GALLUP, Missä kaikessa säästätte ja miten se näkyy arjessa? Köyhät työssäkäyvät?
Minulla:
- En käy ikinä kampaajalla, leikkaan ja värjään itse hiukseni, myös lasteni.
- Kauppakuittiin merkitsen aina tuotteiden arvioidut hinnat, että tiedän riittääkö tilillä oleva raha ostoksiin.
- En ikinä mene kauppoihin ostelemaan vaatteita, minulla on luotto halpisketjuliikkeeseen, josta toivon että saan sopivat vaatteet.
- Joudun ottamaan velkaa, jos jotain äkkinäistä tarvitaan.
- En koskaan syö töissä tarjottua välipalaa, vaan vien sen kotiin lapsille lisävalipalaksi.
- Palautan kaikki pullot tunnollisesti ja välillä lasken paljon kauppabudjetti lisääntyy.
- En käy ikinä ulkona, jos on tyttöjenilta ostan halvimman viinin ja juon sen ennen ravintolaa. Ravintolassa ostan lähinnä vettä ja yhden juoman.
- Hammaslääkärissä (minulla oli lähete yksityiselle) en ottanut puudutusta, koska mietin lisäkuluja.
- En matkusta.
- En käy ravintoloissa syömässä.
- Jokainen ylimääräinen lasten asia on kuukausittaisiin menoihin iso asia. He saavat kyllä vaatteita, välillä pääsevät elokuviin ja uusia vaatteita sekä harrastukset vievät ison osan tuloista.
- Minulla ei ole varaa pitää autoa. Joten kävelen joka puolelle. Jopa Ikeasta ostetut tee-se-itse tavarat kuljetan bussilla lasten avustuksella.
- Emme ikinä tilaa pikaruokaa kotiin, teen kaikki ruuat itse.
- Joudun tinkimään omista vitamiineista, lapsille ostan kunnon vitamiinit, esim. talveksi d.
- Kaikki omani meikit ja hoitotuotteet ovat lähinnä Lidlistä.
Haluaisin mielelläni kuulla muiden köyhien äitien elämää. Missä säästätte ja miten jaksatte? Teen itse täyttä päivää raskasta työtä ja harmittaa, että elän kuin köyhä ihminen. Lapsilleni haluan paremman elämän ja kannustan heitä opiskelemaan. He ovat kaunis asia elämässäni ja ymmärtävät, että teen parhaani. Nyt vaan elämä on kädestä suuhun elämistä täysin. Kohtalotovereita?
Kommentit (3)
Liikun aina pyörällä
En syö lounasta. Aaamupalaksi näkkileipää tai kaurapuuroa, päivällisen syön perheen kanssa.
Minulla on vähän vaatteita ja ostan tarvittavat pääasiassa Fidasta tms.
Leikkaan ja sävytän itse hiukseni
Pesen hiukset palasaippualla, enkä käytä hoitoaineita
En juo alkoholia
En harrasta mitään maksullista
Kerään kaikki ulkona näkemäni tyhjät pullot
Olen myynyt kaiken ylimääräisen tavaran
Matkustan kyllä ajoittain ja käyn ravintolassa syömässä, koska muu perhe haluaa.
T. Vuositulot 65000 €. Sorry sainko kertoa?
-Käyn vessassa harvoin, ja jos mahdollista, niin pusikossa, niin ei kulu vettä.
-Poltan takassa kaikki mahdolliset roskat, mitkä vaan palaa.
-Sammutan auton alamäessä.
-Osallistun tutkimuskyselyihin tms. joista voi saada ässä-arvan palkinnoksi. Noin joka viidennellä olen voittanut muutaman euron.
-Pesen tiettyjä alusvaatteita tavallista harvemmin ja pienemmällä pesuainemäärällä.
-Käytän töissä halpoja vaatteita, ja kulutan ne töissä lähes loppuun.
-En osta mitään kirjoja, jos on mahdollisuus lainata kirjastosta ja kopioida se työpaikalla.
-Ostan Lidlistä halpaa olutta, vaikka se olisi kuinka pahaa.
Kuljen 20+ kilometrin työmatkan fillarilla kesät talvet, koska seutulippu maksaisi yli satasen kuukaudessa.
En syö työpäivän aikana ja kotona syön jotain halpaa einesmättöä, ruokakulut alle vitosen päivässä.
Leikkaan hiukseni itse partakoneella päätä myöten.
En käy ravintoloissa, vaan vedän kotona edulliset kalsarikännit.
Ei lehtitilauksia, ei netfliksiä ei spotifya eikä muitakaan turhia säännöllisiä menoja.