”Turha niitä nyt on enää töihin koittaa. Kyllä ne on ryypänneet terveytensä jo.”
Näin kirjoittaa Hesari suomalaista työttömistä 🙄
Kommentit (29)
Kyllähän tuo on aivan totta. Ei se siltikään sitä ihmisarvoa alenna, mutta pitäisi vaan voida luovuttaa silloin kun on syytäkin. Mitä järkeä piiskata kuollutta hevosta?
Opiskelupakko, ellei työ maita, eikä luukulta toiselle siirtymismahdollisuutta. Karenssi so what, menen sossuun pois.
Entäs minä joka en ryyppää, olen paremmassa kunnossa kuin kukaan, osaan asioita maan ja taivaan väliltä, mutta ainoa miinukseni on tutkinnon puute. Miksi ihmeessä en pääse töihin?
150 hakemusta 15 työhaastattelua. Ei töitä 2,5 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se ääneen lausumaton totuus nykyisestä työttömyydestä monen kohdalla. Kyse ei ole siitä ettei hakisi ja olisi aktiivinen. Kyse on siitä että kukaan ei palkkaa. Silti sekin saadaan aina käännettyä työttömän työnhakijan syyksi/vastuulle.
Vierailija kirjoitti:
Ikää 52, lukemattomia hakemuksia, ei yhtäkään haastattelua viiteen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Entäs minä joka en ryyppää, olen paremmassa kunnossa kuin kukaan, osaan asioita maan ja taivaan väliltä, mutta ainoa miinukseni on tutkinnon puute. Miksi ihmeessä en pääse töihin?
Suhun toimisi toi aiemmin täällä ehdotettu opiskelupakko. Itse taas menisin ihan vapaaehtoisesti opiskelemaan jos se olisi mahdollista, ja jos jäisin työttömäksi. Jotain tekemistä pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Kysy sieltä Turun telakalta miksi eivät ole ottaneet sinua. Tajuatko, että tuossa artikkelissa on kyse yhden tietyn lähiön tietyistä asukkaista, ei kaikista maailman Suomen työttömistä yleisesti? Ei edes sinusta itsestäsi.
En tiedä keitä tuossa tarkoitetaan, mutta jos terveys ja työkyky on mennyttä, niin ne ihmiset kuuluvat eläkkeelle.
Onneksi mun kohdallani ei ajateltu noin. Pääsin kurssille, jonne otettiin syrjäytymisvaarassa olevia, nyt työt alkaa ensi viikolla. Myöskin kaverini pääsi opiskelemaan, vaikka hän oli alkoholiongelman lisäksi myös asunnoton, ja nyt on saamassa asunnon, juuri siksi, että on se opiskelupaikka.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä keitä tuossa tarkoitetaan, mutta jos terveys ja työkyky on mennyttä, niin ne ihmiset kuuluvat eläkkeelle.
Mä tunnen kuuttakymppiä lähestyvän miehen, joka ryyppäsi itsensä siihen kuntoon, ettei pysty kävelemään ilman keppiä, muttei pääse eläkkeelle...
No vttu mullle sannoottiin töissä että teet töitä ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy sieltä Turun telakalta miksi eivät ole ottaneet sinua. Tajuatko, että tuossa artikkelissa on kyse yhden tietyn lähiön tietyistä asukkaista, ei kaikista maailman Suomen työttömistä yleisesti? Ei edes sinusta itsestäsi.
Aina kun puhutaan työttömistä, otan sen henkilökohtaisesti. Puolustan työttömiä henkeen ja vereen, koska he ovat joutuneet täysin syyttä suuren yleisön sylkykupeiksi.
Niin, tuossa puhuttiin niistä työttömistä jotka on menetteneet työpaikkansa jo 90-luvun lamassa eivätkä sen jälkeen ole tehneet muuta kuin viettäneet aikaa ongelmalähiössään. Luultavasti ollut jotain ongelmia jo ennen työn menetystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tunnen kuuttakymppiä lähestyvän miehen, joka ryyppäsi itsensä siihen kuntoon, ettei pysty kävelemään ilman keppiä, muttei pääse eläkkeelle...
Miksi tuollaisesta tuperyydestä pitäisi vielä eläkkeellä palkita?
Niin, esim Ruotsissa ansiosidonnaista saa 3kk, sen jälkeen tukitaso laskee rajusti, ja mitään ikuista työttömyyskorvausta ei ole. Suomessa voit rauhassa makoilla peiton alla muutaman vuoden, sitten havahtua työnhakuun kun alkaa tehdä mieli ulkomaanmatkalle tai uutta autoa, mutta kas, et olekaan enää kuranttia kamaa työmarkkinoilla, vaan kohta jo alkoholisoitunut pitkäaikaistyötön. Näin se kärjistetysti menee, vaikka sitä ei saa ääneen sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhun toimisi toi aiemmin täällä ehdotettu opiskelupakko. Itse taas menisin ihan vapaaehtoisesti opiskelemaan jos se olisi mahdollista, ja jos jäisin työttömäksi. Jotain tekemistä pitäisi olla.
Katsos kun Suomessa työtön ei saa opiskella, tehdä töitä tai yrittää tai menee korvaukset. Millä tulet toimeen, maksat asumisen ja ruokit perheen ilman työttömyyskorvausta. Jos et ole itse ollut työtön et voi käsittää että Suomessa työttömyys on järjestelmän aiheuttama loukku - ei mahdollisuus. Jos putoat sosiaaliturvan puolelle joudut täysin perheesi kanssa järjestelmän holhottavaksi. Oman elämän hallinta katoaa kokonaan ja passivoidut kokonaan. Sieltä ei enää omin avuin nousta työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Tuo lainaus oli erään Pernossa/Pansiossa asuvan haastatellun kommentti. Mielenkiintoinen ja koskettava juttu, mielestäni varsin hyvin tehty.
Kommentti on laitettu nettiversion otsikoksi. Selvästi tuossa luodaan tietynlaisia mielikuvia työttömistä. Jutun kirjoittaja toki ei ole siitä vastuussa.
0 hakemusta, viikottaiset headhunttereiden puhelut rupeavat jo ärsyttämään. Miksi ette mammat hanki erikoistaitoja joita halutaan? Miksi syytätte jotain muutakuin itseänne työttömyydestä? Miksi ette tee mitään? Miks lusmuilette maassa missä jokainen voi lukea minkä tahansa ammatin jos haluaa?
Tuo lainaus oli erään Pernossa/Pansiossa asuvan haastatellun kommentti. Mielenkiintoinen ja koskettava juttu, mielestäni varsin hyvin tehty.