ikinä ei ole rahaa ostaa mitään ylimääräistä, kaikki menee mitä tulee vaikka käy töissä! (lähihoitaja olen)
En ikinä osta mitään turhaa, vaan pelkkää tarpeellista. Suuriin hankintoihin ei kuitenkan koskaan ole varaa. Kauhea stressi koko ajan miten saa palkan riittämään koko kuuksi..
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Same. Maanantaina tulee tili ja tililläni on tällä hetkellä 1,39 e. Kaverille velkaa 15 e ja luottokortille yli 3000 e. Vttu.
No kuule se luottokorttilasku on ihan itse aiheutettu, ei ole mikään välttämätön kulu. Olet elänyt yli varojesi.
Itselläkin oli aikoinaan nettopalkka 1250 euroa ja sain kyllä siitäkin säästöön useamman satasen kuussa. Sanomattakin selvää, että autoa ei ollut ja ruuan tein itse. Pienellä palkalla joutuu aika tarkkaan priorisoimaan.
Paljonko tuosta 1250e tarkalleen säästit kuussa ja mitkä oli muut kulut?
Vastike oli 150 (mies maksoi asuntolainan)
Ruoka 200
Liikkumiseen ei mennyt rahaa, kuljin polkupyörällä
Ulkona syömiset ja baari 100
200 muuhun (puhelin, netti, satunnaiset menot ym)
Vaatteet max 50 eVakuutuksia ei ollut, koska en omistanutkaan tuolloin vielä mitään.
Säästöön pyrin saamaan joka kuukausi 500 e ja kyllä se lähes 100 % aina onnistuikin. Myönnetään, että asumiskulut oli pienet, eikä lapsia vielä tuolloin ollut.
:D
et ole tosissasi? Meuhkaat säästävästi hyvin, mutta et ensikäänteessä tajua sanoa että elät miehen siivellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Same. Maanantaina tulee tili ja tililläni on tällä hetkellä 1,39 e. Kaverille velkaa 15 e ja luottokortille yli 3000 e. Vttu.
No kuule se luottokorttilasku on ihan itse aiheutettu, ei ole mikään välttämätön kulu. Olet elänyt yli varojesi.
Itselläkin oli aikoinaan nettopalkka 1250 euroa ja sain kyllä siitäkin säästöön useamman satasen kuussa. Sanomattakin selvää, että autoa ei ollut ja ruuan tein itse. Pienellä palkalla joutuu aika tarkkaan priorisoimaan.
Ruoka 200
Vaatteet max 50 eVakuutuksia ei ollut, koska en omistanutkaan tuolloin vielä mitään.
Säästöön pyrin saamaan joka kuukausi 500 e ja kyllä se lähes 100 % aina onnistuikin. Myönnetään, että asumiskulut oli pienet, eikä lapsia vielä tuolloin ollut.
et ole tosissasi? Meuhkaat säästävästi hyvin, mutta et ensikäänteessä tajua sanoa että elät miehen siivellä?
Itseasiassa tämä pienituloinen "säästäjä" säästää vieläkin enemmän, jos asunto on molempien nimissä ja kovatuloinen mies kuolettaa lainaa molempien puolesta. Ja saahan sen ilman sitäkin tasinkona aikanaan, jos sukset menee ristiin. Ruokakulutkin on pienet, kun itse maksaa ne perunat sipulilla ja mies sisäfileet viineineen. :D
500 pystyy kaikki säästämään jopa toimeentulotuesta!
Itse saan siivoojana n. 1500e käteen. Ihan hyvin riittää, kun vuokra ja laskut yht. 800e. Saan säästöön rahaa ja ei tarvi ruuasta kitsastella. Sanomattakin selvää että kuljen pyörällä, minulla ei ole lapsia, eikä koiraa tai kallista harrastusta. Tiedän että niiden kanssa menisi talous liian tiukille eli korkeintaan hommaan jossain vaiheessa pienen lemmikin. Lisäksi leikkaan hiukset itse sekä kerään marjoja ja sieniä pakkaseen. En osta mitään osamaksulla tai omista luottokorttia. Panostan ylinmääräiset rahani matkailuun sekä omaan ja kotini viihtyvyyteen. Pienellä palkalla pitää elää valitettavasti pienesti. Tiedän yhden toisen yhtä pienipalkkaisen, jolla kaksi autoa? ja hevonen ja aina saa kuunnella köyhän itkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka 200
Samaa nauroin! Kyllähän siinä säästää kun vakuutukset ja asumisen maksattaa muilla.
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi vaan, että lähihoitajan aloituspalkka ei kaikkialla Suomessa ole yli 2000 €, kuten osa väittää. Helsingissä ehkä.
Itse työskentelen Keski-Suomessa, aloituspalkka oli alle 1900 € muutama vuosi sitten. Vieläkään en saa ikälisiä, peruspalkkani on noussut yleisten korotusten vuoksi, ollen nyt 1950 €. Epäsäännöllinen 3-vuorotyö, lisät tulee tietty päälle. Käteen jää lisistä riippuen noin 1700-1900 €/kk.
Ja vaikka palkka olis pieni, ei välttämättä saa automaattisesti mitään asumislisiä, kuten täällä ohjeistetaan. Jos on omistusasunto, kuten itsellä pieni kt-asunto, josta maksan lainan lisäksi vastiketta, asumismenot vie nyt aika tasan puolet palkasta. Mitään tukia ei saa tietenkään mistään. Sitten helpottaa, kun laina maksettu.
Mutta pärjään kyllä, kun en ostele juuri mitään. Autoa on kyllä pakko pitää, että pääsen sinne töihin, julkiset ei kulje niin, että epäsäännöllistä 3-vuorotyötä tekevä pääsisi sillä töihinsä. Auton pito on kallista, bensoineen ja huoltoineen ym. nielee keskimäärin 300 €/kk.
Niin, koska Keski-Suomessa asumiskulut ovat ihan eri luokkaa kun pääkaupunkiseudulla. Ei voi tulla kellekään yllätyksenä, että Suomessa palkat on etenkin kunta-alalla, mutta myös monella yksityisellä suhteutettu siihen, missä ihminen asuu - kalliilla paikkakunnilla on isommat palkat samasta työstä, jotta todellinen elintaso olisi vastaava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka 200
En elänyt miehen siivellä. Myös mies eli säästäväisesti, asunto oli halpa ja hänen maksama lainanlyhennys oli muistaakseni 300 e kk eli jos olisin maksanut puolet lainasta, olisi mun asumiskulut olleet huimat 150 euroa korkeammat. Säästöön olisin saanut silti useamman satasen kuussa. Mies ei todellakaan maksanut elämääni tuolloin.
Kyllähän parisuhteessa eläminen on kuitenkin aina halvempaa kuin se, että maksaisi kaikki aina yksin, en sitä kiellä. Jos esim. telkkari hajoaa (kerran 10. vuodessa), toinen maksaa siitä puolet. Mutta kyllä silti niillä omilla valinnoilla on suurin vaikutus siihen, jääkö rahaa säästöön vai ei. Kyllä monet on konkurssin partaalla parisuhteesta/avoliitosta huolimatta.
Lähihoitajien äly taas todistettu.
"työskentelen ammatissa johon riittää muutaman vuoden ammattikoulu. Saan palkalla omistusasunnon, auton, kaiken mitä elämiseen tarvitsee, ja elätän vielä lapset päälle. Yhy yhy säästöön ei jää mitään. Paska palkka epäreilu maailma yhy yhy."
Voi kyynel.
Vierailija kirjoitti:
miten saisi lisätienestiä..?
Seksillä
Vierailija kirjoitti:
Ja ajatteles kun tulosi vielä romahtavat kun jäät eläkkeelle.
Toisaalta eläkkeellä ollessa on aikaa pohtia ja järkeistää talouttaan. Työ uuvuttaa ja jos vielä perhe, en ihmettele ap tilannetta.
Muistissa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä osta mitään turhaa, vaan pelkkää tarpeellista. Suuriin hankintoihin ei kuitenkan koskaan ole varaa. Kauhea stressi koko ajan miten saa palkan riittämään koko kuuksi..
Mihin kaikkeen palkkasi pitäisi mielestäsi riittää? Lähihoitaja tienaa kyllä suhteellinen hyvin Suomessa, kun huomioi helpon työllistymisen ja lyhyen koulutuksen. Virossa tienaisit 500 e/kk ja ruoka on siellä lähes yhtä kallista.
Meilläkin juomavesi on maistunut eilisestä asti kakalta, mutta hei, älä valita koska Sudanissa ei ole vettä ollenkaan!
Mitä muuta alentuvaa sinulla olisi tarjota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen miettinyt tätä myös. Ylityöt ovat minun työpaikalla kiellettyjä. Toisesta työpaikasta menee hurja veroprosentti.
En ole enää mikään nuori nainen joten kaupan kassallekaan tuskin huolitaan.
Eläkekertymäni on vaatimaton.
Hei hei, ei verotus ole mitään rakettitiedettä. Jos teet kahta työtä, hanki freelancer-verokortti niin saat saman prosentin molempiin.
Sivutulon veroprosentti on korkeampi seuraavasta syystä, esimerkki yksinkertaisilla luvuilla:
Jos päätoimen palkkasi vuodessa on 20 000, maksat siitä veroa 10%, eli 2000 €. Teet sivutoimena lisää 2000 €, maksat siitä veroa 20% eli 400 €.
Kokonaisveroprosenttisi on siis 2400/22000*100 = pyöristettynä 11%. Kokonaisverotuksesi ei siis ole noussut juurikaan.
Freelancer-kortilla taas 22000 vuositulolla molemmissa toimissa on veroprosentti tuon 11%.
Muistakaa myös, että jos on epäsäännölliset tulot, verotus kannattaa tarkistaa aina loppuvuotta kohti. Jos olet tienannut vähemmän kuin alkuvuoden kortissa on arvioitu, saat pienemmän veroprosentin loppuvuodeksi. Jos enemmän, kannattaa nyt maksaa kuukausittain vähän lisäveroa sen sijaan, että maksaa jäännösveroa isompana könttäsummana ensi vuonna. Verot on joka tapauksessa maksettava tulojen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Sama ongelma. Helsingissä asun.
Valintojen maailma. Niin kauan kun asuu Helsingissä, on turha vinkua ettei rahat riitä.
Yleensä täällä saa kuulla että työttömien, jotka ovat ehkäpä vielä syntyperäisiä Helsinkiläisiä ja joilla on koko elämä ja perhe pääkaupunkiseudulla tulisi muuttaa korpeen toiselle puolelle maata koska työtön ei saa elää pk-seudulla, oma vika kun rahat eivät riitä.
Nyt onkin sitten muutettava töissäkäyvänä pois Helsingistä! Ihan mahtavaa! Muita neuvoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen miettinyt tätä myös. Ylityöt ovat minun työpaikalla kiellettyjä. Toisesta työpaikasta menee hurja veroprosentti.
Ei mene jos tekee yhden vuositulorajan verokortilla. Mulla on ajoittain kaksi, menneinä vuosina kolme, työnantajaa. Yksi saa tiedot veroprosentistani suoraan verottajalta, toiselle olen toimittanut verokortin. Itse pidän huolta siitä, että vuosituloraja ei ylity ja nostan sitä vuoden puolivälin jälkeen jos näyttää ettei riitä.
Mun päätyö sijoittuu varhaiseen aamuun ja alkuiltaan. Päivällä teen toista työtä silloin kun keikkaa sieltä saan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo, että toisesta työstä menee hurja veroprosenttia on puppua. Toisesta työstä menee isompi ennakonpidätysveroprosentti, joka kyllä tasaantuu lopullisessa verotuksessa.
Ap: n ongelmaan - olet matalapalkka-alalla, jos haluat lisää käyttörahaa sinun pitää tehdä enemmän tunteja TAI opiskella, jotta saat työstä enemmän palkkaa TAI asua edullisesti esim. kimppakämpässä.
Voisitko harkita asuvasi ja tekeväsi töitä muuutaman vuoden esim. Norjassa. Näin saisit säästettyä rahaa omaan asuntoon ja kun palaat Suomeen kerrytät varallisuutta lyhentämällä asuntolainaa. Kun saa kerättyä ulkomailla hyvän pesämunan, lyhennyserä on pieni. Suomessa varmasti saat kyllä lainaa, mutta ilman pesämunaa lainan lyhennyserä on iso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Sama ongelma. Helsingissä asun.
Valintojen maailma. Niin kauan kun asuu Helsingissä, on turha vinkua ettei rahat riitä.
Yleensä täällä saa kuulla että työttömien, jotka ovat ehkäpä vielä syntyperäisiä Helsinkiläisiä ja joilla on koko elämä ja perhe pääkaupunkiseudulla tulisi muuttaa korpeen toiselle puolelle maata koska työtön ei saa elää pk-seudulla, oma vika kun rahat eivät riitä.
Nyt onkin sitten muutettava töissäkäyvänä pois Helsingistä! Ihan mahtavaa! Muita neuvoja?
Muu neuvo: älä vingu rahan puutetta.
Eli Suomeksi, muuta halvemmalle paikkakunnalle jos haluat, että rahaa jää enemmän asumisen jälkeen. Tuliko ihan uutena tietona tällainen?
No yleensä palkkataso on ainakin suurinpiirtein tiedossa, kun sinne kouluun menee.
Minusta on hölmöä olettaa, että rahat riittää jatkossa ylimääräiseen, jos opiskelee esim. lähihoitajaksi. Toki tämäkin on mahdollista, esim. jos ei tee lapsia ja asumismuoto on edullinen. Aika monet kuitenkin tekee lapsia/haluavat asua vähän kalliimmassa asunnossa kuin joku solu.
Ongelma on se, että suomalaiset ovat niin tasa-arvoisia, että kaikkien pitäisi mielestään päästä samaan elintasoon siitä huolimatta mitä työtä tekee. Ja tietysti mielellään heti 18- vuotiaana, kun kotoa pois muuttaa.
Se vaan nyt on niin, että jostain työstä vaan maksetaan enemmän ja siten se mahdollistaa parempaan ellämäntyyliin. Jos haluaa parempaa, niin pitäisi nähdä vaivaa sen eteen.
Vierailija kirjoitti:
No yleensä palkkataso on ainakin suurinpiirtein tiedossa, kun sinne kouluun menee.
Minusta on hölmöä olettaa, että rahat riittää jatkossa ylimääräiseen, jos opiskelee esim. lähihoitajaksi. Toki tämäkin on mahdollista, esim. jos ei tee lapsia ja asumismuoto on edullinen. Aika monet kuitenkin tekee lapsia/haluavat asua vähän kalliimmassa asunnossa kuin joku solu.
Myös sijoittaminen toimii, tosin tarvitsee aikaa.
Asumistukea saa omistusasuntoon, vastikkeen osuuteen. Itse sain jopa velattomaan vielä tänä vuonna, ollessani opiskelija.