Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi koulujen opetuksen taso laskee?

Vierailija
09.10.2018 |

Opettajat ovat alati koulutetumpia ja silti opetuksen taso tuntuu jatkuvasti laskevan. Miksi näin? Ei omassa lapsuudessani vanhempien tarvinnut käydä koulua lasten kanssa. Vanhemmille järjestettiin muutama vanhempainilta vuodessa ja koulu hoiti loput. Nykyään opettajat vaikuttavat uusavuttomilta ja koulunkäynti kaatuu vanhempien niskaan.

En jaksa tällaista koulua. Haluan koulun hoitavan lasten koulupäivän. En halua vilma-viestejä joutavista asioista. En halua puuhastella koulutehtävien parissa iltoja ja viikonloppuja.

Kommentit (146)

Vierailija
41/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti koulaitosta ollaan yksityistämässä ja siksi se laitetaan romuksi kansalaisten käännyttämiseksi yksityistämisen kannalle. Samoin toimittii terveyspalvelujen kanssa.

En yllättyisi. Pitäkää nämä asiat mielessä kun äänestätte ensi keväänä.

Vierailija
42/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajille seuraavat vaatimukset: Minimipituus 175 cm, penkistä 50 kg

Opettajille koulurakennuksen tiloissa rajoitetut poliisi valtuudet.

Opettajille enemmän puhejudo koulutusta.

Työrauha on perus edellytys oppimiseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajat ovat alati koulutetumpia ja silti opetuksen taso tuntuu jatkuvasti laskevan. Miksi näin? Ei omassa lapsuudessani vanhempien tarvinnut käydä koulua lasten kanssa. Vanhemmille järjestettiin muutama vanhempainilta vuodessa ja koulu hoiti loput. Nykyään opettajat vaikuttavat uusavuttomilta ja koulunkäynti kaatuu vanhempien niskaan.

En jaksa tällaista koulua. Haluan koulun hoitavan lasten koulupäivän. En halua vilma-viestejä joutavista asioista. En halua puuhastella koulutehtävien parissa iltoja ja viikonloppuja.

Kyllä se lapsen tehtävä on tehdä koululäksyt. Äiti voi tarkistaa. Minä en edes tarkistanut. Todistus sen kertoi.

Vierailija
44/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kaivaa itse kuoppaa toivomalleen opettajien vastuulle. Jokainen kerta, kun vanhempi kiroaa koulua tai opettajaa lapsen kuullen, lapsi oppii ettei koulua ja opettajaa tarvitse kunnioittaa. Ja kun näin tapahtuu riittävän pitkään, alkavat lapset opettaa sitä jo toisilleen ja nykykoulu onkin valmis. Jos haluatte, että teidän lapsenne luokka alkaa kunnioittaa opettajia, koordinoikaa asia vanhempien kesken. Miettikää konkreettisesti, kuinka voitte omilla toimillanne edistää opettajan auktoriteetin palautumista. Sopikaa opettajan kanssa, että hän kommunikoi vastavuoroisesti vähemmän asioita Wilman välityksellä. 

Jos ette jaksa tehdä mitään muuta kun valittaa netissä, kärsikää sitten myös seuraukset. Inisemättä.

Vierailija
45/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan asialla mitään tekemistä sen kanssa, että ihan tutkitusti suomalaisten älykkyys lähti laskuun 35 vuotta sitten. Toinen syy on kaikenlaisen turhan puuhastelun painottaminen kouluissa perusasioiden kustannuksella.

Olen yläkoulun opettaja. Tuntuu, että uudet seiskat ovat joka vuosi entistä heikompia. Ei ennen ollut oppilaita, jotka eivät esimerkiksi käyttäneet pisteitä lainkaan käytyään kuusi vuotta koulua. Jos joukossa oli joku, joka ei pystynyt tunnissa kirjoittamaan kuin neljä riviä, hän oli hälyttävä poikkeustapaus. Nykyään puolet luokan pojista työskentelee tällä tasolla. Nykyisin myös kokonaisen kirjan lukeminen on merkittävälle osalle oppilaista aivan eksoottinen ajatus.

Samaan aikaan opseihin on laitettu aina vain lisää tavaraa. Uusimpana on tämä digihömppä. Sen sijaan, että opettaisiin oppilaalle pisteen käyttö, pelleillään jonkin PowerPointin tai digitarinan kanssa. Sitten yläkoulussa oppilas kirjoittelee niihin PowerPointteihinsa ihan mitä sattuu. Äikäntunnilla on ehkä harrastettu paljon "draamaa" ja harjoiteltu videokuvaamista. Kukaan ei sen sijaan ole opettanut, mikä on yleis- ja erisnimien ero ja että erisnimet kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.

Esimerkiksi äikän tuntimäärät eivät ole kasvaneet. Samassa ajassa pitäisi tehdä koko ajan enemmän oppilasaineksen jatkuvasti heikentyessä. Tämä yhtälö ei toimi.

Lapset voitaisiin vielä pelastaa palaamalla perusasioihin. Jatkuvasti vaihtuvat opetusvälineet, -ryhmät ja -tilat vain häiritsevät valmiiksi keskittymiskyvyttömiä lapsia. Tunneilla pitäisi olla aikaa vaikka vain lukea. Myös kirjoittamisen oppiminen vaatii paljon aikaa ja harjoitusta, jota lapset eivät enää saa.

Mutta luultavasti jatkamme Ruotsin viitoittamalla tiellä kohti allikkoa.

Vierailija
46/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kaivaa itse kuoppaa toivomalleen opettajien vastuulle. Jokainen kerta, kun vanhempi kiroaa koulua tai opettajaa lapsen kuullen, lapsi oppii ettei koulua ja opettajaa tarvitse kunnioittaa. Ja kun näin tapahtuu riittävän pitkään, alkavat lapset opettaa sitä jo toisilleen ja nykykoulu onkin valmis. Jos haluatte, että teidän lapsenne luokka alkaa kunnioittaa opettajia, koordinoikaa asia vanhempien kesken. Miettikää konkreettisesti, kuinka voitte omilla toimillanne edistää opettajan auktoriteetin palautumista. Sopikaa opettajan kanssa, että hän kommunikoi vastavuoroisesti vähemmän asioita Wilman välityksellä. 

Jos ette jaksa tehdä mitään muuta kun valittaa netissä, kärsikää sitten myös seuraukset. Inisemättä.

Mistä ihmeestä sinä puhut????

Onko sulla mitään tietoa koulusta?

Vierailija
47/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmen lapsen äiti ja yläkoulun opettaja ja aika vieraalta tuntuu monen muun kokemus koulusta. Meillä lasten uintikerroista tulee info kerralla kaikista kerroista ja lapsi itse sitten muistaa ottaa ne uimakamat mukaan, kun ope lähempänä muistuttaa. Ei ole koskaan tarvinnut tarkistaa läksyjä ja vain kerran on pyydetty opiskelemaan kotona vasenkätisen neulominen (mitä kyllä pidin aivan törkeänä!) mutta muuten en ole yhdenkään lapsen kohdalla joutunut opettamaan yhtään mitään. Koulukirjat tulevat koulun puolesta ja samalla tavalla kuin aikanaan omana kouluaikananikin, suurin osa niistä on käytettyjä. Työkirjat ovat sitten uusia.

Yläkoulun puolella laitan luokanvalvojana viestiä vanhemmille ehkä kerran kuussa poikkeuksellisista aikatauluista tms. Vanhemmilta tosin on tullut aika paljonkin palautetta, että pitäisi myös heitä infota asioista, kun se yläkoululainen ei itse osaa/muista/viitsi huolehtia koulunkäynnistään. Yhdessä oppiaineessa ei ole kirjoja ja se on opo.

Työrauhaa joutuu vaatimaan aika ponnekkaasti nykyään, koska lähes jokaisesta luokasta löytyy se yksi, jolla ei ole mitään rajoja ja jonka vanhemmat puolustavat hampaat irvessä lapsensa oikeutta olla juuri sellainen kuin hän haluaa. Onneksi enemmistö kuitenkin on ihan tavallisia ja mukavia ja hyvinkasvatettuja lapsia.

Vierailija
48/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kolmen lapsen äiti ja yläkoulun opettaja ja aika vieraalta tuntuu monen muun kokemus koulusta. Meillä lasten uintikerroista tulee info kerralla kaikista kerroista ja lapsi itse sitten muistaa ottaa ne uimakamat mukaan, kun ope lähempänä muistuttaa. Ei ole koskaan tarvinnut tarkistaa läksyjä ja vain kerran on pyydetty opiskelemaan kotona vasenkätisen neulominen (mitä kyllä pidin aivan törkeänä!) mutta muuten en ole yhdenkään lapsen kohdalla joutunut opettamaan yhtään mitään. Koulukirjat tulevat koulun puolesta ja samalla tavalla kuin aikanaan omana kouluaikananikin, suurin osa niistä on käytettyjä. Työkirjat ovat sitten uusia.

Yläkoulun puolella laitan luokanvalvojana viestiä vanhemmille ehkä kerran kuussa poikkeuksellisista aikatauluista tms. Vanhemmilta tosin on tullut aika paljonkin palautetta, että pitäisi myös heitä infota asioista, kun se yläkoululainen ei itse osaa/muista/viitsi huolehtia koulunkäynnistään. Yhdessä oppiaineessa ei ole kirjoja ja se on opo.

Työrauhaa joutuu vaatimaan aika ponnekkaasti nykyään, koska lähes jokaisesta luokasta löytyy se yksi, jolla ei ole mitään rajoja ja jonka vanhemmat puolustavat hampaat irvessä lapsensa oikeutta olla juuri sellainen kuin hän haluaa. Onneksi enemmistö kuitenkin on ihan tavallisia ja mukavia ja hyvinkasvatettuja lapsia.

Oman kokemukseni mukaan näitä häiriköitä on ikävä kyllä monilla luokilla enemmän kuin yksi, yleensä 2-3. Lisäksi on helposti mukaan yllytettävien seurailijoiden joukko, johon kuuluvat yleensä muut luokan pojat ehkä yhtä tai kahta älykkäintä lukuun ottamatta sekä muutamia tyttöjä. Luokassa vähemmistöksi jäävät ne oppilaat, jotka aidosti haluavat oppia ja käyttää oppitunnit asiallisesti opiskeluun. Tällainen tilanne on omien lasteni luokilla (kolme lasta, kaksi alakoulussa ja yksi yläkoulussa). On aivan tyypillistä, että ne oppilaat, jotka haluavat opiskella, joutuvat poistumaan luokasta käytävään, koska luokassa on niin hirveä älämölö, ettei siellä pysty työskentelemään. Koulun rehtorin mukaan tilanne on aivan OK, koska käytävät ovat uuden OPSin mukaisia "monimuotoisia opiskelutiloja".

Vierailija
49/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me emme saa lainkaan työkirjoja. Olen ostanut ne jo neljä vuotta.

Vierailija
50/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat vetää diapameja sun muita

Vierailija
51/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajille seuraavat vaatimukset: Minimipituus 175 cm, penkistä 50 kg

Opettajille koulurakennuksen tiloissa rajoitetut poliisi valtuudet.

Opettajille enemmän puhejudo koulutusta.

Työrauha on perus edellytys oppimiseen. 

Tässähän se syy on. Ennen vanhaan opettajat olivat pidempiä ja penkkasivat enemmän. Siksi oppimistuloksetkin olivat parempi

Vierailija
52/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 3 luokan luokanopettajan ja tällä hetkellä luokallani on yksi oppilas joka on ollut koko alkuopetuksen kotikoulussa vakavan sairauden vuoksi (isoja aukkoja useissa oppiaineissa), 6 tehostetuntuen oppilasta, 6 s2 oppilasta (pari em. tt-oppilaita), yksi lapsi on menettänyt syksyllä pikkuveljen, kahden oppilaan vanhemmat taistelevat parhaillaan oikeudessa lapsen huoltajuudesta ja toisen huoltajalla on pahoja mt-ongelmia ja se näkyy myös minulle. Tämän lisäksi luokassa on kiusaamista, tilannetta yritetään ratkaista moniammatillisen tiimin kanssa yhdessä (reksi, minä, kuraattori ja psykologi) mutta homma senkun jatkuu. Tänään 2 oppilasta oksensi ja toinen oli oksentanut myös eilen illalla, mutta tästä huolimatta vanhemmat lähettivät oppilaan tänään kouluun...

Oppilaiden taitotaso laskee kokoajan kuin lehmän häntä ja aika koulussa menee kaikkeen muuhun kuin opettamiseen. Olen pyrkinyt rajaamaan niin, että opetusajalla ei selvitetä välitunnilla tapahtunutta kiusaamista, mutta joskus on pakko, joskus openkin pitää päästä kotiin.

Vierailija
53/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsynyt3ope kirjoitti:

Olen 3 luokan luokanopettajan ja tällä hetkellä luokallani on yksi oppilas joka on ollut koko alkuopetuksen kotikoulussa vakavan sairauden vuoksi (isoja aukkoja useissa oppiaineissa), 6 tehostetuntuen oppilasta, 6 s2 oppilasta (pari em. tt-oppilaita), yksi lapsi on menettänyt syksyllä pikkuveljen, kahden oppilaan vanhemmat taistelevat parhaillaan oikeudessa lapsen huoltajuudesta ja toisen huoltajalla on pahoja mt-ongelmia ja se näkyy myös minulle. Tämän lisäksi luokassa on kiusaamista, tilannetta yritetään ratkaista moniammatillisen tiimin kanssa yhdessä (reksi, minä, kuraattori ja psykologi) mutta homma senkun jatkuu. Tänään 2 oppilasta oksensi ja toinen oli oksentanut myös eilen illalla, mutta tästä huolimatta vanhemmat lähettivät oppilaan tänään kouluun...

Oppilaiden taitotaso laskee kokoajan kuin lehmän häntä ja aika koulussa menee kaikkeen muuhun kuin opettamiseen. Olen pyrkinyt rajaamaan niin, että opetusajalla ei selvitetä välitunnilla tapahtunutta kiusaamista, mutta joskus on pakko, joskus openkin pitää päästä kotiin.

No tämä. Kun koulun pitää hoitaa kokonaisvaltainen kuntoutus ja kasvatus kaiken muun ohella. Vanhemmat ovat ulkoistaneet kaiken koululle.

Vierailija
54/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsynyt3ope kirjoitti:

No tämä. Kun koulun pitää hoitaa kokonaisvaltainen kuntoutus ja kasvatus kaiken muun ohella. Vanhemmat ovat ulkoistaneet kaiken koululle.

Kai sinä käsität että kaikkein eniten tilanteesta kärsii ne lapset ja perheet jotka hoitaa osuutensa ja enemmän, paikkaavat koulun puutteet jne ja silti se oma lapsi jää opetuksetta ja huomiotta tuolla.

Meillä oli just vanhempainvartti ja ainoo palaute oli että kaikki laput ja liput on toimitettu säntillisesti, lapsi on selkeesti aktiivinen ja pedantti mutta kukaan opettaja ei muista häntä.

Vierailija
55/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppilaiden taso laskee, mutta tästä ei voi puhua.. paljon uusia luku- ja kirjoitustaidottomia oppilaita (laskee myös pisa-tuloksia), joita ei aina edes kiinnosta opiskelu kun mölyäminen on kivempaa

Vierailija
56/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väsynyt3ope kirjoitti:

Kai sinä käsität että kaikkein eniten tilanteesta kärsii ne lapset ja perheet jotka hoitaa osuutensa ja enemmän, paikkaavat koulun puutteet jne ja silti se oma lapsi jää opetuksetta ja huomiotta tuolla.

Meillä oli just vanhempainvartti ja ainoo palaute oli että kaikki laput ja liput on toimitettu säntillisesti, lapsi on selkeesti aktiivinen ja pedantti mutta kukaan opettaja ei muista häntä.

Käsitän kuule oikein hyvin, kun olen ollut siellä kentällä aika pitkään töissä. Työstä on vaan tullut niin todella epämiellyttävää, että varmaan viisaimmat nostaa kytkintä kohta.

Vierailija
57/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väsynyt3ope kirjoitti:

Mitä muuta tietoa vielä kaipaisit, jos lapsi selkeästi pärjää koulussa hyvin? On toki todella ikävää todeta, että kukaan ei muista aktiivista ja säntillistä lasta, itse asiassa jopa asiatonta, mutta äitinä todellakin olisin tyytyväinen siihen, että lastani pidetään säntillisenä, hän hoitaa hommansa ja viittaa ahkerasti tunnilla. Tuostahan tulee hyvä numero ja se sitten kantaa elämässä pidemmälle.

Ilman muuta suurimmat kärsijät tilanteesta ovat ne, joiden vanhemmat eivät pysty syystä tai toisesta auttamaan lastaan opinnoissa ja jotka kipeästi tarvitsisivat opettajan ammattitaitoista ohjausta mutta eivät voi saada sitä, koska mölyapinoilla on suuremmat ihmisoikeudet kuin muilla (ja vaativimmat vanhemmat).

Vierailija
58/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väsynyt3ope kirjoitti:

Mitä muuta tietoa vielä kaipaisit, jos lapsi selkeästi pärjää koulussa hyvin? On toki todella ikävää todeta, että kukaan ei muista aktiivista ja säntillistä lasta, itse asiassa jopa asiatonta, mutta äitinä todellakin olisin tyytyväinen siihen, että lastani pidetään säntillisenä, hän hoitaa hommansa ja viittaa ahkerasti tunnilla. Tuostahan tulee hyvä numero ja se sitten kantaa elämässä pidemmälle.

Ilman muuta suurimmat kärsijät tilanteesta ovat ne, joiden vanhemmat eivät pysty syystä tai toisesta auttamaan lastaan opinnoissa ja jotka kipeästi tarvitsisivat opettajan ammattitaitoista ohjausta mutta eivät voi saada sitä, koska mölyapinoilla on suuremmat ihmisoikeudet kuin muilla (ja vaativimmat vanhemmat).

Kyllä se säntillinenkin mielellään kaipaisi huomiota. Kuka aikuinen jaksaa työelämässä samalla asenteella? ”Sori, tiedän että jossain oot ja hommasi teet, mut en nyt just muista sua ollenkaan”. Olisko tää kiva palaute esimieheltä?

Vierailija
59/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime viikko: lapsella terkka-aika ja sitä ennen kirjastovierailu. Minun piti ensin kysyä että monelta se vieraili loppuu. Että ehtiikö sinn terkalle. Sitten ilmoitin Wilmaan tuntimerkinnäksi että lapsi on pois siltä ja siltä tunnilta terkan takia. Aitten lapsi laittaa viestiä että terkkaa ei näy missään vaikka on aika. Jouduin soittamaan kolmeen paikkaan ottaakseni selvää että missä terkka on. Sitten selvisi että terkka on sairas. Sitten piti soittaa lapselle että terkka ri tulekaan ja laittaa taas Wilmaan että peruutus.

Ennen vanhaan koulussa ihmiset tiesivät missä kukakin on ja koska. Ei äidin tarvinnut puolta tuntia käyttää päivästä siihen lapsensa etäopastamiseen.

Kyllä nykyäänkin kouluterveydenhoitajan ajat menevät suoraan opettajan tietoon ei niitä tietoja tarvitse vanhempien kautta kierrättää.

Vierailija
60/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa....kouluko kasvattaa??? Kyllä kautta aikojen kodit ovat kasvattaneet, joko hyvin tai vähemmän hyvin. Koulu OPETTAA!

Ihan kuule kasvatustieteellisestä valmistuvat opettajat, ovat ammattikasvattajia...

Nykyvanhemmat on vaan laiskoja, kun ei jaksa. Kasvatuskin pitäis tehdä koulussa kun ei itse jaksa.