Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nainen tiuski lapselleni kaupassa ihan käsittämättömästä syystä

Vierailija
15.10.2018 |

Olen opettanut lapsilleni, ettei toisten ulkonäölle saa nauraa tai muutenkaan tarvitse mainita negatiivisia asioita. Olen kertonut, että sellaiset kommentit voivat jäädä jopa ikuisesti mieleen, ja että äiti muistaa vieläkin kuinka pojat ala-asteella yhden kerran sanoivat. Lapsi kysyi, saako sanoa jos joku on hienona, ja vastasin, että totta kai. Tänään sitten kaupassa 7v poikani katsoi ensin pitkään yhtä ehkä noin kolmekymppistä naista, jolla oli kieltämättä tosi upeat hiukset ja poikani sanoi minulle hiljaisella äänellä, että onpa tuolla naisella kauniit hiukset. Punaiset, paksut, erittäin pitkät ja kauniin luonnolliset laineet. Nainen kuuli kommentin ja kääntyi nyrpeällä ilmeellä tiuskaisemaan pojalle, että sekös sinulle on opetettu tärkeäksi, ulkonäkö?

Lapsi hämmentyi ja kyseli sitten illalla, mitä pahaa oli tehnyt kun hänestä hiukset olivat hienot, aivan kuin jollakin supernaisella. (Viittasi ilmeisesti johonkin satuhahmoon)

Ymmärrän, ei tietenkään ole tärkeää pelkkä ulkonäkö, mutta sanoiko pieni poika nyt oikeasti jotain niin kamalaa, että täytyi tiuskia?

Loukkaantuisitteko, jos joku lapsi sanoisi sinua kauniiksi? Aloin miettimään, teinkö kasvatuksessa jotain sellaista väärin, mitä en nyt ymmärrä? Meillä ollaan kaikkein eniten painotettu muihin asioihin, kuin ulkonäköön, mutta silti lapset ihastelevat myös hienoja asuja, hiuksia, sinisiä kynsilakkoja ja sen sellaista lapsen mielestä satumaista... kukaan ei ole tähän asti loukkaantunut ja viime viikolla poika kyselikin yhdeltä vanhalta tutulta rouvalta, miten oli saanut kynnet niin hienon punaiseksi. ”Aivan kuin joku taikasormi!” Tämä nainen oli lähinnä ilahtunut ja lupasi maalata myös pojan kynnet jonain päivä niin hienoksi ja pojan silmät sädehtivät tästä lupauksesta.

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoipa lapsi kauniisti ☺. Harmi että jäi paha mieli aikuisesta.

Vierailija
22/85 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksittyä tuubaa taas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisessa tynnyrissä mahdatte elää, jos punainen kynsilakkakin on lapselle jotain täysin tuntematonta ja outoa. Kyllä niille lapsille voi muuten ihan opettaa, että ei ole sopivaa yleensäkään kommentoida toisten ulkonäköä.

Miksi ei sais kommentoida positiivisia asioita? Jo on aikoja eletty :DDD

Normaalit käytöstavat. Toisia ihmisiä ei arvostella kuiskimalla eikä muutenkaan.

Vierailija
24/85 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noo naisella saattoi olla huono päivä, kenties hänen miehensä on juuri jättänyt hänet ja tunnustanut että ihastui vain naisen ulkonäköön, ehkä hänellä olikin peruukki syöpähoitojen vuoksi tms. Ei kaikista lapset ole niin ihania etteikö ne voisi välillä ärsyttää vaikkei mitään "oikeaa" syytä olisi samalla tavalla kuin aikuiset. Itseäni lapsissa rasittaa juuri se kun ne saa sanoa ihan mitä vain ja käyttäyttä miten vain ja aina pitää vain ymmärtää "kun sehän on lapsi". Lastenkin sanat voi loukata/triggeröidä jotain.

Tässä lapsi ei kuitenkaan edes puhunut sille naiselle. Olisi voinut hänkin olla puhumatta lapselle.

Ihan sama onko lapsi vai aikuinen on huonoa käytöstä alkaa riskiä tuntemattomalle joka ei sinulle sanonut mitään.

Vierailija
25/85 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku erityislapsi,ei normaalit kommentoi toisten ulkonäköä mitenkään.

Ei ole, ihan normaali, vaikkakin sisaruksiaan astetta posiiivisemmin asiat näkevät. Hän on luonteeltaan sellainen, joka tsemppaa muita, ihastelee hyviä asioita, ei kadehdi helposti eikä tämä oikein tappelekaan sisarusten kanssa, jotka taas keskenään laskevat kumpi saa enemmän mehua ja kinastelevat leluista. Minusta tää on ollut hänessä se ihana, ehkä vähän lapselle erikoinenkin piirre, että ajattelee muita ennen itseään, eikä oma etu tule aina ensimmäisenä. Toki hänkin joskus näkee sisarusparvessa niitä kuuluisia epäreiluuksia, mutta pääsääntöisesti jakaa kiltisti kaiken, ihastelee pikkusiskon voimistelutaitoja, vaikkei itse ole siinä niin lahjakas ja häntä harmittaa asia, Varmistaa myös aina, että saahan muutkin ja sen sellaista. Erityisen ihanana näen ne hetket, kun hän tsemppaa toista lasta uskomaan itseensä, jos läksyt ei suju, tai kärrynpyörä ei onnistu. Kehuu sitten innoissaan kun lapsi onnistuukin.

ap

Vierailija
26/85 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on kohtelias poika. :) Sitähän ei tiedä, mitä sen naisen päässä liikkui, mutta uskoisin tuon jäävän aika ainutlaatuiseksi tapaukseksi. Sanoisin lapselle, että sillä naisella oli jostain syystä paha olla kun suuttui sillä tavalla. Joskus ihmiset ovat sellaisia, eikä se aina ole toisten vika.

Mä olen vähän erikoisen näköinen itsestäni riippumattomista syistä, ja mun ulkonäköä on lapset kommentoineet hyvin paljon. Joskus se on tuntunut todella pahalta, mutta silloin mä olen vain teeskennellyt, etten kuullut mitään. Jälkikäteen olen tuntenut vanhempia kohtaan vähän myötätuntoakin kun niiden olemus on aina sellainen, että toivovat vain lähinnä maan avautuvan ja nielevän heidät. Itse varmaan sanoisin lapselle, ettei ole kohteliasta kommentoida sillä tavalla ja myöhemmin sanoisin, että kotona voi sitten puhua näkemästään.

Ap:n poika oli kuitenkin kohtelias, eikä edes kommentoinut suoraan mitään. Varmasti on oikein mukava lapsi. :)

Vierailija
27/85 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon naisen käytöstä ei voi mitenkään puolustaa, mutta kyllä siinä pieni totuuden siemen oli. Vain kaunis antaitsee tulla kehutuksi? Ja seurassa kuiskiminen on rumaa. 

Vierailija
28/85 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kasvattanut lapsesi hyvin. Voit selittää hänelle, että sillä tädillä sattuikin olemaan jostakin syystä huono päivä, ja hän ärsyyntyi ilman syytä. Hän ei olisi saanut tiuskaista sillä tavalla lapselle tuollaisesta asiasta, vaikka ei pitäisikään edes myönteisestä ulkonäön kommentoimisesta.

Vierailija
29/85 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kenenkään ulkonäköä kommentoida, ei edes kehuta. Jos saa kehua, pitäisi myös saada haukkua.

Vierailija
30/85 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoitteko ihan tosissaanne, vai etsittekö vain väkisin jotain negatiivista sanomista?

Vierailija
31/85 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä niin mieleni pahoitin... Kannattaako jokaiseen pikkuasiaan takertua jos se on joskus negatiivinen kokemus?

Tähän oli vähän pakko takertua lapsen kanssa, koska häntä harmitti asia. :D ja ei täydy, tämä jäi vaan mieleen kun ihmettelin niin paljon, miten kukaan voi loukkaantua tuollaisesta, ja mennä vielä lapselle tiuskimaan. Olisi sanonut edes minulle jotain, mutta pienelle lapselle, joka näki hänet kauniina ja sanoi siitä hiljaa ihastellen minulle.

ap

No varmaan sen takia se loukkaantui, kun joutuin tuntemattoman huomion kohteeksi, eikä hänellä itsellään varmaan ollut lapsia. Lienee vanha piika, piuhat solmussa, hedelmätön tai muuten vain takakireä vaateripustin.

Vierailija
32/85 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon naisen käytöstä ei voi mitenkään puolustaa, mutta kyllä siinä pieni totuuden siemen oli. Vain kaunis antaitsee tulla kehutuksi? Ja seurassa kuiskiminen on rumaa. 

Samaa mieltä tuosta kuiskimisesta, ja sanoinkin lapselle, että joskus jos kuiskii toisesta, hänelle voi jopa tulla sellainen olo, että puhutaan hänestä pahaa, eikä sellainen siis kannata, vaikka sanoitkin tosi ihanasti. Ja kerroin olevani ylpeä hänestä. Mainitsin myös, että naisella saattoi olla tosi huono päivä, kun kivatkin kommentit ärsyttävät ja ettei sitä kannata jäädä noin hienon pojan murehtimaan.

Lapseni ei missään nimessä ajattele kyllä noin, että ulkonäkö olis tärkein, ja on aika erikoista aikuiselta, jos hän ajattelee yhden kehun poissulkevan kaiken muun. Melkoista syväanalyysiä yhdestä pienen lapsen positiivisesta kommentista...

ap

Vierailija
33/85 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nainenkaan sanonut kuin yhden negatiivisen kommentin, ei sitä kannata sen enempää murehtia.

Vierailija
34/85 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekoteko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hullu akka. Tiedät itsekin että ette ole tehneet mtn väärää. Case closed.

Hyödytöntä on moitiskella toista hulluksi, jos ei itse osaa kirjoittaa kokonaisia sanoja.

Henk koht olen kyllä stä mlt et em krjttjn klessä ei ole mtn vkaa.

Vierailija
35/85 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta yksi tyttö sanoi kerran äidilleen, että "Äiti kato, prinsessa!" Ihan tavallisissa vaatteissa olin ja töistä kotiin matkalla, mutta kai pikkutyttö näki minussa prinsessa-ainesta.

Vierailija
36/85 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä niin mieleni pahoitin... Kannattaako jokaiseen pikkuasiaan takertua jos se on joskus negatiivinen kokemus?

Tähän oli vähän pakko takertua lapsen kanssa, koska häntä harmitti asia. :D ja ei täydy, tämä jäi vaan mieleen kun ihmettelin niin paljon, miten kukaan voi loukkaantua tuollaisesta, ja mennä vielä lapselle tiuskimaan. Olisi sanonut edes minulle jotain, mutta pienelle lapselle, joka näki hänet kauniina ja sanoi siitä hiljaa ihastellen minulle.

ap

No varmaan sen takia se loukkaantui, kun joutuin tuntemattoman huomion kohteeksi, eikä hänellä itsellään varmaan ollut lapsia. Lienee vanha piika, piuhat solmussa, hedelmätön tai muuten vain takakireä vaateripustin.

Näiden ihanien, positiivisten palautteiden kymi ei lakkaa minua hämmästyttämästä.

Vierailija
37/85 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi kysyi, saako sanoa jos joku on hienona, ja vastasin, että totta kai,  mutta et jatkanut , että kaikissa meissä on jotain kaunista jota kehua?

Vierailija
38/85 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin ollut tuo nainen, olisin lyönyt kersaltasi hampaat irti. En tykkää poikalapsista.

Vierailija
39/85 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyrkillä näköä päin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Näiden ihanien, positiivisten palautteiden kymi ei lakkaa minua hämmästyttämästä.

Älä itse ota kaikkea liian tosissasi kulta. <3

Vierailija
40/85 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä tuosta kuiskimisesta, ja sanoinkin lapselle, että joskus jos kuiskii toisesta, hänelle voi jopa tulla sellainen olo, että puhutaan hänestä pahaa, eikä sellainen siis kannata, vaikka sanoitkin tosi ihanasti. Ja kerroin olevani ylpeä hänestä. Mainitsin myös, että naisella saattoi olla tosi huono päivä, kun kivatkin kommentit ärsyttävät ja ettei sitä kannata jäädä noin hienon pojan murehtimaan.

Lapseni ei missään nimessä ajattele kyllä noin, että ulkonäkö olis tärkein, ja on aika erikoista aikuiselta, jos hän ajattelee yhden kehun poissulkevan kaiken muun. Melkoista syväanalyysiä yhdestä pienen lapsen positiivisesta kommentista...

ap

Minusta sinä nyt ohitat elävää oppimateriaalia ja yrität luoda lapsellesi ihanne maailman, jota ei ole. Vieraisiin pöytiin ei pidä huudella vaikka sanat olisi kuinka kauniita.