Mitä ajattelet ihmisistä, joille kellojensiirto tuottaa ongelmia?
Kommentit (41)
En ajattele heistä yhtään mitään. Miksi pitäisi?
Ok. Valitus kellonsiirrosta on täysin aiheellista. Kellojen siirto aiheuttaa monenlaista vaivaa ties missä kuten esimerkiksi työvuoroissa, aikatauluissa, tietokoneohjelmissa jne. Hyväksyn täysin kaikki valittamiset, jotka koskevat kellon ajan siirtoa.
Minä en toivu maaliskuussa tapahtuvasta kesäaikaan siirtymisestä kesälomaan mennessä, vaan pää sumussa elelen loppukevään. Olen toivottoman aamu-uninen ja rytmien vaihto tuntuu joka vuosi todella vaikealta. Odotankin innolla aikaa, jolloin tämä kellojen r***nkkaus jää historiaan.
Ps. Saatte ajatella mitä hyvänsä.
Ps.2 Onneksia olette itse sopeutuvaisia, kenties jopa parempia ihmisiä.
Tuttu tunne. Syksyllä menee kivuttomasti, keväällä ei. Olen aamu-uninen, ja jo puoli seitsemältä nouseminen on tuskaa, saati se kun yhtäkkiä pitää nousta tunti aiemmin eikä saisi edes olla väsynyt. Pari viikkoa menee ennen kuin unirytmi sopeutuu vaihtuneeseen aikaan.
Ja ennen kuin joku kysyy: en tee kaukomatkoja, ja Euroopassa lomaillessa aikaero ei haittaa koska ei ole mikään pakko nousta tietyllä kellonlyömällä vaan voi nukkua omien halujensa mukaan.
Pidän vähän outona kyllä sitä, ei kai kukaan nyt oikeasti elä täsmälleen samassa uniaikataulussa 24/7 ympäri vuoden?
Nimittäin tuota vaihteluahan tulee ilman matkustamistakin normisti ihmisilla arjen ja vapaapäivien vaihtelussa.
Jos kykenette ketterästi menemään viikonloppuisin ja lomien aikana myöhemmin nukkumaan ja nukkumaan aamulla pidempään - ja palautumaan siitä suhteellisen helposti, ei teille voi tuottaa oikeasti mitään ongelmia kesä- ja talviajan vaihtelukaan.
Mutta ei se minua rassaa, onhan se ihan kivaa, jos jonkun ongelmat ovat noin vähäisiä. Mun puolestani tuosta kellojen siirtelystä voi toki luopuakin. Ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Asperger
Totta, Sasilla menee kaikki sekaisin jos tämmöistä aletaan tekemään, siirtämään kelloja, kun silloinhan ruoka-aika siirtyy viidestä neljään. Ei, ei ei käy. Aina on viideltä ollut!
Vierailija kirjoitti:
Ok. Valitus kellonsiirrosta on täysin aiheellista. Kellojen siirto aiheuttaa monenlaista vaivaa ties missä kuten esimerkiksi työvuoroissa, aikatauluissa, tietokoneohjelmissa jne. Hyväksyn täysin kaikki valittamiset, jotka koskevat kellon ajan siirtoa.
Mm. tuo ^. Meillä tuo siirtely ei aiheuta merkittävää haittaa, mutta lapselle kyllä väsymystä ja vie aina hetken päästä uuteen rytmiin. Meillä on säännölliset rutiinit ja rytmi (ei mitään natsitouhua kuitenkaan ennenkuin joku tulee valittamaan) ja musta on vähän rasittavaa sopeuttaa sitä puolivuosittain. Ei tuo nyt maailmaa kaada, mutta musta se vaan on turhaa, siis muutenkin kuin vain unirytmin kannalta. Ja mitä enemmän sitä miettii, sen hölmömmältä tuo kellojen edestakaisin siirtely tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Pidän vähän outona kyllä sitä, ei kai kukaan nyt oikeasti elä täsmälleen samassa uniaikataulussa 24/7 ympäri vuoden?
Nimittäin tuota vaihteluahan tulee ilman matkustamistakin normisti ihmisilla arjen ja vapaapäivien vaihtelussa.
Jos kykenette ketterästi menemään viikonloppuisin ja lomien aikana myöhemmin nukkumaan ja nukkumaan aamulla pidempään - ja palautumaan siitä suhteellisen helposti, ei teille voi tuottaa oikeasti mitään ongelmia kesä- ja talviajan vaihtelukaan.
Mutta ei se minua rassaa, onhan se ihan kivaa, jos jonkun ongelmat ovat noin vähäisiä. Mun puolestani tuosta kellojen siirtelystä voi toki luopuakin. Ihan sama.
No ei kaikki matkustele ja etenkin ns. virka-aikaa tekevät ja koululaiset elävät aika samaa rytmiä enimmän aikaa viikosta, jopa vuodesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kaikki matkustele ja etenkin ns. virka-aikaa tekevät ja koululaiset elävät aika samaa rytmiä enimmän aikaa viikosta, jopa vuodesta.
Sori, luin nopsaan väärin tuon matkustusjutun.
Vierailija kirjoitti:
Asperger
No ei tuota mun asperger-teinilleni ainakaan mitään ongelmia. Hän on tosin tottunut jo ihan pienestä pitäen muutoksiin aikatauluissa ja tekemisissä, äitinsä kun tekee epäsäännöllistä vuorotyötä ja perheemme matkustelee paljon.
6
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asperger
Totta, Sasilla menee kaikki sekaisin jos tämmöistä aletaan tekemään, siirtämään kelloja, kun silloinhan ruoka-aika siirtyy viidestä neljään. Ei, ei ei käy. Aina on viideltä ollut!
Eihän se mihinkään siirry. Ainoastaan kello siirtyy,...
Senkus runkkaatte niiden kellojen kanssa, mutta älkää ihmetelkö minkä takia en pysty käymään töissä kun taas joudun valvomaan 48h, että saan unta kellonsiirron takia.
Mulla vaihtelee muutenkin nukkumaanmeno ja herääminen klo 22-01 ja klo 7-12, joten ei tuota mulle ongelmaa. Kun lapset oli pieniä, nekin meni maata aika vaihtelevaan aikaan ja nukkui eri aikoihin.
Vähän ihmettelen, onko jollain joka yö sama nukkumaanmeno- ja heräämisaika. Nukutte aina vaikkapa klo 22-07, viikonloput ja juhlapyhät ja kesälomat mukaanlukien? Luuluisi ihmisillä olevan muutoinkin vaihtelua noissa ajoissa: on matkoja, on bileitä, teatteri-iltoja, konsertteja....
Jotain erityisherkkiä tai henkisesti häiriityneitä. En tunne yhtäkään, jota kellojen siirtely haittaisi. Matkustettaessakin aika muuttuu, eikä se näytä häiritsevän suurta osaa ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Senkus runkkaatte niiden kellojen kanssa, mutta älkää ihmetelkö minkä takia en pysty käymään töissä kun taas joudun valvomaan 48h, että saan unta kellonsiirron takia.
Sä nukut muutoin täsmälleen samaan aikaan? Menet nukkuman minuutilleen samaan aikaan loma-aikoinakin?
Muussa tapauksessa olet neuroottinen paskanpuhuja.
Vierailija kirjoitti:
Minä en toivu maaliskuussa tapahtuvasta kesäaikaan siirtymisestä kesälomaan mennessä, vaan pää sumussa elelen loppukevään. Olen toivottoman aamu-uninen ja rytmien vaihto tuntuu joka vuosi todella vaikealta. Odotankin innolla aikaa, jolloin tämä kellojen r***nkkaus jää historiaan.
Ps.2 Onneksia olette itse sopeutuvaisia, kenties jopa parempia ihmisiä.
Samoin . Itse kuljen zombina koko kesäajan. Kellojen siirto talviaikaan sitten armahtaa ja palaan normaalirytmiin. Kukonlaulun aikaan herääminen ei sovi minulle ja kesäisin nukkuminen on pimennysverhoista huolimatta huonompaa ja vähäisempää. Sanotaan, että vanhemmat ihmiset ovat tässä joustamattomampia,utta itse olen ollut tällainen aina.
Vierailija kirjoitti:
Luuluisi ihmisillä olevan muutoinkin vaihtelua noissa ajoissa: on matkoja, on bileitä, teatteri-iltoja, konsertteja....
GOOD point! Miten ihmisellä, jonka on aina päästävä samaan aikaan nukkumaan, voi ylipäätään olla sosiaalista elämää?
Kuulostaa aika kammottavalta tuollainen übersäännöllinen päivärytmi. Semmoiselta vanhainkodin aikataulutetulta elämältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ps.2 Onneksia olette itse sopeutuvaisia, kenties jopa parempia ihmisiä.Samoin . Itse kuljen zombina koko kesäajan. Kellojen siirto talviaikaan sitten armahtaa ja palaan normaalirytmiin. Kukonlaulun aikaan herääminen ei sovi minulle ja kesäisin nukkuminen on pimennysverhoista huolimatta huonompaa ja vähäisempää. Sanotaan, että vanhemmat ihmiset ovat tässä joustamattomampia,utta itse olen ollut tällainen aina.
Vaikka pysyttäisiin talviajassa, kesällä aurinko nousee klo 4 viimeistään koko Suomessa, Lapissa se ei laske ollenkaan. Tuohon tunti ei vaikuta sitten hittojakaan, aurinko nousee joka tapauksessa törkeän aikaisin. Hommaa ne pimennysverhot, ihmisparka, ja lakkaa valittamasta.
Ajattelen että kyseiset ihmiset eivät ole kovinkaan sopeutuvaisia. Eivätkä ainakaan matkusta ikinä duunin puolesta tai lomallakaan. Tunnin aikaero on ihan maailman pienin ja koen oudoksi, jos siitä valittaa.