"Omakotitalossa on koko ajan hommia!" Mitä kaikkea se pitää sisällään? Okt-asujat, kertokaa arjestanne!
Usein olen kuullut tuon lauseen, että ok-talossa on koko ajan jotakin tekemistä ja touhua. Nurmikonleikkaus, uunien lämmitys, lumityöt... Mitä kaikkea muuta siihen ihan perusarkeen kuuluu talon osalta? Remontit ja korjaukset erikseen, mutta mitä kaikkia kotitöitä ok-asujat tekee iltaisin ja viikonloppuisin?
Ehtiikö tavallinen työssäkäyvä hoitaa perusjutut, vai pitääkö varsinkin vanhemman talon nurkkia olla naputtelemassa aamusta iltaan? 😅
Älkää naurako, mulla ei ole lähipiirissä sellaisia, joilta voisin tätä kysellä. 😊
T. Kerrostalossa kasvanut
Kommentit (1129)
Niinku vastauksista näkee niin asutaan erilaisissa paikoissa ja jokainen teettää itsellä töitä sen verran ku haluaa. Pihasta saa siistin ja "huoltovapaan" sen sillälailla rakentamalla tai sitte siitä saa kaiken ajan vievän "pakollisen" harrastuksen mistä osa tykkää.
Eli halutessaan kesällä pääsee vähällä esim. Nurmikonleikkuu jos nurmikkoa on ja talvella lumen kolaus+hiekotus. Talon osalta asioita mitä on hyvä tehdä tulevaa aatellen on rännien puhdistus, rännikaivojen puhdistus. Iv-suodattimien vaihto, terassin öljyämiset yms mitä on myös rivitaloasumisessa. Pakollisena se nuohous mikä tapahtuu kerranvuodessa ja palvelu tulee pyytämättä. Eli tekemistä parhaimmillaan erittäin vähän suhteessa rivitaloasumiseen. Toinen ääripää on että tekemistä on enemmän ku keskiverto kaupungin puutarhurilla vuodenaikana;) ja kaiken voi hoitaa myös postimies niin sovittaessa:D
Tuo jankkaaja on selkeästi tuntenut piston sydämessään, kun ei ole tajunnut että taloa pitää huoltaa XD. Nyt sitten totuus iski vasten kasvoja XD.
Valintoja kirjoitti:
Niinku vastauksista näkee niin asutaan erilaisissa paikoissa ja jokainen teettää itsellä töitä sen verran ku haluaa. Pihasta saa siistin ja "huoltovapaan" sen sillälailla rakentamalla tai sitte siitä saa kaiken ajan vievän "pakollisen" harrastuksen mistä osa tykkää.
Eli halutessaan kesällä pääsee vähällä esim. Nurmikonleikkuu jos nurmikkoa on ja talvella lumen kolaus+hiekotus. Talon osalta asioita mitä on hyvä tehdä tulevaa aatellen on rännien puhdistus, rännikaivojen puhdistus. Iv-suodattimien vaihto, terassin öljyämiset yms mitä on myös rivitaloasumisessa. Pakollisena se nuohous mikä tapahtuu kerranvuodessa ja palvelu tulee pyytämättä. Eli tekemistä parhaimmillaan erittäin vähän suhteessa rivitaloasumiseen. Toinen ääripää on että tekemistä on enemmän ku keskiverto kaupungin puutarhurilla vuodenaikana;) ja kaiken voi hoitaa myös postimies niin sovittaessa:D
Niin, kun elämähän on sellaista että kerran kun kolaat lumet niin poissa pysyvät XDD Sama syksyllä kun haravoi XD. Yksi haravointikerta ja sitten ei tule enää lisää lehtiä XD.
Vierailija kirjoitti:
Tuo jankkaaja on selkeästi tuntenut piston sydämessään, kun ei ole tajunnut että taloa pitää huoltaa XD. Nyt sitten totuus iski vasten kasvoja XD.
Ei, vaan sinä sait raivokohtauksen ja aloit jankuttaa, kun tajusit, että et pysty kertomaan massiivisista talon huoltotöistä yhtään mitään XD Eli jäit kiinni valehtelusta XDXDXD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan sinä sait raivokohtauksen ja aloit jankuttaa, kun tajusit, että et pysty kertomaan massiivisista talon huoltotöistä yhtään mitään XD Eli jäit kiinni valehtelusta XDXDXD
Minkä takia et ymmärrä suomea? XD Enkö ihan selkeästi kertonut, että meidän perheessä alaikäiset eivät huoltaneet taloa XD. Olen nähnyt vierestä kuinka paljon talossa on hommaa ja lisäksi tehnyt itse loputtomia lumitöitä ja haravointeja XD.
Omakotitalo vaatii huoltotoimenpiteitä riippumatta siitä, mitä mieltä täällä ihmiset ovat.
Mikään huoltoyhtiö ei hoida ilmanvaihdon nuohouksia ja koneiden puhdistuksia ja suodattimien vaihtamisia. Mikään huoltoyhtiö ei huolehdi lämmitysjärjestelmän huollosta, oli se sitten öljykattila, suora sähkö, ilmalämpöpumppu, ilmavesilämpöpumppu, maalämpöpumppu, puulämmitys, pellettilämmitys tai jokin muu.
Huoltoyhtiö ei tee korjauksia, ei maalaa, ei vaihda puuosia, ei korjaa katon vuotoa, ei avaa tukkeutuneita kaivoja.
Huoltoyhtiö ei hoida vuotavia wc-pönttöjä tai hanoja, ei rikkoutuneita jääkaappeja. Ei rikkoutunutta lämminvesivaraajaa. Ja niitä oikeasti hajoaa tai menee vikatilaan melko usein.
Huoltoyhtiö ei puhdista räystäskouruja, ja jos et itse sitä tee, juoksuputket tukkeutuvat.
On hoidettava kiinteistöön liittyvät paperiasiat, sopimukset ja liittymät.
On näitä. Mutta valitettavasti kaikki okt-asujatkaan ei näitä ymmärrä, siksi on paljon huonokuntoisia ja purettavia taloja myynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia et ymmärrä suomea? XD Enkö ihan selkeästi kertonut, että meidän perheessä alaikäiset eivät huoltaneet taloa XD. Olen nähnyt vierestä kuinka paljon talossa on hommaa ja lisäksi tehnyt itse loputtomia lumitöitä ja haravointeja XD.
Sinä et ymmärrä XD. Puhut jatkuvasti täysin asian vierestä jankkaamalla jostain pihatöistä. Kerrotko vaikka nyt, mitä huoltohommia se talo vaati niiden pihatöiden lisäksi? Niitä, joita omassa viestissäsi sanoit olleen paljon.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo vaatii huoltotoimenpiteitä riippumatta siitä, mitä mieltä täällä ihmiset ovat.
Mikään huoltoyhtiö ei hoida ilmanvaihdon nuohouksia ja koneiden puhdistuksia ja suodattimien vaihtamisia. Mikään huoltoyhtiö ei huolehdi lämmitysjärjestelmän huollosta, oli se sitten öljykattila, suora sähkö, ilmalämpöpumppu, ilmavesilämpöpumppu, maalämpöpumppu, puulämmitys, pellettilämmitys tai jokin muu.
Huoltoyhtiö ei tee korjauksia, ei maalaa, ei vaihda puuosia, ei korjaa katon vuotoa, ei avaa tukkeutuneita kaivoja.Huoltoyhtiö ei hoida vuotavia wc-pönttöjä tai hanoja, ei rikkoutuneita jääkaappeja. Ei rikkoutunutta lämminvesivaraajaa. Ja niitä oikeasti hajoaa tai menee vikatilaan melko usein.
Huoltoyhtiö ei puhdista räystäskouruja, ja jos et itse sitä tee, juoksuputket tukkeutuvat.On hoidettava kiinteistöön liittyvät paperiasiat, sopimukset ja liittymät.
On näitä. Mutta valitettavasti kaikki okt-asujatkaan ei näitä ymmärrä, siksi on paljon huonokuntoisia ja purettavia taloja myynnissä.
VHDOIN & VIIMEIN JOKU TAJUAA JOTAIN! XD
Kyllä myötähäpeän määrä on suuri, kun sivutolkulla i-d-iootit jankkaavat ja jankkaavat, että ei se talo mitään huoltoa vaadi, eivätkä tajua kuinka totaalisen pihalla ovat kaikesta XDD. Sitten minä, todennäköisesti kaikkia jankkaajia nuorempi henkilö kerron miten asiat itse asiassa ovat XD. En voi sietää i-d-iootteja.
Tämä menee täysin pelleilyksi. Jos et tilaa putkimiestä avaamaan tukkeutunutta viemäriä, talosi ränsistyy ja homehtuu. Ei helevetti. Lämmitysjärjestelmien huollot hoitaa huoltoyritys, aivan kuten kerrostalossakin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä menee täysin pelleilyksi. Jos et tilaa putkimiestä avaamaan tukkeutunutta viemäriä, talosi ränsistyy ja homehtuu. Ei helevetti. Lämmitysjärjestelmien huollot hoitaa huoltoyritys, aivan kuten kerrostalossakin.
Ei kukaan voi olla noin yksinkertainen. En jaksa enää vängätä, kun ei mene jakeluun millään XDD.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä myötähäpeän määrä on suuri, kun sivutolkulla i-d-iootit jankkaavat ja jankkaavat, että ei se talo mitään huoltoa vaadi, eivätkä tajua kuinka totaalisen pihalla ovat kaikesta XDD. Sitten minä, todennäköisesti kaikkia jankkaajia nuorempi henkilö kerron miten asiat itse asiassa ovat XD. En voi sietää i-d-iootteja.
Sinä idioottijankkaaja olet tehnyt itsestäsi täyden pellen XD Rassukka ei osaa kertoa mitä valtavia talon huoltotoimenpiteitä vanhemmat tekivät, vaikka itse muka katseli vieressä. Pöljäke yrittää jatkuvasti viedä keskustelua sivuraiteelle sössöttämällä pihatöistä.
Tämä on ollut häkellyttävän silmiä avaava ketju. Äkkiseltään en olisi keksinyt oikeastaan mitään ihmeempää työtehtävää, koska itse en koe niitä asioita pakollisina töinä, vaan vapauksina ja etuoikeuksina, jotka tulevat tämän asumismuodon mukana. Rakastan haravoida, remontoida, lämmittää tehdä polttopuita, hoitaa pihaa jne. ja koin kerrostalo- ja rivariasumisen huomattavasti raskaammaksi ja vaivalloisemmaksi kun oli pakko sietää niin paljon ulkopuolisia tai jonkun muun tilaamia ihmisiä härkkimässä pihaa tai korjaamassa milloin mitäkin, eikä itse saanut hoitaa asioita rauhassa.
Nyt seuraavan kerran kun en ymmärrä sitä, että miten kukaan voi pitää okt-asumista työteliäänä, palautan tämän ketjun mieleeni...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä idioottijankkaaja olet tehnyt itsestäsi täyden pellen XD Rassukka ei osaa kertoa mitä valtavia talon huoltotoimenpiteitä vanhemmat tekivät, vaikka itse muka katseli vieressä. Pöljäke yrittää jatkuvasti viedä keskustelua sivuraiteelle sössöttämällä pihatöistä.
Rassukka muutti pois omakotitalosta 8 vuotta sitten XDD Ihan ei ole tuoreessa muistissa mitä kaikkea vanhemmat tekivät silloin aikoinaan XD Sehän ei käynyt sinulla mielessäkään XD. ÄÄ.LIÖ.
Vierailija kirjoitti:
Oli talo uusi tai vanha, se on edelleen siellä hel-vetin säiden armoilla eikä edelleenkään hoida itse itseään. Ei edes se uudistalo.
Ei myöskään se kerrostalo...
Vierailija kirjoitti:
Voi kunpa te vain kykenisitte ymmärtämään jollain konstilla, että ne pihatyöt (LUMITYÖT, HARAVOINTI, HIEKOITUS, NURMIKONLEIKKUU) eivät ole yhden kerran hommia. Kun kolaat lumet pihalta tänään niin huomenna piha on jälleen täynnä lunta. Syksyisin lehdillä ei ole mitään tippumisaikataulua tyyliin klo 8-16, vaan niitä lehtiä tippuu jatkuvasti. Ja kun et ikinä haravoi niin pian saat sukellella lehtikasojen läpi. Kun haravoit, niin hetken päästä piha on taas täynnä lehtiä.
Mutta ää-l-iöt eivät tajua millään XDD.
Voisitko Röllikkä nyt vaan sulkeutua sinne vuokramurjuusi ja itkeä itsesi uneen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rassukka muutti pois omakotitalosta 8 vuotta sitten XDD Ihan ei ole tuoreessa muistissa mitä kaikkea vanhemmat tekivät silloin aikoinaan XD Sehän ei käynyt sinulla mielessäkään XD. ÄÄ.LIÖ.
No miksi sinä pelle sitten jatkuvasti valehtelet huoltohommia olleen niiiin kamalan paljon?
Vierailija kirjoitti:
Valintoja kirjoitti:
Eli halutessaan kesällä pääsee vähällä esim. Nurmikonleikkuu jos nurmikkoa on ja talvella lumen kolaus+hiekotus. Talon osalta asioita mitä on hyvä tehdä tulevaa aatellen on rännien puhdistus, rännikaivojen puhdistus. Iv-suodattimien vaihto, terassin öljyämiset yms mitä on myös rivitaloasumisessa. Pakollisena se nuohous mikä tapahtuu kerranvuodessa ja palvelu tulee pyytämättä. Eli tekemistä parhaimmillaan erittäin vähän suhteessa rivitaloasumiseen. Toinen ääripää on että tekemistä on enemmän ku keskiverto kaupungin puutarhurilla vuodenaikana;) ja kaiken voi hoitaa myös postimies niin sovittaessa:DNiin, kun elämähän on sellaista että kerran kun kolaat lumet niin poissa pysyvät XDD Sama syksyllä kun haravoi XD. Yksi haravointikerta ja sitten ei tule enää lisää lehtiä XD.
Haravoin pihan sitten kun kaikki lehdet ovat tippuneet. Sekään ei ole pakollista.
Asun edelleen erillistalossa ja olen asunut valtaosan elämästäni omakotitalossa XDXDXDXDXD
Ei, talo ei vaadi päivittäisiä toimintoja mutta se VAATII säännöllistä HUOLTOA jotta se ei RÄNSISTY ja HOMEHDU.