Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Omakotitalossa on koko ajan hommia!" Mitä kaikkea se pitää sisällään? Okt-asujat, kertokaa arjestanne!

Vierailija
04.10.2018 |

Usein olen kuullut tuon lauseen, että ok-talossa on koko ajan jotakin tekemistä ja touhua. Nurmikonleikkaus, uunien lämmitys, lumityöt... Mitä kaikkea muuta siihen ihan perusarkeen kuuluu talon osalta? Remontit ja korjaukset erikseen, mutta mitä kaikkia kotitöitä ok-asujat tekee iltaisin ja viikonloppuisin?

Ehtiikö tavallinen työssäkäyvä hoitaa perusjutut, vai pitääkö varsinkin vanhemman talon nurkkia olla naputtelemassa aamusta iltaan? 😅

Älkää naurako, mulla ei ole lähipiirissä sellaisia, joilta voisin tätä kysellä. 😊

T. Kerrostalossa kasvanut

Kommentit (1129)

Vierailija
221/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeimpänä poikkevuutena esim. Osakkeen omistamiseen verrattuna pidän sitä, että pitää olla enemmän hätävaraa tai maksukykyä jos tulee yllättäviä kuluja mm. Putkirikkoja, vesivaraaja hajoaa jne. Pitää myös varautua siihen, että katto, ikkunat ym. Pitää jossain vaiheessa uusia, kuten myös putket, talo maalata jos puutalo.Asumiakulut vouvat myös yllättää. Sisustukseen ja pihaan saa toki halutessaan menemään myös omaisuuden.

Olin juuri lisäämässä tämän.On oltava ainakin jonkun tuhannen euron vararahasto kun joku paikka paukahtaa.Kiinteistövero joka nousee nousemistaan.

On tainnut olla vähälumisia talvia,itselle lumityöt olisi se suurin duuni.30cm oven edessä,pihalla ,auton ympärillä ,kadulla .Kiva aamulla klo 5 alkaa lapioida että pääsee töihin.Pihasta riippuen linko on tietenkin ratkaisu.

Vierailija
222/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neskatuubi kirjoitti:

Tämän tästä jokin hajoaa, joku vesiputki vuotaa, pistorasia tai valokatkaisin rikki, siellä täällä yhtä sun toista korjattavaa, jollei talo ole nyt ihan uusi. Ihan helppoa ei ole saada ketään korjaamaan esim. vuotavaa vessanpyttyä, tai asentamaan uutta pistorasiaa, ammattiasentajat ovat monen kilometrin takana, eikä niitä saa tulemaan tekemään pikkuhommia. Siksi nuo hommat kannattaisi osata itse tehdä taikka sitten tietää jonkun tutun joka noi hommat osaa. Yksinäiselle naisihmiselle en omakotitaloa suosittele, jos ei  osaa mitään  pikkuhommia tehdä ja  noista hiiristä, oravista, etanoista yms. saa kyllä halutessaan riesaa, jos niille ei mitään tee. 

Jo on ihme ammattilaisia jos ei maksulliset työt kiinnosta. En ole vastaaviin törmännyt.

Kyllä se vaan niin on että ammattilaisia ei tahdo pikkuhommat kiinnostaa jos on suurepiakin tarjolla. Milumminhan se asenta ottaa kolmen kuukauden homman josta saa laskutaa 40 tuntia viikossa, kuin että menee vaihtamaan jonkku yhden pistorasia, josta pitäisi saada parin tunnin palkka ja asikas vielä kitisee että miten tuollainen pikkuhomma voi maksaa näin paljon.

Höpöhöpö, selvästi mutulla päästelet ja oma kokemus nolla. Itse olen asunut koko ikäni omakotitalossa (yli 50 vuotta) ja omassanikin jo neljännesvuosisadan ja koskaan ei ole ollut tilannetta, että ammattilaista ei saisi paikalle. Ei ne nyt tietenkään samalla sekunnilla tule, mutta eiväthän he hetkessä tule kerrostaloonkaan. Päinvastoin omakotitalossa päästään nopeammin toimintaan, kun ei  välissä ole mitään isännöitsijöitä, eikä huoltoyhtiöitä, vaan pääset itse heti suoraan keskustelemaan ammattilaisten kanssa.

Viimeksi kun meni kaivonpumppu, niin puolessatunnissa oli ammattilainen paikalla ja tunnissa uusi pumppu paikallaan ja hommat kunnossa. Ei tule mieleen yhtäkään tapausta, jossa olisin pitempään joutunut metsästelemään ammattimiestä. 

Ainahan sitä jonku saa jollain aikataululla, mutta se on silti fakta että pikkuhommat ei kaikkia tekijöitä kiinnosta. Itse tarvitsin rinnetalon kellariin julkisivun rapauksen ja koska pinta-ala oli vain noin 100 neliötä, niin aika monta paikkaa sai soittaa läpi, ennen kuin löytyi tekijä jota se kiinnosti ja tuli tekemään moisen pikkuhomman ja tämäkin oli vasta yrittäjäksi ryhtynyt, joten asiakkaita ei vielä ollut jonoksi asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeimpänä poikkevuutena esim. Osakkeen omistamiseen verrattuna pidän sitä, että pitää olla enemmän hätävaraa tai maksukykyä jos tulee yllättäviä kuluja mm. Putkirikkoja, vesivaraaja hajoaa jne. Pitää myös varautua siihen, että katto, ikkunat ym. Pitää jossain vaiheessa uusia, kuten myös putket, talo maalata jos puutalo.Asumiakulut vouvat myös yllättää. Sisustukseen ja pihaan saa toki halutessaan menemään myös omaisuuden.

Olin juuri lisäämässä tämän.On oltava ainakin jonkun tuhannen euron vararahasto kun joku paikka paukahtaa.Kiinteistövero joka nousee nousemistaan.

On tainnut olla vähälumisia talvia,itselle lumityöt olisi se suurin duuni.30cm oven edessä,pihalla ,auton ympärillä ,kadulla .Kiva aamulla klo 5 alkaa lapioida että pääsee töihin.Pihasta riippuen linko on tietenkin ratkaisu.

Minulla on auton perästä metri kadulle, ei tarvi montaa kolallista ottaa lunta edestä niin pääsee liikkeille. Kiintestöveroa maksetaan osakekerrostaloistakkin, ei se ole yksin omakotitalojen kulu. 

Omakotitalossahan ei ole yhtään sellaista kulua jota ei joutusi maksamaan vastikkeessa myös osakkeessa asuessaan. Mutta osakkeessa on kuluja joita ei koskaan joudu maksamaan omakotitalossa.

Vierailija
224/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä nuo poikkeaa mitenkään kerrostaloasumiseen verrattuna, varsinkaan katto, ikkuna, putki ja maalausrempat? Ne kaikki on edessä myös kerrostalossa. Ainut ero verrattuna kerrostaloon on se, että useimmat rempat on huomattavasti halvempia omakotitalossa. Esimerkiksi putkiremppa kerrostalossa maksaa aina kymmeniätuhansia, kun omakotitalossa sama remppa maksaa vain muutamia tuhansia. Ero on valtava! Lisäksi tietenkin omakotitalossa voit aina päättää, teetkö remontit itse ja näin säästät vielä enemmän rahaa, vai teetätkö työn ammattilaisilla.

Tuo on todellakin totta että kerrostaloissa rempat paisuu valtavan hintaisiksi. Kerrostalon putkiremontti voi tosiaan olla tonnin neliöltä ja kymmeniä tuhasia per asunto, kun omakotitlaossa koko rempan teettää muutamalla tonnilla ja vielä halvemmalla jos tekee itse osan töistä.

Vierailija
225/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole linko kyllä mikään ratkaisu ainakaan kaavatonteilla vaan lähinnä naurettavaa äheltämistä. Suomessa sataa äärimmäisen harvoin 30 senttiä kerralla, varsinkaan eteläsuomessa. Itse muistan tältä vuosituhannelta vain pari tapausta. Toisekseen jos on pakkaslunta, niin ihan normi lumisateen kolaa hetkessä, eikä ole minkäänlainen ongelma edes hentoiselle naiselle. Lunta nyt kuitenkin Suomessa Lappia lukuunottamatta sataa nykyää sen verran vähän, että lumityöt nyt ei todellakaan ole mikään rasite. 

Suuresti ihmettelen, että miten nämä nurmikonleikkuusta ja lumitöistä nillittävät jaksavat käydä ylipäätään töissä, kun eivät jaksa edes noin mitättömiä töitä tehdä, jotka vie vuositasolla aikaa vain parin työpäivän verran yhteensä! Eihän kummassakaan hommassa sesonki kestä, kuin kolmisen kuukautta ja tuolloinkaan se homma ei iske kuin korkeintaan keskimäärin kerran viikossa ja silloinkin pinta-alasta riippuen vie aikaa vartista maksimissaan tuntiin. Jos edes noin mitättömiä hommia ette jaksa tehdä, niin miten te ylipäätään jaksatte tehdä mitään muuta kuin maata sohvalla?

Vierailija
226/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neskatuubi kirjoitti:

Tämän tästä jokin hajoaa, joku vesiputki vuotaa, pistorasia tai valokatkaisin rikki, siellä täällä yhtä sun toista korjattavaa, jollei talo ole nyt ihan uusi. Ihan helppoa ei ole saada ketään korjaamaan esim. vuotavaa vessanpyttyä, tai asentamaan uutta pistorasiaa, ammattiasentajat ovat monen kilometrin takana, eikä niitä saa tulemaan tekemään pikkuhommia. Siksi nuo hommat kannattaisi osata itse tehdä taikka sitten tietää jonkun tutun joka noi hommat osaa. Yksinäiselle naisihmiselle en omakotitaloa suosittele, jos ei  osaa mitään  pikkuhommia tehdä ja  noista hiiristä, oravista, etanoista yms. saa kyllä halutessaan riesaa, jos niille ei mitään tee. 

Jo on ihme ammattilaisia jos ei maksulliset työt kiinnosta. En ole vastaaviin törmännyt.

Kyllä se vaan niin on että ammattilaisia ei tahdo pikkuhommat kiinnostaa jos on suurepiakin tarjolla. Milumminhan se asenta ottaa kolmen kuukauden homman josta saa laskutaa 40 tuntia viikossa, kuin että menee vaihtamaan jonkku yhden pistorasia, josta pitäisi saada parin tunnin palkka ja asikas vielä kitisee että miten tuollainen pikkuhomma voi maksaa näin paljon.

On firmoja joiden ydinbisnes on huolto ja asennukset. Isommat urakat on täysin erilaista liiketoimintaa.

Ei ole ollut vaikeaa saada asentajaa rahalla paikalle. Tietysti jossain peräkorvessa voi olla heikompaa jos sadan kilometri. Säteellä on se yksi asentaja.

Vierailija
227/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata ottaa todesta näitä vähätteleviä kommentteja, joiden mukaan omakotitalossa on hommaa sen verran kuin itse tekee XD. Toki sen talon voi antaa ränsistyä vuosien saatossa ja itse selailla puhelinta sängyssä. Mutta normaalit ihmiset haluavat asua hyväkuntoisessa asunnossa ja silloin sitä pitää ylläpitää ihan itse. Siihen päälle kotityöt.

Minusta tämä keskustelu menee jokseenkin niin että listataan pääasiassa asioita mitkä täytyy tehdä jokaisessa asunnossa tai listataan asioita jotka itse on päättänyt ottaa omaksi riesakseen kuten vaikkapa omenapuun omenoiden keräämiset ja trampoliinin kokoamiset ja purkamiset. Todella vähän on asioita, jotka on oikeasti hoidettava vain omakotitalossa ja ne ovat saaneet melkoisen suuret mittasuhteet, esim. Nuohous. Jos ostaa rintamamiestalon niin onhan siinä varmasti hommaa että pysyy asumiskuntoisena, jos taas asuu uudessa omakotitalossa joka on nimenomaan suunniteltu niin ettei kyseessä ole 2. Työpaikka niin helpolla pääsee.

Olen asunut omakotitalossa, kerrostalossa, luhtitalossa ja rivarissa ja kyllä niissä kaikissa on pitänyt joko hoitaa hommia tai maksaa jollekin että ne hommat hoidetaan. Esimerkiksi edellisessä rivarikämpässä ihan itse jokainen asukas hoiti oman terassinsa öljyämisen. Nyt kun ollaan muuttamassa miehen kanssa omakotitaloon niin etsinnässä on nimenomaan sellainen talo ettei töiden jälkeen kaikki aika mene erilaisiin kunnostustoimenpiteisiin.

Vierailija
228/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on auton perästä metri kadulle, ei tarvi montaa kolallista ottaa lunta edestä niin pääsee liikkeille. Kiintestöveroa maksetaan osakekerrostaloistakkin, ei se ole yksin omakotitalojen kulu. 

Omakotitalossahan ei ole yhtään sellaista kulua jota ei joutusi maksamaan vastikkeessa myös osakkeessa asuessaan. Mutta osakkeessa on kuluja joita ei koskaan joudu maksamaan omakotitalossa.

Juuri näin! 

Kun tuolta https://sijoitusovi.com/yleisimmat-remontit-ja-niiden-kustannukset/ katsoo sivun alaosassa olevaa laatikkoa, jossa on hintoja noista taloyhtiön kalleimmista remonteista, niin siellä viidestä remontista kaksi on sellaisia, joita ei omakotitalossa ole käytännössä lainkaan ja muutenkin nuo hinnat on sitä luokkaa, ettei niitä päästä lähellekään omakotitalossa, vaikka et itse laittaisi tikkua ristiin. Etenkin putkiremppa on kerrostalossa järkyttävän kallis, samoin kuin julkisivuremppa, verrattuna omakotitaloon. Ylipäätään kaikki, jopa kattoremonttikin suhteessa huomattavasti kalliimpi, vaikka kattopinta-alaa kerrostalossa vain minimaalinen määrä, per osake, verrattuna omakotitaloon.

Vierailija
229/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu keskustelu, koska niin kerrostaloasujat, kuin omakotiasujat puolustavat mielipiteitään. Suomessa voi aika pitkälti valita kummassa haluaa asua, joten molemmat lienee miettineet tämän asian ja tehneet itsenäisen päätöksen. On turha sanoa omakotiasujalle, että miten nurmikon leikkuu - älä vähättele sitä. Eiköhän kyseinen henkilö ole sen miettinyt ja HALUNNUT sitä.

Vierailija
230/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette tee ”paljon mitään” niin talon kunto heikkenee, teille kertyy ”korjausvelkaa”, ja huomaatte sen viimeistään silloin kun yritätte myydä. Talon arvo on romahtanut eikä ostajaa löydy.

Vierailija
231/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin työlästä kun siitä itselleen tekee. Jos ei ole maalaisjärkeä tai halua tehdä yhtikäs mitään, niin sitten ei ehkä kannata. Itse koen ehkä työläimmäksi lumenluonnin, kun sitä ei voi itse oikein suunnitella että milloin se tapahtuu; viime talvena Kuopion seudulla tuli lunta sen verran, että tosiaankin tuli hyötyliikuntaa ihan riittämiin. Mutta tämäkin ratkeaa tarvittaessa urakoitsijan tilaamisella. Takapihalle katolta tippuvia ei koneella voi pyyhkäistä pois, mutta kyse kuitenkin siinäkin edellisenä, erittäin lumisena talvena yhteensä kuudesta tunnista jos yksinään työntelee.  Asenteen pitää tietysti olla sellainen, että asioista yleisesti pitää huolehtia itse, ei tipahtele huoltoilmoituksia postiluukusta. Mutta asioista myös saa huolehtia itse, ja laittaa sen riman juuri siihen kohtaan jossa se itsestä tuntuu hyvältä. On meidänkin vanhempi talo sisäpinnoiltaan ihan täysin ok ja asuttavassa, mutta omaksi iloksi tehdään sisäremppaa.

Vierailija
232/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun uudessa omakotitalossa. Meillä ei periaatteessa ole ollut mitään huoltotöitä, sillä tosiaan talo on uusi. Lisäksi meillä on maalämpö, jolloin emme ole tarvinneet tulisijaa lämmittämiseen. Meillä on edulliset lämmityskustannukset: talven kovimmillakin pakkaskuukausina sähkölaskuun meni max. 100 € / kk, sisältäen lämmityssähkön, sähkönsiirron ja käyttösähkön. Ja meillä vesikin siis lämpenee maalämmöllä.

Meillä omakotitalon puuhastelut on lähinnä istutusten laittoa, pihanlaittoa, pihan päällystystä jne. Talvella tietysti lumityöt ja pihan hiekoitus, mutta esimerkiksi kerrostalossa asuessani jouduin tekemään lumitöitä parkkipaikalla myös, sillä taloyhtiön huoltofirma oli erittäin laiska eikä edes lumisina talvina käynyt välttämättä koko päivänä auraamassa parkkipaikkaa. 

Tokihan huoltohommaa, mitä kannattaa tehdä on terassin pesut, öljyämiset jne. Samoin ulkokalusteiden käsittelyt, grillin käsittelyt ja tehopesut. Sitten jos kovasti haluaa pitää tonttinsa vihreänä niin tietysti istutuksia pitää lannoittaa keväällä, kesällä ja syksyllä. Rikkaruohojen kitkentää. 

Mutta tämmöisiä kokemuksia uudessa talossa. Vanhemmissa taloissahan tietysti on enemmän huoltotarvetta ym.

Vierailija
233/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on niin työlästä kun siitä itselleen tekee. Jos ei ole maalaisjärkeä tai halua tehdä yhtikäs mitään, niin sitten ei ehkä kannata. Itse koen ehkä työläimmäksi lumenluonnin, kun sitä ei voi itse oikein suunnitella että milloin se tapahtuu; viime talvena Kuopion seudulla tuli lunta sen verran, että tosiaankin tuli hyötyliikuntaa ihan riittämiin. Mutta tämäkin ratkeaa tarvittaessa urakoitsijan tilaamisella. Takapihalle katolta tippuvia ei koneella voi pyyhkäistä pois, mutta kyse kuitenkin siinäkin edellisenä, erittäin lumisena talvena yhteensä kuudesta tunnista jos yksinään työntelee.  Asenteen pitää tietysti olla sellainen, että asioista yleisesti pitää huolehtia itse, ei tipahtele huoltoilmoituksia postiluukusta. Mutta asioista myös saa huolehtia itse, ja laittaa sen riman juuri siihen kohtaan jossa se itsestä tuntuu hyvältä. On meidänkin vanhempi talo sisäpinnoiltaan ihan täysin ok ja asuttavassa, mutta omaksi iloksi tehdään sisäremppaa.

Siis viime talvi oli niin järkyttävä!! Asun itsekin Kuopion seudulla ja jumaleissön miten luminen talvi, meillä vielä eka talvi omakotitalossa. Lumitöitä sai tehdä aamusta iltaan.. Lunta tuli niin paljon, että sai ihan lopputalvesta miettiä, että mihin ihmeeseen sitä edes kolaa, kun oma tontti alkoi olla ääriään myöten täynnä!

Vierailija
234/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokenutkaikentietää kirjoitti:

Jos ette tee ”paljon mitään” niin talon kunto heikkenee, teille kertyy ”korjausvelkaa”, ja huomaatte sen viimeistään silloin kun yritätte myydä. Talon arvo on romahtanut eikä ostajaa löydy.

Vattu vieköön, kerro nyt mitä talolle pitää jatkuvasti tehdä ettei sen kunto heikkene?

Vierailija
235/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on maalämpö, joten ei tarvita sitä nuohoojaa!  Niin kuin se nyt kovakin vaiva sitten olisi, voi hyvät hyssykät.

Tekemistä on sen verran kun haluat tehdä.  Sisähommat nyt vastaa sitä samaa mitä kerrostalossakin, on sielläkin tehtävä remonttia ja vaihdeltava hanoja ymv.  Remonttihommat nyt ei todellakaan osu joka vuodelle, meillä tehty viimeks 10 v. sitten jotain.  Ei ole lämmitettäviä uuneja, on lattialämmitys.

Tavallisessa arjessa nyt ei ylivoimaisen paljon tekemistä ole.  Minä olen tänään vienyt pikkulinnuille ruokaa ja heitellyt variksille vanhat leivänpalat pihanurmikolle.  Muuta en ole tehnyt.

yleensä se nuohooja tulee takkojen takia:) Teillä ei sitten ole sellaista

Ja SAUNAN - kai teillä omakotiasujilla on puilla lämmitettävät saunat ja palju pihassa?  Pitää siitä omakotitalosta jotain iloakin olla kerrostaloasumiseen verrattuna eikä vain duunia.

Kerrostalossakin pitää muuten mm. varasto siivota, ikkunat pestä ja silikonit huolehtia pesuhuoneessa, eikö?

Kuka jaksaa lämmittää arkisaunaa puilla saati pitää jotain paljua kunnossa? Mökillä ne voi sietää lomapuuhasteluna.

Saunassa on ainalämmin Saunatonttu ja saunaan voi mennä koska huvitta, eikä tarvi odotella lämpiämistä saati lämmittää saunaa, riitää kun menee saunaa ja avaa kiukaasta kannen ja heittää vettä.

Jokainen tyylillään. Kyllä puusaunan löylyt on voittamattomat ja sauna lämpiää puolessa tunnissa. Mutta toisilla on aina kiire. Palju on aivan ihan juuri näinä pimenevinä syksyiltoina, saati esim. jouluna ja uutenavuotena. Muuten voisikin asua kerrostalossa.

Millä tavalla löyly muuttuu siitä että kivet lämpiää puilla sähköön verrattuna? Väittäisin että oma sähkösaunani on paras sauna missä olen koskaan saunonut. Sanomisen milllyttävyys riippuu kiukaan mitoituksesta suhteessa saunan kokoon ja ennen kaikkea ailmanvaindosta.

Sähkösauna on kuiva ja sieltä puuttuu saunan tuoksu.

Eri

Höpö höpö. Väitätkö että puut tuovat saunaan kosteutta? Tarkoitatko saunan tuoksulla sitä hajua joka tulee vastaan aina rintamamiestalojen kellareissa, sellainen polttoöljyn ja sädesienen sekoitus?

Sädesieni ei haise millekään!  Meiltä löytyi sitä työpaikalta ja sitä ei ihminen pysty haistamaan.  Sen haistamiseen tarvitaan koira.

Äläkä muutenkaan yleistä tuota väittämääsi, ne rintsikat, missä olet käynyt nuuhkimassa ja oletat siellä olevan tuoksun tulevan mistä nyt sitten oletatkin, niin ne on todennäköisesti sitten huonosti tuuletettuja ja hoidettuja muutenkin.  Ihmettelin aina ystäväni rintamamiestalon alakerrassa olevaa hajua, ja luulin itsekin sitä joksikin kosteuden tai homeen hajuksi, kunnes ystäväni kuoli ja talon varastona pidetty autotalli tyhjennettiin.  Siellä oli niin paljon kaikenlaista itsessään haisevaa tavaraa, vanhoja pahvirullia ja lahonneita polttopuita, sanomalehtiä, ikivanhoja pahvilaatikoita ynnä muuta vastaavaa.  Ne kun heivattiin sieltä pois ja tuuletettiin kunnolla, haju hävisi.  Tarkastuksessa talon rakenteista ei löytynyt kosteuden häivääkään, talo oli rakennettu 40-luvun lopussa.   Vain sisärakenteet, kuten ovienpielet, saunan lauteet ja seinäpanelit, pesuhuoneen kaapit ja tasot ym. oli vanhuuttaan huonokuntoiset.  Alakerralle ei ollut koskaan tehty juurikaan mitään remppaa, kaikki sitä alkuperäistä ja ikivanhaa.  Ostaja sai halvalla hyvärunkoisen, terveen talon.

Vierailija
236/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se jo kerrottu, että katto pitää maalata neljästi vuodessa, vaikka olisi tiilikate. Ja varmaan sitten maalata se tiiliverhoilukin, ja putket pitää tietysti joka vuosi uusia. Vai mitä ne jatkuvat työt on, joita ilman talon arvo romahtaa?

Vierailija
237/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neskatuubi kirjoitti:

Miten helekutissa sulta vähän väliä joku hajoaa?  Vesiputket vuotaa, pistorasiat ja valokatkaisijat rikki, vessanpytyt vuotaa...?  Millainen vandaalijoukkio teillä oikein asuu?

Ja eikös nuo satu yhtä lailla sitten kerrostalossa, vessanpytyt ne on sielläkin.

Hiiret, oravat, etanat... ei hyvän tähden!  Mistä sulle niitä hiiriä siunaantuu?  Oravat käy meillä syömässä pähkinöitä, kun niille on ruokintapaikka pihan laidalla. Niitä on mukava katsella, ihan tarkoituksella laitan niille syötävää, nehän on jo melkein kesyjäkin.  Ei niistä meille mitään haittaa ole, ei ole sisälle tunkeneet, puissa ne asuu. 

Vierailija
238/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon kyse on siitä, että kun tilaa on enemmän niin sisällä kuin ulkonakin, niin kaikenlaista hommaakin kertyy enemmän. Sellaista "pitäisi tehdä" -hommaa. Asiat sinällään on enimmäkseen ihan samoja kuin muissakin asumismuodoissa, mutta sen sijaan, että sinulla on listalla hommat a, b, c ja d TAI a, g, j ja ö, niin sinulle kertyykin tilan vuoksi a, b, c, d, e, f, g, h, j ja ö. Esim. Pienessä asunnossa valitset, hommaatko pakastimen vai ompelukoneen. Isoon mahtuu molemmat, joten hommaat molemmat. Pakastin pitää joskus sulattaa. Yksittäisenä asiana pikkujuttu. Jos on ompelukone, kertyy korjattavia. Kun näitä pikkujuttuja kertyy paljon, niin lopulta hommaa on paljon.

Tavallaan oma valinta. Tavallaan luonnonlaki. Kaikkea et saa koskaan tehtyä. On pakko sietää keskeneräisyyttä. Tai jos et hurahda mihinkään käsitöihin, säilömiseen, leivontaan, pihatöihin, kasvimaahan, trampoliineihin, autojen värkkäilyyn, pihakatoksiin, kanoihin, puu-ukkojen veistelyyn, remppaamiseen ymymym. ja pystyt pitämään itsesi kurissa, niin ei ole erikoisen paljon työtä.

Vierailija
239/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan enää omakotitaloon, jatkuvaa remontoimista ja kunnossapitoa, oman työn ohella päivät venyvät 16h mittaisiksi eikä aikaa parisuhteelle ole. Ero tuli ja kun koitettiin sitten kolme vuotta vanhaa omakotitaloa myydä, niin ei sitä kukaan halunnut ostaa ennenkuin hintaa laskettiin 40 000 euroa ja myytiin alle rakentamiskustannusten! En suosittele omakotitaloa kenellekään!

Vierailija
240/1129 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koskaan enää omakotitaloon, jatkuvaa remontoimista ja kunnossapitoa, oman työn ohella päivät venyvät 16h mittaisiksi eikä aikaa parisuhteelle ole. Ero tuli ja kun koitettiin sitten kolme vuotta vanhaa omakotitaloa myydä, niin ei sitä kukaan halunnut ostaa ennenkuin hintaa laskettiin 40 000 euroa ja myytiin alle rakentamiskustannusten! En suosittele omakotitaloa kenellekään!

Millaisia jatkuvia kunnossapitotöitä vaatii 3-vuotias omakotitalo?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan