Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ikinä ei ole rahaa ostaa mitään ylimääräistä, kaikki menee mitä tulee vaikka käy töissä! (lähihoitaja olen)

Vierailija
09.10.2018 |

En ikinä osta mitään turhaa, vaan pelkkää tarpeellista. Suuriin hankintoihin ei kuitenkan koskaan ole varaa. Kauhea stressi koko ajan miten saa palkan riittämään koko kuuksi..

Kommentit (199)

Vierailija
81/199 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin lähihoitaja ja kanssani asuu mies, joka oli opiskelija -> masentui -> ei käynyt koulussa, menetti tuet ja ei saanut töitä. Tyhmänä annoin hänen hoitaa raha-asiat -> molemmat ulosotossa ja saatiin häätö. En jaksa avautua, miten kaikki tähän pisteeseen meni, mutta pysyimme yhdessä ja nyt arki on yhtä taistelua. Käydään lähikaupassa ja ostetaan paljon -60 ruokaa. Muita säästövinkkejä ei ole, kun ainoa missä voi säästää on ruoka. Emme osta vaatteita tai tavaraa, 2 euron suihkusaippua on jo luksusta. Joskus viikkoa ennen palkkaa joudun varastamaan töistä vessapaperia, kun tilillä vaan 30 senttiä. Luojan kiitos, kohta hän saa jotain tukia, kun minun palkasta ulosoton ja pakollisten maksujen (vuokra,sähkö, bussikortti) ei jää kuin joku 200 euroa. Meillä kolme kissaa ja me kaksi, kissoista en luovu, masennumme molemmat jos niin tekisimme.  Onneksi ei ole lapsia, tällä palkalla ja vaatimuksilla töissä ei jaksaisi.

Vierailija
82/199 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaapa te kaikki rahanpuutetta valittavat tilikirja. Monet pankit jakavat niitä ihan ilmaiseksi, mutta tavallinen ruutuvihko tai hienommin exel-taulukkokin käy. Pankaa ylös joka ikinen pienikin ostos, älkää fuskatko, sillä siten petätte vain itseänne. Kun takana on muutama kuukausi kirjanpitoa, niin sitten vain tarkasti tutkimaan menoja ja miettimään, oliko se välttämätön ostos. Niistä pienistä menoista, kahvikupillisista, suklaapatukoista jne. kertyy yllättävän nopeasti melkoinen summa. Tupakkaahan te ette tietenkään polta, ettehän? Jos, niin siihen uppoaa uskomaton määrä rahaa kuukaudessa. Ja kai teidän alkoholinkäyttönne on minimissä tai peräti nollassa. Eikö? Sekin on hupaa rahapussille. Ja vielä yksi vähän vanhemman ihmisen ohje: älkää maksako kortilla, vaan hakekaa käteistä rahaa, jolla maksatte. Korttia on niin helppo vilauttaa maksupäätteelle, mutta harva hahmottaa oikeasti, paljonko rahaa meni, koska moni ei ota edes kuittia. Kirjanpitoa varten kannattaa aina kerätä kuitit talteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/199 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa pois sieltä Helsingistä. Missään muualla tuollainen rahatilanne ei kuulosta mahdolliselta, ellei sinulla sitten ole velkaa, jota joka kuukausi maksat pois suuria summia. Olen osa-aikatyötä tekevä lähihoitaja, joka ostaa mitä mieleen juolahtaa ja rahaa jää silti säästöön joka kuukausi.

Vierailija
84/199 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin lähihoitaja ja kanssani asuu mies, joka oli opiskelija -> masentui -> ei käynyt koulussa, menetti tuet ja ei saanut töitä. Tyhmänä annoin hänen hoitaa raha-asiat -> molemmat ulosotossa ja saatiin häätö. En jaksa avautua, miten kaikki tähän pisteeseen meni, mutta pysyimme yhdessä ja nyt arki on yhtä taistelua. Käydään lähikaupassa ja ostetaan paljon -60 ruokaa. Muita säästövinkkejä ei ole, kun ainoa missä voi säästää on ruoka. Emme osta vaatteita tai tavaraa, 2 euron suihkusaippua on jo luksusta. Joskus viikkoa ennen palkkaa joudun varastamaan töistä vessapaperia, kun tilillä vaan 30 senttiä. Luojan kiitos, kohta hän saa jotain tukia, kun minun palkasta ulosoton ja pakollisten maksujen (vuokra,sähkö, bussikortti) ei jää kuin joku 200 euroa. Meillä kolme kissaa ja me kaksi, kissoista en luovu, masennumme molemmat jos niin tekisimme.  Onneksi ei ole lapsia, tällä palkalla ja vaatimuksilla töissä ei jaksaisi.

Siis eihän luottotiedottomuus ja vähävaraisuus tarkoita aina huonoa omistajaa. Me ollaan käytetty koiria Viron puolella hoidettavana. Ollaan saatu säästöillä maksettua hoidot jotka on reilusti halvempia mitä täällä. Ainoastaan rokotukset teetetään täällä Suomen päässä, vaikka mun tuttu sanoi tekevänsä ne kanssa Viron päässä kun menee käymään sukulaisillaan. Viimeksi suomalainen ELL ihasteli kenellä oltiin käyty kun oli niin hienosti sujunut operaatio ja siististi parantunut leikkaushaava ;)

Vierailija
85/199 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuo ylimääräisen ostamattomuushan hyvä juttu. Etkö lukenut eilistä ilmastoraporttia? Kaikki ylimääräinen kulutus pois.

Lässyn lää. Sillä ei ole mitään merkitystä jos yksi suomalainen luopuu kaikesta ilmaston hyväksi ja samaan aikaan Intia ja Amerikka jatkavat saastuttamista.

Vierailija
86/199 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankkikaapa te kaikki rahanpuutetta valittavat tilikirja. Monet pankit jakavat niitä ihan ilmaiseksi, mutta tavallinen ruutuvihko tai hienommin exel-taulukkokin käy. Pankaa ylös joka ikinen pienikin ostos, älkää fuskatko, sillä siten petätte vain itseänne. Kun takana on muutama kuukausi kirjanpitoa, niin sitten vain tarkasti tutkimaan menoja ja miettimään, oliko se välttämätön ostos. Niistä pienistä menoista, kahvikupillisista, suklaapatukoista jne. kertyy yllättävän nopeasti melkoinen summa. Tupakkaahan te ette tietenkään polta, ettehän? Jos, niin siihen uppoaa uskomaton määrä rahaa kuukaudessa. Ja kai teidän alkoholinkäyttönne on minimissä tai peräti nollassa. Eikö? Sekin on hupaa rahapussille. Ja vielä yksi vähän vanhemman ihmisen ohje: älkää maksako kortilla, vaan hakekaa käteistä rahaa, jolla maksatte. Korttia on niin helppo vilauttaa maksupäätteelle, mutta harva hahmottaa oikeasti, paljonko rahaa meni, koska moni ei ota edes kuittia. Kirjanpitoa varten kannattaa aina kerätä kuitit talteen.

Sepä se. Olin aikanaan kuukauden saikulla rikkoutuneen jalan takia, ja käytännössä neljän seinän sisässä tuo sairasloma tuli vietettyä, koska en jaksanut konkata turhia ylimääräisiä reissuja keppien kanssa.

Tuolta kuukaudelta jäi 300€ enemmän rahaa yli, kuin mitä normaalisti jäi. Ihan vaan kun ei päässyt ostamaan niitä pahvimukikahveja, suklaapatukoita ja milloin mitäkin heräteostoksia.

Oli aika silmiäavaava kokemus siitä, miten pienistä ostoksista kertyy lopulta iso summa.

Vierailija
87/199 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis annoit masentuneen työttömän miehen käyttää sinun palkkasi miten halusi? No todella tyhmä olitkin.

Vierailija
88/199 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian pihiksikään ei kannata heittäytyä :D

Vierailija
89/199 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Same. Maanantaina tulee tili ja tililläni on tällä hetkellä 1,39 e. Kaverille velkaa 15 e ja luottokortille yli 3000 e. Vttu.

No kuule se luottokorttilasku on ihan itse aiheutettu, ei ole mikään välttämätön kulu. Olet elänyt yli varojesi.

Itselläkin oli aikoinaan nettopalkka 1250 euroa ja sain kyllä siitäkin säästöön useamman satasen kuussa. Sanomattakin selvää, että autoa ei ollut ja ruuan tein itse. Pienellä palkalla joutuu aika tarkkaan priorisoimaan.

Paljonko tuosta 1250e tarkalleen säästit kuussa ja mitkä oli muut kulut?

Vastike oli 150 (mies maksoi asuntolainan)

Ruoka 200

Liikkumiseen ei mennyt rahaa, kuljin polkupyörällä

Ulkona syömiset ja baari 100

200 muuhun (puhelin, netti, satunnaiset menot ym)

Vaatteet max 50 e

Vakuutuksia ei ollut, koska en omistanutkaan tuolloin vielä mitään.

Säästöön pyrin saamaan joka kuukausi 500 e ja kyllä se lähes 100 % aina onnistuikin. Myönnetään, että asumiskulut oli pienet, eikä lapsia vielä tuolloin ollut.

Minun mielestäni on turha alapeukutella tätä ja syyttää miehen rahoilla elämisestä.

Esim. minä opiskeluaikana seurustelin ja asuin omassa vuokrasunnossa, ja sain opintotukea ja asumistukea maksimimäärän. Tein ohessa myös töitä. En siis asunut poikaystäväni kanssa yhdessä. Oltuani muutaman vuoden töissä toisessa kaupungissa muutimne yhteen ja poikaystävä osti oman asunnon. Hän oli ollut hyväpalkkaisessa työssä siinä vaiheessa jo monta vuotta. Maksoin puolikkaan vastikkeen ja sain säästettyä rahaa reilusti. Myöhemmin erosimme, ostin asunnon ja tapasin nykyisen mieheni. Lyhensin asuntoani ja mies pystyi säästämään rahaa maksamalla puolikkaan vastikkeen. Nyt 45-vuotiaina meillä on lapset ja talo maksettu. Näin myös varmasti ex-poikaystävällä.

Omassa tuttavapiirissäni ne, jotka eivät ole muuttaneet puolison kanssa yhteen opiskeluaikana tai pahimnassa alkaneet leikkiä kotia kesken opiskelujen eli hankkia lapsia ovat varakkaimpia. Niillä, jotka perustivat perheen oltuaan 5-10 vuotta työelämässä on pienimmät lainat. Ne, jotka ovat maltillisesti asuneet pienessä asunnossa ja säästäneet rahaa ennen perheen perustamista eivät elä kädestä suuhun.

Niin, lähes nelikymppisenä perheen perustaminen? Itse miehenä olin vuoden armeijassa ja päälle 7 vuotta yliopistossa, siihen 10 vuotta työuraa päälle niin ikää oli 37v. Toki se on mahdollista päästä kohtuu nopeasti velattomaksi jos malttaa elää noin, mutta ainakin itse elin elämääni 20-40 vuotiaan sen verran kuin palkasta asuntolainan ja perheen kulujen jälkeen jäi. 60 vuotiaana on _kuitenkin_ rahaa elämiseen, aivan toiseen malliin kuin 30v ruuhkavuosissa.

Vierailija
90/199 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Same. Maanantaina tulee tili ja tililläni on tällä hetkellä 1,39 e. Kaverille velkaa 15 e ja luottokortille yli 3000 e. Vttu.

No kuule se luottokorttilasku on ihan itse aiheutettu, ei ole mikään välttämätön kulu. Olet elänyt yli varojesi.

Itselläkin oli aikoinaan nettopalkka 1250 euroa ja sain kyllä siitäkin säästöön useamman satasen kuussa. Sanomattakin selvää, että autoa ei ollut ja ruuan tein itse. Pienellä palkalla joutuu aika tarkkaan priorisoimaan.

Ruoka 200

Vaatteet max 50 e

Säästöön pyrin saamaan joka kuukausi 500 e ja kyllä se lähes 100 % aina onnistuikin. Myönnetään, että asumiskulut oli pienet, eikä lapsia vielä tuolloin ollut.

Minun mielestäni on turha alapeukutella tätä ja syyttää miehen rahoilla elämisestä.

Esim. minä opiskeluaikana seurustelin ja asuin omassa vuokrasunnossa, ja sain opintotukea ja asumistukea maksimimäärän. Tein ohessa myös töitä. En siis asunut poikaystäväni kanssa yhdessä. Oltuani muutaman vuoden töissä toisessa kaupungissa muutimne yhteen ja poikaystävä osti oman asunnon. Hän oli ollut hyväpalkkaisessa työssä siinä vaiheessa jo monta vuotta. Maksoin puolikkaan vastikkeen ja sain säästettyä rahaa reilusti. Myöhemmin erosimme, ostin asunnon ja tapasin nykyisen mieheni. Lyhensin asuntoani ja mies pystyi säästämään rahaa maksamalla puolikkaan vastikkeen. Nyt 45-vuotiaina meillä on lapset ja talo maksettu. Näin myös varmasti ex-poikaystävällä.

Omassa tuttavapiirissäni ne, jotka eivät ole muuttaneet puolison kanssa yhteen opiskeluaikana tai pahimnassa alkaneet leikkiä kotia kesken opiskelujen eli hankkia lapsia ovat varakkaimpia. Niillä, jotka perustivat perheen oltuaan 5-10 vuotta työelämässä on pienimmät lainat. Ne, jotka ovat maltillisesti asuneet pienessä asunnossa ja säästäneet rahaa ennen perheen perustamista eivät elä kädestä suuhun.

Kukaan tervejärkinen ei anna töissäkäyvän  seurustelukumppanin asua puolikkaalla vuokralla omistusasunnossaan.

Vierailija
91/199 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis annoit masentuneen työttömän miehen käyttää sinun palkkasi miten halusi? No todella tyhmä olitkin.

Et huomannut nimelläsi tullutta postia?

Vierailija
92/199 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Miten voi tulla käteen noin vähän. Mä oon lähihoitaja ja aloituspalkkakin oli jo hieman yli 2000 euroa. Ihan käsittämättömän vähän jää kyllä käteen sulla.

Tätä minäkin jäin ihmettelemään. Ilmeisesti Ap tekee töitä osa-aikaisena.

Jos tulot ovat noin alhaiset, Ap on oikeutettu asumistukeen ja mahdollisesti myös toimeentulotukeen, ja jos on lapsia, niistä saa tukia hyvin. 

Ööh,mitä tukia? 100e per lapsi lapsilisä,asumistuki vähän isompi kun on lapsia. Siinäpä se. Toimeentulotukea tuskin saa.

Vierailija
93/199 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka 200

Vaatteet max 50 e

:D

et ole tosissasi? Meuhkaat säästävästi hyvin, mutta et ensikäänteessä tajua sanoa että elät miehen siivellä?

Itseasiassa tämä pienituloinen "säästäjä" säästää vieläkin enemmän, jos asunto on molempien nimissä ja kovatuloinen mies kuolettaa lainaa molempien puolesta. Ja saahan sen ilman sitäkin tasinkona aikanaan, jos sukset menee ristiin. Ruokakulutkin on pienet, kun itse maksaa ne perunat sipulilla ja mies sisäfileet viineineen. :D

500 pystyy kaikki säästämään jopa toimeentulotuesta!

yksinasuvan toimeentulotuki on n.491???

Vierailija
94/199 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua todella, todella v—-tuttaa teidän puolesta, jotka teette töitä niin pienellä palkalla, ettei se meinaa riittää elämiseen.

Oon tosi köyhästä taustasta lähtenyt, nykyään ihan ok tulot.

Tekis mieli palkata pimeästi joku lähihoitaja tai kaupan myyjä tekemään vaikka kotini kausisiivoukset. Ei se eläkettä kartuttaisi... mut auton huollon tai uuden pyykkikoneen se vois kustantaa. Teinille kunnon läppärin lukioon. Jotain.

Mulla on ihan oikeasti trauma siitä, kun muistan, millaista oli lapsuudesta jonnekin kolmekymppiseksi. En ikinä unohda sitä jatkuvassa hälytystilassa olemista.

Työttömänä en oo koskaan ollut. Ihan varmasti hirveää sekin, mutta en osaa niin kuvitella niitä fiiliksiä.

Suurin osa entisistä opiskelukavereista pitää elintasoaan itsestään selvänä asiana. No, minä en omaani pidä.

Vierailija
95/199 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään palkkoihin kantaa ottamatta: Suomessa pumpataan verorahoja asuntosijoittajille asumistukien muodossa. Tukien ansiosta vuokratasoa voidaan pitää keinotekoisesti korkealla, mikä korostuu etenkin isoissa opiskelijakaupungeissa ja pääkaupunkiseudulla. Toisaalta asumistuen ansiosta asuntoja ei ole riittävästi kysyntään nähden halutuilla alueilla, kun ne joiden ei oikeasti tarvitsisi asua esim. kaupungin keskustassa korkemmalla vuokralla voivat näin tehdä, kun Kela kuitenkin maksaa viulut. Asumistilanteen ja vuokrien tervehdyttämiseksi koko asumistukijärjestelmä pitäisi lakkauttaa ehkä pois lukien eläkeläisten asumistuet.

Vierailija
96/199 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajuu näitä. 700€ vuokra, laskut+ julkisen matkakortti 150€, ruoka 400-500€/kk = 1150€, säästöön 550€/kk jos jäis palkasta käteen 1800€, 250€/kk jos netto olis 1500€ jne, mihin ihmeeseen se rahaa menee jos ei ole ulosottoja tai osamaksulla kaikkea turhaa ja yksin asuu... itse en ole sitä koskaan ymmärtänyt.  

Vierailija
97/199 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskuvirheitä mut pointti kuitenkin..

Vierailija
98/199 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pienimmistäkin palkoista saa satasia kuussa säästöön. Jos ei saa niin edullisempaa asuntoa, parisuhdetta kulujen jakamiseksi tai kimppakämppää/solua etsimään edes siksi aikaa että saa muutaman tonnin talletustilille ja muutaman tonnin osakkeisiin. Sitten voi sijoittaa joka vuosi ne saamansa osinkotulot takaisin osakkeisiin niin alkaa pikkuhiljaa talouskin helpottaa eikä eläkepäivätkään ahdista. Nythän on tulossa se uusi osaketalletustili piensijoittajia varten joten sitäkin silmälläpitäen kannattaa säästää. Harva niin paljoa tienaa että pelkillä ansiotuloilla elämä olisi kaikissa vaiheissa mielekästä. 

Vierailija
99/199 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajien äly taas todistettu.

"työskentelen ammatissa johon riittää muutaman vuoden ammattikoulu. Saan palkalla omistusasunnon, auton, kaiken mitä elämiseen tarvitsee, ja elätän vielä lapset päälle. Yhy yhy säästöön ei jää mitään. Paska palkka epäreilu maailma yhy yhy."

Voi kyynel.

Raskastava työtä tekevälle jää vahemmän rahaa laskujen jälkeen kuin monelle toimeentuloasiakkaalle - eikö se yhtään riso kaltaistasi "älykköä"?

Suomessa pienituloisten verotus, sosiaaliturvan kannustavuus, vuokrien korkea taso esim. Hesassa verrattuna vaikkapa Berliiniin yms. seikat - todella pielessä, näin tyhmän lähärin mielestä.

Vierailija
100/199 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Laskujen jälkeen jäi 243e käteen koko kuukaudeksi. Tulee taas peruna ja sipuli tutuksi ja jätän lääkkeet hakematta.

Myyjä

Minäkin osa-aikainen kassamyyjä, mutta kyllä mulla menee säästöön joka kuukausi 500-600€.

En tuhlaa, mutta en myöskään kituuta.

Jos osa-aikatyöstä kassalla saa noin paljon säästöön, asut jonkun kanssa ja saat puolitettua kulut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi