Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nykypäivän muotia on näyttää rikkaalta, vaikka ei rikas oikeasti olisikaan

Vierailija
07.10.2018 |

Oletteko huomanneet? Pienituloiset opiskelijatkin säästävät vähistä rahoistaan merkkilaukkuihin ja yrittävät näyttää ulkoisesti varakkailta.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ja nykyään ja nykyään. Minä olin teini 2000-luvun alkupuoliskolla ja kyllä minä käytin merkkivaatteita, tosin en ihan mitä tahansa rytkyjä. Kyllä vaatteen piti olla tyylikäs, koska en edes teininä halunnut olla mikään kävelevä mainostolppa.

Toisaalta meidän perheemme ei koskaan ollut köyhä.

Vierailija
22/48 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja itse asiassa ne rikkaat ja varakkaat eivät edes ole somessa, eivätkä laita selfieitä eikä kuvia ostoksistaan muiden nähtäväksi.

Toi on totta. Tosin mun kaveri on somessa ja vtun rikas jätkä. Sillä ei ole yhtään kuvaa missä näkys varallisuus. Ei edes talosta tai pihasta ei autoista. Jos ei tietäis että se on rikas, niin kuvista päätellen ei uskoisi.

Vähä siisitti! Upee kundi! Monta tonnii sil on päällä?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko huomanneet? Pienituloiset opiskelijatkin säästävät vähistä rahoistaan merkkilaukkuihin ja yrittävät näyttää ulkoisesti varakkailta.

Rikkalta? Keskiluokkaiselta, rakas ap. Sä et edes tiedä miltä oikeasti rikas käyttää. Harvemmin  käyttävät merkkilaukkuja vaan  teettävät itselleen uniikit asusteet.

Mun tietåäkseni se keskiluokan "pahin" merkkilaukkuvillitys alkaa olla jo out muutenkin. Oikeasti rikkaat yleensä pukeutuvat juuri niinkuin heitä huvittaa ja siis se voi olla vapaasti ääripäästä toiseem tai tilanteen mukaan vaihdellen ja osa ei mieti pukeutumista välttåmättä lainkaan. Mieti vaikka edesmennyttä Niklas Herliniä -- hän ainakin vaikutti siltä, että pukeutuu omannäköisiin, omasta mielestään kivoihin vaatteisiin, mutta ei kyllä esitellyt mitään logoja tai kliseitä missään -- päinvastoin. Keskiluokalle puolestaan on tärkeää yritää erottautua työväenluokasta sekä nauttia niistä pienistä taloudellisista iloista. Rikkaiden ei tarvitse vaivautua ja he ovat turtuneet monesti tiettyihin kliseisiin.

Vierailija
24/48 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole ollut koskaan tarvetta esittää, mutta olen vain sen verran pahasti esteetikko, että ominta itseäni ja aitoutta kohdallani on se, ettå pukeudun jollain tasolla esteettisesti miellyttävään kokonaisuuteen. Joskus kulahtaneetkin vaatteet voivat olla ok; kyse on kokonaisuudesta. En vain _halua_ pukeutua rumasti, vaikkei kukaan olisikaan katsomassa. Mulle tosin jotkut Louis Vuittonin monogrammilaukut tai jotkut metallikillutinkoristeiset tavarat ovat pääosin rumia.

Vierailija
25/48 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tyylikäs pukeutuminen aina kallista?

Vierailija
26/48 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella daamilla pitää olla MK-veska ja iPhone. Jokaisella jäbällä pitää olla bemari ja merkkikengät. Se vaan nyt menee niin.

Vierailija
27/48 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelen, että miten niin nykyään? Kyllä tässä on jo ainakin 30 vuotta mennyt niin, että tietyt merkit on oltava, jos haluaa korottaa statustaan. Ja jos ei lasketa taistolaisvuosia, niin "aina" (modernilla ajalla) on ollut niin, että osa yrittää näyttää keskiluokkaiselta, osa rikkaalta, ja sitten ne aidosti rikkaat on mitä on.

Poikkeuksia toki löytyy. Minua huvittaa suuresti sanonta "new money", sillä sen todella näkee joistain. Liikaa yritystä, ei tarpeeksi tyylitajua eikä läheskään tarpeeksi vanhan, arvokkaan suvun tuomaa itsentuntoa siitä, että maailma on minun. 

Vierailija
28/48 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella daamilla pitää olla MK-veska ja iPhone. Jokaisella jäbällä pitää olla bemari ja merkkikengät. Se vaan nyt menee niin.

Mihin luokkaan kuulun, kun tämä huvittaa niin suuresti? Itse pukeudun miten haluan, osa uutta, osa käytettyä. Kaikki tilanteeseen sopivaa, puhdasta ja nättiä. En tarvitse merkkejä tuomaan itsevarmuutta. 

Vierailija
29/48 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mä taas huomaan, että nyt kun keski-ikä alkaa lähestymään ja rahaa tilillä enemmän kuin vähän, ei oikeastaan enää kiinnosta. Tänäänkin lähdin asioille kulahtaneissa lenkkareissa ja ehta tuulitakki päällä. Kymmenen vuotta sitten en olisi voinut kuvitellakaan lähteväni noin ihmisten ilmoille, vaikken koskaan ole ollut tarkka pukeutumisestani.

Ehkä se on ikä tai sitten se, että kun ei ole enää tarvitse hankkia mitään viimeisillä rahoilla, ei koe enää tarvetta esittää.

Ei keski-ikäisen tekemisistä olla kiinnostuneita, tässä on nuorisosta ja niiden muodista kyse, ei vanhojen kääkkien.

Nuorison pitää näyttää hyvältä että saa paljon/laadukasta sukuelintä.

Mutta tässä on se hyvä merkki että nyt on nousukausi, kohta taas mennään hupparissa ja camoissa. 70-luvulla köyhäiltiin, 80-luvulla juppeiltiin, ysärillä taas grunge-köyhäiltiin jne jne

Vierailija
30/48 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mä taas huomaan, että nyt kun keski-ikä alkaa lähestymään ja rahaa tilillä enemmän kuin vähän, ei oikeastaan enää kiinnosta. Tänäänkin lähdin asioille kulahtaneissa lenkkareissa ja ehta tuulitakki päällä. Kymmenen vuotta sitten en olisi voinut kuvitellakaan lähteväni noin ihmisten ilmoille, vaikken koskaan ole ollut tarkka pukeutumisestani.

Ehkä se on ikä tai sitten se, että kun ei ole enää tarvitse hankkia mitään viimeisillä rahoilla, ei koe enää tarvetta esittää.

Ehkä näinkin, mutta on vaatteilla muukin puoli kuin se miltä ne näyttävät. Tekninen laatu ja varsinkin kengissä mukavuus. Lisäksi eettisyys eli jos rahaa olisi reilusti, ostaisin vain eetttisesti tuotettua tavaraa tai laadukasta käytettyä.

Vierailija
31/48 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni taas huvittaa tämä "new money"-termin käyttö ja "pröystäilevän" juppipukeutumisen dissaus. Old money on sellainen herrakerho ettei sinne ole asiaa vasta kuin herlinin tai harkimon lastenlastenlapsilla, joten olisi aika tökeröä edes heidän leikkiä kuuluvansa siihen joukkoon ja yrittää pukeutua niiden sääntöjen mukaan. Miksi pitäisi yrittää esittää olevansa jotain jota ei ole, etenkin kun edellä mainitut old money-klubilaiset sitten kuitenkin sanoisi että et kuulu joukkoon? New money eli juppityyli on oikein hyvä ja sopiva tyyli nykyajan nuorille urbaaneille ammattilaisille, vaikka siitä joku 1800-luvun tyylioppaan lukenut fedoran käyttäjä ei pidäkään. Se on aito, rehellinen, tyylikäs ja kantajalleen ja aikaan sopiva.

Paljon pahempaa tyylittömyyttä on olla teeskentelijä.

Vierailija
32/48 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja itse asiassa ne rikkaat ja varakkaat eivät edes ole somessa, eivätkä laita selfieitä eikä kuvia ostoksistaan muiden nähtäväksi.

Toi on totta. Tosin mun kaveri on somessa ja vtun rikas jätkä. Sillä ei ole yhtään kuvaa missä näkys varallisuus. Ei edes talosta tai pihasta ei autoista. Jos ei tietäis että se on rikas, niin kuvista päätellen ei uskoisi.

Hulluahan se olisikin manostaa rahojaan. JOku vois vielä pölliä siltä jotain. Paras tapa vaikuttaa köyhältä on nimenomaan antaa itsestään wanna-be-rikas kuva.

Vierailija
33/48 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni taas huvittaa tämä "new money"-termin käyttö ja "pröystäilevän" juppipukeutumisen dissaus. Old money on sellainen herrakerho ettei sinne ole asiaa vasta kuin herlinin tai harkimon lastenlastenlapsilla, joten olisi aika tökeröä edes heidän leikkiä kuuluvansa siihen joukkoon ja yrittää pukeutua niiden sääntöjen mukaan. Miksi pitäisi yrittää esittää olevansa jotain jota ei ole, etenkin kun edellä mainitut old money-klubilaiset sitten kuitenkin sanoisi että et kuulu joukkoon? New money eli juppityyli on oikein hyvä ja sopiva tyyli nykyajan nuorille urbaaneille ammattilaisille, vaikka siitä joku 1800-luvun tyylioppaan lukenut fedoran käyttäjä ei pidäkään. Se on aito, rehellinen, tyylikäs ja kantajalleen ja aikaan sopiva.

Paljon pahempaa tyylittömyyttä on olla teeskentelijä.

Suomessa edes ole mitään vanhaa rahaa. Täällä kaikki brassailu on feikkiä ja jollain lailla säälittävää. Fiksut suomalaiset pitävät matalaa profiilia, oli rahaa tai ei.

Vierailija
34/48 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä luulet että satavuotta vanha sanonta "köyhät ne vaatteilla koreilee" on saanut alkunsa? Ei sitä tai maailmaa eilen keksitty.

Siis mä niin vihaan näitä suomalaisia typeriä sananlaskuja. Suomessa on joku ihmeen sairas käsitys että ihminen joka haluaa pukeutua hyvin olisi jotenkin koppava tai ylimielinen. Minä rakastan mennä esim. Milanoon ja katsella kauniisti pukeutuneita ja itsensä hoitaneita ihmisiä vauvasta vaariin.

Vierailija
35/48 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja oikeasti varakkaat näyttää pummille 😁

Oikeasti varakkaalla ei usein ole tarvetta todistella tai esittää mitään. Hänellä ei ole syytä haaveilla, että olisi parempi kuin onkaan. Saa olla ihan sitä mitä oikeasti kokee olevansa. Kuinka moni oikeasti varakas kuvaa asuntoaan tai vaatekaappiaan instagramiin? Tai sitä, missä taas on käyty ja missä hotellissa ja svitissä nukuttu ja missä paikassa syöty?

Varmaan varakkuus tuo ihmisestä joitain olennaisia juttuja esiin. Ne, joille kaunis pukeutuminen on ollut vain käyttämistä, luopuvat siitä, kun rahaa on tarpeeksi. Ne, joille kaunis pukeutuminen tuo esteettistä nautintoa ja on osa toisten huomioonottamista, pukeutuvat ehkä entistäkin kauniimmin rahan suomin mahdollisuuksin.

Vierailija
36/48 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herlinin perijättären sieppauksen jälkeen rikkaat tuskin ovat uskaltaneet pukeutua kovin brassailevasti.

Vierailija
37/48 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän pitäisi pukeutua, ettei kellään olisi syytä paheksua? Minulla on keskinkertainen palkka, jolla pärjään varsin mukavasti. Voin noin 500-1000 € kuukaudessa shoppailla itselleni jotain ylimääräistä, jos haluan. Pidän siisteistä, hyvälaatuisista ja kauniista vaatteista ja asusteista. En ole vanhan rahan suvusta, mutten kovin köyhästäkään. Pidän perinteisen naisellisesta ulkoasusta, mutta mielelläni välttäisin paheksujat, etten vahingossa vaikka näyttäisi venäläiseltä. En mielelläni käytä mustaa väriä, josta kai jotkut ilahtuvat, mutta toisaalta sitten en kai näytä tyylikkäältä pariisilaiselta. En haluaisi näyttää jonkun silmissä joltain, mitä en ole, mutta en myöskään näyttää siltä rumalta ja tyylittömältä tuulipukusuomalaiselta, jota täällä myös paheksutaan. Ja saankohan edes ostaa itselleni vaatteita, vai pitäisikö ostaa ylimääräisillä rahoilla vain osakkeita, kun se olisi ns. järkevämpää, tosin sitten ehkä kulkisin hieman vaatimattomamman näköisenä, mistä joku voisi ärsyyntyä.

Vierailija
38/48 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tyylikäs pukeutuminen aina kallista?

On, jos ei halua pukeutua muoviin. 100e et saa villatakkia josta puolet ei olisi muovia. Pitää olla vähintään 300e tiskissä että saa aidon villakangastakin.

Vierailija
39/48 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja oikeasti varakkaat näyttää pummille 😁

Tämä. Merkkilaukut ovat todella säälittäviä.

Vierailija
40/48 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Kaikki haluaa nykyään näyttää joltain Espoon tai Kauniaisten eliittirouvilta, vaikkei moukkien rahkeet riitä sinne päinkään :D

Huutonaurua. Eivät Kauniaisten rouvat mitenkään järjestään näytä eliitiltä. Oikea raha tekee vaatimattoman näköiseksi.