Ärsyttää olla yksin vastuussa kotitöistä
Ärsyttää, että olen ottanut vastuulleni enemmän kotitöitä ja mies olettaa, että teen enemmän. Olin kesän kotona, koska hain aktiivisesti töitä valmistumisen jälkeen, joten luonnollisesti tein enemmän kotitöitä. Tein päivittäin hakemuksia ja ramppasin haastatteluissa. Vastasin silti suurimmaksi osaksi kotitöistä. Maksoin vuokrasta ja laskuista oman osani. Mies osti hieman useammin ruokaa ja maksoi ulkona syömiset. Onko oikein, että teen lähes kaikki kotityöt yksin? Nyt odottelen, että työt alkavat marraskuussa. Haluaisin välillä vähän levähtää,mutta kaikki aikani menee kotihommiin yhä. Onko reilua? Vaikka olenkin kotona, mutta osallistun myös kuluihin niin tättyykö minun tehdä miltei kaikki kotityöt itse? Miten saisi miehen osallistumaan enemmän?
Kommentit (69)
Kyllä sillä, joka on päivät kotona, on väkisinkin enemmän aikaa tehdä kotitöitä kuin sillä, joka on kodin ulkopuolella töissä. Olen siis sitä mieltä, että kotona oleva tekee valtaosan kotitöistä. Jos kumpikin on kokopäivätöissä, niin silloin kotityöt jaetaan kutakuinkin tasan.
Miten paljon niitä töitä voi olla jos ei ole lapsiakaan?
Vierailija kirjoitti:
Miten kaikki aika voi mennä kotitöihin? Siis tyyliin 14 tuntia päivässä?
Lopeta tekemästä liikaa, yksinkertainen vastaus.
Okei no ehkä se oli liioiteltua. Tarkoitan, että paljon aikaa. No niin. Ärsyttää vaan, kun mies sitten valittaa, kun on niin hujan hajan kaikki. Alkanut ottaa näköjään itsestään selvyytenä, että minä teen ruokaa ja astiat ja pyykit on aina laitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei no ehkä se oli liioiteltua. Tarkoitan, että paljon aikaa. No niin. Ärsyttää vaan, kun mies sitten valittaa, kun on niin hujan hajan kaikki. Alkanut ottaa näköjään itsestään selvyytenä, että minä teen ruokaa ja astiat ja pyykit on aina laitettu.
Olen aina kummastellut tuota, miksi ihmeessä miehet narisevat sotkusuudesta, vaikka nainen hoitaa kaikki taloustyöt. Pitäköön päänsä kiinni.
Teidän kannattaa keskustella tilanteesta.
Levähdä sitten äläkä ulise. Ei kenelläkään mene kaikki aika kotitöihin ellei itse halua aikaansa pelkästään niihin käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sillä, joka on päivät kotona, on väkisinkin enemmän aikaa tehdä kotitöitä kuin sillä, joka on kodin ulkopuolella töissä. Olen siis sitä mieltä, että kotona oleva tekee valtaosan kotitöistä. Jos kumpikin on kokopäivätöissä, niin silloin kotityöt jaetaan kutakuinkin tasan.
Kyllä mä silti näen, että se työn hakeminenkin käy työstä. Se kotityön teko aika on pois työnhausta. Mieshän se enemmän hyötyy tilanteesta, koska maksan kuitenkin vuokrasta puolet ja laskuista, joten hän tienaa enemmän, säästää asumiskuluissa ja saa nauttia vielä puhtaasta kodista ja valmiista ruuasta. Näin siis kärjistettynä.
Jos ei mies itse ymmärrä, että et ole mikään piika, on riitaa tulossa. Kerro tuntemuksistasi (syyllistämättä, niin ei ole heti karvat pystyssä) ja ehdota jotain työnjakoa asian suhteen. Kyllä ainakin omat jäljet kuuluu korjata, jos ei muuta suostu tekemään. Esim. tiskikoneen täyttö ja tyhjennys onnistuu varmasti ja ruokaa oppii tumpelokin tyydyttävästi tekemään. Matot osaa mies tampata ja lakanoitakin vaihtaa. Imuri pysyy miehen kuin miehen vahvoissa käsissä. Ja osaahan mies, mutta kun on vaan niin kivaa tulla valmiille. Pidä pintasi.
Miten tämä voikin olla näin yleinen ongelma? Itse olen jankuttanut ja tapellut vuosia ennen kuin homma saatiin vihdoin sujumaan.
Mies on töissä ja tekee työtä siellä.
Sinä olet kotona ja teet työtä siellä.
Täysin reilua ja tasapuolista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos valittaa niin sanot, että on sotkuista kun hän ei ole siivonnut.
Niinhän mäkin teen ja käyn töissäkin.
Tosin vain 4-5h päivässä arkipäivisin
Mä vaan tykkään puuhata. Itseasiassa kotitöistä ei ikinä edes olla keskusteltu enkä koe olevani mitenkään alistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä silti näen, että se työn hakeminenkin käy työstä. Se kotityön teko aika on pois työnhausta. Mieshän se enemmän hyötyy tilanteesta, koska maksan kuitenkin vuokrasta puolet ja laskuista, joten hän tienaa enemmän, säästää asumiskuluissa ja saa nauttia vielä puhtaasta kodista ja valmiista ruuasta. Näin siis kärjistettynä.
Sinähän et nyt hae töitä, nehän alkaa marraskuussa. Vai miten se meni? Onko tämä taas joku typerä trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina kummastellut tuota, miksi ihmeessä miehet narisevat sotkusuudesta, vaikka nainen hoitaa kaikki taloustyöt. Pitäköön päänsä kiinni.
Teidän kannattaa keskustella tilanteesta.
Jep. Mun mielestä ei ole varaa sanoa tai valittaa, jos itse ei osallistu. Tänäänkin mies sanoi että meidän täytyy skarpata tässä järjestelyssä. Mulla menee jo paljon aikaa moneen muuhun, joten kaikkea en ole ehtinyt tai jaksanut pitää tip top. Sit mies kommentoi noin. Olen sanonutkin että en itse jaksa kaikkea.
Kotityöt on reilusti jaettu silloin, kun niiden osuus on suhteessa kotona vietettyyn aikaan. Jos toinen viettää 70% ajasta kotona ja toinen 30%, on luonnollista että 70% kotona oleva tekee vähän yli puolet enemmän kuin 30% kotona oleva. Se on tasa-arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän et nyt hae töitä, nehän alkaa marraskuussa. Vai miten se meni? Onko tämä taas joku typerä trolli.
Ei ole trolli. Tottakai teen suurimman osan. Mutta mielestäni toisenkin pitäisi osallistua edes vähän. Ei ole reilua, että kaikki kotityöt on yhden vastuulla, jos yhdessä kuitenkin asutaan. Tiedoksi myös, että mulla on ollut tosi rankka kesä ja syksy henkisesti, joten olen uupunut ja toivoisin siksi toiselta edes vähän jelppiä.
Olen kotiäiti ja vapaasta tahdostani lähes yksin vastuussa kotitöistä. Minulla ei todellakaan mene koko päivää kotihommiin. Ei edes puolta päivää. Ja ihan siistiä meillä silti on.
Vierailija kirjoitti:
Kotityöt on reilusti jaettu silloin, kun niiden osuus on suhteessa kotona vietettyyn aikaan. Jos toinen viettää 70% ajasta kotona ja toinen 30%, on luonnollista että 70% kotona oleva tekee vähän yli puolet enemmän kuin 30% kotona oleva. Se on tasa-arvoa.
Riippuu mikä on kotona "olon" syy. Jos se on täysipäiväinen työnhaku, silloin kotityöt jaetaan puoliksi. Jos se on yhteisten lasten hoito, kotityöt jaetaan puoliksi. Jos se on sairaus, riippuen sairauden laadusta, töissäoleva tekee 50-100 prosenttia kotitöistä.
Mutta periaatteessa kyllä noin kuin sanoit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole trolli. Tottakai teen suurimman osan. Mutta mielestäni toisenkin pitäisi osallistua edes vähän. Ei ole reilua, että kaikki kotityöt on yhden vastuulla, jos yhdessä kuitenkin asutaan. Tiedoksi myös, että mulla on ollut tosi rankka kesä ja syksy henkisesti, joten olen uupunut ja toivoisin siksi toiselta edes vähän jelppiä.
Puhu sitten sille miehelle äläkä täällä paasaa. Ei se tilanne täällä muutu.
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon niitä töitä voi olla jos ei ole lapsiakaan?
Usko tai älä muillakin kuin lapsellisilla voi olla paljon kotitöitä. Mistä edes tiedät onko ap:lla lapsia vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mikä on kotona "olon" syy. Jos se on täysipäiväinen työnhaku, silloin kotityöt jaetaan puoliksi. Jos se on yhteisten lasten hoito, kotityöt jaetaan puoliksi. Jos se on sairaus, riippuen sairauden laadusta, töissäoleva tekee 50-100 prosenttia kotitöistä.
Mutta periaatteessa kyllä noin kuin sanoit.
Kukaan ei saa käytettyä koko päivää työnhakuun. Ei niitä paikkoja niin paljoa ole auki päivittäin. On monia päiviä, jolloin hakuun ei tule yhtään paikkaa. Silloin on hyvää aikaa tehdä kotitöitä.