Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolmas lapsi toiveissa ja sukulaisten ikävä asenne

Vierailija
22.05.2024 |

Olen 35v., loppuvuodesta 36v. Meidän lapset on 4 ja 6. Viimeaikoina on alkanut tuntua, että haluttaisiin vielä kolmas. Taloudellinen tilanne antaisi myöten, mutta tietysti maailman tilanne epävarmuutta tuo... Päätös ei ole ollenkaan niin helppo kuin kahden ensimmäisen kohdalla. Päätös on viimekädessä yksin minun ja miehen, mutta olen hieman yrittänyt viritellä keskustelua tästä toiveesta läheisten kanssa (keski-iän ylittäneitä naisia). Oletin, että jostain suunnasta tulisi rohkaisua heittäytyä, mutta ei. "Onhan sinulla näissäkin", sanoi yksi. "Olet kyllä aika vanha jo siihen! Riskit on liian suuret", sanoi toinen. "Ei tuossa iässä enää kannata", sanoi kolmas. Olin ihan ällistynyt tsempin puutteesta. Nykymittapuulla en ole omasta mielestäni iäkäs ja kaikinpuolin olen hyvässä kunnossa. Ei periytyviä sairauksia. 

No, niin minä sitten eksyin kysymään vauvalaisilta, että onko 35v+ oikeasti vanha näihin hommiin, vai ovatko sukulaisteni mielipiteet ihan vanhanaikaisia? Ehkä mulla ja miehellä on vain kriisi, kun nuorimman kasvun myötä ollaan tajuttu, että meillä ei ehkä ole enää koskaan vauvaa? Onko tämä yleistäkin?

Ja tidän kyllä, että tästä aiheesta on jo paljonkin keskustelua... oon lukenut ne kaikki kohta :))

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ymmärrä miksi kysyt noin henkilökohtaisesta asiasta muiden mielipidettä. Miksi tarvitset netissä vahvistusta haaveellesi? Kyllä te tiedätte mihin ryhdytte.

Vierailija
2/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan ymmärrä miksi kysyt noin henkilökohtaisesta asiasta muiden mielipidettä. Miksi tarvitset netissä vahvistusta haaveellesi? Kyllä te tiedätte mihin ryhdytte.

Olet kyllä oikeassa, että eihän se edes kuulu muille. Jännittää heittäytyä ja uskaltaa, ehkä siksi.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole liian vanha. Jos on aiempia lapsia, niin raskautumisessa tuskin vielä tuossa iässä ongelmia ja mahdollisuudet terveeseen lapseen ovat oikein hyvät. Itse olen sun ikäinen ja mulla on saman ikäinen nuorempi lapsikin. Ei olla enää hankkimassa lisää, mutta tää on meidän päätös. Kuuntele itseäsi.

Vierailija
4/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä heillä on jotain henkilökohtaisia syitä olla nihkeitä. Enkä sanois että heidän mielipiteet olis vanhanaikaisia, vaan pikemminkin nykyaikaisia. Nykyäänhän lisääntymättömyyttä saatetaan pitää isonakin hyveenä ja siks ehkä yleisesti ei haluta siihen kannustaa.

Mutta et vielä oo liian vanha. Ja ehdottomasti jos resurssit riittää ja teistä kummastakin se tuntuu teille oikealta ratkaisulta, niin miksipä ei.

Vierailija
5/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluatte lapsen niin antakaa vain sen tapahtua. Onnea matkaan.

Vierailija
6/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kroppa oli 36-vuotiaana liian vanha: sairastuin raskausmyrkytykseen. Kaverille kävi sama homma, kaksi ekaa menivät oikein hyvin, mutta kolmannessa, juurikin 35+ iässä, iski raskausmyrkytys.

Toisaalta monelle ei ole käynyt noin. Ei siis voi koskaan etukäteen tietää. Kuitenkin, riski on sitä suurempi, mitä vanhempi on.

Vierailija
7/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tympeitä kommentteja. Yrittäkää vaan kolmatta lasta, et ole liian vanha. Meillä on kolme jo aikuista lasta, kolmas toi valtavasti iloa ja täydensi meidän perheen. Olisi ihana saada lapsenlapsia, mutta se ei ole minun päätettävissä. Niin outoa tämä nykyinen lapsettomuus ihanne. Olisi elämä ollut aika tyhjää ja olisi edelleenkin ilman rakkaita lapsia.

