Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Omakotitalossa on koko ajan hommia!" Mitä kaikkea se pitää sisällään? Okt-asujat, kertokaa arjestanne!

Vierailija
04.10.2018 |

Usein olen kuullut tuon lauseen, että ok-talossa on koko ajan jotakin tekemistä ja touhua. Nurmikonleikkaus, uunien lämmitys, lumityöt... Mitä kaikkea muuta siihen ihan perusarkeen kuuluu talon osalta? Remontit ja korjaukset erikseen, mutta mitä kaikkia kotitöitä ok-asujat tekee iltaisin ja viikonloppuisin?

Ehtiikö tavallinen työssäkäyvä hoitaa perusjutut, vai pitääkö varsinkin vanhemman talon nurkkia olla naputtelemassa aamusta iltaan? 😅

Älkää naurako, mulla ei ole lähipiirissä sellaisia, joilta voisin tätä kysellä. 😊

T. Kerrostalossa kasvanut

Kommentit (1129)

Vierailija
261/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonokuntoinen katto painuu kasaan kun sataa tarpeeksi paljon lunta. Lumi sulaa ja valuu taloon sisälle. Syntyy hometta.

Mitä huoltoa se talo MUKAMAS vaatii, voisiko joku vihdoin ja viimein kertoa? XDDD

Voi hyvä luoja, ei noin yksinkertaista ihmistä voi olla olemassa. Jos katto on huonokuntoinen, se uusitaan. Ymmärrätkö?

XDD Ja kas, näin meillä on TYÖTÄ ja HUOLTOA. Ei kukaan voi olla noin yksinkertainen?

Vierailija
262/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kunpa te vain kykenisitte ymmärtämään jollain konstilla, että ne pihatyöt (LUMITYÖT, HARAVOINTI, HIEKOITUS, NURMIKONLEIKKUU) eivät ole yhden kerran hommia. Kun kolaat lumet pihalta tänään niin huomenna piha on jälleen täynnä lunta. Syksyisin lehdillä ei ole mitään tippumisaikataulua tyyliin klo 8-16, vaan niitä lehtiä tippuu jatkuvasti. Ja kun et ikinä haravoi niin pian saat sukellella lehtikasojen läpi. Kun haravoit, niin hetken päästä piha on taas täynnä lehtiä.

Mutta ää-l-iöt eivät tajua millään XDD.

Sinä tässä olet se ää-li-ö, kun et ymmärrä että pihan helppo/vaikeahoitoisuus on oma valinta. Pihaan ei ole pakko laittaa ensimmäistäkään lehtipuuta, jos ei haravointi kiinnosta. Eikä pihan hoito/hoitamattomuus vaikuta mitenkään talon kuntoon tai ränsistymiseen, vaikka sinä asioista mitään ymmärtämättömänä niin kuvittelet.  

Ja kuka i-d-iootti ei laita pihalle mitään vihreää?! XDD Minä olen asunut omakotitalossa vuosikausia ja ihan itse omin käsin luonut lunta, haravoinut pihaa, joskus ajoin nurmikkoa mutta sitä en säännöllisesti.

Niin, sinä ITSE valitsit tehdä pihastasi paljon hoitoa vaativan. Oma syysi. Edelleenkään se pihanhoito ei vaikuta talon ränsistymiseen millään lailla, eikä pihanhoitoon kuluvia työtunteja voi laskea talon huoltotöihin kuuluviksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kunpa te vain kykenisitte ymmärtämään jollain konstilla, että ne pihatyöt (LUMITYÖT, HARAVOINTI, HIEKOITUS, NURMIKONLEIKKUU) eivät ole yhden kerran hommia. Kun kolaat lumet pihalta tänään niin huomenna piha on jälleen täynnä lunta. Syksyisin lehdillä ei ole mitään tippumisaikataulua tyyliin klo 8-16, vaan niitä lehtiä tippuu jatkuvasti. Ja kun et ikinä haravoi niin pian saat sukellella lehtikasojen läpi. Kun haravoit, niin hetken päästä piha on taas täynnä lehtiä.

Sinä tässä olet se ää-li-ö, kun et ymmärrä että pihan helppo/vaikeahoitoisuus on oma valinta. Pihaan ei ole pakko laittaa ensimmäistäkään lehtipuuta, jos ei haravointi kiinnosta. Eikä pihan hoito/hoitamattomuus vaikuta mitenkään talon kuntoon tai ränsistymiseen, vaikka sinä asioista mitään ymmärtämättömänä niin kuvittelet.  

Ja kuka i-d-iootti ei laita pihalle mitään vihreää?! XDD Minä olen asunut omakotitalossa vuosikausia ja ihan itse omin käsin luonut lunta, haravoinut pihaa, joskus ajoin nurmikkoa mutta sitä en säännöllisesti.

Niin, sinä ITSE valitsit tehdä pihastasi paljon hoitoa vaativan. Oma syysi. Edelleenkään se pihanhoito ei vaikuta talon ränsistymiseen millään lailla, eikä pihanhoitoon kuluvia työtunteja voi laskea talon huoltotöihin kuuluviksi.

Ei, kyllä se oli ÄITINI joka halusi pihaan vehreyttä. Normaalit ihmiset haluavat pihaan kasveja ja ehkä puitakin.

Vierailija
264/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoinko jossain vaiheessa, että talo oli minun? Kyllä minut ihan vain kuskattiin sinne vauvana. Ja minä en ole yhtäkään HUOLTOTOIMENPIDETTÄ tehnyt ja silti tiedän, miten valtava urakka talossa on. Niin ja talohan tosiaan RAKENNETTIIN tyhjälle tontille meidän perheellemme.

Vierailija
265/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhyesti sanottuna se järkyttävä työmäärä, jonka omakotitalon omistaminen vaatii, on erilaisten asioiden tarkkailua. Ihmetyttää miksi joillakin on tarve valehdella, että ok-talon huolto- ja kunnossapitotyöt vievät niin paljon aikaa, että parisuhdekin siinä hajoaa. Liekö kyse kateellisuudesta, kun itsellä ei ole ok-taloa :)

Sanoo ää-l-iö, joka ei osaa pitää huolta talosta ja antaa sen ränsistyä käsiin XD. Kaiken sen huollon päälle pihatyöt ja sisällä kotityöt.

Juurihan ylempänä on linkki, jossa on listattu ne hurjan paljon aikaa vievät tarkkailutyöt; seuraa rakenteiden kuntoa, tarkista ovien ja ikkunoiden tiiviys, salaojien kunto, putsaa rännit ja tarkista termostaatit. Väitätkö tosissaan, että näiden toimenpiteiden suorittaminen vaatii niin paljon aikaa, että parisuhde kärsii?

No v-it-tu olenko joskus sanonut sanaakaan parisuhteesta?! Luuletko että rännien putsaus hoituu minuutissa? Mitäs kun kaikki ei menekään putkeen kuten lapsellisissa unelmissasi, vaan jossain onkin häikkää? Sekin varmaan näissä sinun unelmissasi korjataan 10 eurolla ja viidessä minuutissa. XDDD

Tässä ketjussa on jankattu, että talon huoltotyöt vievät niin mahdottomasti aikaa, että parisuhdekin meni nurin. Se on sitten eri asia, jos asukki on niin taliaivo ettei saa rännejä putsattua yhden tunnin aikana.

Minulle on ihan sama mitä joku random sanoo parisuhteesta. Jos talosta ei pidä huolta, se ränsistyy ja homehtuu. Se on fakta ja sitä voi jokainen kokeilla ihan itse.

Ne talon ränsistymistä estävät tarkkailutoimenpiteet on jo listattu. Eivät vie paljoa aikaa. Taisi osua ihosi alle se kateellisuuskommentti ;) 

Vierailija
266/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonokuntoinen katto painuu kasaan kun sataa tarpeeksi paljon lunta. Lumi sulaa ja valuu taloon sisälle. Syntyy hometta.

Mitä huoltoa se talo MUKAMAS vaatii, voisiko joku vihdoin ja viimein kertoa? XDDD

Voi hyvä luoja, ei noin yksinkertaista ihmistä voi olla olemassa. Jos katto on huonokuntoinen, se uusitaan. Ymmärrätkö?

XDD Ja kas, näin meillä on TYÖTÄ ja HUOLTOA. Ei kukaan voi olla noin yksinkertainen?

Katon uusiminen on kattoremontti, ei huoltoa. Aivan samoin kuin kerrostalossa.

Vierailija
267/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhyesti sanottuna se järkyttävä työmäärä, jonka omakotitalon omistaminen vaatii, on erilaisten asioiden tarkkailua. Ihmetyttää miksi joillakin on tarve valehdella, että ok-talon huolto- ja kunnossapitotyöt vievät niin paljon aikaa, että parisuhdekin siinä hajoaa. Liekö kyse kateellisuudesta, kun itsellä ei ole ok-taloa :)

Sanoo ää-l-iö, joka ei osaa pitää huolta talosta ja antaa sen ränsistyä käsiin XD. Kaiken sen huollon päälle pihatyöt ja sisällä kotityöt.

Juurihan ylempänä on linkki, jossa on listattu ne hurjan paljon aikaa vievät tarkkailutyöt; seuraa rakenteiden kuntoa, tarkista ovien ja ikkunoiden tiiviys, salaojien kunto, putsaa rännit ja tarkista termostaatit. Väitätkö tosissaan, että näiden toimenpiteiden suorittaminen vaatii niin paljon aikaa, että parisuhde kärsii?

No v-it-tu olenko joskus sanonut sanaakaan parisuhteesta?! Luuletko että rännien putsaus hoituu minuutissa? Mitäs kun kaikki ei menekään putkeen kuten lapsellisissa unelmissasi, vaan jossain onkin häikkää? Sekin varmaan näissä sinun unelmissasi korjataan 10 eurolla ja viidessä minuutissa. XDDD

Tässä ketjussa on jankattu, että talon huoltotyöt vievät niin mahdottomasti aikaa, että parisuhdekin meni nurin. Se on sitten eri asia, jos asukki on niin taliaivo ettei saa rännejä putsattua yhden tunnin aikana.

Minulle on ihan sama mitä joku random sanoo parisuhteesta. Jos talosta ei pidä huolta, se ränsistyy ja homehtuu. Se on fakta ja sitä voi jokainen kokeilla ihan itse.

Ne talon ränsistymistä estävät tarkkailutoimenpiteet on jo listattu. Eivät vie paljoa aikaa. Taisi osua ihosi alle se kateellisuuskommentti ;) 

Joo, minä olen asunut valtaosan elämästäni omakotitalossa ja nyt asun erillistalossa. Osui tosi pahasti se kulunut kateellisuuskommentti

;););););););););););););;););););););));;));;););)

Vierailija
268/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja uskokaa tai älkää, se ei ole mitään urbaanilegendaa, että luonnolle ei mahda mitään XD. Olen niin monet kerrat suurella vaivalla kolannut lumet jotta ne voivat sataa alle vuorokaudessa takaisin. Olen niin monet kerrat haravoinut lehtikasat, jotta uusia pääsee syntymään heti kun laitan haravan pois käsistäni.

Tämä on jokaiselle naiselle tuttu juttu. Käyt kaupassa, laitat perheelle ruokaa, tiskaat. Ja juuri kun olet saanut keittiön siivottua ja tiskirätin pois käsistä, ensimmäinen tulee taas norkoamaan jääkaapille, oisko mitään kivaa syötävää. Ja uskokaa tai älkää, se ei ole mitään urbaanilegendaa, että sama rumba on seuraavana päivänä taas.

Yksinhuoltajana ollessa asuin omakotitalossa ja hyvin pärjäsin. Piha oli aina tiptop, opiskelin ja kävin töissä, hoidin muksut ja talon ja pihat ja puusaunat ja perunakellarit. Säilöin marjat ja keitin mehut. Ei mitään ongelmaa. Paljon halvempaa asumista kuin kerrostalossa.

Vierailija
269/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kyllä i-d-iootti XD. En jaksa edes vängätä, kun et tajua mistään mitään.

Vierailija
270/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoinko jossain vaiheessa, että talo oli minun? Kyllä minut ihan vain kuskattiin sinne vauvana. Ja minä en ole yhtäkään HUOLTOTOIMENPIDETTÄ tehnyt ja silti tiedän, miten valtava urakka talossa on. Niin ja talohan tosiaan RAKENNETTIIN tyhjälle tontille meidän perheellemme.

Sinä et pysty nimeämään ainuttakaan valtavaa työmäärää vaativaa huoltotoimenpidettä. Pihanhoito on aivan eri asia, se ei vaikuta talon kuntoon mitenkään. 

Vierailija
271/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei kiinnosta pätkän vertaa jonkun ruman mökin asukkaiden tyhjänpäiväiset uskottelut talon helppoudesta. En muuttaisi rumaan mörskään edes ilmaiseksi. Pidä huolta oikeasti hienosta talosta ja tee kotityöt ja kaikki ja tule sitten leijumaan.

Vierailija
272/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loppuiko sinulta argumentit? XD Et osannut kertoa mitään talon paljon aikaa vaativista huoltotoimenpiteistä ja teit itsestäsi pellen XD

Vierailija
273/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et pysty nimeämään ainuttakaan valtavaa työmäärää vaativaa huoltotoimenpidettä. Pihanhoito on aivan eri asia, se ei vaikuta talon kuntoon mitenkään. 

YLLÄTYS, KUN EN OLE YHTÄ AINUTTA HUOLTOHOMMAA TEHNYT. SEN SIJAAN OLEN HARAVOINUT JA KOLANNUT JA TOISTANUT SEN KYMMENEN KERTAA.

EDELLEEN SE TALO ON VI-TT-U VUODESTA TOISEEN SÄÄN ARMOILLA ULKONA JA MIKÄLI MIELII ASUA HOMEETTOMASSA TALOSSA, NIIN TÄYTYY pitää huoli että sitä hometta ei pääse syntymään, katto pitää lumet ja vedet poissa talosta, katolta ei vyöry lumikasat ja jääpuikot niskaan tappaen ihmisiä.

Vierailija
274/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loppuiko sinulta argumentit? XD Et osannut kertoa mitään talon paljon aikaa vaativista huoltotoimenpiteistä ja teit itsestäsi pellen XD

Edelleen se vi-tun talo oli vanhempieni talo joten minä alaikäinen kakara en todellakaan sitä huoltanut XDXDXDXDXD Ihan asumalla sain huomata miten paljon hommaa vanhemmilla oli ja itse sain tehdä kotihommia, kolata, haravoida. Tiedän ihan tasan tarkasti että talossa on paljon hommaa.

Vierailija
275/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lehtipuita runsaasti ronrin ulkopuolellla kaupungin maalla. Valitetttavasti puiden lehdet eivät tiedä, että niiden pitäisi pysyä kaupungin puolella. Haravoitavaa siis riittää.

Sitä en ymmärrä, miten tämä vaikuttaisi jotenkin huonontavasti parisuhteeseen. Yhdessä tekemällä parisuhdekin pysyy kunnossa. Riitojahan saa aikaiseksi muutenkin. Turha sitä varten on hankkia omakotitaloa.

Vierailija
276/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YLLÄTYS, KUN EN OLE YHTÄ AINUTTA HUOLTOHOMMAA TEHNYT. SEN SIJAAN OLEN HARAVOINUT JA KOLANNUT JA TOISTANUT SEN KYMMENEN KERTAA.

EDELLEEN SE TALO ON VI-TT-U VUODESTA TOISEEN SÄÄN ARMOILLA ULKONA JA MIKÄLI MIELII ASUA HOMEETTOMASSA TALOSSA, NIIN TÄYTYY pitää huoli että sitä hometta ei pääse syntymään, katto pitää lumet ja vedet poissa talosta, katolta ei vyöry lumikasat ja jääpuikot niskaan tappaen ihmisiä.

Miksi sinä jankutat pihatöistä, kun kyse on talon huollosta? Jos katto ei pidä vettä, se u-u-s-i-t-a-a-n, kuten myös kerrostalossa tehdään. 

Vierailija
277/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan jo sovittu että muutetaan kerrostaloon kunhan nuorin lähtee kotoa. Meillä on 80-luvun omakotitalo kohtuullisella tontilla. Asutaan sen verran pohjoisessa että lumityöt on joka talvi iso homma. Kesällä pensasaidat, nurmikko, kukkapenkit ja hyötykasvit. Puutarhahommista kuitenkin pidän eikä meillä ole mikään pikkutarkasti hoidettu piha.

Enemmän rasittaa tämäniköisen talon jatkuva remontintarve ja huoli siitä milloin joku juttu päksähtää. Pikkuhiljaa uusitaan minkä rahat riittää, esim lämmönvaihdin oli kallis, ulko-ovet maksaa ihan älyttömästi jne. Vuodenaikatyöt on tietysti tehtävä, parhaillaan tietysti syysjuttuja, pihan siivoaminen, haravointi, talvisuojaus, rännien puhdistus ja semmoista pientä. Omakotitalo oli meidän unelma, ja olikin ihana kun kaikki lapset oli kotona. Nyt unelmoidaan keskustakodista ja ajasta tehdä muutakin kuin korjaustöitä *~*

Vierailija
278/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan jo sovittu että muutetaan kerrostaloon kunhan nuorin lähtee kotoa. Meillä on 80-luvun omakotitalo kohtuullisella tontilla. Asutaan sen verran pohjoisessa että lumityöt on joka talvi iso homma. Kesällä pensasaidat, nurmikko, kukkapenkit ja hyötykasvit. Puutarhahommista kuitenkin pidän eikä meillä ole mikään pikkutarkasti hoidettu piha.

Enemmän rasittaa tämäniköisen talon jatkuva remontintarve ja huoli siitä milloin joku juttu päksähtää. Pikkuhiljaa uusitaan minkä rahat riittää, esim lämmönvaihdin oli kallis, ulko-ovet maksaa ihan älyttömästi jne. Vuodenaikatyöt on tietysti tehtävä, parhaillaan tietysti syysjuttuja, pihan siivoaminen, haravointi, talvisuojaus, rännien puhdistus ja semmoista pientä. Omakotitalo oli meidän unelma, ja olikin ihana kun kaikki lapset oli kotona. Nyt unelmoidaan keskustakodista ja ajasta tehdä muutakin kuin korjaustöitä *~*

Niinpä. Mitä ihmeen hommaa talossa muka on? Eikö se hoida itse itseään? Juuri tätä samaa olen sanonut koko ajan kuin yllä oleva XD.

Vierailija
279/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli talo uusi tai vanha, se on edelleen siellä hel-vetin säiden armoilla eikä edelleenkään hoida itse itseään. Ei edes se uudistalo.

Vierailija
280/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli talo uusi tai vanha, se on edelleen siellä hel-vetin säiden armoilla eikä edelleenkään hoida itse itseään. Ei edes se uudistalo.

Jos talon katto vuotaa, se korjataan. Ei talo vaadi mitään tuntikausia kestäviä päivittäisiä huoltotöitä. Pihanhoito on eri asia. Sinä voit mönkiä takaisin komeroosi rypemään katkeruudessa ja kateellisuudessa  XD

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi