60-70 luvulla syntyneet mitenkä oli koulu kyyti järjestetty
Itse hiihdi talvella kouluu 60km edes takaisin joka päivä, kesällä jouduin kävelemää 90km joka päivä kouluun koska järvi ei ollut jäässä.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt vuonna 1960, koulukyytejä ei ollut koskaan. Kävelin muutaman kilometrin matkan, muistelen, että oli kivaa pyöräillä kun ilmat sallivat. Kukaan ollut kuullutkaan mistään koulukyydeistä. Edelleen olen ikäiseksini hyväkuntoinen, tykkään puuhailla ulkona ja liikkua.
Sama, mutta meillä oli koulukyydit. Joka kylällä oli oma alakoulu ja kaikilla kävelymatka. Oppilaita oli jossain koulussa ihan muutama. Ala-asteella kyydin sai jo matka oli yli 3 km. Yläaste ja lukio oli keskustassa ja kyydin sai, jos matka oli yli 5km. Ns.syrjäkyliltä tuli bussilinjat, jotka oli sovitettu koulujen alkuun. Joskus assalla sai odottaa kotiin menoa tunnin. Aamulla bussit kulki sopivasti. Meidän luokalla oli yksi CP-vammainen poika. Hänen koulumatka oli lyhyt, mutta kulki sen yksin taksilla. En usko, että kyydit oli kaupunkikohtaisia. Luulen, että kilometrimäärät oli määrätty. Ai niin yläasteellakin tuli ainakin yksi pikkubussitaksi koulun pihaan asti. Assa, bussiasema oli koulun vieressä.
Koulumatka oli 400m 🙂 Joten kävellen. Helsinki, 80-luku.
Yläasteelle oli kuljetus, joskus kuljettajat lakkoilivat ei päästy kouluun, osa meni taksilla, osa pyörillä, matka 20 km.
Olen syntynyt vuonna 1956, eikä minun ikäluokalleni ollut vielä koulukyytejä. Ensimmäiset neljä luokkaa kävin kansakoulua, johon meiltä oli kuuden kilometrin matka. Syksyllä ja keväällä se kuljettiin kävellen, talvella hiihtäen.
Neljännen luokan jälkeen siirryttiin lähikaupungin oppikouluun, jonne matkattiin 16 kilometriä mutta toiseen suuntaan. Kotoa oli kahden kilometrin kävely pysäkille, josta loppumatkan pääsi linja-autolla, omakustanteisesti.
Pikkusisko syntyi vuonna 1963. Hänen tullessaan kouluikään oman kylän koulu oli jo lakkautettu, ja koulua käytiin 15 kilometrin päässä naapurikylässä. Sinne oli lakisääteinen maksuton taksikuljetus. Yläkouluun hän siirtyi kuntakeskukseen, johon oli noin 30 kilometrin matka. Se kuljettiin kahdella linja-autolla, ja kunta maksoi senkin kyydin.
Kolme kilsaa ja kesät pyörällä ja talvet potkurilla puhaltelin menemään pohjoisen kaupungissa.
Silloin pyöräteistä oli vain toinen puoli hiekoitettu pulkkien, stigojen, suksien ja potkureiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt vuonna 1960, koulukyytejä ei ollut koskaan. Kävelin muutaman kilometrin matkan, muistelen, että oli kivaa pyöräillä kun ilmat sallivat. Kukaan ollut kuullutkaan mistään koulukyydeistä. Edelleen olen ikäiseksini hyväkuntoinen, tykkään puuhailla ulkona ja liikkua.
Sama, mutta meillä oli koulukyydit. Joka kylällä oli oma alakoulu ja kaikilla kävelymatka. Oppilaita oli jossain koulussa ihan muutama. Ala-asteella kyydin sai jo matka oli yli 3 km. Yläaste ja lukio oli keskustassa ja kyydin sai, jos matka oli yli 5km. Ns.syrjäkyliltä tuli bussilinjat, jotka oli sovitettu koulujen alkuun. Joskus assalla sai odottaa kotiin menoa tunnin. Aamulla bussit kulki sopivasti. Meidän luokalla oli yksi CP-vammainen poika. Hänen koulumatka oli lyhyt, mutta kulki sen yksin taksilla. En usko, että kyydit oli kaupunkikohtaisia. Luulen, että kilometrimäärät oli määrätty. Ai niin yläasteellakin tuli ainakin yksi pikkubussitaksi koulun pihaan asti. Assa, bussiasema oli koulun vieressä.
MIKSI et usko? Koulukyydit ovat nykyäänkin kaupunkikohtaisia. Kilometrimäärät vaihtelevat eri kaupungeissa.
Olen syntynyt 1960-luvulla. Koulukyyti oli ainakin periaatteessa järjestetty niille, joiden koulumatka oli 5 km tai yli. Minulla oli ala-asteen ensimmäisellä luokalla luokkakaveri, jonka koulumatka oli 4 km 800 m. Ei saamut kyytiä eikä mitään maksullistakaan kuljetusta ollut tarjolla.
Yläasteella yli 5 km:n päästä tulevat kulkivat yleensä bussilla tai taksilla, mutta luokallani oli pari oppilasta, jotka tulivat 6-7 km:n päästä eikä heille oltu järjestetty kyytiä. Kunta maksoi näiden oppilaiden vanhemmille jotain korvausta koulukyydin järjestämisestä. Käytännössä vanhemmat järjestivät kyydin siten, että nämä oppilaat tulivat polkupyörillä kouluun kesät talvet. No, olivat vanhemmat varmaan ostaneet ne polkupyörät.