Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Omakotitalossa on koko ajan hommia!" Mitä kaikkea se pitää sisällään? Okt-asujat, kertokaa arjestanne!

Vierailija
04.10.2018 |

Usein olen kuullut tuon lauseen, että ok-talossa on koko ajan jotakin tekemistä ja touhua. Nurmikonleikkaus, uunien lämmitys, lumityöt... Mitä kaikkea muuta siihen ihan perusarkeen kuuluu talon osalta? Remontit ja korjaukset erikseen, mutta mitä kaikkia kotitöitä ok-asujat tekee iltaisin ja viikonloppuisin?

Ehtiikö tavallinen työssäkäyvä hoitaa perusjutut, vai pitääkö varsinkin vanhemman talon nurkkia olla naputtelemassa aamusta iltaan? 😅

Älkää naurako, mulla ei ole lähipiirissä sellaisia, joilta voisin tätä kysellä. 😊

T. Kerrostalossa kasvanut

Kommentit (1129)

Vierailija
241/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata ottaa todesta näitä vähätteleviä kommentteja, joiden mukaan omakotitalossa on hommaa sen verran kuin itse tekee XD. Toki sen talon voi antaa ränsistyä vuosien saatossa ja itse selailla puhelinta sängyssä. Mutta normaalit ihmiset haluavat asua hyväkuntoisessa asunnossa ja silloin sitä pitää ylläpitää ihan itse. Siihen päälle kotityöt.

Minusta tämä keskustelu menee jokseenkin niin että listataan pääasiassa asioita mitkä täytyy tehdä jokaisessa asunnossa tai listataan asioita jotka itse on päättänyt ottaa omaksi riesakseen kuten vaikkapa omenapuun omenoiden keräämiset ja trampoliinin kokoamiset ja purkamiset. Todella vähän on asioita, jotka on oikeasti hoidettava vain omakotitalossa ja ne ovat saaneet melkoisen suuret mittasuhteet, esim. Nuohous. Jos ostaa rintamamiestalon niin onhan siinä varmasti hommaa että pysyy asumiskuntoisena, jos taas asuu uudessa omakotitalossa joka on nimenomaan suunniteltu niin ettei kyseessä ole 2. Työpaikka niin helpolla pääsee.

Olen asunut omakotitalossa, kerrostalossa, luhtitalossa ja rivarissa ja kyllä niissä kaikissa on pitänyt joko hoitaa hommia tai maksaa jollekin että ne hommat hoidetaan. Esimerkiksi edellisessä rivarikämpässä ihan itse jokainen asukas hoiti oman terassinsa öljyämisen. Nyt kun ollaan muuttamassa miehen kanssa omakotitaloon niin etsinnässä on nimenomaan sellainen talo ettei töiden jälkeen kaikki aika mene erilaisiin kunnostustoimenpiteisiin.

Sillä ei ole mitään väliä onko talo upouusi vai mörskä, lumityöt, nurmikonleikkuu (ellei piha ole betonia) ja haravointi on tehtävä joka tapauksessa ja useamman kerran viikossa/kuukaudessa. Olen itsekin asunut omakotitalossa ja tiedän kyllä.

Samoin talosta pitää pitää huolta, ettei se ränsisty ja homehdu käsiin.

Vierailija
242/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata ottaa todesta näitä vähätteleviä kommentteja, joiden mukaan omakotitalossa on hommaa sen verran kuin itse tekee XD. Toki sen talon voi antaa ränsistyä vuosien saatossa ja itse selailla puhelinta sängyssä. Mutta normaalit ihmiset haluavat asua hyväkuntoisessa asunnossa ja silloin sitä pitää ylläpitää ihan itse. Siihen päälle kotityöt.

Minusta tämä keskustelu menee jokseenkin niin että listataan pääasiassa asioita mitkä täytyy tehdä jokaisessa asunnossa tai listataan asioita jotka itse on päättänyt ottaa omaksi riesakseen kuten vaikkapa omenapuun omenoiden keräämiset ja trampoliinin kokoamiset ja purkamiset. Todella vähän on asioita, jotka on oikeasti hoidettava vain omakotitalossa ja ne ovat saaneet melkoisen suuret mittasuhteet, esim. Nuohous. Jos ostaa rintamamiestalon niin onhan siinä varmasti hommaa että pysyy asumiskuntoisena, jos taas asuu uudessa omakotitalossa joka on nimenomaan suunniteltu niin ettei kyseessä ole 2. Työpaikka niin helpolla pääsee.

Olen asunut omakotitalossa, kerrostalossa, luhtitalossa ja rivarissa ja kyllä niissä kaikissa on pitänyt joko hoitaa hommia tai maksaa jollekin että ne hommat hoidetaan. Esimerkiksi edellisessä rivarikämpässä ihan itse jokainen asukas hoiti oman terassinsa öljyämisen. Nyt kun ollaan muuttamassa miehen kanssa omakotitaloon niin etsinnässä on nimenomaan sellainen talo ettei töiden jälkeen kaikki aika mene erilaisiin kunnostustoimenpiteisiin.

Sillä ei ole mitään väliä onko talo upouusi vai mörskä, lumityöt, nurmikonleikkuu (ellei piha ole betonia) ja haravointi on tehtävä joka tapauksessa ja useamman kerran viikossa/kuukaudessa. Olen itsekin asunut omakotitalossa ja tiedän kyllä.

Voisiko joku teistä suurista tietäjistä viimeinkin avata miten siitä talosta pidetään huolta, ettei se ränsisty ja homehdu? Tämä keskustelu aivan järjetöntä. Jankataan jatkuvista talon kunnossapitotöistä ja esimerkiksi annetan joku hiton ruohonleikkuu ja haravointi. Ränsistyykö se talo, jos ei leikkaa nurmikkoa eikä haravoi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku teistä suurista tietäjistä viimeinkin avata miten siitä talosta pidetään huolta, ettei se ränsisty ja homehdu? Tämä keskustelu aivan järjetöntä. Jankataan jatkuvista talon kunnossapitotöistä ja esimerkiksi annetan joku hiton ruohonleikkuu ja haravointi. Ränsistyykö se talo, jos ei leikkaa nurmikkoa eikä haravoi?

Huoh. Voisin vannoa olevani sinua nuorempi ja silti tajuan maailman menosta paljon enemmän. Mietipä ihan järjellä, kun se talo on vuodesta toiseen sään armoilla.

Vierailija
244/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUOLTOKIRJA AVUKSI: NÄIN PIDÄT OMAKOTITALOSTA HUOLTA

Omakotitalosta huolehtiminen on helppoa, kun huoltotoimenpiteitä tehdään ennakoivasti ja järkevästi. Säännöllinen huolto pidentää talon elinkaarta ja pitää asumisen tason korkealla. Talon huoltokirja on tähän mainio työkalu.

Talo, tontti ja naapurit tutuiksi

Kun omakotitalo on hankittu ja perhe on käynyt taloksi, kiinteistöön on hyvä tutustua kaikessa rauhassa.

Perehdy talon rakenteisiin, materiaaleihin ja teknisiin laitteisiin.

Opettele tuntemaan maaperässä piilossa oleva tekniikka ja vaikeapääsyiset paikat, kuten ullakko, ryömintätilat, salaojat ja kaivot.

Selvitä, miten rakenteiden tuuletuksen, kosteudenhallinnan ja energiatalouden on tarkoitus toimia sekä onko talossa vuodenaikoihin liittyviä toimenpiteitä, kuten putkistojen lämmityskaapelin kytkeminen pakkasilla tai ilmaluukkujen avaaminen keväällä.

Ää-liö.

Vierailija
245/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyn tullen omakotitalot pitäisi tarkastaa ja huoltaa tulevaa talvea varten. Ammattilainen neuvoo mitkä asiat tulee syyshuollossa muistaa, ja mitkä ovat yleisimmät ongelmat joita omakotitalon omistaja saattaa joutua kohtaamaan.

Omakotitaloliiton Huoltokonseptin projektipäällikön ja Vapaa-ajan asuntojen liiton puheenjohtajan Pentti Heikkurisen mukaan omakotitalon syyshuoltoa tehtäessä tulisi muistaa ennen kaikkea tarkastaa kiinteistön rakenteiden kunto järjestelmällisesti sekä sisä- että ulkopuolelta.

– Syksyllä tulisi tarkastaa vesikaton kateaineiden, savupiipun ja hormien ja pintarakenteiden kunto, sekä ikkunoiden ja ovien tiiviys. Lisäksi tulisi tarkistaa vesi- ja viemäröintijärjestelmien toimivuus varmistamalla esimerkiksi rännien puhtaus. Salaojien kunnon tarkastus kannattaa myös suorittaa, jottei vesi pääse kertymään seinien viereen ja keräämään kosteutta rakenteisiin, Heikkurinen listaa.

Mainos (uutinen jatkuu alla)

Heikkurinen muistuttaa, ettei myöskään talon sisäisiä huoltotoimenpiteitä saisi syksyllä unohtaa.

– Syksyn ja talven tuloa odotellessa tulisi kiinnittää huomiota lämmitykseen liittyviin asioihin. Mikäli talossa on sähkölämmitys, tulisi tarkistaa termostaattien toiminta. Jos taas on vesikeskuslämmitys, niin tulisi tarkistaa pattereiden toiminta ja veden pysyminen järjestelmissä. Öljylämmityksessä on tärkeää polttimen ja kattilan huoltotoimet sekä öljyn riittävyys Heikkurinen listaa.

Nämä ovat omakotitalojen yleisimmät ongelmat

Heikkurinen kertoo yleisen talven tuoman ongelman olevan kattorakenteiden vaurioituminen lumimassojen alla.

Mainos (uutinen jatkuu alla)

– Mikäli katon kunto on huono, saattavat suuret lumikuormat aiheuttaa rakenteiden vaurioitumista, etenkin jos sadevedet eivät pääse esteettömästi ränneistä valumaan jäätymisen vuoksi.

Heikkurinen muistuttaa myös, että usein kesäkauden jälkeen jää huomioimatta sisäilman laadun seuraaminen. Erityistä huomiota tulisi kiinnittää myös mahdollisten kosteus- ja home vaurioiden löytämiseen sisäpinnoissa ja rakenteissa, sillä asumisen hyvän laadun vuoksi niiden ajoissa toteaminen on aina kannattavaa.

Heikkurinen muistuttaa myös panostamaan talon säännölliseen huoltamiseen sekä kunnossapitoon kiinteistön riskien vähentämiseksi ja hallitsemiseksi.

– Kiinteistön huollon laiminlyönnin seurauksena on usein se, että riskit realisoituvat ja vahinkojen suuruudet sekä määrät moninkertaistuvat. Kun talon säännöllinen huolto on kuitenkin välttämätöntä, niin välinpitämättömyys näissä asioissa tulee kiinteistönomistajalle kalliiksi, Heikkurinen lopettaa.

Vierailija
246/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku teistä suurista tietäjistä nyt VIHDOIN ja viimein kertoa, että mitä huoltoa se talo MUKAMAS vaatii?! XDDD Minä kun luulin, että talo hoitaa itse itsensä?

..ttu mikä i_d_i_ootti XD

Vierailija
247/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omatoiminen kiinteistön ulko- ja sisäpuolinen katselmus

Sadevesijärjestelmien ja salaojien toiminta

Lämmöntuottolaitteiden ja ilmanvaihtolaitteiden toiminnan tarkistus

Energian ja veden kulutuksen seuranta

Kodin turva- ja sähkölaitteiden varmistus

Palo- ja muun vakuutusturvan voimassaolon varmistus

Oman kodin huoltokirjan käyttöönotto

Ps. Voisiko joku teistä suurista tietäjistä nyt VIHDOIN ja viimein kertoa, että mitä huoltoa se talo MUKAMAS vaatii?! XDDD Minä kun luulin, että talo hoitaa itse itsensä?

..ttu mikä i_d_i_ootti XD

Vierailija
248/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyesti sanottuna se järkyttävä työmäärä, jonka omakotitalon omistaminen vaatii, on erilaisten asioiden tarkkailua. Ihmetyttää miksi joillakin on tarve valehdella, että ok-talon huolto- ja kunnossapitotyöt vievät niin paljon aikaa, että parisuhdekin siinä hajoaa. Liekö kyse kateellisuudesta, kun itsellä ei ole ok-taloa :)

Vierailija
249/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhyesti sanottuna se järkyttävä työmäärä, jonka omakotitalon omistaminen vaatii, on erilaisten asioiden tarkkailua. Ihmetyttää miksi joillakin on tarve valehdella, että ok-talon huolto- ja kunnossapitotyöt vievät niin paljon aikaa, että parisuhdekin siinä hajoaa. Liekö kyse kateellisuudesta, kun itsellä ei ole ok-taloa :)

Sanoo ää-l-iö, joka ei osaa pitää huolta talosta ja antaa sen ränsistyä käsiin XD. Kaiken sen huollon päälle pihatyöt ja sisällä kotityöt.

Vierailija
250/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoo ää-l-iö, joka ei osaa pitää huolta talosta ja antaa sen ränsistyä käsiin XD. Kaiken sen huollon päälle pihatyöt ja sisällä kotityöt.

Juurihan ylempänä on linkki, jossa on listattu ne hurjan paljon aikaa vievät tarkkailutyöt; seuraa rakenteiden kuntoa, tarkista ovien ja ikkunoiden tiiviys, salaojien kunto, putsaa rännit ja tarkista termostaatit. Väitätkö tosissaan, että näiden toimenpiteiden suorittaminen vaatii niin paljon aikaa, että parisuhde kärsii?

Vierailija
251/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kunpa te vain kykenisitte ymmärtämään jollain konstilla, että ne pihatyöt (LUMITYÖT, HARAVOINTI, HIEKOITUS, NURMIKONLEIKKUU) eivät ole yhden kerran hommia. Kun kolaat lumet pihalta tänään niin huomenna piha on jälleen täynnä lunta. Syksyisin lehdillä ei ole mitään tippumisaikataulua tyyliin klo 8-16, vaan niitä lehtiä tippuu jatkuvasti. Ja kun et ikinä haravoi niin pian saat sukellella lehtikasojen läpi. Kun haravoit, niin hetken päästä piha on taas täynnä lehtiä.

Mutta ää-l-iöt eivät tajua millään XDD.

Vierailija
252/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurihan ylempänä on linkki, jossa on listattu ne hurjan paljon aikaa vievät tarkkailutyöt; seuraa rakenteiden kuntoa, tarkista ovien ja ikkunoiden tiiviys, salaojien kunto, putsaa rännit ja tarkista termostaatit. Väitätkö tosissaan, että näiden toimenpiteiden suorittaminen vaatii niin paljon aikaa, että parisuhde kärsii?

No v-it-tu olenko joskus sanonut sanaakaan parisuhteesta?! Luuletko että rännien putsaus hoituu minuutissa? Mitäs kun kaikki ei menekään putkeen kuten lapsellisissa unelmissasi, vaan jossain onkin häikkää? Sekin varmaan näissä sinun unelmissasi korjataan 10 eurolla ja viidessä minuutissa. XDDD

Vierailija
253/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonokuntoinen katto painuu kasaan kun sataa tarpeeksi paljon lunta. Lumi sulaa ja valuu taloon sisälle. Syntyy hometta.

Mitä huoltoa se talo MUKAMAS vaatii, voisiko joku vihdoin ja viimein kertoa? XDDD

Vierailija
254/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kunpa te vain kykenisitte ymmärtämään jollain konstilla, että ne pihatyöt (LUMITYÖT, HARAVOINTI, HIEKOITUS, NURMIKONLEIKKUU) eivät ole yhden kerran hommia. Kun kolaat lumet pihalta tänään niin huomenna piha on jälleen täynnä lunta. Syksyisin lehdillä ei ole mitään tippumisaikataulua tyyliin klo 8-16, vaan niitä lehtiä tippuu jatkuvasti. Ja kun et ikinä haravoi niin pian saat sukellella lehtikasojen läpi. Kun haravoit, niin hetken päästä piha on taas täynnä lehtiä.

Sinä tässä olet se ää-li-ö, kun et ymmärrä että pihan helppo/vaikeahoitoisuus on oma valinta. Pihaan ei ole pakko laittaa ensimmäistäkään lehtipuuta, jos ei haravointi kiinnosta. Eikä pihan hoito/hoitamattomuus vaikuta mitenkään talon kuntoon tai ränsistymiseen, vaikka sinä asioista mitään ymmärtämättömänä niin kuvittelet.  

Vierailija
255/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudessa talossa tuskin on huonokuntoinen katto, mutta vuosien saatossa hyvä katto voi muuttua huonoksi katoksi.

Vierailija
256/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä tässä olet se ää-li-ö, kun et ymmärrä että pihan helppo/vaikeahoitoisuus on oma valinta. Pihaan ei ole pakko laittaa ensimmäistäkään lehtipuuta, jos ei haravointi kiinnosta. Eikä pihan hoito/hoitamattomuus vaikuta mitenkään talon kuntoon tai ränsistymiseen, vaikka sinä asioista mitään ymmärtämättömänä niin kuvittelet.  

Ja kuka i-d-iootti ei laita pihalle mitään vihreää?! XDD Minä olen asunut omakotitalossa vuosikausia ja ihan itse omin käsin luonut lunta, haravoinut pihaa, joskus ajoin nurmikkoa mutta sitä en säännöllisesti.

Vierailija
257/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No v-it-tu olenko joskus sanonut sanaakaan parisuhteesta?! Luuletko että rännien putsaus hoituu minuutissa? Mitäs kun kaikki ei menekään putkeen kuten lapsellisissa unelmissasi, vaan jossain onkin häikkää? Sekin varmaan näissä sinun unelmissasi korjataan 10 eurolla ja viidessä minuutissa. XDDD

Tässä ketjussa on jankattu, että talon huoltotyöt vievät niin mahdottomasti aikaa, että parisuhdekin meni nurin. Se on sitten eri asia, jos asukki on niin taliaivo ettei saa rännejä putsattua yhden tunnin aikana.

Vierailija
258/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja uskokaa tai älkää, se ei ole mitään urbaanilegendaa, että luonnolle ei mahda mitään XD. Olen niin monet kerrat suurella vaivalla kolannut lumet jotta ne voivat sataa alle vuorokaudessa takaisin. Olen niin monet kerrat haravoinut lehtikasat, jotta uusia pääsee syntymään heti kun laitan haravan pois käsistäni.

Vierailija
259/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonokuntoinen katto painuu kasaan kun sataa tarpeeksi paljon lunta. Lumi sulaa ja valuu taloon sisälle. Syntyy hometta.

Mitä huoltoa se talo MUKAMAS vaatii, voisiko joku vihdoin ja viimein kertoa? XDDD

Voi hyvä luoja, ei noin yksinkertaista ihmistä voi olla olemassa. Jos katto on huonokuntoinen, se uusitaan. Ymmärrätkö?

Vierailija
260/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on jankattu, että talon huoltotyöt vievät niin mahdottomasti aikaa, että parisuhdekin meni nurin. Se on sitten eri asia, jos asukki on niin taliaivo ettei saa rännejä putsattua yhden tunnin aikana.

Minulle on ihan sama mitä joku random sanoo parisuhteesta. Jos talosta ei pidä huolta, se ränsistyy ja homehtuu. Se on fakta ja sitä voi jokainen kokeilla ihan itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän