Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisinsinöörit ja muut miesvaltaisilla aloilla työskentelevät

Vierailija
11.10.2018 |

Koetteko syrjintää työpaikoilla? Omalla työpaikallani minut jätetään jatkuvasti kutsumatta kokouksiin ja tapaamisiin. Olen jäänyt välistä kun ylennyksiä on jaettu (vaikka työnjälkeni on parempi kuin kollegoilla) Koen ettei minun mielipiteitäni arvosteta ja kuunnella... Esimerkiksi huomasin yhden potilasturvallisuutta vaarantavan epäkohdan tuotannossa ja tähän reagoiminen ylemmältä taholta kesti yli 6kk...

Mitä voin tehdä? Onko hr oikea paikka valittaa?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua pitävät työpaikalla työkaverit kuin kukkaa kämmenellä ja arvostavat mielipidettäni. Olen todella hemmoteltu, erityskohtelua eli syrjimistä kai tämäkin :-)

Vierailija
42/56 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vika on aina muissa, jos ura ei etene halutulla tavalla.

Sano vaan suoraan kun mieles tekee kuitenkin: vika on aina naisessa.

Naisen pitää omasta mielestään saada heti johtajan palli perseen alle ihan vaan sen takia, että on nainen. Taidoista ei niin väliä.

Ja sitten kun nainen sen saa, niin on varmaan sängyn kautta senkin saavuttanut? Tai sitten pullikoidaan ja nulistaan jotain naisjohtajista. Tai autahan armias, jos naispomo ylentää naisen ohi miesten, sitten sitä vääryyttä vasta puidaankin

Jos se on sopivin tehtävään, niin mikäs siinä. Se että vetää aina sukupuolen esiin, kun epäonnistuu ja elämä potkaisee päähän, on lähinnä vastuutonta ja säälittävää. Ehkä ennemmin kannattaisi tarkastella sitä omaa toimintaa ja miettiä, että missä mättää.

Luetunymmärtäminen sitä luokkaa että takaisin äidinkielenkursseille mars.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe että syrjintää olisi siksi, että olen nainen, mutta perhevapailla olon takia on. Ennen niitä sain ns hyviä hommia niin kuin muutkin, nyt saan vaan jämähommat. Esimies naljailee poissaoloista ja palkankorotus jäi saamatta koska olin ollut edellisen vuoden pois (tosin hr-osaston typerien sääntöjen takia, ei esimiehen takia). Kaikki aiemmat saavutukset ikään kuin nollaantuivat äitiyslomaan. Näyttää siltä, että tilanne voi parantua vain työpaikkaa vaihtamalla. Muuten kyllä pidän miesvaltaisesta työpaikasta, läppä ei ole liian härskiä ja koen tulevani toimeen kaikkien kanssa, jopa esimiehen, tästä epäkohdasta huolimatta.

Vierailija
44/56 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän mikään tuossa vaikuta siltä, että sinua sorsitaan sukupuolen takia!!

Oletko oikeasti koittanut tulla osaksi tiimiä? Oletko tiimipelaaja? Se miten kuvailet omaa työnjälkeäsi paremmaksi, kuin muitten, antaa mielikuvan siitä, ettet ehkä ole masilman paras työkaveri asenteellasi.

Ja vastauksena kysymykseesi..ei. En ole koskaan kokenut syrjintää miesvaltaisella alalla. Toisaalta en menekään sinne asenteella: olen nainen, mua ihan rakuulla sorretaan. Menen asenteella, että olen työntekijä siinä, kuin muutkin.

Olen ollut monessa eri työpaikassa ja tämä on ensimmäinen jossa koen tälläistä käytöstä ja tässä kyseisessä paikassa on myös toinen naisinsinööri jota kohdellaan ihan samalla tavalla. Viime viikolla kysyin miksei meitä kahta kysytty kokoukseen ja kukaan ei osannut vastata mitään. Tiedän työni jäljen olevan parempaa esimiehen palautteen takia, siinä ei pitäisi olla mitään ihmeellistä. Miksi tämä kääntyy heti että vika on minussa?

Tiedän työni jäljen olevan parempaa esimiehen palautteen takia...  tökerö esimies, jos sanoo jollekin työntekijälle, että työsi jälki on parempaa kuin kollegalla. Siis se vertaaminen on tökeröä.

Kaikkiin palavereihin ei tarvitse ottaa kaikkia teamin jäseniä mukaan vaan ne  joita asia tai projekti koskee. Koko teamin teampalaverit on tietysti erikseen.

ap - oletko amk-insinööri? Amk-insinöörit eivät ole niin arvostettuja kuin teknillisestä korkeakoulusta valmistuneet. Onko mahdollista, että osaamisesi puutteet ärsyttävät kollegoja, jotka sattuvat olemaan miehiä?

Vierailija
45/56 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koe että syrjintää olisi siksi, että olen nainen, mutta perhevapailla olon takia on. Ennen niitä sain ns hyviä hommia niin kuin muutkin, nyt saan vaan jämähommat. Esimies naljailee poissaoloista ja palkankorotus jäi saamatta koska olin ollut edellisen vuoden pois (tosin hr-osaston typerien sääntöjen takia, ei esimiehen takia). Kaikki aiemmat saavutukset ikään kuin nollaantuivat äitiyslomaan. Näyttää siltä, että tilanne voi parantua vain työpaikkaa vaihtamalla. Muuten kyllä pidän miesvaltaisesta työpaikasta, läppä ei ole liian härskiä ja koen tulevani toimeen kaikkien kanssa, jopa esimiehen, tästä epäkohdasta huolimatta.

Valitettavasti poissaolot ja yksi äitiysloma takana ei edistä uraa. Kaikki odottavat milloin jäät seuraavalle äitiyslomalle... Jos haluat edistää uraa hanki sairaalle lapselle hoitaja, isä,mamma, pappa, lähisukulainen. Jokainen ymmärtää, että lapsi sairastaa, mutta projektiluontoisissa töissä siitä kärsii koko työyhteisö. On myös työpaikkoja, jotka tästä syystä tarjoaa sairaalle lapselle lapsenhoidon.

Vierailija
46/56 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

121212 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

121212 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Työnjälkeni parempi kuin kollegoilla..."

Selvitin juuri miksi sinua vältellään.

Kuulostatpa ärsyttävältä.

No satun tietämään kyseisen faktan, koska meillä on säännöllisesti arviointikeskusteluja. Tiedän omat vahvuuteni ja heikkouteni ja koen parantamaan heikkoja kohtia. Olen ennemminkin hiljainen ja työhön keskittyvä kuin saavutuksilla leveilevä.

Hiljaiset ja huolelliset etupulpetin tytöt ja pojat harvemmin etenevät työelämässä. Ei johdu sukupuolestasi vaan luonteestasi ja tavastasi tehdä työtä.

Se on totta. Enemmän tuntuu etenevät hyvät äijät - rempseät ja kovaääniset vouhupetterit, joilla on terävät kyynärpäät ja suuri suu

Totta kai.

Mutta tämä ei ole sukupuolikysymys. Yhtä lailla rempseä ja kovaääninen Touhu-Tiina etenee kyynärpäätaktiikalla johtoportaaseen. Jos näitä on enemmän miehissä, sille ei voi mitään. Työelämää ei voi muuttaa siten että hiljainen ja tunnollinen Hissukka-Lissukka nostetaan rempseitä ja dominoivia tyyppejä arvostavan henkilökunnan johtajaksi siksi koska hän on tehnyt kaiken tunnollisesti ja huolellisesti.

Tämä ei pidä paikkaansa. Sukupuolia kohdellaan tässä eri tavalla. Rempseän ja kovaäänisen naisen pitää olla myös tarkka, huolellinen ja ahkera, että etenee urallaan. Miehelle riittää, että on rempseä ja kovaääninen ja on hyvä-veli-verkostossa. Naisille kriteerit ovat paljon kovemmat ja pelkällä rempseydellä ja touhottamisella nainen ei etene mihinkään. Vastaava mies taas porskuttaa menemään.  

Vierailija
47/56 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen firman ainoa naisohjelmoija, ja vaikka työpaikan miehet eivät minua sorsi, niin saan jatkuvasti jotain muuta kautta kuulla siitä, että kaikki tapahtuu sen takia että olen nainen. Sain hyvän työpaikan, koska naisia on vähemmän ja sen takia töihin halutaan naisia. En siis saanut töitä sen takia että olisin hyvä vaihtoehto työntekijänä. Kun aloin tekemään isompia asiakasprojekteja, se oli vain sen takia, että firmani mukamas yrittää näyttää kuinka edistyksellinen on ja pitää minua keulakuvana, koska nainen. Olen saanut kuulla, että minun kannattaisi olla myös tummaihoinen, jotta edustaisin vielä useampaa vähemmistöä. Kaikki positiiviset asiat johtuvat siis vain siitä, että olen nainen. Tälläistä saan kuulla jonkun verran. Onneksi itse työssä siitä ei ole tehty numeroa koskaan.

Vierailija
48/56 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

121212 kirjoitti:

Tämä muuten toistuu jatkuvasti.

Kun nainen kokee sukupuolensa olevan esteenä uralla etenemiselle, kyseessä on lähes aina työn huolellista suorittamista ja ahkeruutta painottava henkilö jonka mielestä muut vetelehtivät työaikana. Ylennys nähdään palkintona tunnollisuudesta, vähän niin kuin opiskeluaikoina.

Työelämä ei toimi noin, usein ylennyksiä annetaan henkilöille jotka nähdään sopivammiksi johtotehtäviin ja haasteellisiin projekteihin joissa pitää uskaltaa ottaa riskejä. Etupulpetin tytöt - ja pojat myös - jätetään hoitamaan huolellisuutta ja ahkeruutta vaativia rutiinihommia.

No en edes halua johtotehtäviin. Mutta mieti jos olet koodari: pomo antaa sinulle päivittäin muiden virheitä korjattavaksi, koska tietää että osaat. Silti ne muut ylennetään senioreiksi ja sinä et. Reilua?

Vierailija
49/56 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten kukaan itseään arvostava nainen(varsinkaan kaunis)pystyy työskennellä insinöörien kanssa. Ovat niin pervoja kyllä. Voin vain kuvitella pienet ehdotukset ja pikkujoulut. Hyi.

Vierailija
50/56 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä ikävä lukea tälläisia kokemuksia. Luulin että vuonna 2018 pystyttäisiin parempaan. Suosittelen tutkimaan olisiko ruoho vihreämpää aidan toisella puolella. 

Itse olen mies naisvaltaisella alalla, toimistossa on ainoastaan 1 toinen mies lisäkseni. Minua naiset ovat ainakin kohdelleet tosi asiallisesti, ja tuntuu että täällä ei edes muista olevansa mies naisten keskellä. Sukupuoli on haihtunut kokonaan jonnekin ja olemme vain ihmisiä. Sosiaalialaa opiskellessa meininki ei ollut ollenkaan näin hienoa, vaan opiskelupiireissä mieheydestä oli aika paljon haittaa, mutta ei siitä sen enempää tässä ketjussa.

Mutta joo, sääli että tuollaista ilmenee. 

Vierailija
51/56 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ap kertoi vain totuuden. Miksi epäilet.

Vierailija
52/56 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen insinööriopiskelija. Jossain määrin koen syrjintää. Olen osastomme ainoa naistyöntekijä. En ole juuri päässyt etenemääm työtehtävissäni, vaikka olen ilmaissut useasti halukkuuteni esimiehelle aivan suoraan. Vastaavasti toinen opiskelija, miespuolinen sellainen, pääsi tekemään vaativampia töitä ja häntä odottikin vakkaripaikka heti valmistumisen jälkeen. Olemme hieman eri tehtävissä, mutta minunkin tiimissäni olisi hommia tehtävänä, niitä ei vain anneta minulle.

Jossain määrin on varmaan kyse tietysti persoonastakin. En ole niin avoin ja päällekäyvä kuin moni muu. Varmaan etenisin paremmin, jos osaisin työntää itseäni esille. Toisaalta en ole ainoa joka on ihmetellyt tätä epäsuhtaa, moni kollega on sanonut ääneen, että mikä ihme mättää kun mulle ei anneta muita töitä.

Epäilen myös palkkani olevan pienempi kuin muilla samassa asemassa olleilla.

Esimies myös jätti pitkään kutsumatta minut osastopalavereihin, osaston virkistysiltoihin ym. Olen osa-aikainen työntekijä enkä aina siis paikalla, mutta silti. Ihan takuulla olisi kutsuttu saunailtoihin, jos olisin mies.

Työkaverit ovat asiallisia. Kerran yksi ihmetteli päin naamaa, että ai sä osaat tollasen, eihän naiset yleensä osaa. Muuten kaikki ovat suhtautuneet tasavertaisesti. Esimieskin on älyttömän mukava persoona enkä uskoisi häntä miksikään sovinistiksi, siksi tämä tuntuukin oudolta.

OT mutta minulla on tätä samaa ihan naisjohtoisessa firmassa. On pyydetty lisää hommia, osaamista on, mutta ilmeisesti persoona ei miellytä, kun en ole riekkumassa kaikessa mukana. Myöhemmin tulleet työkaverit pörhältävät ohi, saavat omia projekteja johtaakseen ja ylennyksiä satelee. Itsekin osa-aikaisena ja koen, että menen hukkaan pyöritellessäni sormia, vaikka osaamista olisi ja intoa oppia uutta.

Miesten kanssa olen taas aina tullut töissä toimeen hyvin. Ei ole ollut ongelmia. Onneksi! Ensimmäistä kertaa olen työpaikassa, jossa 95% on naisia eikä läheisimmissä työkavereissa ole yhtään miestä. 

Vierailija
53/56 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muakin syrjittiin alkuun isossa miesvaltaisessa teknologiatalossa. Pomo oli urpo sovinisti, joka sano suoraan että miehille saa ja pitää maksaa paremmin kun ne tuo leivän pöytään, naiset tienaa vain levitettä leivän päälle! No esim minä naisena olen perheen ykköselättäjä, mutta se pomo ei uskomuksiaan vaihtanut..

Ekat 10v tuli törkeesti syrjintää pataan, mutta sisuunnuin ja ponnistelin ja tein kaiken 110% teholla. Kun nousin sitten päälliköksi, syrjintä tippui puoleen. Siitä 5v eteenpäin pääsin johtajaksi (ja olen nyt alussa olleen kusipääpomon pomo!) ja syrjintää ei enää ole.

Kukaan ei kehtaa ainakaan suoraan perseillä johtajalle. Sen sijaan alemman tason naisille perseillään kyllä.

Hr ei ole oikea osoite valittaa. Toimari tai yksikönjohtaja on oikea osoite, sillä he hyväksyvät tai ovat hyväksymättä perseilyn. Jos ei tule muutosta niin kannataa vaihtaa firmaa..

Nyt istun johtoryhmässä. On tullut pikkuisen toinen ääni kelloon! Ja olen korjannut sanelumääräyksellä kusipääpomon tiimiläisten palkkaerot. Ne oli todella rajut, akselilla miehet vs naiset.

Vielä tänäänkin on sovinistipaskoja johtajina, ikävä kyllä.

Ja sit heräsit ja päästit kissan ulos. Oon tän sama tarinan lukenut ennenkin

Vierailija
54/56 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen DI nainen enkä ole kokenut syrjintää. Työpaikkana raskas konepajateollisuus.

Vierailija
55/56 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ap kertoi vain totuuden. Miksi epäilet.

Kehuen itseään haukkuen muita, olisiko jäävi...

Vierailija
56/56 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiskoodaaja tässä. Pienemmässä firmassa ainoana naisena oli ulkopuolinen olo ja koin etten ollut muiden työntekijöiden kanssa samalla tasolla. Ulkonäköä saatettiin kommentoida, jättää kutsumatta lounaalle, firman bileissä epäasiallisia, seksuaalissävytteisiä kommentteja yms. Nykyisin isommassa firmassa en ole kokenut syrjintää ja viihdyn hyvin. Joten suosittelen muillekin naisille isoja firmoja, niissä on suurempi todennäköisyys että naisia on vähintäänkin HR:ssä ja muilla osastoilla jos nyt ei omassa tiimissä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme