Nykypäivän muotia on näyttää rikkaalta, vaikka ei rikas oikeasti olisikaan
Oletteko huomanneet? Pienituloiset opiskelijatkin säästävät vähistä rahoistaan merkkilaukkuihin ja yrittävät näyttää ulkoisesti varakkailta.
Kommentit (48)
Olen ihmetellyt usein, että miksi Helsingin keskustassa niin monet näyttävät nukkavieruilta ja sotkuisilta. Verrattuna esim. muihin Euroopan kaduilla kulkijoihin. Nyt ymmärrän. Ainakin vauvapalstalaisten mielestä hyvin pukeutuminen on ylpeyden ja näyttelemisen merkki. Kun täällä pitää olla niin perin vaatimaton ja näkymätön. Se on se suomalaisten olematon itsetunto ja esteettisyyden tajun puute.
Vierailija kirjoitti:
Poikkeuksia toki löytyy. Minua huvittaa suuresti sanonta "new money", sillä sen todella näkee joistain. Liikaa yritystä, ei tarpeeksi tyylitajua eikä läheskään tarpeeksi vanhan, arvokkaan suvun tuomaa itsentuntoa siitä, että maailma on minun.
Ah, todella. Mutta pahimpia ovat oikeasti köyhät, jotka halveksivat rikkauksia ja jo näköjään sitä tapakulttuuria, jota keskiluokka edustaa. On epämukavaa, että ne ovat kuin maailma olisi heidän. Like they just dont care.
Ja maamuillakin on 300 euron hajuvettä. Pojilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja oikeasti varakkaat näyttää pummille 😁
Tämä. Merkkilaukut ovat todella säälittäviä.
Kuinkahan monta merkkilaukkua mahdat tuntea?
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt usein, että miksi Helsingin keskustassa niin monet näyttävät nukkavieruilta ja sotkuisilta. Verrattuna esim. muihin Euroopan kaduilla kulkijoihin. Nyt ymmärrän. Ainakin vauvapalstalaisten mielestä hyvin pukeutuminen on ylpeyden ja näyttelemisen merkki. Kun täällä pitää olla niin perin vaatimaton ja näkymätön. Se on se suomalaisten olematon itsetunto ja esteettisyyden tajun puute.
Helsingissä halutaan näyttää Windows95manilta.
Rap-kulttuurin tuomaa ainakin pojilla. Musiikkipiirit ja teollisuus tekee yhteistyötä myymällä ylihintaista tavaraa isoilla katteilla. Kuluttaja ostaa brändituotteen. Ne oikeat rahamiehet nostaa isot provikat joka ostoksesta.
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla piti kuulemma näyttää köyhältä Suomessa vaikka rahaa olisi ollut kuin roskaa. Ainakin poliittisesti tiedostavan opiskelijaväestön keskuudessa.
Tilanne on muuttunut nykyisin juuri päinvastaiseksi.
Näinhän se oli. Ja nykyinen trendi tulee kyllä todella isosti tänne tulleista ihmisistä, joista monet ovat kehitysmaista ja ahtaista kulttuureista, ja siellä ihaillaan jotain amyrikkalaista roskakulttuuria ihan kybällä. Onhan Suomessakin ollut ämyrikkä-fanit, mutta tulokkaat ovat sitä potenssiin tuhat. Bling-blingia ja kallista tossua jalkaan.
En ole varakas mutta haluan näyttää siistiltä ja hyvinhoidetulta. Ostan harvoin uutta mutta ostan hyvää. En näyttääkseni rikkaalta vaan oman viihtyvyyden vuoksi. Uskon, että moni köyhä suomalainen ihminen voisi pukeutua 'paremmin', jos haluaisi. Miksi esim. muiden maiden lapset ovat aina kauttaaltaan paremmissa vaatteissa ja aikuiset huomattavasti tyylikkäämpiä? Tai vaikka Pariisissa kadulla elävien lapsetkin aina nätisti puettuina.