60-70 luvulla syntyneet mitenkä oli koulu kyyti järjestetty
Itse hiihdi talvella kouluu 60km edes takaisin joka päivä, kesällä jouduin kävelemää 90km joka päivä kouluun koska järvi ei ollut jäässä.
Kommentit (27)
Olen syntynyt vuonna 1960, koulukyytejä ei ollut koskaan. Kävelin muutaman kilometrin matkan, muistelen, että oli kivaa pyöräillä kun ilmat sallivat. Kukaan ollut kuullutkaan mistään koulukyydeistä. Edelleen olen ikäiseksini hyväkuntoinen, tykkään puuhailla ulkona ja liikkua.
1-2 luokka koulutaksilla, sen jälkeen mentiin bussilla.
Ekat 3 luokkaa ihan omin jaloin kouluun, sen jälkeen kävellen/bussilla/pyörällä kauemmas kouluun.
Mitään koulutakseja silloin ollut.
Minä hiihdin kesät talvet kouluun. Matka oli niin pitkä (250km), että olin käytännössä kouluajan ulkopuolella koko ajan suksien päällä. Varsinkin kesällä, kun luisto oli hiukan huonompi.
Olen 76 syntynyt. Ala-asteelle matkaa reipas 3km/suunta. Sain ensimmäiset luokat kulkea bussilla kunnan piikkiin. Sitten jatkossa kuljettiin joko fillarilla tai suksilla, vuodenajasta riippuen. Yläasteelle reipas 30km, jonne bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Ekat 3 luokkaa ihan omin jaloin kouluun, sen jälkeen kävellen/bussilla/pyörällä kauemmas kouluun.
Älä valehtele, kyllä oli 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Itse hiihdi talvella kouluu 60km edes takaisin joka päivä, kesällä jouduin kävelemää 90km joka päivä kouluun koska järvi ei ollut jäässä.
Kirjoitustaidostasi näkee, mikä on tuon kyytitavan seuraus!
Menin skurulla Tölikkään skoleen.
Kouluun taksilla ekalla ja tokalla. Taksi haki läheiseltä tieltä klo 7, koululla olimme klo 7.20. Tavalliseen henkilöautoon saatiin mahtumaan parhaimmillaan 12 lasta. Koulu alkoi klo 9. Kotiin kuljetus lähti klo 15. Sisätiloissa sai olla vain, jos pakkasta oli yli -25 astetta.
Paikallistie vielä oli soratie ja pyörällä 3.5 kilometriä ja bussilla talvikausi.Kelirikko oli sitten aina elämys kulkea fillarilla.
Vierailija kirjoitti:
yhdys sanoilla
Nipo kielipoliisi, hanki elämä
Omana kouluaikana 80-90-luvuilla sai pääkaupunkiseudulla vissiin yli 3 km (saattoi olla pitempikin matka, en muista tarkasti, kun ei itseä koskenut) koulumatkan omaavat ilmaisen kuukausikortin joukkoliikenteeseen, muut sitten menivät kävellen tai pyörällä. Ei silloin ainakaan pääkaupunkiseudulla ollut mitään yleisiä koulutaksikyytejä terveille, normaaleille lapsille ja paljon vähemmän myös vanhemmat kuskasivat. Sitä pidettiin outona, jos joku tuotiin autolla kouluun ilman, että oli vähintään jalka poikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yhdys sanoilla
Nipo kielipoliisi, hanki elämä
Ja mies jos vielä et tähän päivään ole saanut kuin sauvaa.
60-luvulla ja vielä 70-luvun alkupuolella oli maaseudullakin kyläkouluja niin, etteivät koulumatkat välttämättä olleet kovin pitkiä. Itse asuin eka luokan aikaan maalla, ja kävelin kouluun (tai joskus hiihdin). Talvella matka saattoi olla pidempi, kun pikkutienpätkiä ei ehditty aurata ja piti kiertää isompien kautta.
Sitten muutettiin kaupunkiin ja matka oli aina niin lyhyt ettei mitään kyytiä tarvittu.
Maalla asuvat serkut kävelivät, hiihtivät tai pyöräilivät kansakouluun. Oppikouluun menivät lähimpään kirkonkylään bussilla (pysäkille n. kilometrin matka).
Vierailija kirjoitti:
Koulukyyti on yhdyssana.
Vinkki: jos et ole varma sanan kirjoitusasusta, kirjoita se Googlen hakuun. Google todennäköisesti ehdottaa sulle sitä oikeata muotoa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta silloin kulki bussit paremmin. Kun koululaisia piisasi, kannatti liikennöitsijöille järjestää juuri sellaiseen aikaan kulkeva vuoro, jolla sai muksut kouluun ja takaisin. Sitä käyttivät sitten aikuisetkin, jotka kävivät kirkonkylällä joko töissä tai asioilla.
Nyt kun vuoroja on syrjäseuduilta lakkautettu, ei oikein muuta voi kuin kulkea taksilla.
Siis kumpi? Koulu vai kyyti järjestetty?
Ei tuo vitsisi ollut kovin hauska ekallakaan kerralla.