"Omakotitalossa on koko ajan hommia!" Mitä kaikkea se pitää sisällään? Okt-asujat, kertokaa arjestanne!
Usein olen kuullut tuon lauseen, että ok-talossa on koko ajan jotakin tekemistä ja touhua. Nurmikonleikkaus, uunien lämmitys, lumityöt... Mitä kaikkea muuta siihen ihan perusarkeen kuuluu talon osalta? Remontit ja korjaukset erikseen, mutta mitä kaikkia kotitöitä ok-asujat tekee iltaisin ja viikonloppuisin?
Ehtiikö tavallinen työssäkäyvä hoitaa perusjutut, vai pitääkö varsinkin vanhemman talon nurkkia olla naputtelemassa aamusta iltaan? 😅
Älkää naurako, mulla ei ole lähipiirissä sellaisia, joilta voisin tätä kysellä. 😊
T. Kerrostalossa kasvanut
Kommentit (1129)
Me ei taas tehä juuri paljoo, mitä nyt haravointia, kerrostaloon ei ikinä enää.
On taloja, joiden pihat on kuin puutarhalehdestä ja sitten on taloja, joissa on vaan piha :-D. Mutta joo, nurmikkoa ei kuluneena kesänä tarvinnut kuivuuden takia leikata ollenkaan niin paljon kuin yleensä, mutta sen sijaan piti kastella istutuksia ja kukkapenkkejä aika usein, jotteivat kasvit kuolleet.
Kohta alkaa lehtien haravointioperaatio - meidän pihalla on isoja lehtipuita, joten hommaa riittää. Pihakalusteet on jemmattu jo varastoon, vielä pitäisi terassin kangaskatos / paviljonki purkaa talveksi (eli ottaa se kangaskatos irti ja viedä varastoon.)
Polttopuut alkaa olla vähissä, joten ennen talvisydäntä pitää hommata niitä ja kasata ne liiteriin siisteihin pinoihin. Jos saan jostain edullisesti pöllitavaraa, ostan ne ja hakataan itse haloiksi.
Lämmityksen kanssa pitää vähän syksyisin kikkailla, ilmata pattereita ja säätää paineita, jotta alkaa toimimaan hyvin. Meillä siis vanhempi talo.
Kun lehdet ovat pudonneet puista, pitää putsata rännit.
Siistin yleensä kukkapenkitkin vielä ennen talven tuloa, niin eivät näytä niin rumilta.
Talvella sitten lumitöitä lumen määrästä riippuen ja uunien lämmittämistä, jotta sähkölasku pysyisi pienenä.
Mielestäni hommaa ei ole hirveästi, jos ei ryhdy himopuutarhuriksi tms. Remontit tosiaan sitten erikseen. Okt-asuminen sopii ihmiselle, joka nauttii siitä, että aina on jotain mielekästä tekemistä puuhasteltavana.
Hmmm... nurmikon leikkaamista joo, kesästä riippuen milloin harvemmin milloin useammin. Takkapuita saa tehdä, jos ei halua ostaa niitä ulkoa. Pihatöiden määrä riippuu ihan siitä, millainen piha on. Meillä lähinnä pieni kasvimaa, joka ei paljoa hoitoa vaadi sekä muutama marjapensas, josta loppukesällä kerätään marjat. Takkaa saa talvella lämmittää (ei siis pidä, vaan saa), silloin kun itsestä tuntuu. Keväisin ja syksyisin ilmanvaihtokoneeseen suodatinten vaihto (tää nyt on tehtävä rivariasunnossakin). Talvella lumen luonti, mutta sen ottaa lähinnä kuntoiluna. Pensasaidat leikataan vuosittain.
Ei meillä ainakaan ole mitään "koko ajan on jotain hommaa" asumista tämä omakotiasuminen. Harvakseltaan jotain siis. Talo on reilut 10 v vanha, joten vielä ei ole pahemmin siis huoltotöitä tehtävänä.
Eiköhän sitä työn määrää liioitella. Pihasta voi tehdä itselleen tietysti valtavan työmaan, mutta taloon liittyvät ylläpitohommat ovat varsin kohtuullisia. Vähän rännien putsausta ja huoltomaalausta jne. Kannattaa kuitenkin tehdä niitä tasaisesti tai pääsevät kasaantumaan ja sitten ei ehkä ole niin kivaa. Sen lisäksi tietysti ajatella asia rahassa eli ylläpitää omaisuutensa arvoa eikä anna sen lahota käsiin.
Meillä on kallioinen piha, jossa on kieloja kallionkoloissa ja havukasveja(ei nurmikon leikkausta)
Pari kertaa talvella on satanut lunta niin paljon, että tarvisee tehdä lumityöt, vähäiset lumet ajetaaan lyttyn autolla(omaa piahtietä n 6m)
Oma valinatamme on puulla lämpiävä sauna, jota lämmitetään silloin kun huvittaa ja varaava takka, jota myös lämmitetään joskus(puut omalta metsäplstalta, säästyy kuntosalimaksuilta, kun tekee talven puut siellä)
Rännit putsataan kerran vuodessa, nuohooja tietty käy kerran vuodessa, mutta se on nuohoojan homma.
Ölylämmitys, jossa automatiikka hoitaa kaiken, lämpötila +22 asunnossa. Öljykustannuset olleet n.1200e/vuodessa(tätä ei tosin kysytty)
Talo ollut 40 vuotta ja kerran tehty iso perusremppa ja kerran pieni pintaremppa.
Muita korjauksia ei juurikaan.
Miehen vanhalla isällä on omakotitalo ja ei oikein enää jaksa tehdä mitään.
Mies siellä sitten auttelee. Rännit piti putsata, sadevesitynnyrit pestä, aita korjata, nurmikko leikata, puut pilkkoa ja kasata vajaan, autotallin ovi korjata, nuohooja, marjat kerätä, haravointia ja pian pääsee tekemään lumitöitä ja pihaa pitää myös hiekottaa ettei vanhat kaadu matkalla postilaatikolle ym ym.
Sisällä olisi remppahommia vaikka muille jakaa. Ja grillikotakin pian romahtaa. HUH onneksi itse asutaan pienkerrostalossa niin ei ole vielä omatkin talohommat kaiken päälle.
Semmoinen tuli myös mieleen, että esim talvella lumitöiden lisäksi noita kulkureittejä pitää itse hiekoitella tai sitten liukastella, myöskään talonmiestä ei oo ketä hoitaa palaneet ulkovalot jne.
Mutta niinkuin joku kirjoittikin ne kannattaa ottaa pikku puuhasteluna ja hoitaa tasaiseen tahtiin, ettei pääse kerääntymään :)
Pakollisia on hyvin vähän loppujen lopuksi. Sitten on niitä itse keksittyjä "pakollisia". Itse yksinkertaistin kaikki puutarhahommat, kun alkoi ketuttaa se jatkuva kitkeminen, haravointi yms. Laitoin kukkapenkit sileäksi ja kukat ruukkuihin, kasvimaa pois ja lavakaulukset tilalle. Kasvihuoneista maan peitin laatoilla ja maavaraisten penkkien tilalle laastipaljut. Suuri osa marjapensaista pois kun ei me tykätä syödä punaherukoita. Puolet nurtsista on tarkoituksella päästetty sammaloitumaan, ettei tarvitse leikata nurtsia niin paljon. Melkein kaikki koivut kaadettiin, vähemmän haravointia. Rikkaruohoista kitketään enää vaan ohdakkeet, varsinkin nurmikolta, muut saa kasvaa. Siinä oli puutarhan osuus. Oikeastaan näitäkään ei tarvitsisi välttämättä tehdä, jos ei haluaisi. Mikään pakko ei ole laittaa yhtään kukkaa, ei pitää kasvihuoneita tai lavakauluksiakaan, mutta kun se on mun harrastus.
Lumet pitää kolata silloin kun sitä taivaalta tulee, mutta ei siinä kauaa aikaa mene ja otan sen kuntoilun kannalta. On meitä kolme kolaamassa, niin että vuoropäivinä kun tekee niin ei siinä montaa kolakertaa talven aikana tule tehtyä. Rännit putsataan kun muistetaan, ei ole lehtipuita lähellä sotkemassa kattoa ja kouruja. Terassi öljytään parin vuoden välein, noin. Ei siihenkään mene kauaa aikaa.
Polttopuita haetaan kerran vuodessa ja nakellaan liiteriin, puolen tunnin homma. Nuohooja tulee kerran vuodessa oma-aloitteisesti, ei tarvitse erikseen tilata.
Kaukolämpö niin ei tarvitse huolehtia sen suuremmin lämmityksestä.
Joskus menee viikkoja, kuukausia, kun ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin vaan olla ja asua. Sitten taas tulee jotain hommaa enemmän tai vähemmän. Remontit tekee alan ammattilaiset, itse vaan väistellään, ihan niin kuin muissakin asumismuodoissa joutuisi tekemään.
Olen asunut kerrostaloissa, rivareissa ja omakotitaloissa. En kyllä muuttaisi enää kerrostaloon tai rivariin.
MIkä ponnistus tämä nuohoojan tilaaminen joillekin oikein on, kun pitää oikein erikseen mainita. Yksi puhelinsoitto ja sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Miehen vanhalla isällä on omakotitalo ja ei oikein enää jaksa tehdä mitään.
Mies siellä sitten auttelee. Rännit piti putsata, sadevesitynnyrit pestä, aita korjata, nurmikko leikata, puut pilkkoa ja kasata vajaan, autotallin ovi korjata, nuohooja, marjat kerätä, haravointia ja pian pääsee tekemään lumitöitä ja pihaa pitää myös hiekottaa ettei vanhat kaadu matkalla postilaatikolle ym ym.
Sisällä olisi remppahommia vaikka muille jakaa. Ja grillikotakin pian romahtaa. HUH onneksi itse asutaan pienkerrostalossa niin ei ole vielä omatkin talohommat kaiken päälle.
No jos paikat jättää rempalleen jossain sotia ennen rakennetussa mörskässä, niin tottakai sitä hommaa on paljon, sehän on selvää. mutta jos asuu nykyaikaisessa omakotitalossa, pääsee huomattavasti vähemmällä. Ei ole puiden pilkkomista, ei sadevesitynnyreitä pestäväksi, aitoja korjattavaksi (jos ei niitä rakennakaan), grillikota ei ole välttämättömyys. Kun tekee sisäremontit aikanaan ei niitäkään ole muille jaettavaksi asti. Tässä pätee sama kuin missä tahansa asiassa elämässä; on just niin hankalaa kuin asiat itse itselleen hankalaksi tekee.
Työkaluja pitää jonkin verran hankkia omaan taloon, laitteita kuten ruohonleikkuria huoltaa tai huollattaa. Puut pitää hankkia, varastoida ja lämmittää uuni. Ilmanvaihtokanavat ja sadevesikaivot pidettävä kunnossa, säännöllisesti käydään läpi katon kunto ja ikkunoiden kunto, huoltomaalaukset, saumojen kunto esimerkiksi kylppärissä, nuohous tilataan vuosittain...Pihatyöt voi tehdä sen mukaan miten innokas puutarhuri on. Maalla saa huseerata omaan tahtiin, mutta kaupungin asuinalueella, ainakin meidän alueella, naapureita paheksutaan hieman selän takana jos eivät leikkaa ajoissa pensasaitaa tai pidä pihaa tip top. Teen töitä kotona ja kesäisin takapihalla, niin kuulen vähän kommentteja :D
Lumityöt ja hiekotus, täytyy sanoa että ei aina huvita kolata pihaa aamuisin. Viime talvena pudottelin lumia katolta, kun näytti että lumieste tulee muuten alas. Remonttia tehdään tarpeen mukaan. Meillä on tänä vuonna hiottu parketti ja uusittu hanat ja rännit, liiteri maalattiin uudelleen. Korjasin postilaatikon jalan, aitaa ja istutin uusia kasveja, tein sora-alueen keittiöpuutarhaa varten.
Suosittelen lukemaan omakotiliiton sivuja, niin pääset kärryille miten laajasti asumista voi ajatella. Tasainen tekeminen on hyvä, eli voi sanoa että aina on tekemistä tai ainakin tekemisen ajattelemista eli suunnittelua. Oman talon huoltokirja on hyvä apu. Itse pidetään kansiossa kaikki taloon liittyvät jutut ja kuitit ja samalla vähän päiväkirjaa tapahtumista. Mies on ehkä kovempi suunnittelemaan ja minä toteuttamaan.
Kyllä ehtii tehdä, silloin kun ei ole mitään remonttia tai vaikka törkeästi lunta, tai piha on pieni. Vanhempieni luona nurmenleikkuuseen menee kerralla tehtynä kolme tuntia. Myös jos tarvitsee jotain palvelua, niin sen selvittelyyn ja kilpailuttamiseen menee ainakin mulla aikaa.
OKT on niin työläs kuin siitä itse tekee. Sen saa itse valita esim. onko piha oikea puutarha mitä pitää vähän väliä kitkeä vai pelkkä nurmikko, joka pitää leikata kerran viikossa.
Ja aika moni joka valittaa työmäärästä on niitä, jotka vaan voivottelee mitä pitäisi tehdä ilman sitä tekemistä. Niinkuin tuo yksi ylempänä puhuu rännien putsaamisesta, oven korjaamisesta, nuohoojan kutsumisesta, yms. niin noissa menee max pari tuntia yhtenä päivänä, ja seuraavaa kertaa saa odottaa vuoden.
Kesällä ajan nurmikon, talvella kolaan lumet. Muut asiat hoitaa vuokranantaja. Helppoa.
No jos otetaan sellaiset asiat mitä rivarissa asuttaessa ei ollut, niin IV-koneen suodattimet vaihdan puolen vuoden välein. Ja keskuspölynimurin säiliö pitää muistaa tyhjentää silloin tällöin.
Ja aikaisemmissa kommenteissa mainittu nuohooja tulee ihan automaattisesti kerran vuodessa, ja hänelle pitää ovi aukaista.
OK-talossa on juuri niin paljon puuhaan kuin itse jaksaa puuhata.
Olen kahteen otteeseen asunut ok-talossa, teininä ja aikuisena (tällöin vaan vuoden). Erityisesti ok-taloon liittyviä hommia joita nyt tulee mieleen
-puutarhajutut, riippuu tietysti pihasta. Nurmikon leikkuuta, kitkemistä, kastelua yms.
-lumityöt, riippuu talvista ja esim. pihatien pituudesta. Teininä sattui muutama tosi luminen talvi, ja parhaimmillaan tein yksin lumitöitä pari tuntia heti koulusta tultuani että sain tien pihaan auki ennen kuin vanhemmat tulivat autolla töistä. Meillä ei edes ollut mikään pitkä pihatie tjsp, mutta kun aura-auto heittää selliasen yli metrin korkuisen ja levyisen, tiiviiksi pakkautuneen vallin just piha-aidan ja porttien viereen koko, niin kyllä siinä lapiota saa heiluttaa... Talvihommiin hiekoitus myös, mutta se on pikkuhomma
-katto, rännit, aidat, talon ulkosivun huolto. Eli putsausta, maalausta yms.
-ampiaispesistä, muurahaisista yms. keskimäärin enemmän harmia kuin kerrostalossa. Ylipäänsä kaikenlaisia elukoita tunkee enemmän lähelle sisällä ja ulkona, tietysti yksilöllistä kuinka ikäväksi sen kokee ja talojen välillä isoja eroja.
Vierailija kirjoitti:
... Puut pitää hankkia, varastoida ja lämmittää uuni. Ilmanvaihtokanavat ja sadevesikaivot pidettävä kunnossa, säännöllisesti käydään läpi katon kunto ja ikkunoiden kunto, huoltomaalaukset, saumojen kunto esimerkiksi kylppärissä, nuohous tilataan vuosittain...Pihatyöt voi tehdä sen mukaan miten innokas puutarhuri on. ...
Lumityöt ja hiekotus, täytyy sanoa että ei aina huvita kolata pihaa aamuisin. Viime talvena pudottelin lumia katolta, kun näytti että lumieste tulee muuten alas. Remonttia tehdään tarpeen mukaan. Meillä on tänä vuonna hiottu parketti ja uusittu hanat ja rännit, liiteri maalattiin uudelleen. Korjasin postilaatikon jalan, aitaa ja istutin uusia kasveja, tein sora-alueen keittiöpuutarhaa varten.
...
Ja sinäkö teet nämä hommat joka päivä? Salaojakaivoon olen kurkannut noin kerran kolmessa vuodessa. Ei mitään nähtävää. Katolla käyn suunnilleen yhtä usein. Hyvässä kunnossa vieläkin. Maalausta tarvii tehdä korkeintaan kymmenen vuoden välein jos sitäkään. Kylpyhuoneen silikonit olen vaihtanut viiden vuoden välein.
Kasvillisuus on erittäin vähäistä pihassa, koska ei olla viherpeukaloita. Pihan hoito on ulkoistettu huoltoyhtiölle.
Iso osa noista sinun jutuista on 5-10 vuoden välein tehtäviä asioita ja loput ovat muuta ylimääräistä. Arkipuuhia on erittäin vähän käytännössä.
Vierailija kirjoitti:
MIkä ponnistus tämä nuohoojan tilaaminen joillekin oikein on, kun pitää oikein erikseen mainita. Yksi puhelinsoitto ja sillä selvä.
Ei tarvitse edes sitä, jos nuohoojan ehdottama aika sopii. On vain kotosalla avaamassa oven.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen :D Oikeasti OKT:ssä ei ole muuta poikkeavaa kuin se, että jos jotain hajoaa, se korjataan itse eikä kutsuta huoltomiestä. Ja luodaan lumet, haravoidaan kerran vuodessa, putsataan rännit kerran vuodessa.
Puulämmitys teettää työtä jonkin verran, kun kantaa puut joka päivä kolmeen tulisijaan, mutta tämä ei ole edes kovin yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen :D Oikeasti OKT:ssä ei ole muuta poikkeavaa kuin se, että jos jotain hajoaa, se korjataan itse eikä kutsuta huoltomiestä. Ja luodaan lumet, haravoidaan kerran vuodessa, putsataan rännit kerran vuodessa.
Puulämmitys teettää työtä jonkin verran, kun kantaa puut joka päivä kolmeen tulisijaan, mutta tämä ei ole edes kovin yleistä.
Juuri näin. En tiedä mistä tämä ajatus kumpuaa. Haluaako omakotitaloasujat jotenkin huomiota, vai onko tämä kerrostaloasujien trollausta.
Täälläkin on taas lueteltu asioita, jotka pitää tehdä kerran vuodessa jos sitäkään. Ja ihan yhtälailla hajoaviin laitteisiin kutsun huoltomiehen (varaaja pimeni) jne.
Lumityöt käy huoltofirma tekemässä. Joka toinen vuosi pidetään veljen kanssa puutalkooviikonloppu.
No meillä tarvis esim. Tällä hetkellä putsata öljykattila ja tilata nuohooja rassaaman piiput. Nurmikko tarvis leikata vielä kerran, kun on päässyt hieman rehottamaan ja myös orapihlaja-aidasta on yks reuna vielä leikkaamatta. Ja sit saakin jo kohta tehdä ulkona haravointi ja kerätä kesäkamppeet varastoon ja vähän siistiä kukkapenkkejä. Kompostia tarvis vähän käännellä ja varastoja siivota jotta niihin mahtuu nuo kesäkamppeet.
Ja niin ulkoroskis kaipais sisäpesua.
Sisällä puiset tasot alkais vaatimaan uudelleen öljyämistä. 2 keittiön kaapin ovea on löystynyt saranoistaan, nämä tarvis kiristää...myös yks ovenkahva ei oo enää kuin yhdellä ruuvilla kii. Nää toki voi olla myös kerrostalossa..
Keväällä tarvis sitten taas öljytä terassi, huoltaa ruohonleikkuri, tehä vähän maalaushommia jne...
Mut pitkälti tää työmäärä on itsestä kiinni....kuinka paljon haalit tavaraa ja minkä laatuista. Kuinka nypittunä ja kukitettuna haluut pihaa pitää. Mut kyllähän sitä hommaa on. Jos ois puulämmitys noi kuin mökillä niin sitten on ne iän ikuiset puuhommat myös aina.