Vierailija
8/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 35 v ei ole vielä ollenkaan vanha, eritoten kun et ole ensisynnyttäjä. Harmillista että nykyään on paljon vääriä käsityksiä siitä millaista lapsiperhe elämä on. Tottakai tämä on rankkaa välillä, mutta antaa kuitenkin paljon enemmän kuin ikinä olisi voinut kuvitellakaan. T. Kolmen lapsen isä

Vierailija
9/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes uskalla ajatella, millaista elämäni olisi, jos olisin kysellyt ja kuunnellut muiden neuvoja. Nyt elän omannäköistäni elämää ja hyvä niin.

Vierailija
10/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-iän ylittäneiltä sukulaisnaisilta ei kannata kysyä mitään. Heille ei myöskään kannata kertoa mitään. Kahvittelu kerran kuukaudessa säästä keskustellen on suositeltava maksimi. Voit olla varma että läyhäävät tälläkin hetkellä keskenään siitä teidän kolmannesta lapsesta. Linjat on kuumina ei kai ne nyt enää aio enempää, voi kamala, se Perttikin on niin vilkas tapaus, ja ikä jo painaa, ja bla bla bla.

Vierailija
11/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monia muita asioita olisin voinut jättää elämässäni tekemättä, mutta lapsia en kadu ikinä. 

Vierailija
12/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä tuo asia muita kiinnostaa? Jos olet noin epävarma, ei ehkä kannata aloittaa taas koko rumbaa uudestaan. 

Vierailija
13/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kroppa oli 36-vuotiaana liian vanha: sairastuin raskausmyrkytykseen. Kaverille kävi sama homma, kaksi ekaa menivät oikein hyvin, mutta kolmannessa, juurikin 35+ iässä, iski raskausmyrkytys.

Toisaalta monelle ei ole käynyt noin. Ei siis voi koskaan etukäteen tietää. Kuitenkin, riski on sitä suurempi, mitä vanhempi on.

Jaa, mä sain 24v raskausmyrkytyksen, mutta vanhempana en. Tuo ei ole iästä kiinni.

Vierailija
14/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olet ihan tavanomaisessa iässä lapsen saamista ajatellen. Ainakin meidän lähipiirissä yleinen ikä saada se toinen tai kolmas lapsi. 

Vierailija
15/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä kysyt muilta?

Kolmas lapsi oli ihana asia, ja ainoa harmittamaan jäänyt on se, ettei ole sitä neljättäkin.

Terv. Keski-ikäinen tantta, jolla mies ja kolme nyt jo aikuista lasta

Vierailija
16/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nää vanhemmat naiset on isoäitejä ja olleet avuksi niin ymmärrän. Eivät jaksa enempää.

Vierailija
17/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sukulaisilla ollut ikävä asenne. Halusit heidän mielipiteensä, ja he kertoivat. Et voi olettaa, että kaikki aina myötäilevät ja peesaavat. Rehellisesti ihmettelen sinua: tarvitset neuvoa lisääntymiseesi vauvapalstalta ja ulkopuolisilta ja oikeastaan keneltä vaan. Tässä neuvo: Älä tee enempää tahdottomia lampaita tähän maahan. Tuskin kovin tahtohenkiä tulee noilla geeneillä.

Vierailija
18/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa tympeitä kommentteja. Yrittäkää vaan kolmatta lasta, et ole liian vanha. Meillä on kolme jo aikuista lasta, kolmas toi valtavasti iloa ja täydensi meidän perheen. Olisi ihana saada lapsenlapsia, mutta se ei ole minun päätettävissä. Niin outoa tämä nykyinen lapsettomuus ihanne. Olisi elämä ollut aika tyhjää ja olisi edelleenkin ilman rakkaita lapsia.

Kiva kommentti :) Lapset on todellakin suurin ilon aihe elämässä!

-ap

Vierailija
19/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, mä sain 24v raskausmyrkytyksen, mutta vanhempana en. Tuo ei ole iästä kiinni.

Neuvolalääkärin mukaan nimenomaan nuorilla ensisynnyttäjillä on kohonnut riski saada raskausmyrkytys. 

Vierailija
20/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyt mielipidettä, mutta sitten vedät herneet nenään, kun ne eroaa sun mielipiteestä? Miksi edes kysyit mitään mielipiettä?