Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt vertaistukea! 1.luokkalainen myöhästyy AINA koulusta!

Vierailija
05.10.2018 |

Vaatteet valitaan edellisenä päivänä, mutta aamulla, juuri ennen kouluun lähtöä, ne on huonot. Aamupala tehdään ajoissa, mutta hetken päästä tekee mieli ”jotain muuta”. Hiukset ei ole koskaan hyvin. Jopa ulkovaatteet pitää vaihtaa vielä ovella. Eteisessä on peili ja tyttö kävelee vähän väliä takaisin peilin luokse ja laittaa hiuksiaan uudelleen.

Teini-ikää odotellessa... :/

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä myöhästyminen tytöstä itsestään tuntuu? Tuskin kivalta.

Vierailija
2/56 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusataanko lasta koulussa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on niin hyvä tilanne, että itse olet aina aamuisin paikalla lähettämässä/viemässä tyttöä kouluun, sun pitää ottaa tiukempi aikuisen rooli. Laitat vaikka seinäkelloon tarrat tietyille kohdille, että kun isoviisari on tuon perhostarran kohdalla, niin aamupala on syötynä, kun se taas on tuon kukkatarran kohdalla niin vaatteet pitää olla päällä jne. Selkeä aikataulu. Lisäksi juttelet tytön kanssa siitä, miksi kouluun pitää mennä ajoissa, myöhästyminen on epäkohteliasta ym. Et anna tytön valikoida ja muuttaa mieltään, vaan aamupalaksi syödään se mitä on valittu, vaatteita ei vaihdeta, hiuksia ei mennä laittamaan uudestaan. Tarvittaessa aikaistat tytön herätystä vaikka vartilla. Toki voisi myös kysyä, onko joku syy miksei halua kouluun lähteä.

Vierailija
4/56 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile lähteä johonkin ja anna tytön ottaa itse vastuu lähtemisestään, eli olla yksin kotona ja katsoa itse kelloa. Voisi toimia.

Vierailija
5/56 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kiusataanko. En oikein usko, mutta toisaalta, on mahdollista että kiusataan, eikä hän vain kerro siitä.

Eilen viimeksi kysyin onko kiva aina myöhästyä. Tyttö vastasi: ”On, ku ope aina huomaa ku mä tuun luokkaan” ja nauroi. Sanoin, että minusta ei ole kiva töissä lukea wilma-merkintöjä ja että jossain vaiheessa voi saada jälki-istuntoa. Hän vain nauroi ja sanoi: ”Nii-i! Seki on varmaan kivaa!”. Ei se hänellä varmaan vaikuttaisi mitenkään. Eskarissa jäi usein ilman aamupalaa kun myöhästyi. Sekin oli hänestä hauskaa.

Ärsyttää niin paljon! Itse olen täsmällinen ja aina ajoissa (paitsi silloin, kun tyttö oli päiväkodissa). Mies on myös täsmällinen. Miten meillä voi olla tällainen lapsi?

Eikä osaa mistään huolehtia itse. Tällä hetkellä on 3 päivää viikossa iltapäiväkerhossa. 2 päivää viikossa menee suoraan koulusta kotiin. Ollaan sanottu, että äidille ja isälle ei voi töihin soittaa ihan koska vain. Silloin vain, jos on hätä tai jotain kiireellistä. Ja että mummille voi soittaa koska vain. Mutta soittaa aina meille.

Ap

Vierailija
6/56 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä olet kotona, sinun tehtävä on lähettää lapsi ajoissa kouluun. Eli sinä sanot, että nyt lähdetään ja käsket pukemaan. Et anna jäädä laittamaan hiuksiaan tai puuhaamaan muuta.

Vierailija
7/56 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin tyttö myöhästyi aina ekalla, oli monesti vielä klo 8 kotona vaikka olisi pitänyt olla jo koulussa. Muuten fiksu ja hoiti aiansa. Ajattelin, että hyvä kun ei stressaa ja osaa ottaa "rennosti".

Nyt kolmosella, ja huolehtii että on aina ajoissa ♥

Vierailija
8/56 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile lähteä johonkin ja anna tytön ottaa itse vastuu lähtemisestään, eli olla yksin kotona ja katsoa itse kelloa. Voisi toimia.

Hän lähteekin yksin kouluun. Joudun vähän väliä muistuttamaan että lähtee ajoissa ja että aamutoimet on tehty. ”Hups! Unohdin!” ja naurua päälle. Aina!

Ap

Vierailija
9/56 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisellä ei ole ajantaju kehittynyt vaan kouluun ehtiminen on aikuinen vastuulla. Sinun tehtävä on sanallisesti kertoa, kun on aika lähteä ja huolehtia, että aikataulu ei veny.

Miksi et saa lasta lähetettyä ajoissa kouluun?

Vierailija
10/56 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä olet kotona, sinun tehtävä on lähettää lapsi ajoissa kouluun. Eli sinä sanot, että nyt lähdetään ja käsket pukemaan. Et anna jäädä laittamaan hiuksiaan tai puuhaamaan muuta.

No kun en ole kotona, kun olen aamulla töissä! Olisihan se helpompaa, jos olisinkin kotona. Olin elokuun kesälomalla ja silloin huolehdin aamuisin valmistautumisista ja kouluun lähdöistä. Enää ei ole mahdollista.

Ap

Vierailija
11/56 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän ihmettelen, miksi ap antaa lapsen myöhästyä. Miksei ap huolehdi siitä, että lapsi lähtee ajoissa?

Vierailija
12/56 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ap sinun aikasi olla aikuinen, eikä vain pyöritellä päätä että voivoi kun tyttö on tuollainen, kun ei se nyt vaan halua lähteä kouluun. Sinä annat tarkan aikataulun ja sitä noudatetaan. Sinä sanot tytölle, että nyt lähdetään ja siitä ei neuvotella. Tämä ei ole nyt ollenkaan tytön vika, vaan sinä et ole osannut ottaa aikuisen roolia.

Vierailija
13/56 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäisellä ei ole ajantaju kehittynyt vaan kouluun ehtiminen on aikuinen vastuulla. Sinun tehtävä on sanallisesti kertoa, kun on aika lähteä ja huolehtia, että aikataulu ei veny.

Miksi et saa lasta lähetettyä ajoissa kouluun?

Siis soittelen aamulla 5 minuutin välein. Mutta en minäkään voi koko aamua puhelimessa olla!

Ap

Vierailija
14/56 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä ehdotuksia nro 3. Jatkossa kannattaa myös rajoittaa vaatteiden määrää. Ei ekaluokkalainen tarvitse esimerkiksi monia syyskeleihin sopivia ulkovaatteita. Kannattaa myös miettiä omaa käytöstään - kuinka kauan käyttää peilailuun, meikkaamiseen ja muuhun tälläytymiseen. Jostakin se ekaluokkalainen on AP:n kuvaamat tavat oppinut.

Vierailija
15/56 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on ap sinun aikasi olla aikuinen, eikä vain pyöritellä päätä että voivoi kun tyttö on tuollainen, kun ei se nyt vaan halua lähteä kouluun. Sinä annat tarkan aikataulun ja sitä noudatetaan. Sinä sanot tytölle, että nyt lähdetään ja siitä ei neuvotella. Tämä ei ole nyt ollenkaan tytön vika, vaan sinä et ole osannut ottaa aikuisen roolia.

Minä olen antanut tarkat aikataulut ja hän tietää kyllä mihin aikaan pitää mitäkin tehdä ja olen muistutellut katsomaan kelloa 5 minuutin välein. Hommattiin jopa aktiivisuusranneke mihin saa hälytykset (Garmin vivofit jr.) mutta ne saa sammutettua itse.

Ap

Vierailija
16/56 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt juttelet tytön kanssa hyvin vakavasti ja teet selväksi, että koulusta ei voi myöhästyä ja kerrot miksei voi. Et anna tytön lähteä tilanteesta asian naurulla kuitaten, vaan keskustelusta ei lähdetä, ennen kuin tyttö ymmärtää. Jatkossa teet aamuisin lapselle selkeän konkreettisen aikataulun, jonka lapsi ymmärtää. Tai soitat hänelle aamuisin neljä kertaa: 1. On aika nousta ylös 2. Aamupalalle 3. Vaatteet päälle 4. Ulos ovesta

Vierailija
17/56 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa, että tyttö vähän nauttii aiheuttamastaan draamasta ja saamastaan huomiosta.

Sano selkeästi että et aio enää muistutella, vaan vastuu lähtemisestä on nyt itsellään. Älä soittele ja kysele monta kertaa aamussa.

Voisi käydä keskustelun, että vaikka huomion keskipisteenä on mukava olla, on huomiotakin monenlaista: se, että koko luokka ja opettaja huomaa myöhästyvän, ei ole positiivista huomiota.

Vierailija
18/56 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän vain naureskelee asialle, niin voitko keskustella asiasta opettajan kanssa? Tässä vaiheessa voisi olla esimerkiksi hyvä, jos x määrästä myöhästymisiä oikeasti saisi sen jälki-istunnon tai muita seurauksia. Toisaalta samaa voit tehdä kotona: kun menee ajoissa kouluun x kertaa, niin saa sovitun palkinnon. Toisaalta taas x määrästä myöhästymisiä seuraa jonkunlainen rangaistus tai kivan asian menettäminen.

Ei tuon ikäinen  vielä osaa ajatella toisten tunteita tai yhteiskunnan paineita/sääntöjä. Hänellä joko on joku syy vältellä kouluun menoa (eikö osaa luontevasti odottaa tunnin alkua tai kiusataanko silloin?) tai sitten hän saa jonkun palkinnon myöhästymisestä (opettajan tai sinun extra-huomio?).

Vierailija
19/56 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa laitat sitten tytölle tuolille yhden vaatekerran ja naulakkoon tasan yhdet ulkovaatteet. Muut vaatteet lukkojen taakse, ei voi käydä vaihtamassa vaatteita kun on vain ne yhdet mitkä voi pukea päälle.

Vierailija
20/56 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä ehdotuksia nro 3. Jatkossa kannattaa myös rajoittaa vaatteiden määrää. Ei ekaluokkalainen tarvitse esimerkiksi monia syyskeleihin sopivia ulkovaatteita. Kannattaa myös miettiä omaa käytöstään - kuinka kauan käyttää peilailuun, meikkaamiseen ja muuhun tälläytymiseen. Jostakin se ekaluokkalainen on AP:n kuvaamat tavat oppinut.

Minulla ei ole edes aikaa peilailuun ja viimeksi meikkasin 6 vuotta sitten. Herään, yritän herättää lapsen, käyn parin minuutin välein ravistelemassa ja lopulta kannan keittiöön tai sohvalle. Syön aamupalan, teen lapselle valmiiksi aamupalan, pakkaan eväät, pesen hampaat ja lähden töihin. Yritän siinä välissä hoputtaa pukemaan ja syömään aamupalaa. Joudun lähtemään jo 6.00.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi