ikinä ei ole rahaa ostaa mitään ylimääräistä, kaikki menee mitä tulee vaikka käy töissä! (lähihoitaja olen)
En ikinä osta mitään turhaa, vaan pelkkää tarpeellista. Suuriin hankintoihin ei kuitenkan koskaan ole varaa. Kauhea stressi koko ajan miten saa palkan riittämään koko kuuksi..
Kommentit (199)
Olen työtön yhden lapsen yh ja lähihoitajaksi kouluttautuminen ei kyllä innosta, niin vähäinen olisi tulotason kasvu vaikka raataisi jatkuvasti töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko teillä on asumiskulut kuukaudessa? Pyrkisin hankkimaan mahdollisimman edullisen asunnon mahdollisimman läheltä työpaikkaa. Monet maksaa ihan järkyttäviä vuokria. Se on kyllä tosi epäreilua pienituloisia kohtaan... mielestäni yhden ihmisen kohtuullinen asumismenot kuukaudessa on max. 400€. Mieluiten 300€.
Helsingissä ei tuolla hinnalla asu edes kellarikopissa.
Kimppakämppä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Laskujen jälkeen jäi 243e käteen koko kuukaudeksi. Tulee taas peruna ja sipuli tutuksi ja jätän lääkkeet hakematta.
MyyjäOn kyllä aika niukasti. Miten syöt nuo onko paistetut perunat ja paistettu sipuli siis ruokana joka päivä?
Melkein. Tomaattimurskan, tölkkipapujen tai halvimpien pakastevihannesten kanssa. Töissä näkkäriä ja kurkkua, aamuisin puuroa ja mustikoita. Väliin syön -60% löytöjä. Onneks on kuivattuja sieniä nyt ja pakkanen täynnä marjoja. Sieniä yritin myydäkkin kun kävin keräämässä mutta ei mennyt kaupaksi niin kuivatin kaikki.
Palkka käteen 1241e ja siitä pois vuokra, vesi, sähkö, puhelin, bussikortti ja sairaalalasku niin jäi toi pari sataa. Kannattaa herätä ensi yönäkin 3.30 ja lähteä töihin. Motivoi todella.
Tuo nyt ei kerro juurikaan vielä mikä tilanne oikeasti on, paljonko saat asumistukea, paljonko on vuokra, paljonko on tuo sairaalalasku. Ja miksi et ole mennyt hakemaan sossusta toimeentulotukea jos tilanne on tuo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Same. Maanantaina tulee tili ja tililläni on tällä hetkellä 1,39 e. Kaverille velkaa 15 e ja luottokortille yli 3000 e. Vttu.
No kuule se luottokorttilasku on ihan itse aiheutettu, ei ole mikään välttämätön kulu. Olet elänyt yli varojesi.
Itselläkin oli aikoinaan nettopalkka 1250 euroa ja sain kyllä siitäkin säästöön useamman satasen kuussa. Sanomattakin selvää, että autoa ei ollut ja ruuan tein itse. Pienellä palkalla joutuu aika tarkkaan priorisoimaan.
Ei 3000 luottokorttivelkaa tarvitse lyhentää kuin luokkaa 100e kuussa eli jos pitäisi jäädä useampi satanen 1250 palkasta säästöön - vaikka 400 - niin vieläkin voi säästää 300! Mutta ainoa vaan ettei tuosta 1250e palkasta säästellä useamman satasen summia. :)
Ei tarvitse lyhentää ei, jos haluaa maksaa korkoa. Ymmärrätkö korkoa koron päälle mekanismin?
Hehheh.. :)
Sitäpä se sosiaalidemokratia, sosialismi, kommunismi, tasa-arvo,... - miksi sitä haluaa kukin nimittääkin - teettää.
Kun elätät lisäksesi muutaman sosiaalipummin, pussihousun, karvakouran maksamillasi verorahoilla, niin tuota se on.
Kaikilla on jotain - mutta kellään ei käytännössä mitään muuta kuin koko elämä orjan työtä.
Neuvostoliitto oli tätä ihanuutta myös pullollaan.. *vink* *vink*.. ;-)
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön yhden lapsen yh ja lähihoitajaksi kouluttautuminen ei kyllä innosta, niin vähäinen olisi tulotason kasvu vaikka raataisi jatkuvasti töissä.
Eikö yhtään kiinnosta se, että eläkkeesi tulee olemaan olematon, jos meinaat tukien varassa elellä? Toki oma on valintasi, mutta eikö ahdista yhtään se, että pitkän työttömyyden jälkeen voi olla vielä vaikeampi työllistyä? Eikö työttömyys ikinä ahdista? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Same. Maanantaina tulee tili ja tililläni on tällä hetkellä 1,39 e. Kaverille velkaa 15 e ja luottokortille yli 3000 e. Vttu.
No kuule se luottokorttilasku on ihan itse aiheutettu, ei ole mikään välttämätön kulu. Olet elänyt yli varojesi.
Itselläkin oli aikoinaan nettopalkka 1250 euroa ja sain kyllä siitäkin säästöön useamman satasen kuussa. Sanomattakin selvää, että autoa ei ollut ja ruuan tein itse. Pienellä palkalla joutuu aika tarkkaan priorisoimaan.
Ei 3000 luottokorttivelkaa tarvitse lyhentää kuin luokkaa 100e kuussa eli jos pitäisi jäädä useampi satanen 1250 palkasta säästöön - vaikka 400 - niin vieläkin voi säästää 300! Mutta ainoa vaan ettei tuosta 1250e palkasta säästellä useamman satasen summia. :)
Ei tarvitse lyhentää ei, jos haluaa maksaa korkoa. Ymmärrätkö korkoa koron päälle mekanismin?
Uskoisin ymmärtäväni. Tässähän sitä ei ole. Satasen kuukausimaksulla koko kauden korko, tilinhoitomaksu ja minimilyhennys tulee hoidettua. Tämän jälkeen säästäjä voi laittaa helposti 1250 palkasta (1150 luottokorttivelan jälkeen ) vielä 400 euroa säästöön. Sen kun valitsee hyvin niin alkaa kertyä korkoa korolle. Jopa puolessa vuodessa on 3k velka kuitattu, joten lainahan on ihan pilipalilaina lopulta noilla tuloilla.
Mutta oikeastaan miksi tyytyä noin vähään. Parempi on antaa tuo korttilasku suoraan miehelle, joka kuittaa sen kerralla pois. Sitten voi säästää ehkä jopa 1000 euroa tuosta palkasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko tuosta 1250e tarkalleen säästit kuussa ja mitkä oli muut kulut?
Vastike oli 150 (mies maksoi asuntolainan)
Ruoka 200
Liikkumiseen ei mennyt rahaa, kuljin polkupyörällä
Ulkona syömiset ja baari 100
200 muuhun (puhelin, netti, satunnaiset menot ym)
Vaatteet max 50 eVakuutuksia ei ollut, koska en omistanutkaan tuolloin vielä mitään.
Säästöön pyrin saamaan joka kuukausi 500 e ja kyllä se lähes 100 % aina onnistuikin. Myönnetään, että asumiskulut oli pienet, eikä lapsia vielä tuolloin ollut.
Minun mielestäni on turha alapeukutella tätä ja syyttää miehen rahoilla elämisestä.
Esim. minä opiskeluaikana seurustelin ja asuin omassa vuokrasunnossa, ja sain opintotukea ja asumistukea maksimimäärän. Tein ohessa myös töitä. En siis asunut poikaystäväni kanssa yhdessä. Oltuani muutaman vuoden töissä toisessa kaupungissa muutimne yhteen ja poikaystävä osti oman asunnon. Hän oli ollut hyväpalkkaisessa työssä siinä vaiheessa jo monta vuotta. Maksoin puolikkaan vastikkeen ja sain säästettyä rahaa reilusti. Myöhemmin erosimme, ostin asunnon ja tapasin nykyisen mieheni. Lyhensin asuntoani ja mies pystyi säästämään rahaa maksamalla puolikkaan vastikkeen. Nyt 45-vuotiaina meillä on lapset ja talo maksettu. Näin myös varmasti ex-poikaystävällä.
Omassa tuttavapiirissäni ne, jotka eivät ole muuttaneet puolison kanssa yhteen opiskeluaikana tai pahimnassa alkaneet leikkiä kotia kesken opiskelujen eli hankkia lapsia ovat varakkaimpia. Niillä, jotka perustivat perheen oltuaan 5-10 vuotta työelämässä on pienimmät lainat. Ne, jotka ovat maltillisesti asuneet pienessä asunnossa ja säästäneet rahaa ennen perheen perustamista eivät elä kädestä suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö yhtään kiinnosta se, että eläkkeesi tulee olemaan olematon, jos meinaat tukien varassa elellä? Toki oma on valintasi, mutta eikö ahdista yhtään se, että pitkän työttömyyden jälkeen voi olla vielä vaikeampi työllistyä? Eikö työttömyys ikinä ahdista? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
No jos kouluttautuisin lähihoitajaksi niin eläke tulisi joka tapauksessa olemaan olematon. Jos kouluttaudun tästä johonkin muuhun ammattiin niin koulutusta ennen olleella pitkällä työttömyydellä ei kai ole juuri väliä koska tuore koulutus kiinnostaa työnantajia. Työttömyys ahdistaa joo mutta jos oppisin vielä paremmaksi rahankäyttäjäksi niin varmaan ahdistaisi vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Laskujen jälkeen jäi 243e käteen koko kuukaudeksi. Tulee taas peruna ja sipuli tutuksi ja jätän lääkkeet hakematta.
MyyjäOn kyllä aika niukasti. Miten syöt nuo onko paistetut perunat ja paistettu sipuli siis ruokana joka päivä?
Melkein. Tomaattimurskan, tölkkipapujen tai halvimpien pakastevihannesten kanssa. Töissä näkkäriä ja kurkkua, aamuisin puuroa ja mustikoita. Väliin syön -60% löytöjä. Onneks on kuivattuja sieniä nyt ja pakkanen täynnä marjoja. Sieniä yritin myydäkkin kun kävin keräämässä mutta ei mennyt kaupaksi niin kuivatin kaikki.
Palkka käteen 1241e ja siitä pois vuokra, vesi, sähkö, puhelin, bussikortti ja sairaalalasku niin jäi toi pari sataa. Kannattaa herätä ensi yönäkin 3.30 ja lähteä töihin. Motivoi todella.
On se hurjaa. Tilipäivä on maanantaina. Maantaista lähtien syön koko kuukauden vain perunaa, sipulia, tomaattimurskaa, papuja ja halpaa vihannesta. Haluan kokeilla kauanko kestän, että sorrunko kiinalaiseen buffettiin ekalla viikolla vai jaksanko loppuun asti.
Toinen terveydenhuoltoalan ammattilainen täällä moi.
Totisinta totta, että tällä, eikä monella muullakaan alalla tienestit ole päätä huimaavia. Toki näilläkin palkoilla voi elellä mukavasti riippuen asuinpaikasta, velkakuormasta ja omasta tavasta käyttää rahaa.
Omat rahat riittää kulutuksen karsimisella ja nuukuudella. Sen myötä eletään kuitenkin erittäin mukavasti ja rahaa jää säästöönkin huolimatta korkeista asumiskuluista ja lainan lyhennyksestä.
Mikäli olet kiinnostunut tietämään, kuinka omat rahani riittävät, käy katsomassa blogini coconutgastrofi.wordpress.com! Tällä hetkellä blogissani on enimmäkseen halvan ruokabudjetin reseptejä mutta aion tulevaisuudessa aion myös kirjoittaa enemmän pienituloisen säästämisestä ja kuinka saadaan rahat riittämään. :)
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, että suomalaiset ovat niin tasa-arvoisia, että kaikkien pitäisi mielestään päästä samaan elintasoon siitä huolimatta mitä työtä tekee. Ja tietysti mielellään heti 18- vuotiaana, kun kotoa pois muuttaa.
Se vaan nyt on niin, että jostain työstä vaan maksetaan enemmän ja siten se mahdollistaa parempaan ellämäntyyliin. Jos haluaa parempaa, niin pitäisi nähdä vaivaa sen eteen.
Tämä! Ja jotta maailma ei olisi reilu siihen parempaan elämäntyyliin riittää joillakin varakkaat vanhemmat. Mutta suurimmalla osalla meistä tilanne on se, että itse pitää tehdä asioita sen eteen, että saa paremman elintason. Useimmiten tämä onnistuu kouluttautumalla ammattiin, josta maksetaan hyvin. Sinnikkyys palkitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, syöt kuitenkin mielestäni suhteellisen järkevästi. Ainoa, mikä mättää on palkka. Äitini on ollut töissä ikänsä (jatkaa siis vielä eläkkeellä ollessaan, koska haluaa ja pyydettiin). Hänen kuukausipalkkansa on n. 4000€ (ei ole asiantuntijatehtävissä). Siskonsa puolestaan työskentelee juurikin lähihoitajana ja välissä on pitkä putki lasten kanssa kotona. Eläkeikä häämöttää ja palkka ei todellakaan ole kummoinen. Lisäksi verottaja vie eläkkeestä ymmärtääkseni aika lailla. Enkä itse ainakaan uskalla tuudittautua eläkkeeseen.
Itse vaihtaisin varmaan alaa. Toki kannattaa olla töissä, toisin sanoen tehdä edes jotain ekstravuoroja jne. opintojen ohessa, jos mahdollista. Kaupan kassalle en välttämättä menisi-pääkaupunkiseudulla ainakin näyttää isommat marketitkin menevän jo itsepalvelukassoihin. Lisäksi hyllytyksiin kehitetään varmasti nopeampia ja vähemmän aikaa vieviä ratkaisuja.
Pienipalkkainen pk-seudulta hei. Kyllä eri ammattien keskimääräiset palkat on ihan selvitettävissä ennen kuin ammattia valitsee. Jos valitsee ammatin ihan vain jonkin henkkoht ideologian tai kutsumuksen pohjalta, täytyy olla valmis ottamaan vastuuta asiasta, kun ne palkkanauhat sitten näyttää pieniä lukemia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos kouluttautuisin lähihoitajaksi niin eläke tulisi joka tapauksessa olemaan olematon. Jos kouluttaudun tästä johonkin muuhun ammattiin niin koulutusta ennen olleella pitkällä työttömyydellä ei kai ole juuri väliä koska tuore koulutus kiinnostaa työnantajia. Työttömyys ahdistaa joo mutta jos oppisin vielä paremmaksi rahankäyttäjäksi niin varmaan ahdistaisi vähemmän.
Kyllä työnantajia käsittääkseni kiinnostaa ns "aukot" CV:ssä myös tuoreen koulutuksen lisäksi. Toki ei se lähihoitajuus ole ainoa vaihtoehto, mutta mietin vain, että kyllä se työssäolo silti on kannattavampaa (varsinkin jos on aikomus tehdä töitä tulevaisuudessa) vaikka palkka ei päätä huimaisi. Paljon vaikeampaa työllistyä tulevaisuudessa, jos on vain enimmäkseen tukia nostellut, vaikka eläkettä kertyisikin melkein yhtä vähän kuin työssä ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Myyjä
Liian kalliit asumiskulut? Myyjä olen itsekin ollut, ja rahaa jäänyt reippaasti enemmän.
Jos nyt siis puhutaan minimissään 30h/vk työvuoromääristä.
Mun mielestä nää kommentit, että "mitäs kouluttauduit lähihoitajaksi, oma valinta ja tyydy palkkaasi" on kyllä hanurista. Siis palkkauksessa näkyy se mitä yhteiskunta arvostaa ja arvot. Insinöörien palkkaus perustuu myös histoei
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten saisi lisätienestiä..?
Mä olen miettinyt tätä myös. Ylityöt ovat minun työpaikalla kiellettyjä. Toisesta työpaikasta menee hurja veroprosentti.
En ole enää mikään nuori nainen joten kaupan kassallekaan tuskin huolitaan.
Eläkekertymäni on vaatimaton.Prismoissa on ainakin jatkuvasti eläkeikäisille kiireapulaisina ja niissä ilta/yö/pyhävuoroissa, joissa on tarvetta lisäkäsille. Eli tuskin olet turhan vanha kassalle.
Taisin ilmaista itseäni vähän huonosti. Tarkoitin, että eläkkeenikin tulee olemaan huono. En kyllä usko että minua pidetään töissä esim 67-vuotiaaksi. Hyvä jos 55-vuotiaaksi saa työskennellä. Kunta-alalla kaikki työkaverit alkavat olemaan todella nuoria. Tällä hetkellä itse olen plus nelikymppinen.
Kunnalta jäin minäkin eläkkeelle. Kannattaa varautua, ainakin jos on sinkku. Parasta olisi, jos olisi sen hyvän miehen nuorena löytänyt. Mutta kun ei. Eläke on tosiaan pieni, toki sen tiesi ennen jää,mistäkin. Mutta kun se on konkreettista, että pienellä tuolla summalla maksat kaiken. yksin. Vaikka on ollut yli 45 vuotta työelämässä ilman muita taukoja kuin 9 kk:n äitiysloma. Olen kuitenkin onnellinen tästä vapaudesta, köyhä (ja sairaskin) mutta suht onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Miten voi tulla käteen noin vähän. Mä oon lähihoitaja ja aloituspalkkakin oli jo hieman yli 2000 euroa. Ihan käsittämättömän vähän jää kyllä käteen sulla.
En mäki taju mistä 1500sta ihmiset puhuu täällä. Yli 1900 on vähintään käteen. Mun läheinen on myös lähihoitaja ja hänellä on riittävästi rahaa. Miten on mahdollista ettei semmonen palkka riittä. En missään nimessä usko että ap ei tuhla rahaa turhaan. Mä olen ihan hyvin pärjänyt siivoojan palkallaki aikasemmin.
Kyllä pk-seudullakin pystyy elämään nuukasti, mutta kuten todettu se vaatii tinkimistä. Mä jätin kampaajalla käynnit, muutin halvimpaan yksiöön, käyn ruokajonoissa aina kun vain ehdin (kiitokset Hurstille!), osta ainoastaan tarpeeseen ja mielellään yritän ensin katsella lahjoitettavia..
Kulkuneuvoina toimii pyörä ja skootteri. Julkiset pysähtyy lähes täysin tiettynä aikana vuorokaudesta jonka takia en voi laskeutua pelkästään niiden varaan.
Täällä on vähän väliä ollut näitä aloituksia joissa on kerrottu mistä saat lisätienestiä. Kannattaa olla kuulolla, sillä lista näytti olleen todella kattava ;)