ikinä ei ole rahaa ostaa mitään ylimääräistä, kaikki menee mitä tulee vaikka käy töissä! (lähihoitaja olen)
En ikinä osta mitään turhaa, vaan pelkkää tarpeellista. Suuriin hankintoihin ei kuitenkan koskaan ole varaa. Kauhea stressi koko ajan miten saa palkan riittämään koko kuuksi..
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Same. Maanantaina tulee tili ja tililläni on tällä hetkellä 1,39 e. Kaverille velkaa 15 e ja luottokortille yli 3000 e. Vttu.
No kuule se luottokorttilasku on ihan itse aiheutettu, ei ole mikään välttämätön kulu. Olet elänyt yli varojesi.
Itselläkin oli aikoinaan nettopalkka 1250 euroa ja sain kyllä siitäkin säästöön useamman satasen kuussa. Sanomattakin selvää, että autoa ei ollut ja ruuan tein itse. Pienellä palkalla joutuu aika tarkkaan priorisoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko teillä on asumiskulut kuukaudessa? Pyrkisin hankkimaan mahdollisimman edullisen asunnon mahdollisimman läheltä työpaikkaa. Monet maksaa ihan järkyttäviä vuokria. Se on kyllä tosi epäreilua pienituloisia kohtaan... mielestäni yhden ihmisen kohtuullinen asumismenot kuukaudessa on max. 400€. Mieluiten 300€.
Helsingissä ei tuolla hinnalla asu edes kellarikopissa.
Mutta ei kai lähihoitajakaan tienaa 1250e kk netto?
Eli 1500e kk brutto?
Vierailija kirjoitti:
Olette varmaan kaikki jo laittaneet kaikki kulunne paperille ja tehneet kaikki mahdolliset säästötoimet? Miettineet, mitkä oikeasti ovat välttämättömiä ja mitä ilman voi elää? Kilpailuttaneet sähkösopimuksen, tarkistaneet omaan käyttöönen edullisimman puhelinliittymän, miettineet, miten sähköä voi säästää, kilpailuttaneet vakuutukset ja mahdolliset lainat, muuttaneet edullisimpaan mahdolliseen asuntoon, käyneet muut kulut tarkalla kammalla läpi ja selvittäneet edullisimman vaihtoehdon/palvelun tarjoajan.
Jos nettopalkka on noin 1500 €/ kk, niin mitäs luulet?
Mitä ihmettä? Miten voi tulla käteen noin vähän. Mä oon lähihoitaja ja aloituspalkkakin oli jo hieman yli 2000 euroa. Ihan käsittämättömän vähän jää kyllä käteen sulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Laskujen jälkeen jäi 243e käteen koko kuukaudeksi. Tulee taas peruna ja sipuli tutuksi ja jätän lääkkeet hakematta.
MyyjäOn kyllä aika niukasti. Miten syöt nuo onko paistetut perunat ja paistettu sipuli siis ruokana joka päivä?
Melkein. Tomaattimurskan, tölkkipapujen tai halvimpien pakastevihannesten kanssa. Töissä näkkäriä ja kurkkua, aamuisin puuroa ja mustikoita. Väliin syön -60% löytöjä. Onneks on kuivattuja sieniä nyt ja pakkanen täynnä marjoja. Sieniä yritin myydäkkin kun kävin keräämässä mutta ei mennyt kaupaksi niin kuivatin kaikki.
Palkka käteen 1241e ja siitä pois vuokra, vesi, sähkö, puhelin, bussikortti ja sairaalalasku niin jäi toi pari sataa. Kannattaa herätä ensi yönäkin 3.30 ja lähteä töihin. Motivoi todella.
Miksi et saa asumistukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Same. Maanantaina tulee tili ja tililläni on tällä hetkellä 1,39 e. Kaverille velkaa 15 e ja luottokortille yli 3000 e. Vttu.
No kuule se luottokorttilasku on ihan itse aiheutettu, ei ole mikään välttämätön kulu. Olet elänyt yli varojesi.
Itselläkin oli aikoinaan nettopalkka 1250 euroa ja sain kyllä siitäkin säästöön useamman satasen kuussa. Sanomattakin selvää, että autoa ei ollut ja ruuan tein itse. Pienellä palkalla joutuu aika tarkkaan priorisoimaan.
Ei 3000 luottokorttivelkaa tarvitse lyhentää kuin luokkaa 100e kuussa eli jos pitäisi jäädä useampi satanen 1250 palkasta säästöön - vaikka 400 - niin vieläkin voi säästää 300! Mutta ainoa vaan ettei tuosta 1250e palkasta säästellä useamman satasen summia. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko teillä on asumiskulut kuukaudessa? Pyrkisin hankkimaan mahdollisimman edullisen asunnon mahdollisimman läheltä työpaikkaa. Monet maksaa ihan järkyttäviä vuokria. Se on kyllä tosi epäreilua pienituloisia kohtaan... mielestäni yhden ihmisen kohtuullinen asumismenot kuukaudessa on max. 400€. Mieluiten 300€.
Asuu kyllä jos kaupungin vuokra-asunto kelpaa. Kaksiot noin 580€. Kahdelle asujalle se tekee 290€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Laskujen jälkeen jäi 243e käteen koko kuukaudeksi. Tulee taas peruna ja sipuli tutuksi ja jätän lääkkeet hakematta.
MyyjäMinäkin osa-aikainen kassamyyjä, mutta kyllä mulla menee säästöön joka kuukausi 500-600€.
En tuhlaa, mutta en myöskään kituuta.
Itse olen lähihoitaja. Miehen kanssa törmäämme saman verran, minä hieman enemmän. Yhdessä säästämme noin 500-600euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Miten voi tulla käteen noin vähän. Mä oon lähihoitaja ja aloituspalkkakin oli jo hieman yli 2000 euroa. Ihan käsittämättömän vähän jää kyllä käteen sulla.
Tätä minäkin jäin ihmettelemään. Ilmeisesti Ap tekee töitä osa-aikaisena.
Jos tulot ovat noin alhaiset, Ap on oikeutettu asumistukeen ja mahdollisesti myös toimeentulotukeen, ja jos on lapsia, niistä saa tukia hyvin.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko tuosta 1250e tarkalleen säästit kuussa ja mitkä oli muut kulut?
Miljardeja Suomella kuitenkin riittää ulkomaalaisille jaettaviksi. Jopa velaksi otetaan. Voi kun olisi omalle ahkeralle ja kunnolliselle kansalle!
Tiedoksi vaan, että lähihoitajan aloituspalkka ei kaikkialla Suomessa ole yli 2000 €, kuten osa väittää. Helsingissä ehkä.
Itse työskentelen Keski-Suomessa, aloituspalkka oli alle 1900 € muutama vuosi sitten. Vieläkään en saa ikälisiä, peruspalkkani on noussut yleisten korotusten vuoksi, ollen nyt 1950 €. Epäsäännöllinen 3-vuorotyö, lisät tulee tietty päälle. Käteen jää lisistä riippuen noin 1700-1900 €/kk.
Ja vaikka palkka olis pieni, ei välttämättä saa automaattisesti mitään asumislisiä, kuten täällä ohjeistetaan. Jos on omistusasunto, kuten itsellä pieni kt-asunto, josta maksan lainan lisäksi vastiketta, asumismenot vie nyt aika tasan puolet palkasta. Mitään tukia ei saa tietenkään mistään. Sitten helpottaa, kun laina maksettu.
Mutta pärjään kyllä, kun en ostele juuri mitään. Autoa on kyllä pakko pitää, että pääsen sinne töihin, julkiset ei kulje niin, että epäsäännöllistä 3-vuorotyötä tekevä pääsisi sillä töihinsä. Auton pito on kallista, bensoineen ja huoltoineen ym. nielee keskimäärin 300 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuu kyllä jos kaupungin vuokra-asunto kelpaa. Kaksiot noin 580€. Kahdelle asujalle se tekee 290€.
Niin, ja kaupungin vuokra-asunto tunnetusti järjestyy hetkessä kaikille halukkaille.
Itse olen myös hoitaja ja jos tekee aamupainotteisesti töitä eikä juurikaan/lainkaan pyhiä niin ei paljon käteen jää. Sama varmaan kaupan alalla. Pyhätöistä ja yövuoroista nettoaa ihan hyvin, mutta sit saa heittää hyvästi muulle elämälle. Ja ylipäänsä on naurettavaa että jos ihminen tekee 35-45 tuntista työviikkoa niin sillä palkalla ei elä. Yhteiskunnassa on silloin jotain vikaa jos työ ei elätä. Ei mikään ihme että pummailu ja tuilla eläminen kiinnostaa. Itsekään en pystyisi yksin kolmea lastani kunnialla elättämään. Onneksi miehellä on parempi palkka ja pärjätään kun vähän katsotaan mitä ostetaan.
Itselläni on nettopalkka n.1600e. Silti saa muutaman satasen kuussa säästöön. Ei tässä mitään luksusta hankita mutta kyllä näillä pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Sama ongelma. Helsingissä asun.
Valintojen maailma. Niin kauan kun asuu Helsingissä, on turha vinkua ettei rahat riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko tuosta 1250e tarkalleen säästit kuussa ja mitkä oli muut kulut?
Vastike oli 150 (mies maksoi asuntolainan)
Ruoka 200
Liikkumiseen ei mennyt rahaa, kuljin polkupyörällä
Ulkona syömiset ja baari 100
200 muuhun (puhelin, netti, satunnaiset menot ym)
Vaatteet max 50 e
Vakuutuksia ei ollut, koska en omistanutkaan tuolloin vielä mitään.
Säästöön pyrin saamaan joka kuukausi 500 e ja kyllä se lähes 100 % aina onnistuikin. Myönnetään, että asumiskulut oli pienet, eikä lapsia vielä tuolloin ollut.