Kodittomuus uhkaa. Nevoja? Onko joku täällä ollut asunnoton? Vai oletko tällä hetkellä?
Tuomitsen itseänikin jo ihan tarpeeksi tästä... Tilanne on nyt se kuitenkin, että menetän ehkä asuntoni, eikä mulla ole paikkaa, mihin mennä tai rahaa takuuvuokriin. Mulla on ihan hyvät eväät selviytyä metsässä ja tavaroilleni on "varastopaikka".
Jos kämppä lähtee alta, odotettavissa olisi siis vähintään pari kuukautta metsäelämää. Kokemuksesta tiedän, että fyysisesti tulen selviämään, mutta yksinäisyys yms. on ehkä pahinta. Mulla on kaikki tarvittava. Olen keskellä talvea yöpynyt ulkona paljon huonommilla varusteilla.
Arvostaisin paljon, jos jollakulla olisi jotain sanottavaa.
Kommentit (49)
Mistä päin olet ap, että tietäisi kertoa, onko lähelläsi mahdollisesti nevaa, jolle voisit muuttaa? Eikö ne ole kuitenkin aika vetisiä paikkoja, toki talvella jäässä.
Et ole hetero mies ja sinulla on naisystävä? Oletpas hetero.
Vierailija kirjoitti:
Mä en selviäisi metsässä edes yhtä yötä. Kuulostat selviytyjältä!
Varmasti selviäisit, jos olisi pakko. Oikeasti kunnon varusteilla se yö voi olla ihan ok. Kesällä itikat tikkaa naamaa ja talvella perä jäätyy, mutta aamulla olo on ihan hyvä. Mä tykkään keittää teetä heti aamusta metsässä. Tuli on ihmisen ystävä. Metsämansikan ja mustikan lehdistä tulee hyvää teetä. Lähes makeaa.
Säkin selviäisit tosipaikan tullen, jos sulla on tietoa, hyvät varusteet ja ehkä seuraakin.
ap
Jos et ole pääkaupunkiseudulta, niin mistä olet? Jyväskylä, Turku, Vaasa? Lahti?
Esim. Forssasta saa yksityiseltäkin vuokra-asunnon aika halvalla, 300-400 euroa/kk ja bussilla pääsee Turkuun ja Tampereelle luennolle. Lahden nurkilla Orimattila, Myrskylä ym. Katso nyt niitä muuttotappiokuntia. Sulla on siis vuokrat rästissä, ja häätö, mutta virallista maksuhäiriömerkintää ei vielä ole?
Jos et muuta keksi, osta paku tai mieluummin halpa vanha asuntovaunu, jossa on toimiva lämmitin. Jos on joku sukulainen/tuttu, joka antaisi sun majailla sen pihalla pientä korvausta vastaan.....tai camping-alue. Suomen talvi on kova viettää metsässä.
Ei metsässä asuminen tuota ongelmia jos sinulla on kunnon varusteet.
Kirjoititko johonkin viestiin, että opskelet. Jos niin kehottaisin laittamaan opiskelut jäihin asunnottomuutesi ajaksi ja majoituspaikaksi paikkaa, esim. kansallispuistoa jossa mahdollisuus yöpyä kylmimmillä säillä mökissä. Tarvitset ruokatäydennystä metsäkeikkasi aikana, joten paikan täytyy olla kuitenkin melko lähellä "sivistystä".
Olen viettänyt metsässä, laavuilla, teltassa, jopa farmariautossa useita öitä elämäni aikana myös talviolosuhteissa ja ei siinä ole mitään ongelmia jos ihan VARMASTI osaat valita varusteesi talviolosuhteisiin sopiviksi.
Vietin yhden talven jalasmökissä, jonne hommasin alkajaisiksi valopetrolilämmittimen ja talvimakuupussin ja hyvin siellä pärjäsi kovimmillakin pakkasilla.
Voi tuntua oudolta, mutta minussa herää pieni kateuden tunne tulevaa elämääsi kohtaan :-)
Sitä on vaikea käsittää ihmisen joka on aina elänyt turvattua elämää, mutta kun joutuu asunnottomaksi, eikä ole paikkaa minne päänsä seuraavana yönä kallistaisi, se antaa ihmiselle tunteen, että jotain tarttis tehdä ja vain oman tekemisen kautta selviää niin jalasmökissä, työpaikkansa pannuhuoneella, farkun peräkontissa, laavulla, kuusen juurella makuupussissa tai eläen vapaata elämää muuataman vuoden matkailuautossa.
Onnea metsäkeikallesi ja olkoon voima kanssasi :-)
Vierailija kirjoitti:
Mistä päin olet ap, että tietäisi kertoa, onko lähelläsi mahdollisesti nevaa, jolle voisit muuttaa? Eikö ne ole kuitenkin aika vetisiä paikkoja, toki talvella jäässä.
Mulla on jo tiedossa sopiva röllimetsä. Se tuli lapsena tutuksi. Aikanaan kuljin nimittäin paljain jaloin metsässä uusia paikkoja etsien. Löysin siis paljon sopivia leiripaikkoja. Hyvä merkki oli hirvenpapanakasat, koska paikat, jotka kelpaa hirville, kelpaa mullekin. Niihin metsiin kukaan ei tule yöllä huvin vuoksi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jo tiedossa sopiva röllimetsä. Se tuli lapsena tutuksi. Aikanaan kuljin nimittäin paljain jaloin metsässä uusia paikkoja etsien. Löysin siis paljon sopivia leiripaikkoja. Hyvä merkki oli hirvenpapanakasat, koska paikat, jotka kelpaa hirville, kelpaa mullekin. Niihin metsiin kukaan ei tule yöllä huvin vuoksi.
ap
Ei ihmisiä tarvitse metsässä pelätä.
Enemmän niitä täytyy pelätä öisillä kaduilla. Metsässä liikkujat ovat yleensä toisilleen harmittomia tapauksia oman kokemukseni perusteella, kunhan valitse leiripaikkasi valtion metsistä tai jokamiehen oikeudella yövyt muutaman yön jonkun toisen omistamassa paikassa.
Paikat siistinä, eikä liikaa katkottuja oksia ym. niin olettaisin metsän omistajankin, jos paikalle sattuu eksymään, korkeintaa kyselevän kuka olet ja kauanko olet ajatellut siinä oleskella.
Vierailija kirjoitti:
Ei metsässä asuminen tuota ongelmia jos sinulla on kunnon varusteet.
Kirjoititko johonkin viestiin, että opskelet. Jos niin kehottaisin laittamaan opiskelut jäihin asunnottomuutesi ajaksi ja majoituspaikaksi paikkaa, esim. kansallispuistoa jossa mahdollisuus yöpyä kylmimmillä säillä mökissä. Tarvitset ruokatäydennystä metsäkeikkasi aikana, joten paikan täytyy olla kuitenkin melko lähellä "sivistystä".
Olen viettänyt metsässä, laavuilla, teltassa, jopa farmariautossa useita öitä elämäni aikana myös talviolosuhteissa ja ei siinä ole mitään ongelmia jos ihan VARMASTI osaat valita varusteesi talviolosuhteisiin sopiviksi.
Vietin yhden talven jalasmökissä, jonne hommasin alkajaisiksi valopetrolilämmittimen ja talvimakuupussin ja hyvin siellä pärjäsi kovimmillakin pakkasilla.
Voi tuntua oudolta, mutta minussa herää pieni kateuden tunne tulevaa elämääsi kohtaan :-)
Sitä on vaikea käsittää ihmisen joka on aina elänyt turvattua elämää, mutta kun joutuu asunnottomaksi, eikä ole paikkaa minne päänsä seuraavana yönä kallistaisi, se antaa ihmiselle tunteen, että jotain tarttis tehdä ja vain oman tekemisen kautta selviää niin jalasmökissä, työpaikkansa pannuhuoneella, farkun peräkontissa, laavulla, kuusen juurella makuupussissa tai eläen vapaata elämää muuataman vuoden matkailuautossa.
Onnea metsäkeikallesi ja olkoon voima kanssasi :-)
Ymmärrän tuon kateuden ja kaipauksen tunteen, koska itsekin tavallaan mietin, että mähän olen varautunut tähän koko ikäni ja olen kaivannut jotain vapautta. Olen hankkinut tämmöisiä erätaitoja ja osaamista, koska en ole luottanut yhteiskuntaan ja nyt se on ehkä pettänytkin mut. Niin kuin aina oletinkin.
Tunnen nuo talviyöpymisen realiteetit ja tiedän, että tällä hetkellä pärjään ja pystyn myös hankkimaan kunnon talvivarusteet. Etenkin kun ei tarvitse maksaa vuokraa. Kyllä mä pärjään kuusen peräkontissa. Lisäksi tiedän tasan tarkkaan kykyni kävellä minkäkin taakan kanssa.
On muuten tärkeää pitää jaloista huolta. Kokemusta on erittäin pahoista rakoista ja ne pistää kävelykyvyttömäksi noin kahdeksi päiväksi vähintään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Enemmän niitä täytyy pelätä öisillä kaduilla. Metsässä liikkujat ovat yleensä toisilleen harmittomia tapauksia oman kokemukseni perusteella, kunhan valitse leiripaikkasi valtion metsistä tai jokamiehen oikeudella yövyt muutaman yön jonkun toisen omistamassa paikassa.
Paikat siistinä, eikä liikaa katkottuja oksia ym. niin olettaisin metsän omistajankin, jos paikalle sattuu eksymään, korkeintaa kyselevän kuka olet ja kauanko olet ajatellut siinä oleskella.
Tuokin on totta, mutta enemmän olen ihmisiä pelännyt kuin eläimiä tai elementtejä.
Sukuni omistaa metsää ja mut on kasvatettu kunnioittamaan luontoa. En ole ajatellut viettää useita öitä yhdessä paikassa ellen sairastu. Kunnioitan metsää myös erittäin paljon, ja mulle olisi vastenmielistä jättää jälkeeni roskaa tai tuhota mitään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti selviäisit, jos olisi pakko. Oikeasti kunnon varusteilla se yö voi olla ihan ok. Kesällä itikat tikkaa naamaa ja talvella perä jäätyy, mutta aamulla olo on ihan hyvä. Mä tykkään keittää teetä heti aamusta metsässä. Tuli on ihmisen ystävä. Metsämansikan ja mustikan lehdistä tulee hyvää teetä. Lähes makeaa.
Säkin selviäisit tosipaikan tullen, jos sulla on tietoa, hyvät varusteet ja ehkä seuraakin.
ap
Sä saat asunnottomuuden/metsässä asumisen kuulostamaan seikkailulta ja aamuteen houkuttelevalta. Oletko mies?
Itse olen yrittänyt löytää hyvää vuokralaista huone, oma vessa, jaettu kylpyhuone ja keittiö. Aivan mahdotonta vaikka vuokra on yhtä pieni kuin Hoassin solut.
En ole saanut koskaan kaupungin asuntoa jos olen rastittanut "ei häätöuhkaa" mutta häätöuhkasta mainittaessa on tullut asuntotarjousta. Ja ei ole ollut edes vuokranantajan häätöuhkaa vaan laitoin vaan, että pari vuokraa rästissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tuokin on totta, mutta enemmän olen ihmisiä pelännyt kuin eläimiä tai elementtejä.
Sukuni omistaa metsää ja mut on kasvatettu kunnioittamaan luontoa. En ole ajatellut viettää useita öitä yhdessä paikassa ellen sairastu. Kunnioitan metsää myös erittäin paljon, ja mulle olisi vastenmielistä jättää jälkeeni roskaa tai tuhota mitään.
ap
Eläimistä ei metsässä ole haittaa, sillä se on niiden koti ja väistävät kyllä ihmistä niin, että on harvinaista niitä nähdä.
Jos sinulla on mahdollista olla sukusi omistamissa metsissä, olisiko mahdollista kysyä lupaa rakentaa sinne jotain kevyttä rakennelmaa, laavua tai vastaavaa, että saisit sinne mahdollisimman miellyttävät olosuhteet.
On olemassa myös suurempia talviasumiseen tarkoitettua telttoja ja niihin sopivia puukaminoita lämpöä tuottamaan. Joku armeijan vanha puolijoukkuetelttahan sinne olisi omiaan.
Olen jättänyt metsissä liikkuessani usein teltat ja muut releet jopa päiväksi paikalleen tutkiessani lähiympäristöä, tosin ottaen kaiken elektroniikan ja muun helposti mukaan otettavan mukaani.
Koskaan ei leiriini ole koskettu, vaikka se on ollut hyvin näkyvillä paikoilla esim. kansallispuistoissa.
Tuskin sinunkaan kannattaa kaikkea purkaa mukaasi jos aiot päivittäin kulkea majapaikkasi ja koulusi väliä :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Sä saat asunnottomuuden/metsässä asumisen kuulostamaan seikkailulta ja aamuteen houkuttelevalta. Oletko mies?
Joo, olen mies. Kannattaa muistaa, että tähän asti olen lähtenyt seikkailemaan vapaaehtoisesti. Pian se on ehkä pakko. Tosin mun on myöskin pakko pitää moraali korkealla, jos se on pakko.
Tee on yksi mun tavoistani pitää moraali korkealla metsässä. Kasvien ja yrttien kerääminen on ihan kiva askare ja siihen menee aikaa. Lämmin juotava on myös todella tärkeä juttu ulkosalla. Mun suosikkikasveja on keväiset koivunlehdet, kuusenkerkät, männynneulaset, mustikanlehdet, ahomansikanehdet ja horsmanlehdet.
Voikukanlehdet on myöskin ihan kuin pinaattia. Mä paistoin joskus "pinaattilettuja" voikukasta, eikä kukaan huomannut mitään.
Tärkeintä on mieliala, kun elää vaikeissa oloissa.
ap
Asuntola väliaikaisena asuntona saattaisi olla vaihtoehto.
