”Tarvitseeko siitä sanoa joka ikinen kerta”, tuskaili tupakoiva teiniäiti televisiossa – hätkähdyttävä luku Suomesta
https://www.is.fi/terveys/art-2000005862059.html
Luin tämän jutun ja kyllä ihmetys nousi. Kun odotin esikoistani, tupakoin vielä. Häpesin tupakointiani todella paljon, vaikka raskaus ei näkynyt. Kävin tupakalla vain kotona yöllä ja yleensä vain kerran vuorokaudessa, silti se lopullinen lopettaminen oli vaikeaa. Sain kyllä lopetettua ensimmäisen ultran jälkeen. En halunnut käydä mieheni kanssa tupakalla enkä ostaa tupakkaa, häpesin ihan kauheasti ja ruoskin itseäni asiasta joka päivä ja itkin asian takia, onneksi sain lopetettua.
En voi kuin ihmetellä tällaisia äitejä, jotka eivät käsitä, miksi aina pitää sanoa siitä. Kyllä minusta siitä pitää sanoa ja asialle pitäisi tehdä jotakin. Jotkut terveydenhoitajat jopa "puolustavat" tupakoinnin jatkamista. Minulla oli alkuraskaudessa tällainen terveydenhoitaja. Hän sanoi, että hyvä jos pystyn tupakoinnin lopettamaan, mutta ei se haittaa jos ei onnistu, kun lopettamisen stressi voi olla vaarallisempaa vauvalle kuin polttamani yksi tupakka päivässä. Olin järkyttynyt noista sanoista ja olen vieläkin. Et voi sanoa noin riippuvaiselle ihmiselle, joka vaarantaa syntymättömän lapsenkin vielä toiminnallaan! Sitähän juuri riippuvaiset hakevat, hyväksyntää muilta tahoilta toiminnalleen.
Minusta pitäisi ottaa pakkohoito raskaana oleville, jos eivät itse kykene lopettamaan päihteiden käyttöä. Ihan sama mikä päihde kyseessä. Tuossa jutussa kirjoitettiin, että neuvoloissa on alkanut yleistyä häkämittari, minusta se on hyvä. Varsinkin se, että mittaus tehtäisiin ihan kaikille, ei voisi sitten valehdella senkään vertaa tupakoinnistaan mitä ilman mittausta. Kyllähän ammattilaiset sen silti näkevät, jos raskaana oleva tupakoi.
Minusta äideille pitää kertoa, mitä he tekevät lapsilleen, ihan kaunistelematta. Itsekin itku kurkussa luin ja tutkin, mitä tupakointi tekee vauvalle ja mietin niitä kaikkia vaihtoehtoja, esim. suuri kätkytkuoleman riski, miltä tuntuisi löytää oma vauva hengettömänä sängystä ja miettiä, oliko se minun vikani.
Kommentit (23)
Itsekin poltan mutta minä olen se joka mulkoilee pahasti maha pytyssä tupakoivia. Itselleen saa tehdä pahaa mutta ei sitä viatonta voi siihen asemaan laittaa.
18 vuotias kakara ei niin riippuvainen ole tupakasta, ettei pärjäisi ilmankin. "Mut ku mä haluun.."
Potkin raskaana julkisilla paikoilla tupakoivilta polvia sisään ja siitä ei tarvitse sanoa tai ilmoittaa poliisille.
Vierailija kirjoitti:
Englantilaisessa ohjelmassa näytettiin miten siellä kätilö neuvolassa näyttää konkreettisesti nukella jolla on napanuora että mitä tapahtuu kun raskaana oleva äiti tupakoi, eli puristi napanuoraa nyrkin sisällä, siitä tajuaa jo tyhmempikin että lapsi kärsii silloin hapenpuutteesta jne. Joka kerta kun tupakalla käyt, on lapsi tietyn aikaa liian vähällä hapella, ja kaikkihan sen tietää mitä tapahtuu kun ihminen ei saa happea tarpeeksi.
Muistan muuten itsekin nähneeni tällaisen. Lisäksi heillä oli juurikin häkämittari, jolla äidit puhallutettiin ja jos luku muuttui punaiseksi, vauvalla oli huono olla tmv. Oli muistaakseni jokin dokumentti, olikohan nuorista vai pelkästään tupakoivista äideistä. Muistan myös yhden äidin, joka ahdistui kuulemma niin kovasti siitä syyllistämisestä, että jätti menemättä monta kertaa, eikä vastannut yhteydenottoihin. Istui vain kotona kiukuttelemassa ja poltti tupakkaa sisällä. Kamalaa touhua.
Melkein voisin jopa kannattaa lapsien huostaanottoa heti synnyttyään, jos äiti ei voi edes 9kk taistella lapsensa vuoksi himoaan vastaan. Minäkin jankutin itselleni kun lopetin, että voin jatkaa synnytyksen jälkeen tupakointia, mutta nyt olen ilman vauvan takia, vauva on tärkeämpi. Kun sitten synnytin, en enää himoinnut tupakkaa, joten ajattelin, miksen nyt lopettaisi kun olen jo ollut aika kauan ilman.
Myönnän kuitenkin, että poltan niinä iltoina kun juon, mutta sitä nyt ei tapahdu edes joka kuukausi ja mitään ongelmia ei ole olla ilman sitä tupakkaa sen yhden illan jälkeen.
Ap
Minusta se on vain hyvä, että jos raskaana ollessaan kehtaa julkisella paikalla sitä tupakkaa vetää, että mulkoillaankin pahasti. Se tekee sinusta huonon äidin, jos tupakoit raskaana ollessasi, se asia ei muuksi muutu. Ainakin muistavat koko ajan tekevänsä väärin, ehkä joskus ihmiset muuttavat toimintatapojaan.
Tuohon uutiseen oli linkitetty erikseen vielä tästä teiniäidistä juttu, jossa sanoi miehelleen, miten jotkut naiset lastenvaunujen kanssa katsoivat pahasti, kun poltti tupakkaa, ilmeisesti julkisesti kun kerran ohi kulki ihmisiä. Vauvan isä(?) sanoi, että ihan sama, se on sun elämä. En vain käsitä, kun se ei nimenomaan ole vain hänen elämänsä! Hän tekee siinä vauvan puolesta päätöksen aiheuttaa tälle mahdollisesti paljonkin ongelmia elämässään. Eivätkä ne edes välttämättä näy kuin vasta silloin, kun hän itse yrittää hankkia lapsia. Minusta raskaana olevat päihteiden käyttäjät, jotka eivät kykene lopettamaan, voitaisiin raskauden ajaksi sulkea johonkin laitoksiin, selkeästi he eivät ole kypsiä vanhemmiksi, jos eivät voi 9kk olla ilman päihteitä. Äidillä pitäisi olla kova suojeluvaisto lastaan kohtaan, jo raskauden aikana, edes jonkinlainen.
En ymmärrä miten joku voi itselleen perustella että on ihan hyvää ja hyväksyttävää tupakoida raskaana ollessa. Toivoisin kuulevani joltain raskaana ollessaan tupakoineelta syyn? Ja jos joku on joskus oikeasti perustellut stressillä sitä ettei kannata lopettaa niin sellainen terveydenhoitaja/kätilö/lääkäri voisi esittää perusteet moiselle?
Olen itse lopettanut polttamisen molempien raskauksien ja imetyksen ajaksi (nyt saatte lynkata, jatkoin sitten). Ajatus oli juuri se toisen sisälläni olevan hyvin vointi ja tulevaisuus. Ei se silloin ollut edes vaikeaa. Muuten en ole onnistunut.
Ei nyt suoraan huostaan ottoa mutta jokin tarkkailu olisi varmasti paikallaan kiille jotka polttavat raskauden aikana.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten joku voi itselleen perustella että on ihan hyvää ja hyväksyttävää tupakoida raskaana ollessa. Toivoisin kuulevani joltain raskaana ollessaan tupakoineelta syyn? Ja jos joku on joskus oikeasti perustellut stressillä sitä ettei kannata lopettaa niin sellainen terveydenhoitaja/kätilö/lääkäri voisi esittää perusteet moiselle?
Luit varmaan aloituksen, mutta kirjoitan silti vielä, että minullahan oli terveydenhoitaja, joka "puolusti" tupakointini jatkamista. Tällaisia on varmaan enemmänkin Suomessa, vaikka minusta pitäisi olla juuri päinvastoin.
Sitten monet raskaana tupakoivathan juuri sillä oikeuttavat tupakointiaan, että se stressi olisi vaarallisempaa sikiölle. Ja aina muistavat senkin sanoa, miten kummin tädin kaima tupakoi kaikki 8 raskauttaan ja kaikki lapset olivat terveitä, tai itsellään on jo lapsi, joka on terve raskauden aikaisen tupakoinnista huolimatta.
Ap
Aika karsea näky oli synnärin pihalla, kun viimeisillään raskaana olevat naiset olivat ulkona sairaalan puvut yllään tupakalla.
Yksi kaveri yritti sillä stressillä mikä ei ole lapselle hyväksi perustella miksi hän ei aio lopettaa tupakointia raskaana.
Hän ei ollut vielä raskaana, suunnittelivat sitä.
Ehdotus mitä jos lopettaisit nyt kun yritätte lasta niin lapsi ei kärsi mitenkään kaikui kuuroille korville.
Tämä ihminen työskentelee terveydenhuollossa.
Vierailija kirjoitti:
Aika karsea näky oli synnärin pihalla, kun viimeisillään raskaana olevat naiset olivat ulkona sairaalan puvut yllään tupakalla.
Sallittua pahoinpitelyä.
Katsoin, kuinka tupakoivat vanhemmat työnsivät lastenvaunuja. "Kiva" tulevaisuus lapsellla.
Spaddutteleva nainen, joka maha pystyssä kertoo hyvin paljon.
Minä olen monilta kuullut juurikin tuon stressin ja sitten sen, miten hänen äitinsä tupakoi kun häntä odotti ja hällä koskaan ollut mitään vikaa jne. On muuten karsean näköistä, kun synnärin pihalla on naisia mahat pystyssä, osalla jopa joku tippa, tupakalla, varmaan synnyttämään menossa.
Luin jostain joskus jonkun synnytystarinan, jossa nainen oli kysynyt kätilöltä salissa, että vieläkö kerkiää tupakalle, kun ponnistuvaihe oli juuri alkamassa. Kamala ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sallittua pahoinpitelyä.
Katsoin, kuinka tupakoivat vanhemmat työnsivät lastenvaunuja. "Kiva" tulevaisuus lapsellla.
Minulla on kaveri joka polttaa kun työntää rattaita. Ei polttanut raskaana tai imettäessä.
Itsekin poltan vaikka on lapsia joten kai minä olen tekopyhä haukkumaan.
Mutta en edes kehtaa ostaa tupakkaa jos lapsi on mukana. Minusta sitä on syytäkin hävetä. Polttavien lapset alkavat myös helpommin tupakoida joten ei se välttämättä jää siihen raskauteen vaikutukset.
Mihin tuo väite että stressi olisi (muka) pahempi vauvalle perustuu? Asiasta on varmaan tutkittua tietoa jos sitä saa julkisessa terveydenhuollossa suositella.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tuo väite että stressi olisi (muka) pahempi vauvalle perustuu? Asiasta on varmaan tutkittua tietoa jos sitä saa julkisessa terveydenhuollossa suositella.
Tästähän on ollut useitakin tutkimuksia, joissa ei oikein ole koskaan päädytty kunnolliseen lopputulokseen. Itse ainakin muistan lukeneeni uutisen otsikolla: "Tutkimus: Tupakoinnin lopettamisesti aiheutunut stressi vaarallisempaa sikiölle kuin itse tupakka?" Muistaakseni oli joku tuollainen nimi, muistaakseni ulkomailla tutkittu. En enää vain millään muista, mikä sen lopputulema oli, mutta muistelisin hatarasti, ettei oikein suuntaan eikä toiseen sanottu, oli vasta epäilys asiasta tmv.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni kiinnostaisi juuri ajallisesti vaikutusten haitat. Kyllä stressi myös vaikuttaa sikiöön mutta onko se vieroitusoireiden keston ajan yhtä paha kuin koko raskauden tupakointi.
Löysin asiasta yhden uutisen nyt nopealla googlettamisella, ilmeisesti tämä väite on tyrmätty lääkäreiden taholta, joka on hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse lopettanut polttamisen molempien raskauksien ja imetyksen ajaksi (nyt saatte lynkata, jatkoin sitten). Ajatus oli juuri se toisen sisälläni olevan hyvin vointi ja tulevaisuus. Ei se silloin ollut edes vaikeaa. Muuten en ole onnistunut.
Ei nyt suoraan huostaan ottoa mutta jokin tarkkailu olisi varmasti paikallaan kiille jotka polttavat raskauden aikana.
Kirjoitan oman kommenttini alle. Huom ei tutkimustietoa vaan omakohtainen kokemus.
Ensimmäisen raskauden alku meni niin etten tiennyt koko raskaudesta. Kun sain tietää stressaisin sitä olenko esim tupakoimalla aiheuttanut vahinkoa tulevalle lapselleni.
Stressiä lopettamisesta en edes huomannut. Poltin ehkä 10-15 päivässä.
Tutkimuksista olisi kiva tietää miten paljon ovat polttaneet ne joiden stressi on sikiölle pahempi kuin tupakointi.
Englantilaisessa ohjelmassa näytettiin miten siellä kätilö neuvolassa näyttää konkreettisesti nukella jolla on napanuora että mitä tapahtuu kun raskaana oleva äiti tupakoi, eli puristi napanuoraa nyrkin sisällä, siitä tajuaa jo tyhmempikin että lapsi kärsii silloin hapenpuutteesta jne. Joka kerta kun tupakalla käyt, on lapsi tietyn aikaa liian vähällä hapella, ja kaikkihan sen tietää mitä tapahtuu kun ihminen ei saa happea tarpeeksi.