannalta. Taidettiin nyt löytää yksi, jonka silmä on tosiaan ylipainoon tottunut.
Hieno juttu, rouva 64v. Minäkin pyrin painamaan 70v saman kuin nyt 51v. Painan nyt 64.
20v taas painoin enemmän kuin nyt. Silloin muistaakseni 70kg.
Vaikka 20v on nuori, kasvu päättynyt ja toivottavasti lihaskunto hyvä eli sen perusteella voisi ajatella, että 70v voisi painaa vielä vähän vähemmän ja olla ihan terve ja hyvässä kunnossa. Lihakset kuitenkin hieman rapistuneet.
On tämä, kuulkaas, mielenkiintoista, kuinka juttua piisaa tästä asiasta.
Kuulin juuri kuinka meillä on töissä juoruiltu selkäni takana, että minulla saattaa olla syömishäiriö. Olen 29-vuotias ja BMI varmaan about 19 tai vähän vähemmän. En tiedä kun en ole käynyt vaa'alla pitkään aikaan. Joka tapauksessa syön ihan normaalisti, laihuus on geneettistä enkä juuri näe sen eteen vaivaa.
Noh, Mutta joka tapauksessa yksi kollega, joka on itse ylipainoinen ja marttyyri, on ottanut tehtäväkseen kommentoida joka päivä syömistäni. Jos syön pullan, hän nauraa ja sanoo että "tuo on varmaan ainoa asia mitä syöt tänään". Jos haen vaikka täytetyn sämpylän lounaaksi, hän kommentoi että "ei ihme että sä oot noin laiha kun syöt noin pieniä annoksia".
Ensin annoin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta nyt on alkanut ärsyttää tuon kollegan asenne. Millä tavalla täytetty iso sämpylä on laihdutusruokaa? Kertoo vain syyn siihen miksi kollega itse on ylipainoinen. Mitä jos minä kommentoisin hänelle, että "ei ihme että olet noin lihava kun vedät tuollaista sapuskaa" tai "tuo on varmaan vasta alkupala sinulle".
Mua ei olla koskaan, IKINÄ, sanottu laihaksi. Paitsi pari viikkoa sitten; olin ostoksilla ruuhkaisessa paikassa, ja muuan rouva ei ylettynyt johonkin tavoittelemaansa tavaraan hyllyllä. Sanoi sitten minulle: "voisitko ojentaa mulle tuon pullon tuosta, mahdut varmaan ottamaan sen kun olet noin laiha."
Ja en siis todellakaan ole laiha, olen aina ollut niin normaalikokoinen kuin olla voi ja murrosiän jälkeen muodokas. En halua sheimata ketään, mutta tosiaan - milloin normaalipainoisesta tuli uusi laiha?
Itsellä normaalipainoisena on ihan päinvastaisia kokemuksia. Paheksuntaa on tullut joo, mutta siihen suuntaan, että vähän täytyisi enemmän liikkua ja katsoa mitä syö yms. Ilmeisesti osan mielestä olen joku kauhea läski :D Muutenkin tuntuu, että olen törmännyt nykyään monesti esim. netissäkin siihen ilmiöön, että monet normaalipainoiset luokitellaan jo pullukoiksi tai lihaviksi. Henkilökohtaisesti en jaksa välittää muiden mielipiteistä, olen itse sinut kroppani kanssa ja tiedän, ettei minun todellakaan tarvitse laihduttaa tms. Elämäntapani ovat myös perusterveelliset ja voin hyvin eli ei ongelmaa.
N26
Saan kuulla tasaisin väliajoin kommentteja painostani. Olen 166/61, bmi siis 22. Harrastan kyllä liikuntaa ja harva uskoo, että painan oikeasti noin paljon. Silti ihmetyttää, koska mielestäni kropassani on enemmänkin liikaa rasvaa kuin liian vähän. En tiedä onko minun vai muiden silmissä vika.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei olla koskaan, IKINÄ, sanottu laihaksi. Paitsi pari viikkoa sitten; olin ostoksilla ruuhkaisessa paikassa, ja muuan rouva ei ylettynyt johonkin tavoittelemaansa tavaraan hyllyllä. Sanoi sitten minulle: "voisitko ojentaa mulle tuon pullon tuosta, mahdut varmaan ottamaan sen kun olet noin laiha."
Ja en siis todellakaan ole laiha, olen aina ollut niin normaalikokoinen kuin olla voi ja murrosiän jälkeen muodokas. En halua sheimata ketään, mutta tosiaan - milloin normaalipainoisesta tuli uusi laiha?
10 viime vuoden aikana. Ja mielenkiintoinen ilmiö on se, ettei lihavuudesta saa sanoa, mutta kuinka moni (lihavako) paheksuu sitä, että hoikille sanotaan usein, mutta hoikat eivät vedä siitä suurta hernettä nenäänsä ja minä uskon, ett syy on se, että he oikeasti hyväksyvät kehonsa. Ei niinkuin lihavat, jotka saarnaavat tätä uutta kehopositiivisuutta.
En minä ainakaan osais kuvitella itseäni 50 kiloseksi, se on ihan järkyttävän vähän. Tuntisin oloni täysin avuttomaksi höyheneksi. Uskaltaisiko sillon mennä edes tuulisella säällä ulos, tai muutenkaan. Edes mun teini-ikäinen tytär ei todellakaan ole noin kevyt, vaan yli kymmenen kiloa on enemmän massaa, ja hyvä niin.
Kyllähän ihmisellä pitää lihaa olla, ei pelkät luut riitä mihinkään.
Mä väitän että laihuusihanne on vääristänyt "normaalin", liian laiha (50kg) ei ole normaali. 50kg on normaali jos on 150-140cm, ei todellakaan yli 160senttisenä.
Olen jo vanha, ja painoindeksini näyttää olevan 21,3. Lähipiirissäni kaikki ovat varsin hoikkia, eikä kukaan ole koskaan kommentoinut painoani puoleen tai toiseen