Miten tuunaatte purkkihernekeittoa?
Kermaa, sipulia vai mausteita? mikä on suosikkinne?
Kommentit (140)
Paistan teflon-kattilassa suikaloitua keltasipulia, pekonisuikaleita, currya ja mustapippuria/cayannepippuria kunnes sipuli on pehmennyt.
Sitten teen keiton ohjeen mukaan. Intiassa on tapana maustaa hernekeitto currylla. Köyhät eivät siihen tietenkään lihaa käytä.
Vegenäkin tulee maukasta, kun vain jättää pekonin pois!
Vierailija kirjoitti:
Paistan teflon-kattilassa suikaloitua keltasipulia, pekonisuikaleita, currya ja mustapippuria/cayannepippuria kunnes sipuli on pehmennyt.
Sitten teen keiton ohjeen mukaan. Intiassa on tapana maustaa hernekeitto currylla. Köyhät eivät siihen tietenkään lihaa käytä.
Vegenäkin tulee maukasta, kun vain jättää pekonin pois!
Edit. Siis tietenkin siitä kasvishernekeitosta tehtynä
Hyvää tuli niistä aineksista mitä oli saatavilla. Paistoin sekaan jauhelihaa ja sipulia, lisäsin valkosipulisuolaa, mustapippuria ja ranskankermaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman helpoin keitto ja sekin pitää purkissa ostaa. aijai
Mökkiolosuhteissa en ala hernekeittoa itse keittelemään.
sama täällä, enkä arkisin kotona, se on sen verran pidempi keittelypuuha, jos kunnon soppaa haluaa. Ei ole helppo keitto, kun vie aikaa. Talvisunnuntaisin kyllä voin omistaa sille pari tuntia.
Purkkikeittoon paistan jauhelihaa sipulin kanssa pannulla ja kippaan sekaan, perään pistän meiramia, sinappitöräyksen ja tilkan kermaa, jos kaapissa on.
Pekonia, juoksevaa koskenlaskijaa, sipulia, srirachaa ja sinappia.
Vierailija kirjoitti:
Kermaa, sipulia vai mausteita? mikä on suosikkinne?
Isännän majoneesia.
Yksi luraus purkilliseen, kyllä maistuu.
Amerikkalainen miesystäväni, joka asuu nykyään Suomessa, tarjosi minulle ensitreffeille purkkihernekeittoa, jossa oli mukana mm. pekonia, papuja ja sipulia. Mielestäni se oli erinomaista. Hernekeittoa oli siis useampi purkillinen.
Savusuikaleita, paahdettua sipulia ja kermaa mukaan.
Maalaan purkin kylkeen liekit ja laitan jonkun käheän spoilerin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herkeiton keittäminenhän pitää muistaa aloittaa jo edellisenä päivänä. Siis suunnitellusti. :-)
Joo, en mä ajasta puhunutkaan. Ja itse tehty on todella hyvää verrattuna purkista löytyvään. Ihan oikeasti suosittelen kokeilemaan.
Minä olen kokeillut useasti ja itsetehty on tosiaan parempaa. Mutta kiireisenä ihmisenä minulle ei usein tule edellisenä päivänä mieleen laittaa herneitä likoamaan. Lisäksi aina ei löydy sellaista päivää, jolloin olisi aikaa hauduttaa hernekeittoa, koska siihenhän menee tuntikausia. Sen vuoksi käteeni tarttuun usein kaupan purkkihernekeitto. Niitäkin on moneen junaan ja maistuvat mainiolle :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herkeiton keittäminenhän pitää muistaa aloittaa jo edellisenä päivänä. Siis suunnitellusti. :-)
Joo, en mä ajasta puhunutkaan. Ja itse tehty on todella hyvää verrattuna purkista löytyvään. Ihan oikeasti suosittelen kokeilemaan.
Mikä helvetti siinä on, että joka foorumilla kaikkiin hernariketjuihin on aina jonkun hernekeittoelitistin tultava jeesustelemaan itsetehdyllä hernekeitolla ja sen erinomaisuudella? Kuvitteleeko nämä olevansa jotain valon nähneitä profeettoja, jotka tulevat valistamaan pimeydessä vaeltavaa kansaa?
Vituttaa suoraan sanoen tuollaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvetti siinä on, että joka foorumilla kaikkiin hernariketjuihin on aina jonkun hernekeittoelitistin tultava jeesustelemaan itsetehdyllä hernekeitolla ja sen erinomaisuudella? Kuvitteleeko nämä olevansa jotain valon nähneitä profeettoja, jotka tulevat valistamaan pimeydessä vaeltavaa kansaa?
Vituttaa suoraan sanoen tuollaiset.
Joillekin ihmisille nämä on kai niitä ainoita mahdollisuuksia päteä elämässä.
Kun ei ole omassa elämässä yhtään mitään sisältöä eikä onnistumisia, niin on kai vaan pakko keulia ja päteä siellä missä voi.
On jo jokunen vuosi takana, kun olen viimeksi purkkiherkkaria ostanut. Kokemus on silti vielä hyvässä muistissa. Parhaaksi koin kasvishernekeiton, johon lisäsin paistettua kanaa tai kalkkunaa tai jauhelihaa. Usein myös sinappia. Kasvisversiossa ei lillu niitä rasvapalloja joita joutui kuorimaan keiton pinnalta pois.
Yleensä en mitenkään. On hyvää sellaisenaan. Joskus laitan sipulia ja sinappia.
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä hätävara ja säilyy pitkään. Enkä tykkää itsetehdystä hernarista. Olen syönyt purkkihernaria 70-luvulta lähtien.
Lidlin hernekeitto on suomalaisia keittoja parempaa. Tuunaan sitä usein vielä paremmaksi ja vähäsuolaisemmaksi kypsentämällä mikrossa 500 gramman pussillisen perunasipuli-silppua kahta 800 gramman keittopurkillista kohti. Lisäksi joukkoon 200..300 grammaa palvisuikaleita tms. ja sinappia hiukan mausteeksi. Satsi riittää muutamalle hengelle tai itselle muutamaksi päiväksi - ja hyvältä maistuu!
Savuläskiä, esim. palvikylki toimii hyvin. Rasvattomat kinkut jätän hyllyyn.