ikinä ei ole rahaa ostaa mitään ylimääräistä, kaikki menee mitä tulee vaikka käy töissä! (lähihoitaja olen)
En ikinä osta mitään turhaa, vaan pelkkää tarpeellista. Suuriin hankintoihin ei kuitenkan koskaan ole varaa. Kauhea stressi koko ajan miten saa palkan riittämään koko kuuksi..
Kommentit (199)
Naulan kantaan! Kaikilla on kompetenssia lääkäriksi, lakimieheksi ja ekonomiksi, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Sama homma. Hoitaja, aamuvuoropainotteinen, käteen jää alle 1500.
Olet talkootyöläinen.
Tod.näk. tienaat paremmin käteenjääväksi kun jäät työttömäksi ja tuille ja alat tekemään nykyiseen jopiisi 300lla keikkavuoroja. 300 ei vaikuta tukiin.
Itselläni meni näin.
Hullua, mutta Suomi on nykyään tämmönen. Ainakin stadissa.
Mun palkka on 1900 e netto. Koko ajan teen jotain, monta verkkoa vesissä. Nyt sain provikkapaikalla kirppiksen, vajaa viikon myynti 11 euroa. Otin yhteyttä ja vetosin yh.hon.
Koti on ylimääräisestä irtaimistosta myyty. Kaapissa ei ruokavarastoja säästellä .
Koko kesän poimin nokkosia. Nyt meillä syödään torstaisin pinaattikeittoa ensi kevääseen asti.
Olin heinäkuussa torilla töissä ja osa palkkaani oli myymättömät vihannekset.
Muutaman viikonlopun keräsin käpyjä. Valkaisin ne kloritissa, teen jouluksi kransseja. Materiaali kierrätettyjä. Tähtäimessä tehdä 200 kpl.
Minulla on vuosia ollut 10 banaanilaatikon kiintiö 2 x vuodessa kirppikselle. Tavarat haetaan kotoa, myydään kirppiksellä ja tilitetään puolet. Valtaosa tavaroista saan lahjoituksena. Olen saanut isojakin summia, viimeksi sain alle 100 euroa.
Asuntolaina loppuu joku päivä. Olen jo tottunut pihistämään kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten saisi lisätienestiä..?
Mä olen miettinyt tätä myös. Ylityöt ovat minun työpaikalla kiellettyjä. Toisesta työpaikasta menee hurja veroprosentti.
En ole enää mikään nuori nainen joten kaupan kassallekaan tuskin huolitaan.
Eläkekertymäni on vaatimaton.
Kaupankassoilla istuksii usein meitä jo kulahtaneita vanhoja mammojakin, ei kauneus tai ikä ole mikään pääsylippu ja vaatimus. Mutta samanlaista elämää olen itsekin elänyt eli yhdellä palkalla ei pärjää. Siksipä tuloja tulee kerättyä milloin mistäkin ja kaikki säästöön pahan päivän varalle sillä se paha päivä taatusti tulee jokaiselle jossain vaiheessa. Turha surkutella pieniä tuloja, pitää vaan olla kekseliäs ja löytää ne itselle sopivat tavat tienata lisää. Joskus se voi tarkoittaa vaihtamista toiseen työhön jopa eri alalle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pienimmistäkin palkoista saa satasia kuussa säästöön. Jos ei saa niin edullisempaa asuntoa, parisuhdetta kulujen jakamiseksi tai kimppakämppää/solua etsimään edes siksi aikaa että saa muutaman tonnin talletustilille ja muutaman tonnin osakkeisiin. Sitten voi sijoittaa joka vuosi ne saamansa osinkotulot takaisin osakkeisiin niin alkaa pikkuhiljaa talouskin helpottaa eikä eläkepäivätkään ahdista. Nythän on tulossa se uusi osaketalletustili piensijoittajia varten joten sitäkin silmälläpitäen kannattaa säästää. Harva niin paljoa tienaa että pelkillä ansiotuloilla elämä olisi kaikissa vaiheissa mielekästä.
Jepjep, esim minulla kaikki parin vuoden takaiset osakkeet on tällä hetkellä 1-60 % miinuksella joten ei niillä kovin pian rikastu jos ollenkaan..
Minulla on noin tonnin kuukausipalkka nettona ja sillä pärjään varsin mukavasti. On lemmikki ja vuokra-asunto. Pakollisten menojen jälkeen jää noin 400 € käytettäväksi ruokaan ja koiraan, mutta suurinosa tuosta menee säästörilille eläkettä kartuttamaan. Käyn töissä, enkä ole sossupummi. Minulla ei ole velkaa eikä autoa. Olen laskenut, että saisin raataa per*e ruvella, jotta saisin auton käyttööni jos haluaisin lisäksi syödä jotain. Olen päälle parikymppinen nuorimies ja pidän laiskottelusta, joten lyhyet työpäivät kelpaavat minulle vallan mainiosti ja siitä johtuu minun pieni palkkani.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä osta mitään turhaa, vaan pelkkää tarpeellista. Suuriin hankintoihin ei kuitenkan koskaan ole varaa. Kauhea stressi koko ajan miten saa palkan riittämään koko kuuksi..
Aivan taatusti sulla menee johonkin turhuuteen rahaa turhaan. Parin kuun ajan rehellisesti jokaikinen kulutettu eurosentti exceliin niin valkenee minne ne rahat kuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Sama ongelma. Helsingissä asun.
Valintojen maailma. Niin kauan kun asuu Helsingissä, on turha vinkua ettei rahat riitä.
Ja Helsingissähän ei tarvitse lähihoitajia, kaupan työntekijöitä, siivoajia, lastenhoitajia ym. ?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä nää kommentit, että "mitäs kouluttauduit lähihoitajaksi, oma valinta ja tyydy palkkaasi" on kyllä hanurista. Siis palkkauksessa näkyy se mitä yhteiskunta arvostaa ja arvot. Insinöörien palkkaus perustuu myös histoei
Kenen valinta se sitten olisi? Kyllä nimenomaan palkkaus oli se syy miksi 3 kouluavustajavuoden jälkeen otin lukion fysiikankirjan kauniisti käteen ja hain koneinsinööriopintoihin
Itse teen 9€/päivä, orjatöitä. Pärjään loistavasti. Itselleni on tärkeintä kartuttaa työnantajani varallisuutta. Ei se mitään, vaikka joudun hakemaan Kelasta asumis-ja toimeentulotukea joka kuukausi, pääasia, että työnantajani saa voittoa. Enkä tietenkään kuulu ammattiliittoon. Elämä on ihanaa, kun ei koskaan voi ostaa mitään. Se on ekologista. Kuolee nopeammin pois saastuttamasta ilmakehää, eikä tarvitse maata hiljaiseksi lääkittynä ns. vanhusten "hoivapaikoissa", alimiehitetyn, stressaantuneen ja kielitaidottoman, kylmää puuroa suuhun lappaavan henkilöstön armoilla.
En ymmärrä. Miksi yleensä pitää hankkia jotain "ylimääräistä"? Miksi ei hankita vain sitä, mitä oikeasti tarvitsee? Jos on niin tavaran perään, eikö silloin kannattaisi alkaa opiskella ja hankkia ammatti, jossa tienaa niin paljon, että kykenee ostamaan sen kaiken roinan, jota "tarvitsee"? Jos ei viitsi nähdä vaivaa, ei yleensä saavutakaan mitään. Eikö olisi parempi luopua materialismn kahleista ja tyytyä vähempään. Ei tavarn ostaminen tuo onne kuin lyhyeksi hetkeksi ja taas pitää hankkia jotain uutta.
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi vaan, että lähihoitajan aloituspalkka ei kaikkialla Suomessa ole yli 2000 €, kuten osa väittää. Helsingissä ehkä.
Itse työskentelen Keski-Suomessa, aloituspalkka oli alle 1900 € muutama vuosi sitten. Vieläkään en saa ikälisiä, peruspalkkani on noussut yleisten korotusten vuoksi, ollen nyt 1950 €. Epäsäännöllinen 3-vuorotyö, lisät tulee tietty päälle. Käteen jää lisistä riippuen noin 1700-1900 €/kk.
Ja vaikka palkka olis pieni, ei välttämättä saa automaattisesti mitään asumislisiä, kuten täällä ohjeistetaan. Jos on omistusasunto, kuten itsellä pieni kt-asunto, josta maksan lainan lisäksi vastiketta, asumismenot vie nyt aika tasan puolet palkasta. Mitään tukia ei saa tietenkään mistään. Sitten helpottaa, kun laina maksettu.
Mutta pärjään kyllä, kun en ostele juuri mitään. Autoa on kyllä pakko pitää, että pääsen sinne töihin, julkiset ei kulje niin, että epäsäännöllistä 3-vuorotyötä tekevä pääsisi sillä töihinsä. Auton pito on kallista, bensoineen ja huoltoineen ym. nielee keskimäärin 300 €/kk.
Ja ne lisät ovat ihan yhtä lailla osa palkkaa. Turha inistä ja puhua mistään "peruspalkasta".
Vai pitäisikö minunkin valittaa kun peruspalkkani on vain 1000€/kk mutta käteen tulee lisien ja bonusten jälkeen keskimäärin nelisen tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Same. Maanantaina tulee tili ja tililläni on tällä hetkellä 1,39 e. Kaverille velkaa 15 e ja luottokortille yli 3000 e. Vttu.
No kuule se luottokorttilasku on ihan itse aiheutettu, ei ole mikään välttämätön kulu. Olet elänyt yli varojesi.
Itselläkin oli aikoinaan nettopalkka 1250 euroa ja sain kyllä siitäkin säästöön useamman satasen kuussa. Sanomattakin selvää, että autoa ei ollut ja ruuan tein itse. Pienellä palkalla joutuu aika tarkkaan priorisoimaan.
Ei 3000 luottokorttivelkaa tarvitse lyhentää kuin luokkaa 100e kuussa eli jos pitäisi jäädä useampi satanen 1250 palkasta säästöön - vaikka 400 - niin vieläkin voi säästää 300! Mutta ainoa vaan ettei tuosta 1250e palkasta säästellä useamman satasen summia. :)
Ei tarvitse lyhentää ei, jos haluaa maksaa korkoa. Ymmärrätkö korkoa koron päälle mekanismin?
Uskoisin ymmärtäväni. Tässähän sitä ei ole. Satasen kuukausimaksulla koko kauden korko, tilinhoitomaksu ja minimilyhennys tulee hoidettua. Tämän jälkeen säästäjä voi laittaa helposti 1250 palkasta (1150 luottokorttivelan jälkeen ) vielä 400 euroa säästöön. Sen kun valitsee hyvin niin alkaa kertyä korkoa korolle. Jopa puolessa vuodessa on 3k velka kuitattu, joten lainahan on ihan pilipalilaina lopulta noilla tuloilla.
Mutta oikeastaan miksi tyytyä noin vähään. Parempi on antaa tuo korttilasku suoraan miehelle, joka kuittaa sen kerralla pois. Sitten voi säästää ehkä jopa 1000 euroa tuosta palkasta!
Ennemmin kannattaa maksaa koko summalla luottokorttia pois, kun niiden korot ovat mielettömiä. Todellinen vuosikorko on aika huima kun ottaa tilinhoitomaksunkin huomioon. Joten käytännössä 0-korkoiselle tilille säästäminen on typerää jos on luottokorttivelkaa. Ja itseasiassa moni sijoituskin tuottaa vähemmän mitä luottokorteista joutuu korkoa maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä nää kommentit, että "mitäs kouluttauduit lähihoitajaksi, oma valinta ja tyydy palkkaasi" on kyllä hanurista. Siis palkkauksessa näkyy se mitä yhteiskunta arvostaa ja arvot. Insinöörien palkkaus perustuu myös histoei
Insinöörien palkkaus perustuu sen työn tuottavuuteen.
Vierailija kirjoitti:
miten saisi lisätienestiä..?
Myy persettäs...
"
Vierailija kirjoitti:
Olette varmaan kaikki jo laittaneet kaikki kulunne paperille ja tehneet kaikki mahdolliset säästötoimet? Miettineet, mitkä oikeasti ovat välttämättömiä ja mitä ilman voi elää? Kilpailuttaneet sähkösopimuksen, tarkistaneet omaan käyttöönen edullisimman puhelinliittymän, miettineet, miten sähköä voi säästää, kilpailuttaneet vakuutukset ja mahdolliset lainat, muuttaneet edullisimpaan mahdolliseen asuntoon, käyneet muut kulut tarkalla kammalla läpi ja selvittäneet edullisimman vaihtoehdon/palvelun tarjoajan.
"
-Kyllä, vakuutukset kilpailutetaan joka vuosi ja hyödynnetään aina -50% uuden asiakkaan alennus.
-Sähkö kilpailutetaan joka vuosi, nyt maksaa 3,99c/kwh.
-Puhelimet myös, nyt on DNA:lta vaihtajan tarjous rajattomat puhelut ja data LTE 150Mb 14,90e/kk/24kk
(ovh 34,90eur/kk).
-Lämmitys on pienellä ja takalla lämmitän kun sain hakea tuttavan hakkuujätteitä ja tein niistä puita pari-kolme metriä.
-Pojalle pyörää kytättiin XXL:lstä 2kk että tuli tarjoukseen, säästö 150eur.
-Kiinasta tilaan kaiken pikkutavaran -80% suomen hinnoista.
-Alkot tilataan Saksasta -50% suomen hinnoista.
-Ruokatarjouksia kierretään eri kaupoista.
-Vaateostot ajoitetaan aina alennusmyynteihin.
-Prisman -50% iltatarjous jatkuvassa käytössä.
-Ei lainaa euroakaan, ei koskaan osamaksulla mitään.
-Auto tuore ei korjauksia ja pieni kulutus, oma, ei leasing eikä osamaksulla.
-Tori ja huutonet jatkuvassa käytössä jos jotain on järkevää hankkia käytettynä.
-Ja siellä myyn kaikki lapsilta jääneet pois.
Kirpparilaa tikkoon kaikki sopivat ja siellä myynti kerran vuodessa, eli ei heietetä roskiin mitään rahan arvoista.
-Jätteet lajitellaan, eli mini jätemaksulla mennään.
-Asumiskulut kaikkiaan alle 500e/kk 140m2 omakotitalossa. Ei remontteja.
-Ulkomailla ei ole käyty koskaan.
-Ei rahapelejä, ei tupakkaa yms.
-Kirkosta erottu rahan takia, kuin myös ammattiliitosta(lomaan kassassa).
-yms..yms..
Ja silti keskituloisina ei jää yhtään ylimääräistä.
Ihmettelen millä muut ihmiset elää, velallako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin kaikkeen palkkasi pitäisi mielestäsi riittää? Lähihoitaja tienaa kyllä suhteellinen hyvin Suomessa, kun huomioi helpon työllistymisen ja lyhyen koulutuksen. Virossa tienaisit 500 e/kk ja ruoka on siellä lähes yhtä kallista.
Sillä 500€ pärjää virossa oikeen kivasti. Olettaen että voit asua jossain muualla kun tallinassa. Siellä on asuminen esim. Aikaslailla halvempaa kun soomessa, itellä oli esim viimekuun vastike 25€.(3h+k). Ei se ruokakaan nyt niin kallista ole kun suomessa,pitää vaan tietää mistä ostaa. Veen ja sähkön hinnasta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pienimmistäkin palkoista saa satasia kuussa säästöön. Jos ei saa niin edullisempaa asuntoa, parisuhdetta kulujen jakamiseksi tai kimppakämppää/solua etsimään edes siksi aikaa että saa muutaman tonnin talletustilille ja muutaman tonnin osakkeisiin. Sitten voi sijoittaa joka vuosi ne saamansa osinkotulot takaisin osakkeisiin niin alkaa pikkuhiljaa talouskin helpottaa eikä eläkepäivätkään ahdista. Nythän on tulossa se uusi osaketalletustili piensijoittajia varten joten sitäkin silmälläpitäen kannattaa säästää. Harva niin paljoa tienaa että pelkillä ansiotuloilla elämä olisi kaikissa vaiheissa mielekästä.
Jepjep, esim minulla kaikki parin vuoden takaiset osakkeet on tällä hetkellä 1-60 % miinuksella joten ei niillä kovin pian rikastu jos ollenkaan..
No minulla on salkku reilusti plussilla ja sen lisäksi kokoajan tulee osinkotuottoja.
pop98 kirjoitti:
-Kiinasta tilaan kaiken pikkutavaran -80% suomen hinnoista.
-Alkot tilataan Saksasta -50% suomen hinnoista.
-Ei lainaa euroakaan, ei koskaan osamaksulla mitään.
-Auto tuore ei korjauksia ja pieni kulutus, oma,
-Tori ja huutonet jatkuvassa käytössä jos jotain on järkevää hankkia käytettynä.
Ja silti keskituloisina ei jää yhtään ylimääräistä.
Ihmettelen millä muut ihmiset elää, velallako?
Tuossa jo muutama virhe minkä ootte tehneet.
- Jättäkää tuo kiinakrääsä kokonaan ostamatta , Kazing -> lisää säästöä
-Jättäkää alkoholis kokonaan ostamatta.
-osamaksut kannattaa AINA jos ne ovat kampanjoita ja kuluttomia ja korottomia. Ne kannattaa hyödyntää.
-auton ostaminen käteisellä on pääoman polttamista savuna ilmaan.
-Ja sieltä torilta ja huutonetistäkään ei kannata kokoajan olla ostamassa jotain.
Täällä on joku, joka ei halua lähihoitajia nähtävästi Helsinkiin. Hoh, huvittavaa pärjää kuulemma vain jos lähihoitaja olisi tajunnut olla hankkimatta lapsia ja asuu yksin kaupungin kämpässä tai mielummin jakaen jonkun halvan kaksion jonkun kanssa.