Aktiivimalli III PAKKOMUUTOT
Siis pitää jättää perhe ja muuttaa työn perässä johonkin.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aktiivimalli IV Työleirit.
Aktiivimalli V singolla arkadianmäelle.
Mitenkäs sinä laiska lusmu, varmasti armeijankin laistanut, sitä sinkoa muka osaisit käyttää?
Vierailija kirjoitti:
En voi ymmärtää enkä tukea ihmistä, joka ei sen vertaa voi vaivaa nähdä, että muuttaa työn perässä. Itse muutin ulkomaille sen vuoksi, aviomies tuli perästä. Ei tulisi mieleenkään maata kotona ja valittaa, että on jonkun muun tehtävä keksiä töitä kaikenmaailman muuttotappiokuntiin. Se muuttaminen nyt on vähintä, mitä pitää tehdä. Hyvinvointiyhteiskunta on hyvä olla, mutta suomalaisten kohdalla se on kyllä tehnyt ihmisistä uskomattoman laiskoja ja itsetietoisia. Jos missään muualla maailmassa kerrottaisiin, että suomalainen valittaa, ettei halua muuttaa työn perässä vaan valittaa ja odottaa, että joku muu korjaa tilanteen samalla kun nostaa tukia, tulisi siitä ihan todella valtava haloo ja hyvin hyvin vihaisia ihmisiä. Olen nykyisessäkin asuinmaassani tästä joidenkin paikallisten kanssa puhunut eikä kukaan voi uskoa sitä edes todeksi.
Riippuu miten asia esitetään. Aika monessa maassa on työttömyysturva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi ymmärtää enkä tukea ihmistä, joka ei sen vertaa voi vaivaa nähdä, että muuttaa työn perässä. Itse muutin ulkomaille sen vuoksi, aviomies tuli perästä. Ei tulisi mieleenkään maata kotona ja valittaa, että on jonkun muun tehtävä keksiä töitä kaikenmaailman muuttotappiokuntiin. Se muuttaminen nyt on vähintä, mitä pitää tehdä. Hyvinvointiyhteiskunta on hyvä olla, mutta suomalaisten kohdalla se on kyllä tehnyt ihmisistä uskomattoman laiskoja ja itsetietoisia. Jos missään muualla maailmassa kerrottaisiin, että suomalainen valittaa, ettei halua muuttaa työn perässä vaan valittaa ja odottaa, että joku muu korjaa tilanteen samalla kun nostaa tukia, tulisi siitä ihan todella valtava haloo ja hyvin hyvin vihaisia ihmisiä. Olen nykyisessäkin asuinmaassani tästä joidenkin paikallisten kanssa puhunut eikä kukaan voi uskoa sitä edes todeksi.
Jep. Itse asuin turkissa muutaman vuoden eikä kukaan ollut uskoa edes sitä että loman ajalta saa Suomessa palkkaa :D ”siis oikeasti ihmiset ovat kuukauden kotona ja siitä maksetaan heille palkkaa?!”
Se on pelkästään hieno asia, että Suomessa työntekijää ei kohdella kuin roskaa! Se on yhtälailla työntekijän ansiota, että firma tekee voittoa, ja siitä kuuluu korvaus saada! Itsekin olen Turkissa asunut ja niin on kaikella tapaa paska maa, että mitään mallia ei tarvita sieltä yhtääb mihinkään ja vähiten työntekijöiden polkemiseen.
Eipä Suomessa työntekijän asiat niin hyvin ole. Itse en voi verrata Turkkiin, mutta moneen länsimaahan.
ai vaikka sen 12-lapsisen perheen äidin pitäisi muuttaa johonkin Ivaloon tekee siivoushommia, ja käydä viikonloppuisin katsomassa lapsia hämeenlinnassa? Joo onko järkee taas? Eikö Ivalosta löydy ihmisiä tekee siivoushommia? Sitäpaitsi muuttaminenkin maksaa, muuttokuorman pakkaaminen ja kuljetus on varmaan tonnin luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä ymmärrä. Kun koko maassa on kauhea työttömyys niin miksi työttömien pitäisi muuttaa ristiin työn perässä? Miksi ei voisi työllistää omalle paikkakunnalle tai lähelle sitä?
Hajoita ja hallitse! Suvut ja lapsuudenystävyydet on hajalla olleet jo muutaman vuosikymmenen, mutta nyt hajotetaan sitten perheetkin ja ne ystävyyssuhteet, joita on onnistunut saamaan jossain vaiheessa elämää. Ja onhan se nyt jonkun voitoksi, kun varallisuutta ei voi kerryttää asuntoa ostamalla niinkuin edellinen sukupolvi. Pysyvät ihmiset nöyrinä ja yksinäisinä, jos jollekin tulee sanomista niin usutetaan toistensa kimppuun vaan.
Lapuan liike kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs sinä laiska lusmu, varmasti armeijankin laistanut, sitä sinkoa muka osaisit käyttää?
Oma firma ja sotilasarvo vänrikki. 50 kertausharjoituspäivää. Sulla ei ole edes 5 päivää takana ja arvokin taitaa olla sotamies jos sitäkään.
Niin, mitäs väliä on perheellä, ystävillä, kodilla ja harrastuksilla. Kunhan käyt töissä. Mitä muuta ihminen muka tarvii hä??
Vierailija kirjoitti:
Aivan, he suuttuivat kun tajusivat miten persiistä heidän oma tilanteensa on, ja alkoivat jo mielessään suunnitella muuttoa pohjoismaihin. Jostain kumman syystä suomalaiset on aina sitä mieltä, että ulkomailla kaikki on paremmin, oli kyseesä mikä tahansa asia. Koskaan ei käy mielessä, että ehkä se toisen maan käytäntö onkin huono verrattuna Suomeen, ja sielä porukka kuumeisesti miettii miten voisivat ottaa oppia meistä.
Lapuan liike kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos menet henkilökohtaisuuksiin ja alat solvata, niin laitathan sitten reilusti omat henkilötietosi perään, eikö? Puskista huutelijat ovat aika raukkoja. eri
Vierailija kirjoitti:
ai vaikka sen 12-lapsisen perheen äidin pitäisi muuttaa johonkin Ivaloon tekee siivoushommia, ja käydä viikonloppuisin katsomassa lapsia hämeenlinnassa? Joo onko järkee taas? Eikö Ivalosta löydy ihmisiä tekee siivoushommia? Sitäpaitsi muuttaminenkin maksaa, muuttokuorman pakkaaminen ja kuljetus on varmaan tonnin luokkaa.
Ja sinun ihannemaailmassasi muiden ihmisten pitäisi kustantaa sen 12 lapsen äidin kyvyttömyys elättää omaa hallitsemattomasti lisääntyvää jälkikasvuaan?
Vierailija kirjoitti:
Kautta aikojen on muutettu työnperässä. Niinä "vanhoina hyvinä aikoina", jolloin palstalaisten mielestä jokainen sai töitä työpaikan ovesta sisään kävelemällä, ihmiset muuttivat töiden perässä toiselle puolella Suomea, ja hyvin monet ulkomaille.
Silloin naiset olivat pääsääntöisesti kotiäiteinä tai kotirouvia. Muutettiin miehen työn perässä, että mies pystyy elättämään perheensä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä muista, mutta itselläni ainakin olisi mielenterveys jo hieman koetuksella, jos asunnon/talon pilkkahintamyynnin jälkeen toiselle puolelle Suomea työn erään lähdettyäni, ja sieltä ensin vuokrakämpän (aika lailla kulunkeja näistä asunnonvaihtoasioista kuitenkin) kautta johonkin ensimmäiseen hätäomistusasuntoon muutettuani saisinkin potkut koeajalla. Vuokrakämppään kun menisi kukaties leijonanosa palkasta ja käteen jäävä osuus tietenkin pienempi, kuin "elättinä".
Aika kivaa, kumppani, ystävät ja suku kenties kaukana ja itse jumissa jollain tuntemattomalla paikkakunnalla ja vielä työttömänä. Siitä sitten taas uutta aktiivimallia kehiin ja eiku matkaan? Matkailu avartaa.
En ole elätti, enkä elämäntapatyötön, kunhan mietin millainen voi tilanne olla...
Eihän sitä omaa kämppää myydä tai laiteta vuokralle ennen kuin koeaika on ohi. Näin toimin itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Pk-seudulla asuvalle kaverille tuli työkkäristä kutsu mennä Kuopioon johonkin haastatteluun. Ei varmaan kuitenkaan ollut mikään pakollinen mutta hiukkasen aiheutti ihmetystä.
Ei kehnompi vaihtoehto, onhan se monin verroin parempi asua siellä työllisenä kuin Helsingissä työttömänä.
Sinä voitkin muuttaa sinne ensi viikolla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä muista, mutta itselläni ainakin olisi mielenterveys jo hieman koetuksella, jos asunnon/talon pilkkahintamyynnin jälkeen toiselle puolelle Suomea työn erään lähdettyäni, ja sieltä ensin vuokrakämpän (aika lailla kulunkeja näistä asunnonvaihtoasioista kuitenkin) kautta johonkin ensimmäiseen hätäomistusasuntoon muutettuani saisinkin potkut koeajalla. Vuokrakämppään kun menisi kukaties leijonanosa palkasta ja käteen jäävä osuus tietenkin pienempi, kuin "elättinä".
Aika kivaa, kumppani, ystävät ja suku kenties kaukana ja itse jumissa jollain tuntemattomalla paikkakunnalla ja vielä työttömänä. Siitä sitten taas uutta aktiivimallia kehiin ja eiku matkaan? Matkailu avartaa.
En ole elätti, enkä elämäntapatyötön, kunhan mietin millainen voi tilanne olla...
Eihän sitä omaa kämppää myydä tai laiteta vuokralle ennen kuin koeaika on ohi. Näin toimin itsekin.
Eihän sitä kämppää voi laittaa ollenkaan myyntiin tai vuokralle, kun työssä käyvä puoliso jää siihen asumaan. Vai pitääkö sen puolison irtisanoa itsensä ja muuttaa sinne Kuopioon tai jonnekin muualle matkojen päähän?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät asu vuokralla eikä se oma asunto/talo välttämättä mene nopeasti kaupaksi.
Itse olen työssä mutta ymmärrän että moiset "aktiivi"mallit kauhistuttavat niitä joita ne koskettavat.
Eivät ne inhimillisiä ole.
Ihmisillä on oikeus asua missä haluavat. Ei työttömyys oikeuta kansalaisoikeuksien ja ihmisarvon poistamiseen!
Siis kai tämä aloitus on vitsi? On?
Mä en ymmärrä, mikä tässä hiertää. Ystäväni asuu perheineen n. 8000 asukkaan kylässä, ja hän itse käy 40 km päässä töissä. Hänen mieheltään loppuivat työt lähiseudulla, joten mies asuu viikot usean sadan kilometrin päässä (töissä toisella paikkakunnalla) ja viikonloput kotona. Tämä oli aivan itsestäänselvä ratkaisu heille, enkä usko, että työttömäksi jääminen oli kummallekaan missään tapauksessa vaihtoehto. Ja kaikki tämä ihan ilman aktiivimallin pakotusta. Tällainen oli ennen muidenkin suomalaisten työmoraali - nykyään tämä vaihtoehto on suurikin kauhistus. Aivan uskomatonta.
Suomi muistuttaa pohjois koreaa monessa asiassa.
Kaikki kielettya ja tehty hankalaksi. Seuraukset sitten paikataan ihme virityksilla.
Onneksi ymmarsin lahtea 4 vuotta sitten
Aktiivimalli on jo todistettu toimimattomaksi. Sehän ei kiinnostakaan, eikös siellä myönnetty jo että tehtiin vain että saadaan tilastoja kauniimmaksi.