Oletteko katsoneet Netflixistä Breivikin terroriteosta kertovaa elokuvaa?
Jostain syystä edellinen avaus poistettiin – vähän on vaikea ymmärtää, miksei Netflix-elokuvasta saisi keskustella!
No, joka tapauksessa, yritän nyt muistalle, mitä avaukseen kirjoitin. Ainakin sen, että Utøyan verilöylyn kuvausta oli vaikea katsella, ehkä siksi, että Norjassa tapahtunut väkivallanteko tuntuu olevan jotenkin lähempänä kuin toisella puolella maailmaa tapahtunut vastaava.
En ehtinyt katsoa elokuvaa loppuun, mutta se, mitä näin, oli hyvää ja laadukasta. Norjasta on tullut viime vuosina paljon laadukkaita sarjoja ja elokuvia (niitä olen nähnyt vähemmän). Kieleksi valittu englanti vähän häiritsi, mutta tietenkin ovat tavoitelleet sillä suurempaa kansainvälistä levikkiä.
Kommentit (31)
Just katoin. Pakko sanoa että oli ehkä vähän pettymys. Ei minkäänlaista tunnelmaa. Liian kaunisteltu elokuva
Vierailija kirjoitti:
Just katoin. Pakko sanoa että oli ehkä vähän pettymys. Ei minkäänlaista tunnelmaa. Liian kaunisteltu elokuva
Mil nimellä se elokuva on?
Näitähän on kaksi, norjalaisen tekemä ja britin tekemä
Yritin katsoa, mutta ei tuntunut oikealta katsoa tällaista näin tuoreeltaan, joten jäi kesken. Vähän liian mässäilevää tuo ammuskelun tarkka kuvaaminen. Breivikin näyttelijä oli kyllä onnistunut roolissaan.
22 July on nimi ja aion kyllä katsoa.
Sanokaa nyt ihmeessä se elokuvan nimi!
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa nyt ihmeessä se elokuvan nimi!
Ai se sanottiinkin jo. Oho ;)
Mulle jäi jostain syystä sellainen kuva tästä elokuvasta että Breivik on harvinaisen fiksu ja nää ihmiset saarella taas tyhmiä.
Niinhän se ei oikeasti ollut. Olisin toivonut että Breivik olisi kuvattu julmenpana ja enemmän sankaritarinoita saarelaisista
Joku britti dokkari on youtubessa, onko se sama kuin toi Netflixin? Jos niin sitten olen nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Mulle jäi jostain syystä sellainen kuva tästä elokuvasta että Breivik on harvinaisen fiksu ja nää ihmiset saarella taas tyhmiä.
Niinhän se ei oikeasti ollut. Olisin toivonut että Breivik olisi kuvattu julmenpana ja enemmän sankaritarinoita saarelaisista
Minä olen eri mieltä. Tekijä kuvattiin tunteettomana, yksinäisenä ja lopussa hölmistyneenä siitä, ettei häntä oltukaan arvostettu, edes ’omissa’ piireissä.
Uhreja ei kuvattu tyhminä vaan lapsina. Lapsi tottelee poliisia. Ei ole lapsen vika, että poliisi sitten toimiikin ihan toisin.
Ihan hyvä elokuva, vaikka pahimpia kohtia en pystynyt ihan katsomaan.
Kerrotaankohan elokuvassa mitään siitä Breivikin steroidien käytöstä, ilman niitä päätä sekoittavia steroideja tuskin noin pahasti olisi käynyt.
http://taylorhooton.org/breivik-used-steroids-to-prepare-for-mass-killi…
Vierailija kirjoitti:
No oli tuo Breivikin toiminta kuvattu niin kylmän tunteettomaksi, että menee mulle julmasta. Tuossa näytettiin myös Breivikiltä heikkoja hetkiä, kuten kitiseminen kun äärioikeistokaveri ei sanonutkaan toivottuja asioita oikeudessa.
Ei uhreja kuvattu tyhminä, Breivik alkoi ampua heti kun ensimmäinen saarella kysyi virkamerkkiä. Mitä ne lapset olisivat enää voineet, jotta eivät olisi "tyhmiä"? Uhri ei mielestäni ole automaattisesti sankari, mutta kyllähän tuossa oli toistensa auttamista
Kiva, tähän eiliseen ketjuuni tuli vastauksia! Katsoimme leffan eilen loppuun.
Mä en ihan jaa sitä käsitystä, että Breivik olisi kuvattu fiksuna. Toisaalta, jos joku sen kuvan elokuvasta sai, vaikka se ei ollut elokuvantekijöiden tarkoitus, eihän se katsojan vika ole!
Puhuttiin mieheni kanssa elokuvasta katsomisen jälkeen. Mä ajattelen Breivikiä ennen kaikkea tietyllä tavalla reppanana (älkää käsittäkö väärin): hän halusi olla kauheasti osa jotain, olla johtaja. Luulen, että nuo ajatukset Temppeliherrojen järjestöstä olivat hänelle ihan oikeita, hän oli kehittänyt ne paetakseen todellisuutta.
Mitä mässäilyyn tulee, mä en oikein tiedä, miten tekoa olisi muuten voinut kuvata. Se oli hirveä teko (jolle muuten löytyy ymmärtäjiä, myös täältä Suomesta). Jos aihe kiinnostaa enemmän, suosittelen Åsne Seierstadin kirjaa Yksi meistä.
Ap
Katsoin juuri ja voin kyllä suositella. Kävi tunteisiin ja muutama kyynelkin vierähti poskelle.
Mielestäni tuo elokuvan Breivik vaikutti kyllä jotenkin liian miellyttävältä ja fiksultakin sanoistaan ja teoistaan huolimatta. Näyttelijäksi olisi pitänyt valita joku vähän ”hullumman” näköinen.
Jatkan vielä, että eihän siinä mässäilty yhtään väkivallalla vaan mahdollisimman nopeasti alussa näytettiin mitä tapahtui. Ja hyvä niin,
Aika realistinen. Ei sankareita eikä muutakaan kaunistelua.
Tuli vähän eri kuva koko hommasta kuin lehdistä sai täällä lukea. Vahvasti peitelty tappajan agendaa.
En aio katsoa. Breivik ei ansaitse sitä että hänestä tehdään elokuva. Ajatelkaa kuinka tyytyväisenä se on myhäillyt kuullessaan asiasta. Ihan kuin se oikein palkittaisiin teoistaan.
Minkä niminen?