Lemmikille kannattaisi hankkia kunnollinen koti. Tuollainen ei ole sille oikeaa elämää.
Kuulostat eräältä tutulta henkilöltä, jolla todellakin on päihdeongelma, vaikka hän itse väittää aivan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Eläimistä ei metsässä ole haittaa, sillä se on niiden koti ja väistävät kyllä ihmistä niin, että on harvinaista niitä nähdä.
Jos sinulla on mahdollista olla sukusi omistamissa metsissä, olisiko mahdollista kysyä lupaa rakentaa sinne jotain kevyttä rakennelmaa, laavua tai vastaavaa, että saisit sinne mahdollisimman miellyttävät olosuhteet.
On olemassa myös suurempia talviasumiseen tarkoitettua telttoja ja niihin sopivia puukaminoita lämpöä tuottamaan. Joku armeijan vanha puolijoukkuetelttahan sinne olisi omiaan.
Olen jättänyt metsissä liikkuessani usein teltat ja muut releet jopa päiväksi paikalleen tutkiessani lähiympäristöä, tosin ottaen kaiken elektroniikan ja muun helposti mukaan otettavan mukaani.
Koskaan ei leiriini ole koskettu, vaikka se on ollut hyvin näkyvillä paikoilla esim. kansallispuistoissa.
Tuskin sinunkaan kannattaa kaikkea purkaa mukaasi jos aiot päivittäin kulkea majapaikkasi ja koulusi väliä :-)
Lapissa näkee poroja, mutta muualla sitä näkee lähinnä eläinten jälkiä. Mä en niitä pelkää, mutta ihmisiä tosiaan pelkään enemmän.
Mun opiskelupaikkani ja suvun metsän välillä on noin 500km, mutta tosiaan varmasti saisin luvan leiriytyä pidemmäksi aikaa suvun metsiin. Varsinkin, kun pystyn pitämään mummostani huolta. Mummo eli aikanaan tosi alkeelliisissa oloissa ja mäkin asuin hänen kanssa joskus moneen otteeseen. Nyt hän asuu kaupungissa, mutta hän oli onnellisempi vanhassa mökissään. Hän on myös sanonut moneen otteeseen, että kukaan muu ei osaa pestä lattioita tai ajaa nurmikkoa niin kuin mä. Mä myös osaan huolehtia kasveista.
Ongelmana on vaan se, että mummon entisen talon omistaa nykyään mun setä, joka ei ehkä suhtaudu muhun niin hyvin. En tiedä, mitä hän sanoisi siihen, että me mummon kanssa asuttaisiin siellä.
ap
Jos olet opiskelija, onko mahdollista nostaa opintolainaa? Lainalla saisit maksettua takuuvuokran. Jos et lainaa saa niin miten toimeentulotuki. Oletko siihen oikeutettu? Kela maksaa takuuvuokran, jos myöntämisen edellytykset täyttyy.
Vierailija kirjoitti:
Lemmikille kannattaisi hankkia kunnollinen koti. Tuollainen ei ole sille oikeaa elämää.
Kuulostat eräältä tutulta henkilöltä, jolla todellakin on päihdeongelma, vaikka hän itse väittää aivan muuta.
Ollaan ollut 9 vuotta yhdessä. Olen järjestänyt hänelle paikan ystäväni luota (jos jään asunnottomaksi), joka on eläintenhoitaja ihan ammatiltaan. Tämä lemmikki on aina ollut mulle erittäin tärkeä ja sen tarpeet on olleet etusijalla.
ap
Kyllä, metsäkokemus on sen verran hyvä, että pärjään. Eniten pelkään muita ihmisiä metsässä yöpyessäni. Olen hyväkuntoinen ja jaksan kävellä kauas.
Mä olen itse asiassa mies, suht päihteetön tosiaan siinä mielessä, että mulla ei ole päihdeongelmaa, vaikka joskus juonkin kaljaa.
Saan tavarani sukulaisten luokse, mutta heihin en voi luottaa paljoa. En ole hetero, eikä he ole sinänsä suhtautuneet siihen hyvin, vaikka näin hätätilanteessa voivat pitää tavaroitani jonkin aikaa. Ehkö voisin käydä suihkussakin heidän luona joskus esim. siivoamista vastaan ja kenties saisin pyykitkin pestyä. Ajattelin, että totta kai käyn siivoamassa jo tavaroideni säilytystä vastaan.
Mitä mielenterveyteen tulee, niin en usko pääseväni osastolle. Mä vaikutan aina siltä, että kaikki on ok oli mikä oli. Olen kokenut esim. pahoja aistiharhoja ja psykologi ei uskonut sen olevan mitään vakavaa.
ap