Miksi koulujen opetuksen taso laskee?
Opettajat ovat alati koulutetumpia ja silti opetuksen taso tuntuu jatkuvasti laskevan. Miksi näin? Ei omassa lapsuudessani vanhempien tarvinnut käydä koulua lasten kanssa. Vanhemmille järjestettiin muutama vanhempainilta vuodessa ja koulu hoiti loput. Nykyään opettajat vaikuttavat uusavuttomilta ja koulunkäynti kaatuu vanhempien niskaan.
En jaksa tällaista koulua. Haluan koulun hoitavan lasten koulupäivän. En halua vilma-viestejä joutavista asioista. En halua puuhastella koulutehtävien parissa iltoja ja viikonloppuja.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei yhdessäkään peruskoulussa voi velvoittaa ostamaan oppikirjoja.
Ne on pakko ostaa jos haluaa lapsensa oppivan jotain.
Minä olen ollut tyytyväinen sekä koulukirjoihin että lapseni oppimiseen.
Ja olet varma että lapsemme on just samassa kaupungssa ja koulussa? Tilanne on näet siitäkin vittumainen että jo Helsingin sisällä vallitsee täydellisen mielivaltainen epätasa-arvo. Etkö lukenut Hesarn isoa artikkelia aiheesta?
Vastasin henkilölle, joka väitti että koulukirjat pitää nykyään ostaa itse. En asu Helsingissä, eikä minua kauheasti kiinnosta, missä sinä asut.
Se olin minä. En väittänyt että kaikkien kaikkialla pitää ostaa kaikki kirjat. Meillä täytyy ostaa osa kirjoista.
Sinä itse taas kirjoitit, ettet edes tiedä, puuttuuko lapsiltasi kirjoja, koska kuvittelet että joku tarjoaa sulle listan niistä puuttuvista. Ei tarjoa.
Sinä olet ihan sekaisin. En ole kirjoittanut tähän ketjuun mitään muuta kuin että olen tyytyväinen sekä kirjoihin että oppimiseen.
Älä nyt ala perua kirjoituksiasi. Noloa.
Huuteleeko siellä "ope, äiti & trolli"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitako listan mitä kirjoja olet ostanut?
Etsi ennemmin Hesarin iso ja laaja juttu aiheesta. Se oli ihan hiljan. Saat seikkaperäisen kuvan siitä mistä kirjoista nipistellään.
Meillä pahimmat puutteet on olleet englannissa ja matikassa. Niistä puuttunut kirjat täysin systemaattisesti. Ruotsisa samaa ongelmaa ja toisella lapsella yllissä ja hissassa.
Se artikkeli käsitteli pääkaupunkiseutua. Itse asumme satojen kilometrien päässä Helsingistä ja kirjoja on kattavasti käytössä. Osa kirjoista kiertää edelliseltä vuodelta nuoremmile, tällöin tehtävät tehdään vihkoon ja kirja on silti käytössä.
Se käsitteli Helsinkiä koska eihän he voineet rajatonta tutkimusta käynnistää. Ei se tilanne muualla kaikkialla sen kummoisempi ole.
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan asialla mitään tekemistä sen kanssa, että ihan tutkitusti suomalaisten älykkyys lähti laskuun 35 vuotta sitten. Toinen syy on kaikenlaisen turhan puuhastelun painottaminen kouluissa perusasioiden kustannuksella.
Olen yläkoulun opettaja. Tuntuu, että uudet seiskat ovat joka vuosi entistä heikompia. Ei ennen ollut oppilaita, jotka eivät esimerkiksi käyttäneet pisteitä lainkaan käytyään kuusi vuotta koulua. Jos joukossa oli joku, joka ei pystynyt tunnissa kirjoittamaan kuin neljä riviä, hän oli hälyttävä poikkeustapaus. Nykyään puolet luokan pojista työskentelee tällä tasolla. Nykyisin myös kokonaisen kirjan lukeminen on merkittävälle osalle oppilaista aivan eksoottinen ajatus.
Samaan aikaan opseihin on laitettu aina vain lisää tavaraa. Uusimpana on tämä digihömppä. Sen sijaan, että opettaisiin oppilaalle pisteen käyttö, pelleillään jonkin PowerPointin tai digitarinan kanssa. Sitten yläkoulussa oppilas kirjoittelee niihin PowerPointteihinsa ihan mitä sattuu. Äikäntunnilla on ehkä harrastettu paljon "draamaa" ja harjoiteltu videokuvaamista. Kukaan ei sen sijaan ole opettanut, mikä on yleis- ja erisnimien ero ja että erisnimet kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.
Esimerkiksi äikän tuntimäärät eivät ole kasvaneet. Samassa ajassa pitäisi tehdä koko ajan enemmän oppilasaineksen jatkuvasti heikentyessä. Tämä yhtälö ei toimi.
Lapset voitaisiin vielä pelastaa palaamalla perusasioihin. Jatkuvasti vaihtuvat opetusvälineet, -ryhmät ja -tilat vain häiritsevät valmiiksi keskittymiskyvyttömiä lapsia. Tunneilla pitäisi olla aikaa vaikka vain lukea. Myös kirjoittamisen oppiminen vaatii paljon aikaa ja harjoitusta, jota lapset eivät enää saa.
Mutta luultavasti jatkamme Ruotsin viitoittamalla tiellä kohti allikkoa.
Olen kuullut monen opettajan sanovan että olisi tarvetta mennä Back to basics. Mutta kuka se on joka keksii kaikki nämä hulluudet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsemme koulussa kirjat tulevat kyllä koulun puolesta. Työkirjoja ei tietysti ole kuin kielistä, matematiikka tehdään vihkoon ja isommalla ei ole enää mitään äidinkielen kirjaakaan, mutta en nyt usko, että ne mekaaniset tehtävät ovat kovinkaan oleellisia oppimisessa pitkällä tähtäimellä.
Ihmettelen myös kovasti näitä kouluja, joissa vanhempia velvoitetaan (?) ostamaan työkirjat ja laitetaan näin oppilaat eriarvoiseen asemaan. En sietäisi sitä hetkeäkään. Oppilaat ovat eri arvoisessa asemassa vanhempien varallisuuden mukaan ja tällaisella systeemillä on kertaheitolla palattu 60-luvulle ja oppikoulun maksullisuuteen. Köyhät tippuivat sitten kelkasta.
Ei meitä velvoiteta, mutta kun niitä kirjoja ei yksinkertaisesti saa niin pakko ne on ostaa. Yritin tapella asiasta, mjutta minua palloteltiin vain virkamieheltä toiselle ja naurettiin, että kantelukaan mitään auta.
Ja kyllä, omat lapseni saavat ihan erilaisen koulutaipaleen kunnheillä on ne kirjat ja kielten ope -äiti ja di-isä koko ajan tukemassa.
Meillä taas on DI-äiti ja DI-isä ja vain ne kirjat mitkä koulusta saa. Mitään puuttuvien kirjojen listoja ei ole esitetty. Lapsi hoitaa koulunkäyntinsä tunnollisesti ihan itse ilman erityistä tukea.
Kuvitteletko sinä, rassu, että ne esittää jotain puuuttuvien kirjojen listoja vanhemmille?
😂😂😂😂😂😂Voiko joku oikeasti olla noin yksinkertainen?
Ei ne kuule listaa niitä. Minä vaan satun tietämään oppikirjoista sen verran, että tiedän, milloin lapsille on jaettu vain 20 prosenttia siitä materiaalista mitä olisi pitänyt jakaa.
Eikä minun lapseni ole erityisoppilas ja nauti mitään erityistä tukea. Fiksut vanhemmat vain katsovat, ettei opittuun jää nyrkin kokoisia aukkoja sinn sun tänne niin, että myöhemmästä opiskelusta ei tulekaan mktään.
T. Ope ja äiti
Tiedät kaikista oppikirjoista? Mitä kieliä opetat?
Tiedän. Kun tiedän miten se oppimateriaali rakennetaan. Eli kai minä nyt ammattilaisena näen, että esim matikasta täytyy puuttua jotain kun ei ole kuin kummallisia irrallisia muistiinpanoja tai että jos lapsella on pelkkä jonkinnkielen tekstikirja, eikä esim sanastoa siihen tekstiin ollenkaan...
Tai ylli on sekava nippu monisteita ja kirjan saa kahdesti kuussa jonkin kiertävän listan mukaan... Historiaa tekivät niin että neljä lasta sai tunnilla katseltavakseen kirjan. Lapsella kolme villiä poikaa siinä rthmässä, eikä hän edes tiennyt mikä sen kirjan piti muka olla.
Ei se nyt mitään hirvittävää neroutta vaadi. Kustantajien sivuilta voi esim tarkistaa, että onko lapsi saanut sekä tekstikirjan että tehtäväkirjan...
Onko ammattilainen humalassa? Vähän siltä kuulostaa tuo ulosanti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt tutustumassa nykypäivän kouluelämään? Sellainen aikuisten TET-viikko olisi kyllä hyvä juttu. Vanhemmat voisivat vaihtaa työpaikkoja lastensa opettajien kanssa vaikka viikoksi. Saattaisi silmät avautua molemmilta osapuolilta.
Minä auskultoin neljä vuotta sitten. Olen samaa mieltä kuin ap. Nykykoulu kaatuu vanhempien niskaan.
T. Äiti ja oe
Tottakai se kaatuu, kun luokassa pitää keskittyä siihen, että porukka on elossa vielä sieltä lähtiessään. Ei siinä paljon opettamisesta tarvitse haaveilla.
Olen ollut opettaja aika paljon kauemmin kuin sinä. Muutos on ollut valtava. Aloittajan opettajat jos tuotaisiin tähän päivään ja luokkahuoneeseen, ne lopettaisivat ekan tunnin jälkeen.
Ei ole siitä kyse.
Vaan siitä että Wilman tultua esim kaikki ohjeistukset on voitu työntää suoraan äideille. Hioa neljän sivun yksityiskohtaisiksi lakanoiksi joihin tulee muutoksen muutoksen muutos vielä edellisenä yönä.
Ennen ei lllut Wilmaa jolloin vain piti ohjeistaa suoraan oppilaille, että huomenna on uintia.
Nyt se uintiohjeistus on tuo neljän sivun deltaljilakana,jossa on yksityiskohdittain että potää olla 2,20 euroa tällaisona ja tällaisina kolikkoina jne.
Ja niitä ohjeita tulee aina keskellä yötä vielä. 23.22 pantu viesti, että kertokaa lapsillenne että, 8.20 on paloharjoitus.
Ahaa, kiitos selvennyksestä. Yhtään tällaista viestiä en ole saanut äitinä, enkä lähettänyt opettajana. En epäile toki toisten kokemusta asiasta.
Mutta mitä tekemistä tällä sitten varsinaisesti on opetuksen tason kanssa?
Se että äidit joutuu tekemään ihan jumalattoman paljon sellaista, mikä ennen hoidettiin koulussa.
Ihan jo siitä lähtien että edes niitä kirjoja ei saa.
Ja tosiaan tuo ohjeistaminen ja kaikki kasvattaminen on ulkoistettu meille. Ennen se opettaja opasti luokkaa, nyt se kierrätetään kotien kautta.
Mitä tekemistä tällä on opetuksen tason kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsemme koulussa kirjat tulevat kyllä koulun puolesta. Työkirjoja ei tietysti ole kuin kielistä, matematiikka tehdään vihkoon ja isommalla ei ole enää mitään äidinkielen kirjaakaan, mutta en nyt usko, että ne mekaaniset tehtävät ovat kovinkaan oleellisia oppimisessa pitkällä tähtäimellä.
Ihmettelen myös kovasti näitä kouluja, joissa vanhempia velvoitetaan (?) ostamaan työkirjat ja laitetaan näin oppilaat eriarvoiseen asemaan. En sietäisi sitä hetkeäkään. Oppilaat ovat eri arvoisessa asemassa vanhempien varallisuuden mukaan ja tällaisella systeemillä on kertaheitolla palattu 60-luvulle ja oppikoulun maksullisuuteen. Köyhät tippuivat sitten kelkasta.
Ei meitä velvoiteta, mutta kun niitä kirjoja ei yksinkertaisesti saa niin pakko ne on ostaa. Yritin tapella asiasta, mjutta minua palloteltiin vain virkamieheltä toiselle ja naurettiin, että kantelukaan mitään auta.
Ja kyllä, omat lapseni saavat ihan erilaisen koulutaipaleen kunnheillä on ne kirjat ja kielten ope -äiti ja di-isä koko ajan tukemassa.
Meillä taas on DI-äiti ja DI-isä ja vain ne kirjat mitkä koulusta saa. Mitään puuttuvien kirjojen listoja ei ole esitetty. Lapsi hoitaa koulunkäyntinsä tunnollisesti ihan itse ilman erityistä tukea.
Kuvitteletko sinä, rassu, että ne esittää jotain puuuttuvien kirjojen listoja vanhemmille?
Ei ne kuule listaa niitä. Minä vaan satun tietämään oppikirjoista sen verran, että tiedän, milloin lapsille on jaettu vain 20 prosenttia siitä materiaalista mitä olisi pitänyt jakaa.
Eikä minun lapseni ole erityisoppilas ja nauti mitään erityistä tukea. Fiksut vanhemmat vain katsovat, ettei opittuun jää nyrkin kokoisia aukkoja sinn sun tänne niin, että myöhemmästä opiskelusta ei tulekaan mktään.
T. Ope ja äiti
Tiedän. Kun tiedän miten se oppimateriaali rakennetaan. Eli kai minä nyt ammattilaisena näen, että esim matikasta täytyy puuttua jotain kun ei ole kuin kummallisia irrallisia muistiinpanoja tai että jos lapsella on pelkkä jonkinnkielen tekstikirja, eikä esim sanastoa siihen tekstiin ollenkaan...
Tai ylli on sekava nippu monisteita ja kirjan saa kahdesti kuussa jonkin kiertävän listan mukaan... Historiaa tekivät niin että neljä lasta sai tunnilla katseltavakseen kirjan. Lapsella kolme villiä poikaa siinä rthmässä, eikä hän edes tiennyt mikä sen kirjan piti muka olla.
Ei se nyt mitään hirvittävää neroutta vaadi. Kustantajien sivuilta voi esim tarkistaa, että onko lapsi saanut sekä tekstikirjan että tehtäväkirjan...
Kuumeessa. Mutta kyllä sinä pinnistelemällä varmasti saat selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt tutustumassa nykypäivän kouluelämään? Sellainen aikuisten TET-viikko olisi kyllä hyvä juttu. Vanhemmat voisivat vaihtaa työpaikkoja lastensa opettajien kanssa vaikka viikoksi. Saattaisi silmät avautua molemmilta osapuolilta.
Minä auskultoin neljä vuotta sitten. Olen samaa mieltä kuin ap. Nykykoulu kaatuu vanhempien niskaan.
T. Äiti ja oe
Tottakai se kaatuu, kun luokassa pitää keskittyä siihen, että porukka on elossa vielä sieltä lähtiessään. Ei siinä paljon opettamisesta tarvitse haaveilla.
Olen ollut opettaja aika paljon kauemmin kuin sinä. Muutos on ollut valtava. Aloittajan opettajat jos tuotaisiin tähän päivään ja luokkahuoneeseen, ne lopettaisivat ekan tunnin jälkeen.
Ei ole siitä kyse.
Vaan siitä että Wilman tultua esim kaikki ohjeistukset on voitu työntää suoraan äideille. Hioa neljän sivun yksityiskohtaisiksi lakanoiksi joihin tulee muutoksen muutoksen muutos vielä edellisenä yönä.
Ennen ei lllut Wilmaa jolloin vain piti ohjeistaa suoraan oppilaille, että huomenna on uintia.
Nyt se uintiohjeistus on tuo neljän sivun deltaljilakana,jossa on yksityiskohdittain että potää olla 2,20 euroa tällaisona ja tällaisina kolikkoina jne.
Ja niitä ohjeita tulee aina keskellä yötä vielä. 23.22 pantu viesti, että kertokaa lapsillenne että, 8.20 on paloharjoitus.
Äideille?? Missä isät?
Jees, täällä Suomessa ohjataan lapset itseopiskelun syövereihin, hakemaan netistä kaikki tieto. Ei nyky opet viitsi opettaa. Ei tarvitse, kun opsit on tehty sellaisiksi. Oman lapsen luokassa kokeetkin tarkastettiin tunnilla, vaihtamalla luokkakaverin kanssa paperit. Miten oppilas voi arvostella toisen kokeen? Ja kaikki on wilmassa, ohjeet opiskeluun, linkit oppimateriaaleihin. Itse vaan opiskelemaan. Kunhan lapsi / vanhempi muistaa päivittäin lukea sitä wilmaa, että pysyy edes vähän kärryillä. Tälle syksylle jo varmaan 100 viestiä ja ohjetta.
Ja samaan aikaan vanhempia syyllistetään, jos lapset käyttää nettiä päivittäin. On kuulkaa mahdoton yksilö olla käyttämättä nettiä, kun opiskelu ja tiedotus tapahtuu netin välityksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Äiti ja oe
Ei ole siitä kyse.
Ahaa, kiitos selvennyksestä. Yhtään tällaista viestiä en ole saanut äitinä, enkä lähettänyt opettajana. En epäile toki toisten kokemusta asiasta.
Mutta mitä tekemistä tällä sitten varsinaisesti on opetuksen tason kanssa?
Se että äidit joutuu tekemään ihan jumalattoman paljon sellaista, mikä ennen hoidettiin koulussa.
Ihan jo siitä lähtien että edes niitä kirjoja ei saa.
Ja tosiaan tuo ohjeistaminen ja kaikki kasvattaminen on ulkoistettu meille. Ennen se opettaja opasti luokkaa, nyt se kierrätetään kotien kautta.
Mitä tekemistä tällä on opetuksen tason kanssa?
Sinustako opetuksen tasoon ei vaikuta mitenkään se että opettaja ei ohjeista ja kirjat puuttuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ope ja äiti
Kuumeessa. Mutta kyllä sinä pinnistelemällä varmasti saat selvää.
Jos nyt vain lepäisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Äiti ja oe
Ei ole siitä kyse.
Äideille?? Missä isät?
Voit ihan vapaasti korvata sanan äiti sanalla isä tai sanalla vanhempi. Itse asiasisältö pysyy silti ihan samana. Koetapa.
Eikö yllissä ja hissassa ole kirjaa lainkaan vai onko koulussa jonkinlainen kirja, jota ei vain saa tuoda kotiin? Näin on lapseni uskonnon kirjan kanssa. Kotiin sen saa ehkä kerran vuodessa, jos pitää jotain opetella. En kyllä ole kauhean pahoillani tästä tilanteesta.
Sen sijaan hiukan on harmittanut, kun äidinkielestä jäi harjoituskirja pois neljännellä luokalla. Näkee selvästi, että yläkouluun tulijoilla on koko ajan yhtä puutteellisemmat taidot, ja oman lapseni kohdalla se syykin sitten löytyi.
Täytyy kuitenkin olla tyytyväinen, että emme asu Helsingissä ja isommalla lapsella on työkirjat niin ruotsista kuin englannistakin ja kierrätettävät lukukirjat molemmista. Matematiikasta on kirja mutta tehtävät tehdään vihkoon eli sekin on kiertokirja. Pienemmällä lapsella ei ole englannista vielä kirjaa, työkirja kuitenkin löytyy. Näin oli myös isomman lapsen kanssa, ja lukukirjan sai vasta kolmannella luokalla. Tokaluokkalaisella ei myöskään ole mitään kirjaa uskonnosta tai ympäristötiedosta, nekin tulevat vasta kolmannella luokalla mutta onneksi matematiikan kirjaan saa ihan kirjoittaakin ja äidinkielestäkin on jonkinlainen tehtäväkirja (isommalla niitä oli jopa kaksi).
Jos Helsingissä ihan koulukohtaisesti säästetään eri kirjoista, niin eikö tuo ole jo tasa-arvon vastaistakin? Olen elämässäni vain muutaman kerran valittanut virkamiesten päätöksistä, ja jokaisella kerralla ne on otettu tosissaan ja muutoksia on tehty heti. Esim. Espoossa valitin kaupungin palautesivun kautta lasten eriarvoisuudesta päiväkotien pihojen suhteen ja sain aikaan muutooksen parissa kuukaudessa (lapsen päiväkodin piha laitettiin remonttiin ja päiväkotia infottiin, että tämä oli valitukseni ansiosta). Luulisi, että kirjallinen valitus asiasta tehoaisi. Millä tuollaista eriarvoisuutta voidaan muuten perustella?
Vierailija kirjoitti:
Luokkakoot ovat pienentyneet samalla, kun oppimistulokset ovat huonontuneet. Oma arvioni on, että erityisopetuksen purkaminen, integraatio ja inkluusio sekä näiden mukana tullut yleinen tavoitetason putoaminen ovat syynä. Uusi OPS tulee vielä jyrkentämään pudotusta. Lapset eivät ole näin lyhyessä ajassa merkittävästi muuttuneet. Uskon, että jos heidät laitettaisiin 80-luvun kouluun niin saataisiin 80-luvun tuloksia.
Nykykoulu voitaisiin pelastaa tasokursseilla. Olisi perustaso (nykyinen), tuettu taso niille, jotka eivät pärjää perustasolla sekä laaja kurssi niille, joilla on halua ja kykyä opiskella. Tämä vaatisi nykyistä isompia kouluyksiköitä tai laajempaa yhteistyötä eri koulujen välille, jotta kolmen tasoinen opetus saadaan toteutettua.
Jos -80-luvulla olis ollut tasokurssit, tuskin olisin päässyt yliopistoon. Opettaja olis katsonut että tuo on ujo eikä osaa...menkööt apukouluun...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väsynyt3ope kirjoitti:
Olen 3 luokan luokanopettajan ja tällä hetkellä luokallani on yksi oppilas joka on ollut koko alkuopetuksen kotikoulussa vakavan sairauden vuoksi (isoja aukkoja useissa oppiaineissa), 6 tehostetuntuen oppilasta, 6 s2 oppilasta (pari em. tt-oppilaita), yksi lapsi on menettänyt syksyllä pikkuveljen, kahden oppilaan vanhemmat taistelevat parhaillaan oikeudessa lapsen huoltajuudesta ja toisen huoltajalla on pahoja mt-ongelmia ja se näkyy myös minulle. Tämän lisäksi luokassa on kiusaamista, tilannetta yritetään ratkaista moniammatillisen tiimin kanssa yhdessä (reksi, minä, kuraattori ja psykologi) mutta homma senkun jatkuu. Tänään 2 oppilasta oksensi ja toinen oli oksentanut myös eilen illalla, mutta tästä huolimatta vanhemmat lähettivät oppilaan tänään kouluun...
Oppilaiden taitotaso laskee kokoajan kuin lehmän häntä ja aika koulussa menee kaikkeen muuhun kuin opettamiseen. Olen pyrkinyt rajaamaan niin, että opetusajalla ei selvitetä välitunnilla tapahtunutta kiusaamista, mutta joskus on pakko, joskus openkin pitää päästä kotiin.No tämä. Kun koulun pitää hoitaa kokonaisvaltainen kuntoutus ja kasvatus kaiken muun ohella. Vanhemmat ovat ulkoistaneet kaiken koululle.
Kai sinä käsität että kaikkein eniten tilanteesta kärsii ne lapset ja perheet jotka hoitaa osuutensa ja enemmän, paikkaavat koulun puutteet jne ja silti se oma lapsi jää opetuksetta ja huomiotta tuolla.
Meillä oli just vanhempainvartti ja ainoo palaute oli että kaikki laput ja liput on toimitettu säntillisesti, lapsi on selkeesti aktiivinen ja pedantti mutta kukaan opettaja ei muista häntä.
Mitä muuta tietoa vielä kaipaisit, jos lapsi selkeästi pärjää koulussa hyvin? On toki todella ikävää todeta, että kukaan ei muista aktiivista ja säntillistä lasta, itse asiassa jopa asiatonta, mutta äitinä todellakin olisin tyytyväinen siihen, että lastani pidetään säntillisenä, hän hoitaa hommansa ja viittaa ahkerasti tunnilla. Tuostahan tulee hyvä numero ja se sitten kantaa elämässä pidemmälle.
Ilman muuta suurimmat kärsijät tilanteesta ovat ne, joiden vanhemmat eivät pysty syystä tai toisesta auttamaan lastaan opinnoissa ja jotka kipeästi tarvitsisivat opettajan ammattitaitoista ohjausta mutta eivät voi saada sitä, koska mölyapinoilla on suuremmat ihmisoikeudet kuin muilla (ja vaativimmat vanhemmat).
Kyllä se säntillinenkin mielellään kaipaisi huomiota. Kuka aikuinen jaksaa työelämässä samalla asenteella? ”Sori, tiedän että jossain oot ja hommasi teet, mut en nyt just muista sua ollenkaan”. Olisko tää kiva palaute esimieheltä?
antakaa kotona huomiota lapselle ettei tarvi koulussa huomiota kerjätä huonolla käytöksellä
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ovat alati koulutetumpia ja silti opetuksen taso tuntuu jatkuvasti laskevan. Miksi näin? Ei omassa lapsuudessani vanhempien tarvinnut käydä koulua lasten kanssa. Vanhemmille järjestettiin muutama vanhempainilta vuodessa ja koulu hoiti loput. Nykyään opettajat vaikuttavat uusavuttomilta ja koulunkäynti kaatuu vanhempien niskaan.
En jaksa tällaista koulua. Haluan koulun hoitavan lasten koulupäivän. En halua vilma-viestejä joutavista asioista. En halua puuhastella koulutehtävien parissa iltoja ja viikonloppuja.
Koska se resurssi, joka aikaisemmin meni lapsesi kaltaisille, menee nykyisin siirt*laisille. Resursseja ei ole lisätty kouluihin samassa suhteessa, vaikka näitä siirt*laisia tulee ovista ja ikkunoista. Eivät ole tulleet tähän maahan henkensä hädässä, koska käyvät lomailemassa kotimaissaan.
Lapseni koulussa oli tänään poikkeusohjelmapäivä, johon kutsuttiin huoltajia tai muita läheisiä mukaan. Meistä kumpikaan vanhemmista ei päässyt (molemmat ovat olleet jo tälle syksylle työpäivän aikana lapsen koulujutuissa), joten minun äitini/lapsen mummo meni ystävällisesti mukaan.
Soitti sitten illalla minulle, että ymmärtää hyvin miksi niitä omaisia kutsuttiin mukaan, kun aikuisia oli aivan liian vähän tarpeisiin nähden ja hän oli "päässyt" jonon perälle valvojaksi siirtymillä ja saanut välillä oman pienryhmässä ohjattavaksi ja päätynyt käyttämään tyttöjä vessassa kun opettajat eivät revenneet joka paikkaan. Kyseessä siis 43 ekaluokkalaista itselleen vieraassa ympäristössä, osa paljonkin ohjausta tarvitsevia.
Vähän hurjaa. Ja entä jos sinne ei olisi mennyt ketään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsi ennemmin Hesarin iso ja laaja juttu aiheesta. Se oli ihan hiljan. Saat seikkaperäisen kuvan siitä mistä kirjoista nipistellään.
Meillä pahimmat puutteet on olleet englannissa ja matikassa. Niistä puuttunut kirjat täysin systemaattisesti. Ruotsisa samaa ongelmaa ja toisella lapsella yllissä ja hissassa.
Mä kyllä ymmärrän tän. Hesarin artikkelissa oli mm. kouluja, joissa historian kirjan sai kerran ennen koetta yön yli lainaan, koska kirjoja oli niin vähän. Onhan sellainen oppilas ihan eriarvoisessa asemassa jolla on vanhempien hankkimana aina se kirja käytössä, myös ennen koetta.
Tämä on minusta aika iso epäkohta .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ope ja äiti
Ostat siis sellaisia kirjoja, joita opettaja ei käytä tunnilla? Vaan sinä käytät niitä illalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä ymmärrän tän. Hesarin artikkelissa oli mm. kouluja, joissa historian kirjan sai kerran ennen koetta yön yli lainaan, koska kirjoja oli niin vähän. Onhan sellainen oppilas ihan eriarvoisessa asemassa jolla on vanhempien hankkimana aina se kirja käytössä, myös ennen koetta.
Tämä on minusta aika iso epäkohta .
Helsingin kaupunki on näemmä alkanut säästämään oikein urakalla. Asumme noin 30 000 asukkaan kaupungissa, eikä meillä ole tuollaista.
.