ikinä ei ole rahaa ostaa mitään ylimääräistä, kaikki menee mitä tulee vaikka käy töissä! (lähihoitaja olen)
En ikinä osta mitään turhaa, vaan pelkkää tarpeellista. Suuriin hankintoihin ei kuitenkan koskaan ole varaa. Kauhea stressi koko ajan miten saa palkan riittämään koko kuuksi..
Kommentit (199)
Mä saan hyvän fiiliksen mm raikkaista pussilakanoista.
Arkiaamuisin laitan nauhotteen päälle ja jumppaan sen ääressä. Fillaroin töihin ja menen suihkuun . Fiilis on korkealla.
Näillä saa fiiliksen ylös. Materiaali on kiva omistaa, mutta tosiasiat pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Ja ajatteles kun tulosi vielä romahtavat kun jäät eläkkeelle.
Olen samassa tilanteessa kuin tuo lähihoitaja. Brutto on 1780€ kk. Mihinkään ylimääräiseen ei tosiaan ole varaa. No olen toisaalta oppinut olemaan haluamatta mitään mihin ei ole mitään mahdollisuuksia. Välillä tulee mieleen että vaikka olen nelikymppinen niin olen kuin viikkorahoilla elävä teini josta 100€ kengät tuntuvat tosi kalliilta enkä aikuinen ihminen.
Eläkelaskurin mukaan tipun eläkkeelle siirtyessä köyhyyteen. En todellakaan odota eläkepäiviä koska ne eivät tuo kuin syvän köyhyyden. Tästä 30 000€ asunnosta ei paljoa lohtua ole kun säästöjä ei ole mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mä saan hyvän fiiliksen mm raikkaista pussilakanoista.
Arkiaamuisin laitan nauhotteen päälle ja jumppaan sen ääressä. Fillaroin töihin ja menen suihkuun . Fiilis on korkealla.Näillä saa fiiliksen ylös. Materiaali on kiva omistaa, mutta tosiasiat pöytään.
Kyllähän noista pienistä asioista voi nauttia vilpittömästi mutta vähän katkeran sivumaun tuo jollei kokopäivätyöstä huolimatta ole rahaa mihinkään ylimääräiseen. Olisi edes turvallisuutta että huonolla onnella peräkkäin tulevat isot laskut eivät vie tiliä nollille. Mitä pikavippehin tulee niin suurin osahan niistä on otettu ihan tavallisten menojen maksamiseen. Saa toki ruoka-apua mutta kun joku parin sadan euron vastike tai vakuutusmaksukin voi olla pienituloiselle ylivoimainen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankkikaapa te kaikki rahanpuutetta valittavat tilikirja. Monet pankit jakavat niitä ihan ilmaiseksi, mutta tavallinen ruutuvihko tai hienommin exel-taulukkokin käy. Pankaa ylös joka ikinen pienikin ostos, älkää fuskatko, sillä siten petätte vain itseänne. Kun takana on muutama kuukausi kirjanpitoa, niin sitten vain tarkasti tutkimaan menoja ja miettimään, oliko se välttämätön ostos. Niistä pienistä menoista, kahvikupillisista, suklaapatukoista jne. kertyy yllättävän nopeasti melkoinen summa. Tupakkaahan te ette tietenkään polta, ettehän? Jos, niin siihen uppoaa uskomaton määrä rahaa kuukaudessa. Ja kai teidän alkoholinkäyttönne on minimissä tai peräti nollassa. Eikö? Sekin on hupaa rahapussille. Ja vielä yksi vähän vanhemman ihmisen ohje: älkää maksako kortilla, vaan hakekaa käteistä rahaa, jolla maksatte. Korttia on niin helppo vilauttaa maksupäätteelle, mutta harva hahmottaa oikeasti, paljonko rahaa meni, koska moni ei ota edes kuittia. Kirjanpitoa varten kannattaa aina kerätä kuitit talteen.
Minäkin suosittelen menojen kirjaamista ylös. Tilikirja tai Excel on vaan aika työläs tapa.
Itselläni käytössä Spendee-sovellus. Laitan kaikki menot sinne heti tai säästän kuitin ja näpytän illalla. Sovellus on ilmainen ja sinne voi itse tehdä kategorioita eri menoille. Itse seuraan tarkemmin herkku- ja alkoholiostoksiani. Aika havainnollista, kun kuukauden lopussa näkee, että tässä kuussa onkin mennyt herkkuihin (karkit, sipsit, pullat) 75 euroa. Tai että ravintola- ja kahvilakäynteihin on mennyt liikaa. Ja tämän pohjalta ottaa tavoitteeksi, että summa olisi seuraavan kuun lopussa pienempi. Pari kuukautta vasta ollut käytössä, mutta siitä on ollut suuri apu menojen seurantaan. Olen myös jaksanut merkitä kaikki menot ylös, koska se on niin helppoa. Aikaisemmat yritykset vuosien varrella ovat kariutuneet viikon-parin sisällä aloittamisesta.
Eihän tuo ole ILMAINEN. Maksat sen käytöstä yksityisyytesi ja mainospämmiä vastaan.
Mainosspämmiä ei ole tullut ainakaan vielä. Yksityisyys kyllä kärsii, siitä olen samaa mieltä kanssasi. En sentään ole yhdistänyt sovellusta pankkitiliini, sitä sovellus ehdottaa säännöllisin väliajoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Sama ongelma. Helsingissä asun.
Valintojen maailma. Niin kauan kun asuu Helsingissä, on turha vinkua ettei rahat riitä.
Asuminen on Helsingissä kalliimpaa, kuin muualla Suomessa. Ruoka, joukkoliikenne, vaatteet ja moni muu asia on Helsingissä halvempaa kuin muualla. Kun lasten tulee lähteä lukioon, yliopistoon, ammatillisiin oppilaitoksiin, Helsingistä löytyy opiskelupaikkoja ja nuori voi asua kotona. Valtava säästö. Lääkärit ja sairaalat lähellä. Ei tarvitse lähteä synnyttämään satojen kilometrien päähän. Osta Helsingistä asunto, niin arvo nousee pitkällä aikavälillä. Maalla et saa edes myytyä sitä edullista asuntoa. Taloutta pitää ajatella pitkällä aikavälillä. Helsingissä on mahdollisuus tehdä lisätöitä ja täällä on iltatöitä myös opiskelijoille. Te, jotka sanotte, että muutakaan maalle, ajattelette elämää korkeintaan oman nenänne päähän. Viisas hakeutuu isoihin kaupunkeihin, mutta paras paikka koko elämän kannalta on pääkaupunkiseutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienipalkkainen pk-seudulta hei. Kyllä eri ammattien keskimääräiset palkat on ihan selvitettävissä ennen kuin ammattia valitsee. Jos valitsee ammatin ihan vain jonkin henkkoht ideologian tai kutsumuksen pohjalta, täytyy olla valmis ottamaan vastuuta asiasta, kun ne palkkanauhat sitten näyttää pieniä lukemia.
Niin. Tämä on vain asia jota ei saa ääneen sanoa. Itsekin nuorena olisin kovasti tahtonut toteuttaa unelmaani ja mennä kutsumusammattiin, mutta se olisi tietänyt epävarmoja tuloja, huonoa työllisyyttä ja pientä palkkaa. Sen sijaan menin toiselle alalle joka ei ollut niin houkutteleva mutta töitä riittää ja palkkaus on todella hyvä. Ja kyllä siinä saikin ahkeroida että pääsi viimein niille hyville liksoille.
Lähihoitajien työ on tärkeää ja arvokasta. Mutta kyllä järjen pitäisi sanoa että kun työ ei vaadi kummoista kouluttautumista, palkkaus maksetaan verorahoista ja vastuuta sekä asiantuntijuutta ei vaadita samalla tavalla kuin vaikkapa luotettavan sekä turvallisen sähköverkon tai pystyssä pysyvän tornitalon suunnittelussa, niin ei siitä voi maksaa insinööritason palkkaa.
Se palkka-asia ei tosiaan tule yllätyksenä, palkkataulukot löytyvät netistä ajantasaisina. Ammattia miettiessä on vaan myös mietittävä sitä tulevaa palkkaansa. Itse haaveilin jossain vaiheessaa kampaajan opinnoista, mutta muutin mieleni selvitettyäni alan palkkatason.
Jos palkka on kestämättömän pieni, niin reippaasti miettimään jatko-opintoja tai alan vaihdosta. Ainakin tietämäni lähihoitajat pk-seudulla saavat mukavasti keikkatöitä, joiden avulla voisi rahoittaa esimerkiksi juurikin sen opiskeluajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valintojen maailma. Niin kauan kun asuu Helsingissä, on turha vinkua ettei rahat riitä.
Asuminen on Helsingissä kalliimpaa, kuin muualla Suomessa. Ruoka, joukkoliikenne, vaatteet ja moni muu asia on Helsingissä halvempaa kuin muualla. Kun lasten tulee lähteä lukioon, yliopistoon, ammatillisiin oppilaitoksiin, Helsingistä löytyy opiskelupaikkoja ja nuori voi asua kotona. Valtava säästö. Lääkärit ja sairaalat lähellä. Ei tarvitse lähteä synnyttämään satojen kilometrien päähän. Osta Helsingistä asunto, niin arvo nousee pitkällä aikavälillä. Maalla et saa edes myytyä sitä edullista asuntoa. Taloutta pitää ajatella pitkällä aikavälillä. Helsingissä on mahdollisuus tehdä lisätöitä ja täällä on iltatöitä myös opiskelijoille. Te, jotka sanotte, että muutakaan maalle, ajattelette elämää korkeintaan oman nenänne päähän. Viisas hakeutuu isoihin kaupunkeihin, mutta paras paikka koko elämän kannalta on pääkaupunkiseutu.
Lähihoitaja ei saa niin isoa lainaa että voisi ostaa pk seudulta asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja ei saa niin isoa lainaa että voisi ostaa pk seudulta asuntoa.
Helsingin lähiöissä saa vanhoista taloista edullisia asuntoja. Esim. Itä- ja Pohjoisosat sekä Vantaan Koivukylä, Mikkola ym. Hyvien liikenneyhteyksien varrella.
Saako 60 000€ asunnon lähiöstä? Se on maksimi mitä pankki lupasi lainaa.
Jos lähärinä tuntuu ettei rahat riitä niin kannattaa yksinkertaisesti vaihtaa työpaikkaa sellaiseen että saa enemmän lisiä. Itse teen pelkkää yötä ja käteen jää helposti yli 2000 e/kk lähihoitajana. Sitten jos tuntuu että on just paras työpaikka eikä halua sitä vaihtaa niin ehkä voisi pohtia uudestaan omia elämänarvojaan ; mikä se sitten on tärkeintä. Raha vai tyytyväisyys siihen mitä tekee.
Nämä kouluttautumiset on sitten vähän kaksipiippuinen juttu, olen laskeskellut että sote-alan amk-tutkinnon käyneellä ei jää juuri sen enempää käteen, koska harvemmin he tekevät vuorotyötä. Sairaalat toki erikseen.
Elämä on valintoja täynnä.
Lähäri yökkönä kirjoitti:
Jos lähärinä tuntuu ettei rahat riitä niin kannattaa yksinkertaisesti vaihtaa työpaikkaa sellaiseen että saa enemmän lisiä. Itse teen pelkkää yötä ja käteen jää helposti yli 2000 e/kk lähihoitajana. Sitten jos tuntuu että on just paras työpaikka eikä halua sitä vaihtaa niin ehkä voisi pohtia uudestaan omia elämänarvojaan ; mikä se sitten on tärkeintä. Raha vai tyytyväisyys siihen mitä tekee.
Nämä kouluttautumiset on sitten vähän kaksipiippuinen juttu, olen laskeskellut että sote-alan amk-tutkinnon käyneellä ei jää juuri sen enempää käteen, koska harvemmin he tekevät vuorotyötä. Sairaalat toki erikseen.
Täh? Sairaanhoitajillahan liki järjestään on kolmivuorotyö. Sosionomeilla toki on päivätyöpaikkoja, mutta on heilläkin kolmi- ja kaksivuorotyötä sisältäviä työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Saako 60 000€ asunnon lähiöstä? Se on maksimi mitä pankki lupasi lainaa.
Mun iskä hankki samalla rahalla aso-kodin. Ei viitsinyt ostaa projektia tai muuttaa huonommalle alueelle.
Äh, katselin liian suppeasti omasta näkökulmasta kun tehnyt töitä yksityisellä palveluasumisyksiköissä. Ja enemmän ehkä sosiaalialalla. Näissä monesti sairaanhoitaja tekee pääsääntöisesti arkisin aamuvuoroa. Pahoitteluni.
Mulla on 1680€ netto kk. Vuokra 600, puhelin 23€, sähkö n.30€, vakuutukset 20€.
Ruokaan ja viinaan menee n.400€ kk ja säästöön 500€ kk.
Hyvin pärjää Vantaalla kun ei oo velkaa yhtään.
Lähäri yökkönä kirjoitti:
Niin että saa kirkkaaman kruunun mutta palkalla ei tarvitse elää? Ei kiitos
Harmi kun töitä teet ja rahasi eivät riitä ylimääräisiin. Itse olen työtön ja rahani eivät riitä edes pakollisiin. Nyt olen monta päivää taas putkeen mikrottanut perunoita kuorineen, muussannut ja laittanut suolaa ja margariinia. Toisaalta peruna on hyvää mutta välillä kaipaisi jotain muutakin. Pesulla käyn kerran viikossa ja vaatteita käytän viikon putkeen. Mitään maksullisia tilauksia mulla ei ole; vesi, sähkö ja puhelin on vaan pakko maksaa.
Olen insinööri ja bruttopalkka on 2500 e/kk. Veikkaan, että moni lähäri tienaa enemmän.