Naisinsinöörit ja muut miesvaltaisilla aloilla työskentelevät
Koetteko syrjintää työpaikoilla? Omalla työpaikallani minut jätetään jatkuvasti kutsumatta kokouksiin ja tapaamisiin. Olen jäänyt välistä kun ylennyksiä on jaettu (vaikka työnjälkeni on parempi kuin kollegoilla) Koen ettei minun mielipiteitäni arvosteta ja kuunnella... Esimerkiksi huomasin yhden potilasturvallisuutta vaarantavan epäkohdan tuotannossa ja tähän reagoiminen ylemmältä taholta kesti yli 6kk...
Mitä voin tehdä? Onko hr oikea paikka valittaa?
Kommentit (56)
Olen kyllä. Olen tytötelty ja muruteltu, vähätelty työn jälkeä, ''koska nainen'', sanottu että naisena minuun vetoavat varmaan enemmän nämä ja nämä (heikommat ratkaisut, tilaukset yms). Olen jutellut muiden alalla olevien naisten kanssa ja varsinkin vanhemmilla heistä on aika karuja kokemuksia. Kilpailuhenkinen ala miehillekin ja jokaista, mitä voi hyödyksi käyttää, käytetään. Sitten taas jos ylenet ja etenet, alkaa jauhanta ''reittä pitkin etenemisestä''.
Olen tai olin naisinsinööri valmistunut -78.En ikinä kokenut syrjintää.Ainoa syrjintä oli itse aiheuttamaani ,en tietyssä elämän vaiheessa halunnut esimieheksi vaikka minulle paikkaa tarjottiin.
Ennen valmistumistani tein asentajan hommia pari kolme vuotta sen mitä ilman ammattikoulua pystyin.Olin tuolloin alta parikymppinen tyttö n.20 jätkän keskellä ja kertaakaan en törmännyt nyt joka puolelta tunkevaan ahdisteluun .
Enkä myöhemminkään.
Ovatko asenteet muuttuneet?Kuvittelisin ettei naispuolinen asentaja,insinööri,DI olisi enää mikään kummajainen kun se ei ollut sitä edes 40 vuotta sitten.
Juu. Heitetään välillä aika törkeääkin läppää vaikka neitsyyden menettämisestä ja puoliehdotteluja muka-vitsinä. Kun sanon näistä ihan suoraan kommentoijalle, niin olen takakireä ja huumorintajuton. Ja kyseessä ei ole mikään ns. duunariammatti, todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän mikään tuossa vaikuta siltä, että sinua sorsitaan sukupuolen takia!!
Oletko oikeasti koittanut tulla osaksi tiimiä? Oletko tiimipelaaja? Se miten kuvailet omaa työnjälkeäsi paremmaksi, kuin muitten, antaa mielikuvan siitä, ettet ehkä ole masilman paras työkaveri asenteellasi.Ja vastauksena kysymykseesi..ei. En ole koskaan kokenut syrjintää miesvaltaisella alalla. Toisaalta en menekään sinne asenteella: olen nainen, mua ihan rakuulla sorretaan. Menen asenteella, että olen työntekijä siinä, kuin muutkin.
Olen ollut monessa eri työpaikassa ja tämä on ensimmäinen jossa koen tälläistä käytöstä ja tässä kyseisessä paikassa on myös toinen naisinsinööri jota kohdellaan ihan samalla tavalla. Viime viikolla kysyin miksei meitä kahta kysytty kokoukseen ja kukaan ei osannut vastata mitään. Tiedän työni jäljen olevan parempaa esimiehen palautteen takia, siinä ei pitäisi olla mitään ihmeellistä. Miksi tämä kääntyy heti että vika on minussa?
Kysyit kokoukseen kutsujalta, miksei sinua kutsuttu ja hän ei osannut vastata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vika on aina muissa, jos ura ei etene halutulla tavalla.
Sano vaan suoraan kun mieles tekee kuitenkin: vika on aina naisessa.
Naisen pitää omasta mielestään saada heti johtajan palli perseen alle ihan vaan sen takia, että on nainen. Taidoista ei niin väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Työnjälkeni parempi kuin kollegoilla..."
Selvitin juuri miksi sinua vältellään.
Kuulostatpa ärsyttävältä.No satun tietämään kyseisen faktan, koska meillä on säännöllisesti arviointikeskusteluja. Tiedän omat vahvuuteni ja heikkouteni ja koen parantamaan heikkoja kohtia. Olen ennemminkin hiljainen ja työhön keskittyvä kuin saavutuksilla leveilevä.
Mitä esimiehesi sanoi syyksi siihen, ettei sinua ylenneta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostatpa ärsyttävältä.No satun tietämään kyseisen faktan, koska meillä on säännöllisesti arviointikeskusteluja. Tiedän omat vahvuuteni ja heikkouteni ja koen parantamaan heikkoja kohtia. Olen ennemminkin hiljainen ja työhön keskittyvä kuin saavutuksilla leveilevä.
Hiljaiset ja huolelliset etupulpetin tytöt ja pojat harvemmin etenevät työelämässä. Ei johdu sukupuolestasi vaan luonteestasi ja tavastasi tehdä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen pitää omasta mielestään saada heti johtajan palli perseen alle ihan vaan sen takia, että on nainen. Taidoista ei niin väliä.
Ja sitten kun nainen sen saa, niin on varmaan sängyn kautta senkin saavuttanut? Tai sitten pullikoidaan ja nulistaan jotain naisjohtajista. Tai autahan armias, jos naispomo ylentää naisen ohi miesten, sitten sitä vääryyttä vasta puidaankin
Olen DI ja nykyisessä työpaikassa olen arvostettu enkä ole syrjintää kokenut. Sen sijaan eräässä entisessä työpaikassa juurikin jätettiin kutsumatta tiimipalavereihin, joissa kuitenkin käsiteltiin minunkin töitäni. Otin loparit, kun olin löytänyt uuden työn.
Nainen on tekniikan alalla jatkuvasti syrjinnän kohteena. En itse suosittele näin miesvaltaista alaa tyttärelle. Täällä etenee reittä pitkin tai miehet kaveripohjalta.
Olen saanut erittäin, erittäin ikävän kuvan miesvaltaisilla työpaikoilla. Suoraan puhutaan vain seksujuttuja, muut asiat suhmuroidaan.
En todellakaan suosittele miesvaltaista työpaikkaa kenellekään, joka on rehellinen ja työteliäs.
121212 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiljaiset ja huolelliset etupulpetin tytöt ja pojat harvemmin etenevät työelämässä. Ei johdu sukupuolestasi vaan luonteestasi ja tavastasi tehdä työtä.
Se on totta. Enemmän tuntuu etenevät hyvät äijät - rempseät ja kovaääniset vouhupetterit, joilla on terävät kyynärpäät ja suuri suu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä esimiehesi sanoi syyksi siihen, ettei sinua ylenneta?
Hän ei osannut sanoa syytä. Sanoi vain että ehkä se on vielä liian aikaista ja odotetaan vielä seuraavaan kehityskeskusteluun jossa uusi esimies voi myös arvioida tilanteen. Uusi esimies sitten sanoi ettei osaa arvioida koska hän on niin uusi että odotetaan että ehkä vuoden päästä.
Tämä muuten toistuu jatkuvasti.
Kun nainen kokee sukupuolensa olevan esteenä uralla etenemiselle, kyseessä on lähes aina työn huolellista suorittamista ja ahkeruutta painottava henkilö jonka mielestä muut vetelehtivät työaikana. Ylennys nähdään palkintona tunnollisuudesta, vähän niin kuin opiskeluaikoina.
Työelämä ei toimi noin, usein ylennyksiä annetaan henkilöille jotka nähdään sopivammiksi johtotehtäviin ja haasteellisiin projekteihin joissa pitää uskaltaa ottaa riskejä. Etupulpetin tytöt - ja pojat myös - jätetään hoitamaan huolellisuutta ja ahkeruutta vaativia rutiinihommia.
Vierailija kirjoitti:
121212 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on totta. Enemmän tuntuu etenevät hyvät äijät - rempseät ja kovaääniset vouhupetterit, joilla on terävät kyynärpäät ja suuri suu
Totta kai.
Mutta tämä ei ole sukupuolikysymys. Yhtä lailla rempseä ja kovaääninen Touhu-Tiina etenee kyynärpäätaktiikalla johtoportaaseen. Jos näitä on enemmän miehissä, sille ei voi mitään. Työelämää ei voi muuttaa siten että hiljainen ja tunnollinen Hissukka-Lissukka nostetaan rempseitä ja dominoivia tyyppejä arvostavan henkilökunnan johtajaksi siksi koska hän on tehnyt kaiken tunnollisesti ja huolellisesti.
Ei se nyt oikeasti ihan niin mene että tunnollinen ei voisi pärjätä ja että nykyään enää mitattaisiin vain kykyä toimia viihdyttävänä narrina. Tarvitaan niitäkin jotka käyttävät muitakin lahjojaan kuin puheenlahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun nainen sen saa, niin on varmaan sängyn kautta senkin saavuttanut? Tai sitten pullikoidaan ja nulistaan jotain naisjohtajista. Tai autahan armias, jos naispomo ylentää naisen ohi miesten, sitten sitä vääryyttä vasta puidaankin
Jos se on sopivin tehtävään, niin mikäs siinä. Se että vetää aina sukupuolen esiin, kun epäonnistuu ja elämä potkaisee päähän, on lähinnä vastuutonta ja säälittävää. Ehkä ennemmin kannattaisi tarkastella sitä omaa toimintaa ja miettiä, että missä mättää.
Muakin syrjittiin alkuun isossa miesvaltaisessa teknologiatalossa. Pomo oli urpo sovinisti, joka sano suoraan että miehille saa ja pitää maksaa paremmin kun ne tuo leivän pöytään, naiset tienaa vain levitettä leivän päälle! No esim minä naisena olen perheen ykköselättäjä, mutta se pomo ei uskomuksiaan vaihtanut..
Ekat 10v tuli törkeesti syrjintää pataan, mutta sisuunnuin ja ponnistelin ja tein kaiken 110% teholla. Kun nousin sitten päälliköksi, syrjintä tippui puoleen. Siitä 5v eteenpäin pääsin johtajaksi (ja olen nyt alussa olleen kusipääpomon pomo!) ja syrjintää ei enää ole.
Kukaan ei kehtaa ainakaan suoraan perseillä johtajalle. Sen sijaan alemman tason naisille perseillään kyllä.
Hr ei ole oikea osoite valittaa. Toimari tai yksikönjohtaja on oikea osoite, sillä he hyväksyvät tai ovat hyväksymättä perseilyn. Jos ei tule muutosta niin kannataa vaihtaa firmaa..
Nyt istun johtoryhmässä. On tullut pikkuisen toinen ääni kelloon! Ja olen korjannut sanelumääräyksellä kusipääpomon tiimiläisten palkkaerot. Ne oli todella rajut, akselilla miehet vs naiset.
Vielä tänäänkin on sovinistipaskoja johtajina, ikävä kyllä.
121212 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
121212 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai.
Mutta tämä ei ole sukupuolikysymys. Yhtä lailla rempseä ja kovaääninen Touhu-Tiina etenee kyynärpäätaktiikalla johtoportaaseen. Jos näitä on enemmän miehissä, sille ei voi mitään. Työelämää ei voi muuttaa siten että hiljainen ja tunnollinen Hissukka-Lissukka nostetaan rempseitä ja dominoivia tyyppejä arvostavan henkilökunnan johtajaksi siksi koska hän on tehnyt kaiken tunnollisesti ja huolellisesti.
Tämä! T. Johtoryhmän touhu-tiina joka kasvatti sopivan röyhkeän itsetunnon ja letkeän toimintatavan (ne suuret linjat, kuka nyt detaljeja miettii...)
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt oikeasti ihan niin mene että tunnollinen ei voisi pärjätä ja että nykyään enää mitattaisiin vain kykyä toimia viihdyttävänä narrina. Tarvitaan niitäkin jotka käyttävät muitakin lahjojaan kuin puheenlahjoja.
Totta kai. Mutta jos ei löydy puheenlahjoja eikä viihdyttäminenkään onnistu, ei välttämättä sovellu johtotehtäviin. Johtajan kuuluu johtaa, ei riitä että hoitaa annetut tehtävät oikein ja huolellisesti.
Tämä on nähty moneen kertaan. Minullakin on ollut työkaverina nainen jota pidin koko firman älykkäimpänä (ainakin jos minua ei laskettu). Naista ei ylennetty sen enempää kuin minuakaan, ja vaikka tämä silloin ärsytti niin lopulta hyväksyin että siihen oli pätevät syyt. Ylennys olisi tarkoittanut tehtäviä joissa niitä puhelahjoja ja viihdyttävyyttä tarvitaan. Meidän tehtävänämme oli sitten oikoa niiden Touhu-Petterien ja Touhu-Tiinojen tekemiä virheitä.
Otin loparit koska tajusin etten olisi edes halunnut niihin ylennyksen jälkeisiin tehtäviin. Ex-työkaverini kuulemma kiristelee hampaitaan vieläkin, tyhmempien varjossa olevana asiantuntijana.
Voidaan myös kysyä ketä tässä syrjittiin? Tilastojen valossa lyhyitä miehiä syrjitään, ja tutkimukset osoittavat että pitkiä miehiä pidetään älykkäämpinä, osaavampina, hauskempina ja vakuuttavampina. Sama pätee matalaan ääneen vs korkeaan ääneen. Erityisesti tätä syrjintää harrastavat naiset.
Että miten on?