Miksi koulujen opetuksen taso laskee?
Opettajat ovat alati koulutetumpia ja silti opetuksen taso tuntuu jatkuvasti laskevan. Miksi näin? Ei omassa lapsuudessani vanhempien tarvinnut käydä koulua lasten kanssa. Vanhemmille järjestettiin muutama vanhempainilta vuodessa ja koulu hoiti loput. Nykyään opettajat vaikuttavat uusavuttomilta ja koulunkäynti kaatuu vanhempien niskaan.
En jaksa tällaista koulua. Haluan koulun hoitavan lasten koulupäivän. En halua vilma-viestejä joutavista asioista. En halua puuhastella koulutehtävien parissa iltoja ja viikonloppuja.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maahan.m.u.u.t.t.a.j.a.t
Ongelmia on eniten ihan kotimaisilla oppilailla.
Just niin siellä suomaliassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt tutustumassa nykypäivän kouluelämään? Sellainen aikuisten TET-viikko olisi kyllä hyvä juttu. Vanhemmat voisivat vaihtaa työpaikkoja lastensa opettajien kanssa vaikka viikoksi. Saattaisi silmät avautua molemmilta osapuolilta.
Minä auskultoin neljä vuotta sitten. Olen samaa mieltä kuin ap. Nykykoulu kaatuu vanhempien niskaan.
T. Äiti ja oe
Tottakai se kaatuu, kun luokassa pitää keskittyä siihen, että porukka on elossa vielä sieltä lähtiessään. Ei siinä paljon opettamisesta tarvitse haaveilla.
Olen ollut opettaja aika paljon kauemmin kuin sinä. Muutos on ollut valtava. Aloittajan opettajat jos tuotaisiin tähän päivään ja luokkahuoneeseen, ne lopettaisivat ekan tunnin jälkeen.
Ei ole siitä kyse.
Vaan siitä että Wilman tultua esim kaikki ohjeistukset on voitu työntää suoraan äideille. Hioa neljän sivun yksityiskohtaisiksi lakanoiksi joihin tulee muutoksen muutoksen muutos vielä edellisenä yönä.
Ennen ei lllut Wilmaa jolloin vain piti ohjeistaa suoraan oppilaille, että huomenna on uintia.
Nyt se uintiohjeistus on tuo neljän sivun deltaljilakana,jossa on yksityiskohdittain että potää olla 2,20 euroa tällaisona ja tällaisina kolikkoina jne.
Ja niitä ohjeita tulee aina keskellä yötä vielä. 23.22 pantu viesti, että kertokaa lapsillenne että, 8.20 on paloharjoitus.
Ahaa, kiitos selvennyksestä. Yhtään tällaista viestiä en ole saanut äitinä, enkä lähettänyt opettajana. En epäile toki toisten kokemusta asiasta.
Mutta mitä tekemistä tällä sitten varsinaisesti on opetuksen tason kanssa?
Se että äidit joutuu tekemään ihan jumalattoman paljon sellaista, mikä ennen hoidettiin koulussa.
Ihan jo siitä lähtien että edes niitä kirjoja ei saa.
Ja tosiaan tuo ohjeistaminen ja kaikki kasvattaminen on ulkoistettu meille. Ennen se opettaja opasti luokkaa, nyt se kierrätetään kotien kautta.
On se tosiaan kamalaa kun itse joutuu kasvattamaan lapsensa. Suurin osa ei sitten viitsikään. Tulokset on nähtävissä koulussa, ihan joka ikinen päivä, ihan joka ikisellä oppitunnilla.
En minä voi ennalta ja etäältä omalta työpaikaltani käsin koko ajan hoitaa opettajan ja rehtorin hommia. Yöllä haluaisin nukkua, en päivystää Wilmaa.
Käytös omilla lapsillani on kymppi. Silti minun oletetaan raportoivan lapselleni koulun palohälytyksetkin sen sijaan että rehtori itse tiedottaisi ne.
No älä lue wilmaa kuin kerran päivässä arkena
Pakko on seurata 24/7 että saa tarvittavan tiedon.
Toisessa ketjussa keskustelu, että tutkimusten mukaan älykkyys on laskenut. Dna rappeutuu. Opetus on edelleen laadukasta. Uusi ops muuttaa opetuksen enemmänkin oppimisen ohjaamiseksi kuin perinteiseksi opettamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime viikko: lapsella terkka-aika ja sitä ennen kirjastovierailu. Minun piti ensin kysyä että monelta se vieraili loppuu. Että ehtiikö sinn terkalle. Sitten ilmoitin Wilmaan tuntimerkinnäksi että lapsi on pois siltä ja siltä tunnilta terkan takia. Aitten lapsi laittaa viestiä että terkkaa ei näy missään vaikka on aika. Jouduin soittamaan kolmeen paikkaan ottaakseni selvää että missä terkka on. Sitten selvisi että terkka on sairas. Sitten piti soittaa lapselle että terkka ri tulekaan ja laittaa taas Wilmaan että peruutus.
Ennen vanhaan koulussa ihmiset tiesivät missä kukakin on ja koska. Ei äidin tarvinnut puolta tuntia käyttää päivästä siihen lapsensa etäopastamiseen.
Kyllä nykyäänkin kouluterveydenhoitajan ajat menevät suoraan opettajan tietoon ei niitä tietoja tarvitse vanhempien kautta kierrättää.
Ei kuule mene. Ko koulussa käy toisen koulun terkka joinakin päivinä, eikä kukaan ollut selvillä että kenen siellä piti olla tai ei pitäyt olla. Lopulta se selvisi kun soitin sinne toiseen kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väsynyt3ope kirjoitti:
Olen 3 luokan luokanopettajan ja tällä hetkellä luokallani on yksi oppilas joka on ollut koko alkuopetuksen kotikoulussa vakavan sairauden vuoksi (isoja aukkoja useissa oppiaineissa), 6 tehostetuntuen oppilasta, 6 s2 oppilasta (pari em. tt-oppilaita), yksi lapsi on menettänyt syksyllä pikkuveljen, kahden oppilaan vanhemmat taistelevat parhaillaan oikeudessa lapsen huoltajuudesta ja toisen huoltajalla on pahoja mt-ongelmia ja se näkyy myös minulle. Tämän lisäksi luokassa on kiusaamista, tilannetta yritetään ratkaista moniammatillisen tiimin kanssa yhdessä (reksi, minä, kuraattori ja psykologi) mutta homma senkun jatkuu. Tänään 2 oppilasta oksensi ja toinen oli oksentanut myös eilen illalla, mutta tästä huolimatta vanhemmat lähettivät oppilaan tänään kouluun...
Oppilaiden taitotaso laskee kokoajan kuin lehmän häntä ja aika koulussa menee kaikkeen muuhun kuin opettamiseen. Olen pyrkinyt rajaamaan niin, että opetusajalla ei selvitetä välitunnilla tapahtunutta kiusaamista, mutta joskus on pakko, joskus openkin pitää päästä kotiin.No tämä. Kun koulun pitää hoitaa kokonaisvaltainen kuntoutus ja kasvatus kaiken muun ohella. Vanhemmat ovat ulkoistaneet kaiken koululle.
Kai sinä käsität että kaikkein eniten tilanteesta kärsii ne lapset ja perheet jotka hoitaa osuutensa ja enemmän, paikkaavat koulun puutteet jne ja silti se oma lapsi jää opetuksetta ja huomiotta tuolla.
Meillä oli just vanhempainvartti ja ainoo palaute oli että kaikki laput ja liput on toimitettu säntillisesti, lapsi on selkeesti aktiivinen ja pedantti mutta kukaan opettaja ei muista häntä.
Lapsella vaihtui luokanope joka ikinen vuosi ala-asteen puolella. Jokainen opettaja vuorollaan pahoitteli, kun eivät ehdi keskittyä yhtään luokan tyttöihin vaan aika menee poikien asioita setviessä... luokalla oli kolmen pojan poppoo, joka pisti hulinaksi. Koko luokka sitten joutui kuuntelemaan sitä huutoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väsynyt3ope kirjoitti:
Olen 3 luokan luokanopettajan ja tällä hetkellä luokallani on yksi oppilas joka on ollut koko alkuopetuksen kotikoulussa vakavan sairauden vuoksi (isoja aukkoja useissa oppiaineissa), 6 tehostetuntuen oppilasta, 6 s2 oppilasta (pari em. tt-oppilaita), yksi lapsi on menettänyt syksyllä pikkuveljen, kahden oppilaan vanhemmat taistelevat parhaillaan oikeudessa lapsen huoltajuudesta ja toisen huoltajalla on pahoja mt-ongelmia ja se näkyy myös minulle. Tämän lisäksi luokassa on kiusaamista, tilannetta yritetään ratkaista moniammatillisen tiimin kanssa yhdessä (reksi, minä, kuraattori ja psykologi) mutta homma senkun jatkuu. Tänään 2 oppilasta oksensi ja toinen oli oksentanut myös eilen illalla, mutta tästä huolimatta vanhemmat lähettivät oppilaan tänään kouluun...
Oppilaiden taitotaso laskee kokoajan kuin lehmän häntä ja aika koulussa menee kaikkeen muuhun kuin opettamiseen. Olen pyrkinyt rajaamaan niin, että opetusajalla ei selvitetä välitunnilla tapahtunutta kiusaamista, mutta joskus on pakko, joskus openkin pitää päästä kotiin.No tämä. Kun koulun pitää hoitaa kokonaisvaltainen kuntoutus ja kasvatus kaiken muun ohella. Vanhemmat ovat ulkoistaneet kaiken koululle.
Kai sinä käsität että kaikkein eniten tilanteesta kärsii ne lapset ja perheet jotka hoitaa osuutensa ja enemmän, paikkaavat koulun puutteet jne ja silti se oma lapsi jää opetuksetta ja huomiotta tuolla.
Meillä oli just vanhempainvartti ja ainoo palaute oli että kaikki laput ja liput on toimitettu säntillisesti, lapsi on selkeesti aktiivinen ja pedantti mutta kukaan opettaja ei muista häntä.
Mitä muuta tietoa vielä kaipaisit, jos lapsi selkeästi pärjää koulussa hyvin? On toki todella ikävää todeta, että kukaan ei muista aktiivista ja säntillistä lasta, itse asiassa jopa asiatonta, mutta äitinä todellakin olisin tyytyväinen siihen, että lastani pidetään säntillisenä, hän hoitaa hommansa ja viittaa ahkerasti tunnilla. Tuostahan tulee hyvä numero ja se sitten kantaa elämässä pidemmälle.
Ilman muuta suurimmat kärsijät tilanteesta ovat ne, joiden vanhemmat eivät pysty syystä tai toisesta auttamaan lastaan opinnoissa ja jotka kipeästi tarvitsisivat opettajan ammattitaitoista ohjausta mutta eivät voi saada sitä, koska mölyapinoilla on suuremmat ihmisoikeudet kuin muilla (ja vaativimmat vanhemmat).
Kyllä se säntillinenkin mielellään kaipaisi huomiota. Kuka aikuinen jaksaa työelämässä samalla asenteella? ”Sori, tiedän että jossain oot ja hommasi teet, mut en nyt just muista sua ollenkaan”. Olisko tää kiva palaute esimieheltä?
Mitä ihmeen huomiota. Oon aina ollut sitä mieltä että mitä vähemmän huomioidaan sitä parempi. Kyllä sitä kerkee myöhemmin huomioita saamaan kuin koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt tutustumassa nykypäivän kouluelämään? Sellainen aikuisten TET-viikko olisi kyllä hyvä juttu. Vanhemmat voisivat vaihtaa työpaikkoja lastensa opettajien kanssa vaikka viikoksi. Saattaisi silmät avautua molemmilta osapuolilta.
Minä auskultoin neljä vuotta sitten. Olen samaa mieltä kuin ap. Nykykoulu kaatuu vanhempien niskaan.
T. Äiti ja oe
Tottakai se kaatuu, kun luokassa pitää keskittyä siihen, että porukka on elossa vielä sieltä lähtiessään. Ei siinä paljon opettamisesta tarvitse haaveilla.
Olen ollut opettaja aika paljon kauemmin kuin sinä. Muutos on ollut valtava. Aloittajan opettajat jos tuotaisiin tähän päivään ja luokkahuoneeseen, ne lopettaisivat ekan tunnin jälkeen.
Ei ole siitä kyse.
Vaan siitä että Wilman tultua esim kaikki ohjeistukset on voitu työntää suoraan äideille. Hioa neljän sivun yksityiskohtaisiksi lakanoiksi joihin tulee muutoksen muutoksen muutos vielä edellisenä yönä.
Ennen ei lllut Wilmaa jolloin vain piti ohjeistaa suoraan oppilaille, että huomenna on uintia.
Nyt se uintiohjeistus on tuo neljän sivun deltaljilakana,jossa on yksityiskohdittain että potää olla 2,20 euroa tällaisona ja tällaisina kolikkoina jne.
Ja niitä ohjeita tulee aina keskellä yötä vielä. 23.22 pantu viesti, että kertokaa lapsillenne että, 8.20 on paloharjoitus.
Ahaa, kiitos selvennyksestä. Yhtään tällaista viestiä en ole saanut äitinä, enkä lähettänyt opettajana. En epäile toki toisten kokemusta asiasta.
Se että äidit joutuu tekemään ihan jumalattoman paljon sellaista, mikä ennen hoidettiin koulussa.
Ja tosiaan tuo ohjeistaminen ja kaikki kasvattaminen on ulkoistettu meille. Ennen se opettaja opasti luokkaa, nyt se kierrätetään kotien kautta.
On se tosiaan kamalaa kun itse joutuu kasvattamaan lapsensa. Suurin osa ei sitten viitsikään. Tulokset on nähtävissä koulussa, ihan joka ikinen päivä, ihan joka ikisellä oppitunnilla.
En minä voi ennalta ja etäältä omalta työpaikaltani käsin koko ajan hoitaa opettajan ja rehtorin hommia. Yöllä haluaisin nukkua, en päivystää Wilmaa.
Käytös omilla lapsillani on kymppi. Silti minun oletetaan raportoivan lapselleni koulun palohälytyksetkin sen sijaan että rehtori itse tiedottaisi ne.
Kun ei ole. Samalla lailla on pakko vahdata facea
Vierailija kirjoitti:
Toisessa ketjussa keskustelu, että tutkimusten mukaan älykkyys on laskenut. Dna rappeutuu. Opetus on edelleen laadukasta. Uusi ops muuttaa opetuksen enemmänkin oppimisen ohjaamiseksi kuin perinteiseksi opettamiseksi.
Se opetustyyli on myrkkyä pojille. Tyhmään päähän tieto menee vaan takomalla. Tästä omakohtaista kokemusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Äiti ja oe
Ei ole siitä kyse.
Kun ei ole. Samalla lailla on pakko vahdata facea
Ei ole sama asia. Käytännössä tilannetiedotuksia tulee koko ajan viime tipassa. Jotta tiedän monelta lapsi menee kouluun ja sieltä pääsee, Wilmaa on pakko seurata koko ajan.
Ja siitä huolimatta esim Kodin ja koulun päivän tieodtus ei tavoittanut vanhempia. Sinne oli löytänyt tasan viisi vanhempaa oikeaan aikaan.
Olen opettajana peruskoulussa ja olen huomannut, että oppilaiden taso vaan laskee ja laskee vuosi vuodelta alemmas. Tiedä sitten lopulta, mistä se johtuu, mutta mulla on muutama veikkaus asiaan liittyen. Osa näistä on jo mainittukin tässä ketjussa:
-Nykyään ei saa enää vaatia mitään. Kaiken pitää olla helppoa, kivaa ja elämyksellistä.
-Luokalle ei jätetä, vaikka mikä olisi. Armovitosilla mennään ja vaikka nelonenkin rapsahtaisi, niin ei siltikään.
-Ei kunnollisia arvosanoja varsinkaan alakoulun puolella. Osa aineista arvioidaan pitkälti oppilaiden itsearvioinnin mukaan.
-Opettajia ei nykyään juuri arvosteta. Oppilaat saavat kotoa sen kuvan, ettei opettajia tarvitse uskoa, jos ei esim. tietyt säännöt miellytä.
-Opettajilta viety pois auktoriteetin välineet. En kannata mitään karttakepillä hakkaamista tai muuta väkivaltaa, mutta opettajilla on käytössään melkeinpä vain sanalliset keinot. Mitä luulette, tottelisivatko esim. rikollisetkaan poliisia, jos poliisi yrittäisi saada heidät vain puhumalla kaidalle tielle?
-Erityisoppilaat integroitu tavallisille luokille. Opettajan aika menee heihin.
-Uusi ops jättää ison osan oppilaista heitteille. Oppilas joutuu ottamaan itse vastuun oppimisestaan opettajan toimiessa vain "valmentajana".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väsynyt3ope kirjoitti:
Mitä muuta tietoa vielä kaipaisit, jos lapsi selkeästi pärjää koulussa hyvin? On toki todella ikävää todeta, että kukaan ei muista aktiivista ja säntillistä lasta, itse asiassa jopa asiatonta, mutta äitinä todellakin olisin tyytyväinen siihen, että lastani pidetään säntillisenä, hän hoitaa hommansa ja viittaa ahkerasti tunnilla. Tuostahan tulee hyvä numero ja se sitten kantaa elämässä pidemmälle.
Ilman muuta suurimmat kärsijät tilanteesta ovat ne, joiden vanhemmat eivät pysty syystä tai toisesta auttamaan lastaan opinnoissa ja jotka kipeästi tarvitsisivat opettajan ammattitaitoista ohjausta mutta eivät voi saada sitä, koska mölyapinoilla on suuremmat ihmisoikeudet kuin muilla (ja vaativimmat vanhemmat).
Kyllä se säntillinenkin mielellään kaipaisi huomiota. Kuka aikuinen jaksaa työelämässä samalla asenteella? ”Sori, tiedän että jossain oot ja hommasi teet, mut en nyt just muista sua ollenkaan”. Olisko tää kiva palaute esimieheltä?
Koska itse viimeksi kehuit opettajaa? Kaunein palaute, jonka olen saanut nykyiseltä esimieheltäni oli "kukaan ei ole valittanut sinusta". Tästäkin on jo vuosia, eikä muuta ole kuulunut.
Itse kehun kyllä oppilaitani, ja he välillä minua. Wilmaan en kehuja juuri laittele, koska ne ovat oppilaalle, eivät äidille. Myös haukut tyydyn yleensä antamaan livenä oppilaille itselleen.
Vanhemmille ja rehtorille olen ilmaa, ellei ole valittamista.
Meillä kaksi lasta. Esikoisella todella vaikea luokka. Iso sekä villi luokka ja paljon (8kpl) erityislapsia. Onneksi on sattunut kohdalle pätevä opettaja jonka kanssa opinnot ovat edenneet mallikkaasti.
Toisella lapsella normaali kokoinen luokka ja tietääkseni luokassa ei ole yhtään erityislasta ja aina tulee kehuja miten on niin helppo ja rauhallinen luokka. Lapset (tai ainakaan omani) ei opi koulussa mitään. Opettajan mielestä koulussa pitää viihtyä ja ei vaadi oppilailta yhtään mitään. Omani ei tee yhtään mitään jos ei ole pakko. Olen jo luopunut toivosta ja opetan nyt kaikki asiat illalla koulun jälkeen. Koulu on vain säilytyspaikka missä näkee kavereita ja saa esim sen matikankirjan, josta sitten vanhemmat opettaa kaiken iltaisin. Tästä on muiden vanhempien kanssa ollut puhetta ja ainakin poikien vanhemmista moni on päätynyt samaan ratkaisuun.
Suomessa opettaja voi hyvin pitkälti määritellä opetusmenetelmät, jotka on käytössä. Saman koulun sisälläkin voi opetuksessa olla järjettömän iso ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väsynyt3ope kirjoitti:
Koska itse viimeksi kehuit opettajaa? Kaunein palaute, jonka olen saanut nykyiseltä esimieheltäni oli "kukaan ei ole valittanut sinusta". Tästäkin on jo vuosia, eikä muuta ole kuulunut.
Itse kehun kyllä oppilaitani, ja he välillä minua. Wilmaan en kehuja juuri laittele, koska ne ovat oppilaalle, eivät äidille. Myös haukut tyydyn yleensä antamaan livenä oppilaille itselleen.
Vanhemmille ja rehtorille olen ilmaa, ellei ole valittamista.
Minähän en ole opettajan esimies.
Mutta minä kiitän opettajia aina kun on aihetta.
Minä myös tuen heitä työssään. Yritän pysyä sekavan tiedonkulun tasalla, huolehdin liput ja laput, ostan itse lapsilleni peruskoulun kirjat, menen aina mukaan retkille lisävalvojaksi, luen lapsen kanssa kokeisiin, valvon läksyt, osallsitun vanhempainyhdistyksiin, maksan leirikoulut, seuraan koulumaailman uutisia.
Minä paikkaan opettajoa. Jos he ei esim huomaa laittaa Wilmaan tietoa, minä kysyn jolloin se ilmestyy sinne muillekin.
Ja todellakin laian myös ihan seikkaperäosiä kiitoksia aina kun siihen on aihetta. Kommentoin hyvin tehdystä työstä jne.
"Hienolta"kuulostaa Suomen tulevaisuus, paljon uutteria ja fiksuja veron- ja eläkkeemme maksajia kasvamassa..
Ihmettelen kyllä, mitä kirjoja te niille alakoululaisille ostatte, jos niitä kirjoja ei koulussa käytetä. Kaikissa aineissa on useita kirjasarjoja eri kustantajilta, ja sisältö voi olla hyvinkin erilainen eri kirjoissa. Opettaja voi myös käyttää eri sarjoja rinnakkain soveltuvin osin, joten mistä tiedätte, mikä kirja pitäisi ostaa?
Meidän lapsemme koulussa kirjat tulevat kyllä koulun puolesta. Työkirjoja ei tietysti ole kuin kielistä, matematiikka tehdään vihkoon ja isommalla ei ole enää mitään äidinkielen kirjaakaan, mutta en nyt usko, että ne mekaaniset tehtävät ovat kovinkaan oleellisia oppimisessa pitkällä tähtäimellä.
Ihmettelen myös kovasti näitä kouluja, joissa vanhempia velvoitetaan (?) ostamaan työkirjat ja laitetaan näin oppilaat eriarvoiseen asemaan. En sietäisi sitä hetkeäkään. Oppilaat ovat eri arvoisessa asemassa vanhempien varallisuuden mukaan ja tällaisella systeemillä on kertaheitolla palattu 60-luvulle ja oppikoulun maksullisuuteen. Köyhät tippuivat sitten kelkasta.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsemme koulussa kirjat tulevat kyllä koulun puolesta. Työkirjoja ei tietysti ole kuin kielistä, matematiikka tehdään vihkoon ja isommalla ei ole enää mitään äidinkielen kirjaakaan, mutta en nyt usko, että ne mekaaniset tehtävät ovat kovinkaan oleellisia oppimisessa pitkällä tähtäimellä.
Ihmettelen myös kovasti näitä kouluja, joissa vanhempia velvoitetaan (?) ostamaan työkirjat ja laitetaan näin oppilaat eriarvoiseen asemaan. En sietäisi sitä hetkeäkään. Oppilaat ovat eri arvoisessa asemassa vanhempien varallisuuden mukaan ja tällaisella systeemillä on kertaheitolla palattu 60-luvulle ja oppikoulun maksullisuuteen. Köyhät tippuivat sitten kelkasta.
Ei meitä velvoiteta, mutta kun niitä kirjoja ei yksinkertaisesti saa niin pakko ne on ostaa. Yritin tapella asiasta, mjutta minua palloteltiin vain virkamieheltä toiselle ja naurettiin, että kantelukaan mitään auta.
Ja kyllä, omat lapseni saavat ihan erilaisen koulutaipaleen kunnheillä on ne kirjat ja kielten ope -äiti ja di-isä koko ajan tukemassa.
Aiemmin opetuksessa oli muutama hitaammin etenevä lapsi. Nykyisin luokissa on valtavasti lapsia joiden äidinkieli ei ole Suomi eivätkä he ymmärrä opetuksesta mitään. Tylsyyteen he sitten häiriköivät ja vaikeuttavat muiden oppilaiden oppimista.
Ketään ei yhdessäkään peruskoulussa voi velvoittaa ostamaan oppikirjoja.