Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kodittomuus uhkaa. Nevoja? Onko joku täällä ollut asunnoton? Vai oletko tällä hetkellä?

Vierailija
11.10.2018 |

Tuomitsen itseänikin jo ihan tarpeeksi tästä... Tilanne on nyt se kuitenkin, että menetän ehkä asuntoni, eikä mulla ole paikkaa, mihin mennä tai rahaa takuuvuokriin. Mulla on ihan hyvät eväät selviytyä metsässä ja tavaroilleni on "varastopaikka".

Jos kämppä lähtee alta, odotettavissa olisi siis vähintään pari kuukautta metsäelämää. Kokemuksesta tiedän, että fyysisesti tulen selviämään, mutta yksinäisyys yms. on ehkä pahinta. Mulla on kaikki tarvittava. Olen keskellä talvea yöpynyt ulkona paljon huonommilla varusteilla.

Arvostaisin paljon, jos jollakulla olisi jotain sanottavaa.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungin asunnon saa, vaikka olisi maksuhäiriömerkintä ja syrjäseuduilla on paljon vapaita kohtuuhintaisia asuntoja. Tämä siis tiedoksi muillekin, jotka ovat asunnon tarpeessa.

Meidän pieni perhe muutti kaupungista hyvin pienelle paikkakunnalle miehen opiskelujen ja oman hoitovapaani ajaksi. Vaikka täällä on tosi vähän asukkaita, niin kaikki peruspalvelut löytyvät ja ovat vieläpä tosi lähellä, koska saatiin asunto kirkonkylältä. En ymmärrä, miksi kaikkien pitää saada asua kaupungissa, vaikka ei kävisi töissä, vaan elelisi yhteiskunnan tuilla. Syrjäkylillä on halvempaa asumista ja jos useammat muuttaisivat tänne, niin kyllähän niitä palveluja ja sitä kautta työpaikkojakin tulisi lisää. Sitä paitsi täällä on rauhallista, luonto lähellä ja kyllä sinne kaupunkiinkin pääsee käymään, kun haluaa ihmisten ilmoille.

Tsemppiä sinulle, kuulostat hyvältä tyypiltä! Itse kukin mokaa joskus, mutta kenenkään ei pitäisi joutua asunnottomaksi.

Vierailija
42/49 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä päin olet ap, että tietäisi kertoa, onko lähelläsi mahdollisesti nevaa, jolle voisit muuttaa? Eikö ne ole kuitenkin aika vetisiä paikkoja, toki talvella jäässä. 

Mulla on jo tiedossa sopiva röllimetsä. Se tuli lapsena tutuksi. Aikanaan kuljin nimittäin paljain jaloin metsässä uusia paikkoja etsien. Löysin siis paljon sopivia leiripaikkoja. Hyvä merkki oli hirvenpapanakasat, koska paikat, jotka kelpaa hirville, kelpaa mullekin. Niihin metsiin kukaan ei tule yöllä huvin vuoksi.

ap

Ei ihmisiä tarvitse metsässä pelätä.

Enemmän niitä täytyy pelätä öisillä kaduilla. Metsässä liikkujat ovat yleensä toisilleen harmittomia tapauksia oman kokemukseni perusteella, kunhan valitse leiripaikkasi valtion metsistä tai jokamiehen oikeudella yövyt muutaman yön jonkun toisen omistamassa paikassa.

Paikat siistinä, eikä liikaa katkottuja oksia ym. niin olettaisin metsän omistajankin, jos paikalle sattuu eksymään, korkeintaa kyselevän kuka olet ja kauanko olet ajatellut siinä oleskella.

Tuokin on totta, mutta enemmän olen ihmisiä pelännyt kuin eläimiä tai elementtejä.

Sukuni omistaa metsää ja mut on kasvatettu kunnioittamaan luontoa. En ole ajatellut viettää useita öitä yhdessä paikassa ellen sairastu. Kunnioitan metsää myös erittäin paljon, ja mulle olisi vastenmielistä jättää jälkeeni roskaa tai tuhota mitään.

ap

Eläimistä ei metsässä ole haittaa, sillä se on niiden koti ja väistävät kyllä ihmistä niin, että on harvinaista niitä nähdä.

Jos sinulla on mahdollista olla sukusi omistamissa metsissä, olisiko mahdollista kysyä lupaa rakentaa sinne jotain kevyttä rakennelmaa, laavua tai vastaavaa, että saisit sinne mahdollisimman miellyttävät olosuhteet.

On olemassa myös suurempia talviasumiseen tarkoitettua telttoja ja niihin sopivia puukaminoita lämpöä tuottamaan. Joku armeijan vanha puolijoukkuetelttahan sinne olisi omiaan.

Olen jättänyt metsissä liikkuessani usein teltat ja muut releet jopa päiväksi paikalleen tutkiessani lähiympäristöä, tosin ottaen kaiken elektroniikan ja muun helposti mukaan otettavan mukaani.

Koskaan ei leiriini ole koskettu, vaikka se on ollut hyvin näkyvillä paikoilla esim. kansallispuistoissa.

Tuskin sinunkaan kannattaa kaikkea purkaa mukaasi jos aiot päivittäin kulkea majapaikkasi ja koulusi väliä :-)

Lapissa näkee poroja, mutta muualla sitä näkee lähinnä eläinten jälkiä. Mä en niitä pelkää, mutta ihmisiä tosiaan pelkään enemmän.

Mun opiskelupaikkani ja suvun metsän välillä on noin 500km, mutta tosiaan varmasti saisin luvan leiriytyä pidemmäksi aikaa suvun metsiin. Varsinkin, kun pystyn pitämään mummostani huolta. Mummo eli aikanaan tosi alkeelliisissa oloissa ja mäkin asuin hänen kanssa joskus moneen otteeseen. Nyt hän asuu kaupungissa, mutta hän oli onnellisempi vanhassa mökissään. Hän on myös sanonut moneen otteeseen, että kukaan muu ei osaa pestä lattioita tai ajaa nurmikkoa niin kuin mä. Mä myös osaan huolehtia kasveista.

Ongelmana on vaan se, että mummon entisen talon omistaa nykyään mun setä, joka ei ehkä suhtaudu muhun niin hyvin. En tiedä, mitä hän sanoisi siihen, että me mummon kanssa asuttaisiin siellä.

ap

Kuulostat symppikseltä kaverilta :-)

Jospa rohkaisisit mielesi ja kysyisit siltä sedältäsi asumismahdollisuutta siinä mummosi entisessä talossa.

Vaikka jotain työtä vastaan, ellei varallisuus anna myöten maksaa riittävästi vuokraa.

Eipä tuossa ole oikeastaan kuin kysymisen vaiva ja perusteena voisit mainita, ettei talolle ole hyväksi olla asumattomana pitkiä aikoja, alkavat paikat pian repsottaa ja hometta pesiytymään nurkkiin jos kylmillään seisoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama aloitus on ollut täällä aiemminkin. Voi ap silti olla tosissaan, mutta miksei jatkanut aloittamaansa ketjua?

Vierailija
44/49 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossuun yhteys. Kyllä sulle joku luukku löytyy, ei ihmistä voi pistää mihinkään metsään asumaan jos ei ole rahaa.

Vierailija
45/49 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossuun yhteys. Kyllä sulle joku luukku löytyy, ei ihmistä voi pistää mihinkään metsään asumaan jos ei ole rahaa.

Monille tämä tulee yllätyksenä, mutta sosiaalitoimella ei ole velvollisuutta järjestää kenellekään asuntoa. Perustuslaista tulee velvollisuus edistää oikeutta asuntoon, muttei velvollisuutta järjestää sitä. Toki kaikenlaisia yömajoja on, mutta monesti metsä voittaa yömajan. 

Vierailija
46/49 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kun kerran olet opiskelija, niin mikset nosta opintolainaa? Tai hae opiskelija-asuntoa? Opiskelijana sulla on toimeentulo opintotuen muodossa. Luulisi jonkun soluhuoneen jostain löytyvän. Ainakin täällä Turussa on jatkuvasti vuokrattavana jotain yhden huoneen ratkaisuja jostain okt:n yläkerrasta. Ne ei maksakaan juuri mitään.

Eli miksi pidät todennäköisempänä metsään muuttamista kuin opiskelijasolun tai vastaavan saamista?

Vierailija
47/49 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sossu maksaa takuuvuokrat sun muut tuossa tilanteessa. Toivottavasti saat asunnon etsittyä pikaisesti.

Vierailija
48/49 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sossu maksaa takuuvuokrat sun muut tuossa tilanteessa. Toivottavasti saat asunnon etsittyä pikaisesti.

Ei sossu maksa takuuvuokraa, vaan Kela. Vuokravakuudet ja muut asumismenot kuuluvat perustoimeentulotukeen, josta vastaa Kela.

Vierailija
49/49 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kun kerran olet opiskelija, niin mikset nosta opintolainaa? Tai hae opiskelija-asuntoa? Opiskelijana sulla on toimeentulo opintotuen muodossa. Luulisi jonkun soluhuoneen jostain löytyvän. Ainakin täällä Turussa on jatkuvasti vuokrattavana jotain yhden huoneen ratkaisuja jostain okt:n yläkerrasta. Ne ei maksakaan juuri mitään.

Eli miksi pidät todennäköisempänä metsään muuttamista kuin opiskelijasolun tai vastaavan saamista?

Samaa mietin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi