Vaikuttaako säästötilin talletus jatkossa Kelan myöntämiin tukiin?
Kahden vuoden kuluttua viranomaisille, myös Kelalle avautuu oikeus tutkia asiakkaidensa tilitapahtumat. Jos on vähistä varoistaan saanu säästettyä jonkin verran "pahan päivän varaa" , ottaako Kela kuitenkin tämän summan huomioon tukipäätöksissään?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on viimeinen oljenkorsi, kun ei ole tuloja eikä omaisuutta. Sitä ei kuulu saada niin kauan kuin omistaa yhtään mitään. Kuten oikein onkin.
Kummasti täällä puututaan kärkkäästi tttukeen, vaikka aloitus koski ylipäänsä Kelan oikeutta tutkia tilejä. Kela maksaa melkoisen määrän monenlaisia tukia eri perusteilla. Toimeentulotuki on vain yksi etuusmuoto muiden joukossa. Valitettavasti monelle työssäkäyvälle "kunnon kansalaiselle" kuitenkin se pahin ärsytyksen aihe.
No vaikuttaako omaisuus muihin tukiin? Korjaa, jos olen väärässä. En oikeasti tiedä että vaikuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Kirvesmieslogiikalla voisi kuvitella, että silloin on paha päivä, jos joutuu hakemaan Kelalta tukea.
Tietysti mukava SDP:n lanseeraamille varattomille miljonääreille, jotka saavat mm. ilmaiset oikeudenkäynnit.
..eli raskaus ja äitiysloma = paha päivä? Hyvä tietää. Vanhempainpäivärahaa haetaan Kelan kautta, vaikka nettopalkka olisi 10 000€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Säästöt ei vaikuta muihin tukiin kuin tttukeen.
..mutta tulevaisuudessa mahdollisesti vaikuttaa. Ei näitä uudistuksia huvikseen tehdä. Säästöhän niissä on aina tavoitteena.
Toivottavasti varallisuus vaikuttaa jatkossa siihen, onko oikeutta lääkkeiden ja lääkärikäyntien Kela-korvaukseen, Kela-taksiin, kaupungin kotihoitopalveluihin sekä ilmaisiin terveyskeskuskäynteihin.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei saa olla mitään säästöjä. Ei edes lapsilla. Lastenkin rahat pitää varastaa vuokran maksamiseen. T. Kelan täti
Vanhemmalla ei usein ole käyttöoikeutta lapsen säästöihin tai sijoituksiin silloin kun ne on antanut lapsen isovanhempi. Miten alaikäinen lapsi tässä tapauksessa pystyy elättämään vanhempansa?
Muista tuista en tiedä, mutta eläkkeensaajan asumistuen tarkistuksen yhteydessä kysyttiin onko tilillä säästöjä enemmän kuin 2000 euroa, eli ilmeisesti sen verran olisi saanut olla ilman että se vaikuttaa asumistuen saamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ollut käytäntönä jo silloin, kun nää tuet eivät olleet Kelan peukalon alla, että tuloja ja säästöjä ei saanut olla mieli saada toimeentulotukea.
Entä jos on säästössä vaikka pari tonnia ja olis tarkoitus saada edelleen asumistukea. Edellyttääkö Kela ensin maksamaan vuokrat sieltä säästöistä ennen kuin alkaa Kelan tuki juoksemaan?
Jos nyt vaikak luet asumistuen myäntämisperusteet kelan sivulta... ei puhuta mitään säästöistä.
Eihän siinä ole mitään järkeä että ihminen on oikeutettu kelan pahanpäiväntukeen vaikka tilillä makaa säästöjä pahan päivän varalle. Mua ei ainakaan nappaa tippaakaan kustantaa veroina jollekin sellaiselle tukea, jolla on rahat loppu käyttötililtä mutta säästötililtä massia löytyy. Mikä logiikka siinä on, valtio maksaa elämisen jotta ihmiset voisivat säästää?
Tosi hyvä juttu että tilitiedot tulee kelan nähtäville. Tosin en ihan ymmärrä mikä tässä hommassa muuttuu. Itse hain kesällä yhdelle kuukaudelle toimeentulotukea, kun jäin yllättäen kuukauden ajaksi vaille töitä (olen siis päätoiminen opiskelija). Kyllä mun piti toimittaa kaikkien tilien tapahtumatiedot puolen vuoden ajalta Kelaan. Kun sitten näkivät että rahaa ei tosiaankaan ole ja laskut pitäisi maksaa, sain toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa, että jos asut omistusasunnossa, sitä ei enää lasketa tuloksi. Eli voit olla oikeutettu asumistukeen, mikäli yhtiövastikkeesi on suuri suhteessa tuloihisi, esim. peruspäivärahaan.
Jos taas olet vuokrannut jollekin omistamasi asunnon, siitä saatava vuokratulo lasketaan tuloksi. Samoin osinko- ja korkotulot. Nämä sitten vaikuttavat siihen asumistukeen.
Tai jos joutuisin työttömäksi tms, niin myisin omistusasuntoni ja maksaisin asuntolainan pois ja loput tilille. Vuokra-asuntoon muuttaessani ilmoittaisin työttömyyspäivärahani määrän ja saisin vuokraan asumistukea???
Ei muuten enää huoleta niin hirveesti yt-neuvottelut sun muut jatkossa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se "paha päivä" ole tuillut silloin, kun joutuu turvautumaan Kelan toimeentulotukeen?
Ei voi kun ihmetellä tätä nykypäivän sosiaalipummien asennetta ja ajatusmaailmaa.Nimenomaan. Oishan se kivempi säästää se raha vaikka johonkin reissuun tai uuteen härpäkkeeseen, ja maksattaa sitten muilla kaikki tylsemmät jutut kuten vuokra.
Että jos jätettäisiin se raha niille jotka sitä oikeasti tarvitsevat, ett meillä pysyisi tämä systeemi ylipäätään pystyssä. Se voi joskus tulla semmoinenkin päivä vastaan kun sitä rahaa ei oikeasti ole eikä sitä mistään tule, niin olisi mukava jos olisi vielä olemassa Kela ja sosiaaliturva sen varalle.
Jos sulla on säästöjä ja voit itsesi niillä elättää, niin olisit iloinen ja ylpeä tilanteestasi.
Huomaa ettet ole joutunut tukiviidakossa rämpimään. Esim minä rehellisenä ihmisenä haluaisin säästää lapselleni rahaa lukiokirjoihin ja muihin isoihin menoihin, mutta en voi säästätiliä köyhänä avata, koska sittenhän en saisi tt.tukea ollenkaan, sairaana työttömänä ei paljon naurata.
Eli minun on vain oltava säästämättä, ja toivoa että sosiaalitoimisto maksaa ne kirjat.
Kuka tästä hyötyy ettei pienituloinen köyhä voi yrittää laittaa lapselleen säästöön euroa sillon tällön, että sitä olisi sitten kun tulee hankintoja.
Minunkin täytyy nyt miettiä mitä teen, että tässä jotenkin voisi säästää, lapsi haluaisi jo oman tilin josta hoitaa ostoksensa itse, nuori kun on. Ei ole tuhlari, vaan jos lahjaksikin saa rahaa, ne säilyvät ja kertyvät, ostaa vain kun todella tarvitsee jotain. Miten mä nyt sille mitään tiliä voin avata, jonne se saisi lahjarahansakin laittaa.
Vierailija kirjoitti:
On se suomalainen asumistuki hieno systeemi. Voit vetää lonkkaa himassa ja vuokrat maksetaan (melkein kokonaan) työssäkäyvien verotuloista. Saat kierrellä mualimaa ja ei ressaa duunit.
Mun mielestä yksi isoimpia syitä tähän järjestelyyn on se, että yritykset voi maksaa paskaa palkkaa. Koska valtio maksaa elämisestä kun täysipäivänen työkään ei kaikilla riitä kattamaan normaaleja kuluja.
Toimeentulotuesta saa säästää, mutta ne säästöt pitää olla sillä tilillä minne se maksetaan (ja mistä toimitetaan tiliote). TT-tuella on tarkoitus kattaa esimerkiksi vaatteiden osto, ja se ei onnistu jos ei säästä hieman ennakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei saa olla mitään säästöjä. Ei edes lapsilla. Lastenkin rahat pitää varastaa vuokran maksamiseen. T. Kelan täti
Vanhemmalla ei usein ole käyttöoikeutta lapsen säästöihin tai sijoituksiin silloin kun ne on antanut lapsen isovanhempi. Miten alaikäinen lapsi tässä tapauksessa pystyy elättämään vanhempansa?
Itse en saanut pienelle lapselle tiliä ilman minun käyttöoikeutta. Isommalle sain. Lapsen varat lasketaan vain lapsen itsensä elatukseen. Ei koko perheen. Tietysti ne vaikuttaa.kokonaisuuteen, kun lapsen osuus kuittautuu niillä.
Patjan alle tästä lähtien jos jotain tuista jää. Olet onnellisessa asemassa jos sinulla jää jotain säästöön. Monella muulla on opintolainat jne. niskassa, eikä mitään jää säästöön.
(Tai avaat tilin ulkomaille maahan, jolla ei ole kv-sopimuksia).
Ihmettelen vain kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa, että jos asut omistusasunnossa, sitä ei enää lasketa tuloksi. Eli voit olla oikeutettu asumistukeen, mikäli yhtiövastikkeesi on suuri suhteessa tuloihisi, esim. peruspäivärahaan.
Jos taas olet vuokrannut jollekin omistamasi asunnon, siitä saatava vuokratulo lasketaan tuloksi. Samoin osinko- ja korkotulot. Nämä sitten vaikuttavat siihen asumistukeen.
Tai jos joutuisin työttömäksi tms, niin myisin omistusasuntoni ja maksaisin asuntolainan pois ja loput tilille. Vuokra-asuntoon muuttaessani ilmoittaisin työttömyyspäivärahani määrän ja saisin vuokraan asumistukea???
Ei muuten enää huoleta niin hirveesti yt-neuvottelut sun muut jatkossa!
Tai vaihdat onistusasuntosi uuteen missä on suuri yhtiölaina. Sitä maksat sitten yhtiövastikeen kanssa yhtiölaina. Koko summa lasketaan asumistukeen. Eli saat valtion maksamaan asuntolainaasi pois. Rikkaat kyllä ovat ajaneet myös omia asioitaan. Ei tuet ole vain köyhille.
Ainakin minulta kysyttiin Kelassa kun myin (jouduin myymään) asuntoni ja muutin vuokralle, että mitä jäi asunnon myynnistä rahaa.
No, mulla jäi vain velkaa, mutta jos olisi jäänyt voittoa, niin silloin ei saa asumistukea.
Ainakin aikaisemmin oli niin.
Elttä älä vielä nuolaise, huoleton potkujen odottelija.
Ne, jotka eivät ole olleet Kelan kanssa tekemisissä luulevat ihan helppoa sen rahan saamisen sieltä olevan.
Jutut on juttuja, ehkä jotkut sitten saavat, mutta mulla on ainakin joka ikisessä asiassa kova syyni.
Kun työeläke nousi 20 euroa kansaneläkkeestä otettiin heti pois ja hiukan enemmänkin ja asumistuki laskettiin uudestaan, vaikka oli juuri kuukausi sitten tehty vuositarkastus.
Kamala kasa papereita ja Kelan allekirjoituksia, tulos oli, että kokonaiseläke laski 5 euroa, mutta asumistuki nousi vajaan euron.
Siis mun käsittääkseni jos myy omistusasunnoni ja muuttaa vuokralle niin voitto luetaan tuloksi ja asumistukea ei saa.
Ainakin pitää selvittää mihin myynnistä tullut raha on mennyt ja onko tilillä vai missä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en saanut pienelle lapselle tiliä ilman minun käyttöoikeutta. Isommalle sain. Lapsen varat lasketaan vain lapsen itsensä elatukseen. Ei koko perheen. Tietysti ne vaikuttaa.kokonaisuuteen, kun lapsen osuus kuittautuu niillä.
Meillä lapsen isoäiti on perustanut lapselle tilin Osuuspankkiin. Minulla ei ole tiliä ko. pankissa, ei tietoa paljonko tilillä rahaa, ei myöskään käyttöoikeutta kyseiseen tiliin. Miten 3-vuotias saa tarvittaessa rahat käyttöönsä? Isoäiti ei ole enää elossa.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuesta saa säästää, mutta ne säästöt pitää olla sillä tilillä minne se maksetaan (ja mistä toimitetaan tiliote). TT-tuella on tarkoitus kattaa esimerkiksi vaatteiden osto, ja se ei onnistu jos ei säästä hieman ennakkoon.
ei tuolla ole kahden vuoden päästä enää mitään merkitystä millä tilillä on mitäkin, kun kerran viranomaiset Kela mukaan lukien pääsee syynäämään kaikkien tilien kaikki tilitapahtumat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se "paha päivä" ole tuillut silloin, kun joutuu turvautumaan Kelan toimeentulotukeen?
Ei voi kun ihmetellä tätä nykypäivän sosiaalipummien asennetta ja ajatusmaailmaa.Nimenomaan. Oishan se kivempi säästää se raha vaikka johonkin reissuun tai uuteen härpäkkeeseen, ja maksattaa sitten muilla kaikki tylsemmät jutut kuten vuokra.
Että jos jätettäisiin se raha niille jotka sitä oikeasti tarvitsevat, ett meillä pysyisi tämä systeemi ylipäätään pystyssä. Se voi joskus tulla semmoinenkin päivä vastaan kun sitä rahaa ei oikeasti ole eikä sitä mistään tule, niin olisi mukava jos olisi vielä olemassa Kela ja sosiaaliturva sen varalle.
Jos sulla on säästöjä ja voit itsesi niillä elättää, niin olisit iloinen ja ylpeä tilanteestasi.
Huomaa ettet ole joutunut tukiviidakossa rämpimään. Esim minä rehellisenä ihmisenä haluaisin säästää lapselleni rahaa lukiokirjoihin ja muihin isoihin menoihin, mutta en voi säästätiliä köyhänä avata, koska sittenhän en saisi tt.tukea ollenkaan, sairaana työttömänä ei paljon naurata.
Eli minun on vain oltava säästämättä, ja toivoa että sosiaalitoimisto maksaa ne kirjat.
Kuka tästä hyötyy ettei pienituloinen köyhä voi yrittää laittaa lapselleen säästöön euroa sillon tällön, että sitä olisi sitten kun tulee hankintoja.Minunkin täytyy nyt miettiä mitä teen, että tässä jotenkin voisi säästää, lapsi haluaisi jo oman tilin josta hoitaa ostoksensa itse, nuori kun on. Ei ole tuhlari, vaan jos lahjaksikin saa rahaa, ne säilyvät ja kertyvät, ostaa vain kun todella tarvitsee jotain. Miten mä nyt sille mitään tiliä voin avata, jonne se saisi lahjarahansakin laittaa.
Niin, enhän minä ole joutunut tukiviidakossa rämpimään, mitä nyt vaan olen työtön ja sairauslomalla tällä hetkellä ja kuntoutus- ja uudelleenkoulutushässäkkää odotellessa...
Ja turhaan teet asioistasi noin vaikeita vain siksi että pääsisit itkemään kuinka surkeasti kaikki on, säästät sen rahan käteisenä etkä millekään tilille niin ongelma ratkesi sillä.
Kummasti täällä puututaan kärkkäästi tttukeen, vaikka aloitus koski ylipäänsä Kelan oikeutta tutkia tilejä. Kela maksaa melkoisen määrän monenlaisia tukia eri perusteilla. Toimeentulotuki on vain yksi etuusmuoto muiden joukossa. Valitettavasti monelle työssäkäyvälle "kunnon kansalaiselle" kuitenkin se pahin ärsytyksen aihe.