Mikä kotitekoisista smoothieista tekee niiiin kauhean epäterveellisiä?
Smoothieita jatkuvasti parjataan, vaikka se tuntuu olevan monelle helppo oikotie syödä enemmän hedelmiä ja kasviksia. Näitähän suositellaan syömään enemmän. Ongelma käsittääkseni on se, ettei kaloreita kannattaisi juoda vaan syödä.
Kommentit (106)
Jopas on moni puolustamassa omia smoothieitaan kun ohjeiden kanssa listaavat mitä niihin laittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, lehtikaalia, inkivääriä, puolikas sitruuna, pieni fenkoli ja varsiselleriä. Smoothieni ei tasan tarkkaan ole ylimääräinen sokeripommi.
Noista aineksista saa salaatin. Makuvivahteita, suutuntumaa ja silmänruokaakin.
Saa ja teenkin. Mutta aamulla en syö salaattia. Joskus jopa heitän edellisen päivän salaatin jämät blenderiin seuraavana aamuna.
Syön usein aamulla salaatin, varsinkin silloin kun en voi smoothieta tehdä. Salaatti vaan pitää tehdä sellaiseksi, että aamullakin maistuu. Itse olen hyvin tarkka, niin salaatista, kuin smoothiestakin, joten ihan sattumanvaraisesti en niihin aineksia laita. Maut ja koostumus pitää olla tasapainossa. Pinaatti, lehtikaalia ja paria muuta lehtivihannesta käytän smoothiessa joka päivä silloin kun elämässä on normaalit arkirutiinit. Matkat, ulkona syöminen jne. tuovat yleensä muutoksia rutiineihin, ja silloin myös ruokarutiinit muuttuvat hetkellisesti.
Vierailija kirjoitti:
En ihan varmasti saa liikaa kaloreita, kun 2-3 aamuna viikossa teen smoothien rasvattomasta maidosta, ruisleseistä ja puolukoista sokeria lisäämättä.
Tuosta listasta terveellistä on vain puolukka.
Jos laitan smoothieeni pinaattia, maitorahkaa, marjoja ja ihan pienen lorauksen makeuttamatonta mehukeittoa, en usko että se kovin epäterveellistä on.- Ainakin tulee minusta pirteä olo, harmi etten ole tehnyt pitkään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
En ihan varmasti saa liikaa kaloreita, kun 2-3 aamuna viikossa teen smoothien rasvattomasta maidosta, ruisleseistä ja puolukoista sokeria lisäämättä.
Kuulostaapa ankealta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, lehtikaalia, inkivääriä, puolikas sitruuna, pieni fenkoli ja varsiselleriä. Smoothieni ei tasan tarkkaan ole ylimääräinen sokeripommi.
Noista aineksista saa salaatin. Makuvivahteita, suutuntumaa ja silmänruokaakin.
Saa ja teenkin. Mutta aamulla en syö salaattia. Joskus jopa heitän edellisen päivän salaatin jämät blenderiin seuraavana aamuna.
Syön usein aamulla salaatin, varsinkin silloin kun en voi smoothieta tehdä. Salaatti vaan pitää tehdä sellaiseksi, että aamullakin maistuu. Itse olen hyvin tarkka, niin salaatista, kuin smoothiestakin, joten ihan sattumanvaraisesti en niihin aineksia laita. Maut ja koostumus pitää olla tasapainossa. Pinaatti, lehtikaalia ja paria muuta lehtivihannesta käytän smoothiessa joka päivä silloin kun elämässä on normaalit arkirutiinit. Matkat, ulkona syöminen jne. tuovat yleensä muutoksia rutiineihin, ja silloin myös ruokarutiinit muuttuvat hetkellisesti.
Jatkoa edelliseen. Myös smoothien väri on minulle merkityksellinen, ja kun smoothieita olen tehnyt jo lähes parikymmentä vuotta, niin huomaa, että vuodenaikojen vaihtelu tuo vaihtelua myös smoothieiden väriin. Joko ihan tiedostamatta tai tiedostetusti siten, että esim. huomaan talvella tarvitsevani paljon tymäkämpää ja tummempaa väriä smoothieissa, kuten esim. tumman vihreää, ruskeaa, viininpunaista jne. Keväällä smoothien väri on usein keltasävytteinen tai myöhemmin keväällä hennon vaaleanvihreä, ja kesää kohti värit muuttuvat tummemmiksi. Nyt syksyllä esim. tänä aamuna smoothieni väri oli ruskean ja vihreän sekoitus, jossa oli viininpunaisia "pisteitä".
Vierailija kirjoitti:
Jopas on moni puolustamassa omia smoothieitaan kun ohjeiden kanssa listaavat mitä niihin laittavat.
No, miksipä emme olisi, koska smoothiet ovat herkullisia, terveellisiä ja erinomainen pika-aamiainen sellaisille kuin esim. minä: en pysty jopstain syystä muuten kuin pakon edessä syömään kiinteää ruokaa ennen kuin 2-3 h heräämisen jälkeen, mutta haluan kuitenkin jotain sisältöä itseeni ja sokeria vereen ennen tunnin pituista työmatkaa.
Eikö ihmiset oikeasti ole kuullut hedelmäsokerin epäterveellisyydestä? Hedelmissä on paljon hyvää ja pahaa.
Siksi koska hedelmissä on hirveästi sokeria. Lisäksi hedelmäsokeri eli fruktoosi rasittaa maksaa.
Marjoissa on vähemmän/eri muodossa sokeri, joten marjasmoothiet ovat varmaankin terveellisempiä kuin joku päärynöistä & ananaksesta väsätty. Mutta tuossakin pitää huomioida se kohtuus, sillä hammasystävällisimpiä nuo eivät jatkuvalla syötöllä ole, toki riippuen ainesosista silloinkin. t. itsekin rakastan smoothieita
Itse hankin hetki sitten blenderin, ja nyt olen testaillut erilaisia "seoksia". Eiliseen smoothieen tuli porkkanaa, puolukkaa, omenaa ja banaania. Sitä ennen kokeilin mustikka-banaani-pinaatti -yhdistelmää. Jos nestettä on tarvittu lisää, olen laittanut vettä tai kauramaitoa.
Itse olen kokenut smoothiet kätevänä tapana lisätä erilaisia kasviksia lasten ruokavalioon (esim. pinaattia, parsakaalia ja avokadoa), jota lapset muuten karsastavat.
Meillä ei juoda mehuja ollenkaan, esim. appelsiini- tai omenamehua. En kuitenkaan koe että smoothie olisi samalla tavalla mehua, kuin vaikka puristettu appelsiinimehu. Smoothieen appelsiini menee kuitenkin ihan samanlaisena, kuin syödessäkin - kun taas mehua tehdessä siitä hyödynnetään paljon vähäisempi osa.
Olen koko elämäni ajan ollut hulluna hedelmiin ja marjoihin, ja ilman niitä ei vaan tule toimeen. Nykyään on niin helppoa, koska hedelmiä saa ympäri vuoden eri lajeja eri vuodenaikoina. Ne ovat suuri ylellisyys, ja suomalaisia metsä- ja puutarhamarjojakaan ei voi liikaa ylistää. Hedelmät, marjat ja kasvikset ovat ainakin meillä pääosassa kun ruoka-aineista on kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Olen koko elämäni ajan ollut hulluna hedelmiin ja marjoihin, ja ilman niitä ei vaan tule toimeen. Nykyään on niin helppoa, koska hedelmiä saa ympäri vuoden eri lajeja eri vuodenaikoina. Ne ovat suuri ylellisyys, ja suomalaisia metsä- ja puutarhamarjojakaan ei voi liikaa ylistää. Hedelmät, marjat ja kasvikset ovat ainakin meillä pääosassa kun ruoka-aineista on kysymys.
Jatkoa. Minäkään en juo koskaan mehuja, limsoja tai mitään makeita juomia. Ehkä erikoistilanteissa voin juoda hedelmämehua lasillisen, varsinkin jos hedelmiä, marjoja tai makuuni tehtyä smoothieta ei ole tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaapa ankealta.
Saattaa kuulostaa ankealta, mutta maistuu erittäin hyvältä!
Ilman sokeria ei olisi elämää 🍆🍌🍍🍑🍐🍊🍏🍎🍉🌿🌴🍀🌳🌱⚘🌹.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmiset oikeasti ole kuullut hedelmäsokerin epäterveellisyydestä? Hedelmissä on paljon hyvää ja pahaa.
Hedelmän hyvät puolet, kaikki sen sisältämät ravintoaineet ja vitamiinit hakkaavat mennen tullen sen sokerihaitat, ellei nyt satu päivässä vetelemään muun syömisen ohessa kymmeniä hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmän hyvät puolet, kaikki sen sisältämät ravintoaineet ja vitamiinit hakkaavat mennen tullen sen sokerihaitat, ellei nyt satu päivässä vetelemään muun syömisen ohessa kymmeniä hedelmiä.
Nykyhedelmissä ei mitään vitamiineja ja ravinteita ole. Niiden muodostumiseen tarvitaan hedelmien kypsymistä auringonvalossa. Suomeen tuodut hedelmät kypsytetään pimeissä varastoissa.
Ihmisen elimistö ei kestä fruktoosia suuria määriä. Monet hedelmäsokerin nimeen vannovat katsastajat sitten esim.maissisiirappia, jossa fruktoosin määrä on iso. Eli tietävän sen olevan paha, mutta eivät miellä sen olevan sama.